Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Γεύση από κεράσι: Το μυστικό της επιτυχίας είναι omoshiroi

Φέτος στις 20 Απριλίου το Fire Emblem γίνεται 25 ετών. Και αν η έλευση του πολυπόθητου νέου τίτλου της σειράς με το όνομα “If” δεν είναι αρκετή για μια τόσο σημαντική επέτειο, θα συνοδευτεί και με ένα ολοκαίνουριο trading card game βασισμένο εξ ολοκλήρου στο ομώνυμο franchise. Όσοι από εσάς είστε αδύναμοι να αντισταθείτε στην αγορά gaming merchandise, και ειδικά οι οπαδοί των Fire Emblem, καλό θα ήταν να μην ψάξετε αυτές τις κάρτες περαιτέρω. Ο νοών νοείτο.

Είναι πάντως εντυπωσιακός ο τρόπος προώθησης του “If”. Τα δύο πακέτα, άσπρο και μαύρο, παραπέμπουν σε τίτλους Pokemon και σίγουρα όχι σε μια σειρά που φαινόταν να είχε πάρει την κατιούσα σε πωλήσεις μέχρι και πριν πέντε χρόνια. Και όμως το FE κατάφερε να ανακάμψει, από τις 180 χιλιάδες πωλήσεις του Radiant Dawn, στις πάνω από 400 χιλιάδες του Awakening (νούμερα Ιαπωνίας). Αυτό είναι ένα σπάνιο φαινόμενο στην σημερινή ιαπωνική αγορά που ακόμη και πρωτοκλασάτοι τίτλοι όπως το Zelda δεν έχουν καταφέρει.

Δυστυχώς τη μαγική λέξη “growth” δεν την κυνηγάει μόνο η ελληνική οικονομία, αλλά και η ιαπωνική αγορά video games. H χρυσή εποχή του Super Famicom και του PlayStation έχει περάσει ανεπιστρεπτί, και η βάση που αγόραζε τα άλλοτε υπέρ δημοφιλή games έχει συρρικνωθεί και αυτή. Πλέον όλο και περισσότερες εταιρείες στρέφονται στο mobile gaming και στα smartphones υπό την πίεση των μετόχων τους. Από αυτήν την τάση δεν γλίτωσε ούτε και η Nintendo όπως έγινε γνωστό τις προάλλες με τη συμφωνία με την DeNA.

Αλλά όπως φαίνεται στην περίπτωση του Fire Emblem, υπάρχουν και κάποιες εξαιρέσεις στον κανόνα. Και εδώ, κατά την ταπεινή μου γνώμη, ήρθε κι έδεσε ο σημαντικότερος παράγοντας που καθορίζει την επιτυχία στην Άπω Ανατολή. “Omoshiroi”,  είναι επίθετο που σημαίνει “ενδιαφέρων” και χρησιμοποιείται κατά κόρον για αξιολόγηση ταινίας, manga, game κ.τ.λ. Σε αντίθεση με το δικό μας metacritic και κάποιους γνωστούς ιστοτόπους που επηρεάζουν την κοινή γνώμη, στην Ιαπωνία υπάρχουν τα user reviews και το kuchi komi ή word of mouth. Αν αρχίσει και διαδίδεται ότι το τάδε παιχνίδι είναι ενδιαφέρον και είναι σε ένα σύστημα ευρείας απήχησης, τότε μπορεί να το δούμε να εκτοξεύεται σε πωλήσεις.

Υπάρχουν παραδείγματα software που ξεκίνησαν αργά αλλά έφτασαν να πωλήσουν εκατομμύρια, όπως το Brain Training και το Animal Crossing αλλά και το πιο πρόσφατο Yo-Kai Watch. Φυσικά κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή με διαφορετικό κοινό και άλλους στόχους αλλά ο παράγοντας «Έχω ακούσει ότι αυτό είναι ενδιαφέρον» είναι μια βασική συνισταμένη της επιτυχίας. Η Capcom δεν θα περίμενε ποτέ ότι το Monster Hunter θα γινόταν το τέρας που είναι σήμερα αλλά όταν οι θετικές φήμες για το παιχνίδι συνάντησαν το κατάλληλο έδαφος στο PSP, δημιουργήθηκε ένα πραγματικό τσουνάμι.



Δεν θυμάμαι όμως να έχει υπάρξει τέτοια ανατροπή όπως στο Fire Emblem. Όπως έχει πει και ο Iwata, το Awakening ήταν ίσως η τελευταία ευκαιρία της σειράς να ανακτήσει και πάλι το πάτημα που είχε στην Ιαπωνία σαν ο πρωτοπόρος των tactical RPGs. Εμπορικά πάντα, γιατί ποιοτικά η σειρά έχει δώσει διαμάντια όπως το Path of Radiance και το Radiant Dawn ασχέτως αν αγοράστηκαν από λίγους. Και αυτές οι αποτυχημένες μεν εκπληκτικές δε συνέχειες, έστρωσαν τον δρόμο για την ανάκαμψη του franchise.

Η ταραχώδης ιστορία του “Εμβλήματος της Φωτιάς” θα μπορούσε να συνοψίσει την πορεία των video games στην Ιαπωνία. Ανέτειλε με το NES, εξυψώθηκε με το SNES για να μετακομίσει στα φορητά όπου και έπρεπε ίσως να μείνει. Ο δημιουργός της σειράς αποχώρησε νωρίς και οι καλύτεροι τίτλοι έμειναν για πολύ καιρό στην αφάνεια. Εάν όμως ο παράγοντας “omoshiroi” βοηθήσει ίσως δούμε την ιστορική αυτή σειρά να ξαναφέρνει στο προσκήνιο τα fantasy RPG, tactical και μη. If...


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
3 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • Altair
    • Αυτό που λες με το word of mouth το είδαμε κι άλλες φορές,και πιστεύω ήταν πιο έντονο το φαινόμενο του Demon's Souls που κυκλοφόρησε Ιαπωνία/Αμερική και δεν προοριζόταν για Ευρώπη.Το αποτέλεσμα ήταν να έρθουν τόσες πολλές αμερικάνικες κόπιες στην Ευρώπη,που όχι απλά αποφάσισαν να το κυκλοφορήσουν εδώ,αλλά βγάλανε και πνευματικό διάδοχο,του οποίου αλλάξανε το όνομα και το κάνανε multiplatform για να πουλήσει καλύτερα.Φυσικά αναφέρομαι στο Dark Souls.

    • Νίκος Πιστόλας
    • @Altair

      Έτσι είναι. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι καλές γνώμες για το Demon's Souls βοήθησαν το Dark Souls να γίνει η επιτυχία που έγινε. Το word of mouth παίζει φυσικά και στη δύση σημαντικό ρόλο. Το βλέπω αυτή τη στιγμή στο Monster Hunter 4U που η κοινότητα αναπτύσσεται ραγδαία και σχεδόν όλοι είναι ευχαριστημένοι. Αυτό δεν οφείλεται τόσο στην διαφήμιση της Capcom ή της Nintendo αλλά στις θετικές γνώμες των παικτών/πρεσβευτών.

      Η διαφορά μας βέβαια με την Ιαπωνία είναι οτι εκεί αυτό το φαινόμενο είναι ο κανόνας. Εδώ μετράει πάρα πολύ η διαφήμιση και τα υψηλά σκορ και τα top10 κρατούνται συνήθως από τις λεγόμενες ΑΑΑ κυκλοφορίες με το ανάλογο marketing budget.

    • zenev
    • Πάντως η limited edition έγινε ήδη sold out και πάει για δεύτετο shipment. Ελπίζω να πουλήσει, γιατί το awakening είναι από τα καλύτερα srpg's ever

*