Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Γεύση από Κεράσι: Ισοϋψής Γκανμπαρισμός

Όσοι ασχολείστε με την ιαπωνική κουλτούρα, θα έχετε σίγουρα παρατηρήσει κάποια επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Το σημαντικότερο εξ αυτών είναι το “Σχολείο” που δεν χρησιμεύει μόνο σαν σκηνικό, αλλά κυρίως σαν θεώρηση, σαν ένα συγκεκριμένο world view που υπάρχει ίσως μόνο στην Ιαπωνία και στη Νότια Κορέα. Δεν θα ήταν υπερβολή αν έλεγα ότι το Σχολείο (gakkou στα ιαπωνικά) δεν είναι απλά μια μικρογραφία της κοινωνίας, αλλά η ίδια η κοινωνία. Και αυτό γιατί είναι δομημένο στον άξονα που βασίζεται η ιαπωνική φιλοσοφία, καθημερινότητα και τρόπος ζωής, αυτή της κάθετης ιεραρχίας αλλά και της οριζόντιας ισότητας. Εδώ πρέπει να γίνει μια επισήμανση στην έννοια της ισότητας γιατί εμείς την αντιλαμβανόμαστε κυρίως σαν θέμα δικαιωμάτων -ατομικών, πολιτικών- κ.α. Όμως η ισότητα στην οποία αναφέρομαι είναι οι ίσες ικανότητες και δεξιότητες που έχει ένα άτομο με τους συνομήλικους συμμαθητές/συντρόφους του. Εδώ δεν μετράει το άτομο, αλλά το σύνολο, χωρίς να υπερέχει κανένας έναντι άλλων γιατί όλοι έχουν ένα ρόλο να παίξουν.

Το ίδιο σκηνικό συνεχίζεται και μετά από την αποφοίτηση, δηλαδή στην εργασία. Το σύστημα που χρησιμοποιούν οι περισσότερες ιαπωνικές εταιρείες είναι να προσλαμβάνουν κάθε χρόνο νέους συνομήλικους απόφοιτους όλους μαζί, έτσι ώστε να διαμορφώνεται ομαδικό πνεύμα μέσα από τη σχέση της οριζόντιας ισότητας. Η σχέση συμμαθητών γίνεται σχέση συναδέλφων, με τον καθένα να εκπληρώνει το δικό του ρόλο μέσα από συλλογική και ατομική προσπάθεια. Η προσπάθεια που όλοι μπορούν να την κάνουν, αποτυπώνεται ξεκάθαρα στο χαρακτηριστικό ρήμα, ganbaru. Το “Προσπαθώ υπό οποιεσδήποτε συνθήκες να κάνω το καλύτερο”, είναι κάτι βαθιά χαραγμένο στην ιαπωνική ψυχοσύνθεση σαν μοναδικό όπλο για την εκπλήρωση του εκάστοτε προορισμού.

Οι προεκτάσεις αυτού του φαινομένου φτάνουν και στα games. Ειδικά στα JRPGs, αλλά και σε άλλα είδη όπως action adventures, ποτέ δεν είσαι πραγματικά ελεύθερος αλλά πάντοτε ελέγχεις το χαρακτήρα στα πλαίσια ενός συγκεκριμένου ρόλου. Και για να το κάνεις αυτό χρειάζεται κάποια προσπάθεια, μπορεί λιγότερη ή περισσότερη αλλά σίγουρα θα είναι κάτι που όλοι μπορούν να κάνουν αν προσπαθήσουν. Από το συνεχόμενο πάτημα ενός κουμπιού στο Dragon Quest, τις ανιαρές αποστολές στο Monster Hunter, έως και την εξάσκηση στο Street Fighter που πλησιάζει αυτή μιας πολεμικής τέχνης, αν το παλέψει κανείς σίγουρα θα το καταφέρει.

Όσον αφορά τους χαρακτήρες σε ένα ιαπωνικό game, και αυτοί ακόμα αναπαριστούν συνομήλικους συντρόφους, με διαφορετικές δεξιότητες σε μια σχέση ισορροπίας. Δεν μετράει ο χαρακτήρας που διαλέγουμε ή το στιλ που έχει, αλλά μόνο η προσπάθεια που έχουμε καταβάλει. Η σχέση λοιπόν του “Σχολείου” με τα games, δεν τελειώνει μόνο στο θέμα, αλλά ξεκινώντας από την ισότητα και ανεβάζοντας σιγά σιγά το επίπεδο με προσπάθεια, με τον κάθε χαρακτήρα να είναι ίσος, αυτό είναι περίπου το φίλτρο που διέπει ολόκληρο το ιαπωνικό game design.


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
6 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • mysterious
    • Γι'αυτο εχω δει ενα τρισεκατομμυριο φορες το σχολειο ως σκηνικο σε ιαπωνικες ταινιες ή κινουμενα σχεδια...επειδη ειναι Σχολειο και η βαση μιας ολοκληρης φιλοσοφιας απο πισω.Χαιρομαι φιλε για την τροφη για σκεψη που μας δινεις πισω απο την εκαστοτε βιτρινα.Well done.Θα το ελεγα και ιαπωνικα αλλα δεν εχω ιδεα. :P

    • Maxus
    • Οι Ιαπωνες εχουν μια τοσο διαφορετικη κουλτουρα σε σχεση με την Δυση που πραγματικα οι πληροφοριες που μας δινεις βοηθαν στο να τους κατανοήσουμε λιγο παραπανω.Μπραβο Νικο για ακομα ενα αρθρο.
      Domo arigato :)

    • Νίκος Πιστόλας
    • @mysterious, @Maxus και @evergrey

      Ευχαριστώ παιδιά, χαίρομαι που σας αρέσουν. Σκοπός είναι να δώσουμε μια γεύση από Ιαπωνία όπως λέει και το όνομα της στήλης, αλλά και να φωτίσουμε κάποιες ασυνήθιστες όψεις της εκεί κουλτούρας. Είναι τόσο διαφορετική και αυτό έχει ενδιαφέρον κατά τη γνώμη μου.

      @AnimaPura

      日本語が出来る人がここにいるとは、びっくりした!
      失礼だけど、何年ぐらい日本語を勉強しているの? 上手いんだからさ。
      Jrpgに興味があったら、日本ファルコムの英雄伝説シリーズを是非やってみてくれ!

      (Kaι η μετάφραση για να καταλαβαίνουν όλοι τι λέμε)
      Ξαφνιάστηκα που υπάρχουν εδώ άτομα που μιλάνε ιαπωνικά!
      Συγγνώμη αλλά πόσα χρόνια μαθαίνεις τη γλώσσα; Είσαι καλός γι' αυτό ρωτάω.
      Αν σε ενδιαφέρουν τα jrpg δες οπωσδήποτε τη σειρά Τhe Legend of Heroes της Nihon Falcom!

*