Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Κόψε-Ράψε: Σε τιμή προσφοράς

Η πρόσφατη κυκλοφορία του GTA V για PC μου τράβηξε την προσοχή, αλλά όχι για τους λόγους που θα περίμενε κανείς. Ναι, εντάξει, πρόκειται για εξαιρετική έκδοση ενός εξαιρετικού τίτλου, μια έκδοση που αναδεικνύει το ταλέντο της ομάδας ανάπτυξης σε θέματα αξιοποίησης του εκάστοτε hardware στο οποίο στοχεύει (μην ξεχνάτε ότι το GTA V στα old-gen μηχανήματα ήταν εξίσου εντυπωσιακό), αλλά και στο game design.

Το ζήτημα που μου τράβηξε την προσοχή δεν είχε σχέση με το ίδιο το παιχνίδι, αλλά με την τιμή του. Και ειδικά με την τιμή του στο Steam. Παρά την ψηφιακή διανομή, ο τίτλος κοστίζει 60 ευρώ, όσο δηλαδή κοστίζει τυπικά σε ένα κατάστημα λιανικής (μάλιστα με λίγο ψάξιμο μπορεί κανείς να το βρει φθηνότερα σε ορισμένα καταστήματα). Η απορία μου εύλογη. Η ψηφιακή έκδοση δεν θα έπρεπε να είναι σημαντικά φθηνότερη από τη retail, μιας και το κόστος της είναι σαφώς μικρότερο αφού δεν συμπεριλαμβάνει έξοδα συσκευασίας, διανομής κ.λπ.; Γιατί λοιπόν τα 60 ευρώ; Ίσως γιατί η δημοφιλία του τίτλου επιτρέπει την “ελευθερία” στην τιμή του. Ίσως γιατί τα καταστήματα θέλουν να έχουν ίσες ευκαιρίες στην αγορά και ένα πολύ φθηνότερο ψηφιακό αντίτυπο να ήταν καταστροφικό γι’ αυτά. Οι λόγοι είναι σίγουρα πολλοί και μάλλον πιο περίπλοκοι από όσο φανταζόμαστε.

Από την άλλη όμως, αυτή η πρακτική (την οποία συναντάμε και στις κονσόλες) ακυρώνει ως ένα βαθμό την ουσία ύπαρξης των online καταστημάτων, καθώς δεν υπάρχει λόγος να προτιμήσει κανείς ένα ψηφιακό, “άυλο” αντίτυπο όταν μπορεί να αποκτήσει με τα ίδια λεφτά ένα πιο “χειροπιαστό” και να στολίσει τη βιβλιοθήκη του. Μπορεί να ακούγεται αστείο, αλλά είναι πολλοί αυτοί που προτιμούν τις φυσικές κόπιες, μιας και το αίσθημα του συλλέκτη δύσκολα ξεπερνιέται. Δεν ξεπερνιέται όμως το οικονομικό θέμα. Η αλήθεια είναι ότι η πρακτική των παρόμοιων τιμών εφαρμόζεται σχεδόν από την αρχή ύπαρξης των digital stores. Και για μένα εξακολουθεί να είναι απορίας άξιο το γιατί συμβαίνει αυτό. Μπορεί τα καταστήματα, όπως ανέφερα παραπάνω, να έχουν θέσει κάποιου είδους βέτο, όμως η κατάσταση μπορεί να αποβεί ζημιογόνα για τα ψηφιακά μαγαζιά.

Φυσικά για την ώρα η κατάσταση δεν προκαλεί άγχος στους υπεύθυνους. Οι πωλήσεις βρίσκονται σε εξαιρετικά επίπεδα, οπότε δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η όλη κατάσταση είναι σωστή. Στηριζόμενοι στην ανοχή των καταναλωτών, οι ψηφιακοί καταστηματάρχες συντηρούν μια κατάσταση που τους συμφέρει. Χωρίς ουσιαστική αντίδραση, οι τιμές θα εξακολουθούν να βρίσκονται στα ύψη, παρέα με τις πωλήσεις. Το εύλογο ερώτημα είναι τι μπορεί να γίνει. Οι επαναστάτες ανάμεσά μας θα μπορούσαν πολύ εύκολα να ξεστομίσουν λέξεις όπως το εμπάργκο, αλλά στην πραγματικότητα τέτοιες πρακτικές δεν είναι ούτε εύκολο να εφαρμοστούν ούτε έχουν σημαντικά αποτελέσματα.

Προσωπικά πιστεύω ότι η καλύτερη λύση είναι η σωστή πληροφόρηση και έρευνα αγοράς. Μπορεί με αυτόν τον τρόπο να μην αλλάζει η κατάσταση, αλλά τουλάχιστον μειώνονται οι πιθανότητες να πέσει κανείς θύμα αισχροκέρδειας. Ή τουλάχιστον κερδίζουμε την ψευδαίσθηση της επιλογής. Ναι τα ψηφιακά καταστήματα διατηρούν την αμεσότητα που χαρακτηρίζει τη διαδικασία αγοράς και απόκτησης και αποτελούν πηγή για εξαιρετικές προσφορές, αλλά θα ήθελα έστω και για μία φορά το μειωμένο κόστος να μη μεταφράζεται αυτόματα σε μεγαλύτερα κέρδη για τους πωλητές, αλλά να ωφελεί -έστω και λίγο- τους ίδιους τους καταναλωτές που στηρίζουν και δημιουργούν αυτά τα κέρδη. Ένας κύκλος που δεν πρέπει να σπάσει προς όφελος όλων.


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
6 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • lovesfool
    • Ωραίο θέμα, αλλά νομίζω ότι οι απαντήσεις σε πολλά από τα ερωτήματα είναι πραγματικά εύκολες.

      Η βασική απάντηση, τόσο για το GTA V που χρεώνει 60€ στο Steam, όσο και για τα εκατοντάδες άλλα παιχνίδια που στο PC συνήθως λανσάρουν σε τιμή ένα κλικ χαμηλότερη από τις αντίστοιχες retail είναι ότι "χρεώνουν όσο περισσότερο θεωρούν ότι αντέχει η τσέπη των αγοραστών". Αυτή είναι η βασική έννοια της ελεύθερης αγοράς και της σχέσης προσφοράς - ζήτησης. Το ζητούμενο από πλευράς δημιουργού - πωλητή είναι πάντα να χρεώσει όσο περισσότερα μπορεί χωρίς να δημιουργεί μείωση στο πόσα θα πουλήσει. Το GTA V, όπως τα MW παραδοσιακά ή το Starcraft, χρεώνουν ακριβά και τις ψηφιακές εκδόσεις "γιατί μπορούν". Γιατί το προϊόν "αντέχει" αυτή τη τιμή.

      Σίγουρα, στα πρώτα βήματα της ψηφιακής διανομής υπήρχε η ανάγκη να μην τσαντιστούν οι λιανέμποροι κι οπότε οι τιμές ευθυγραμμίζονταν και για αυτό το λόγο. Ωστόσο, εκεί που έχει φτάσει πλέον το μερίδιο της ψηφιακής διανομής στο PC κι εκεί που έχει φτάσει παγκοσμίως το φυσικό λιανεμπόριο σε ότι αφορά τα PC games, δεν νομίζω ότι ενδιαφέρει πια κανέναν αυτό. Για αυτό και βλέπουμε τόσα παιχνίδια που βγαίνουν αποκλειστικά ψηφιακά στο PC ή για αυτό βλέπουμε ότι κατά κανόνα τα παιχνίδια PC είναι πιο φθηνά Day 1 σε ψηφιακές πλατφόρμες, έχουν συχνά κι επιπλέον έκπτωση στο λανσάρισμα και πέφτουν πολύ πιο γρήγορα οι τιμές τους. Η ψηφιακή διανομή έχει πολλά θετικά ΚΑΙ για τους καταναλωτές, γιατί αφαιρεί το πρόβλημα του stock κι άρα του ρίσκου που πολλές φορές απέτρεπε την ευρεία διανομή τίτλων ή την πίεση ενάντια στην πτώση τελικής τιμής. Χωρίς φυσικό απόθεμα δεν υπάρχει ρίσκο stock και υπάρχουν πολύ λιγότερες πιέσεις ενάντια στην πτώση τιμής ενός τίτλου.

      Στις κονσόλες απέχουμε ακόμα πολύ. Αφενός, γιατί δεν υπάρχει ανταγωνισμός. Η κάθε κονσόλα έχει δικό της ψηφιακό κατάστημα σε καθεστώς μονοπωλίου, πότε δεν υπάρχει καμία πίεση για πτώση τιμής. Αφετέρου και σαν φυσικό αποτέλεσμα, η ψηφιακή διανομή στις κονσόλες δεν έχει πετύχει το μερίδιο που έχει στο PC κι άρα οι λιανέμποροι και έχουν πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αλλά και μεγαλύτερη δύναμη για να επιβάλλεται άτυπα μία πολιτική τιμών που δεν θα τους ανταγωνίζεται απευθείας. Σκέψου να είσαι η Sony, να έχεις μπουκώσει όλα τα καταστήματα λιανικής με βουνά από στοκ του Knack με τη δικαιολογία ότι είναι τίτλος λανσαρίσματος, να τα κουβαλάνε όλοι οι λιανέμποροι, πληρωμένα κι αραχνιασμένα, για μήνες κι εσύ να βγεις και να το δώσεις 5€ μέσω PSN. Καλή τύχη την επόμενη φορά που θα πας να κάνεις τοποθέτηση τίτλου σε σημεία λιανικής και θα τους ζητάς να σου πληρώσουν full price.

    • lovesfool
    • Στο PC το παραπάνω δεν υπάρχει. Οι λιανέμποροι έμαθαν να ζουν μαζί με τα ηλεκτρονικά καταστήματα, τόσο φυσικών αντίτυπων όπως η Amazon όσο και τα Steam, GOG, GreenManGaming κτλ αργότερα και το μερίδιο τόσο του PC στα καταστήματά τους, όσο και του PC συνολικά στην κατηγορία των video games ήταν τέτοιο που μπόρεσε να γίνει σχετικά αναίμακτα η μετάβαση τα τελευταία 5-6 χρόνια.

      Κλασική περίπτωση ταχυδακτυλουργικού κόλπου. Όσο όλος ο κόσμος κοιτούσε στις κονσόλες, συντελέστηκε ταχυδακτυλουργικό κόλπο στο PC και πλέον η ψηφιακή διανομή είναι κανόνας και κύριο μερίδιο αγοράς.

      Επιπλέον, δημιουργεί ένα θετικό προηγούμενο κι ένα παράδειγμα που κοιτάει η κυρίως (δεν λέω η υπόλοιπη, γιατί οι smart συσκευές το είδαν από την αρχή κι έχουν ΜΟΝΟ ψηφιακή διανομή) βιομηχανία των video games με ελπίδα να το μιμηθεί.

      Το θέμα είναι ότι το PC πουλάει αλλιώς στα σημεία λιανικής. Για κάθε PC ή εξάρτημα που πουλάνε τα φυσικά καταστήματα βγάζουν ήδη φυσιολογικό κέρδος. Δεν τους λέει κανένας "πούλα την κονσόλα για ψίχουλα ή μπαίνοντας μέσα και θα βγάλεις ένα κάρο λεφτά πουλώντας το software". Για να μπορέσουν να περάσουν οι κονσόλες σε ψηφιακή διανομή στο βαθμό που το κάνει το PC δεν αρκεί απλά να υπάρξουν 2-3 Steam για τις κονσόλες. Θα πρέπει να αλλάξει ολόκληρη η εμπορική πολιτική στη διανομή των κονσολών, πράγμα που δεν νομίζω ότι έχει κανένας από τους τρεις μεγάλους την τόλμη ή το θάρρος να το αποπειραθεί πρώτος και "μαχαίρι". Έκανε μία απόπειρα pre-launch το Xbox One και είδαμε όλοι τι συνέβη...

    • Pirederas
    • Το θέμα των ψηφιακών παιχνιδιών είναι τεράστιο. Εγώ προτιμώ τα ψηφιακά, έχω αγοράσει και παίξει πάμπολλα παιχνίδια στην ζωή μου, αλλά δεν έχω το σύνδρομο του συλλέκτη που θέλει να στήσει βιτρίνα, δεν έχω χώρο να στοιβάξω 100+ παιχνίδια με τις θήκες τους, ούτε όρεξη να ψάχνω κάθε φορά το δισκάκι που θέλω. Δεν με ενδιαφέρουν τα χάρτινα εγχειρίδια, ειδικά όταν τα έχουν ενσωματωμένα πλέον στο παιχνίδι (είτε ως digital εγχειρίδιο, ή απλώς βλέπεις τα controls στο menu όποτε θες).

      Το θέμα της τιμής των ψηφιακών αγαθών είναι ακανθώδες. Από την πλευρά των εταιριών, τους δίνει την ευκαιρία να αυξήσουν τον τζίρο και τα κέρδη τους (ειδικά αν λάβουμε υπ' όψη ότι το κόστος των ΑΑΑ παιχνιδιών πλέον είναι δυσβάσταχτο), γιατί βγαίνει από την μέση το λιανεμπόριο και τα διάφορα έξοδα συσκευασίας, μεταφοράς, αποθήκευσης, κλπ. Οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία σε περιόδους προσφορών να ψωνίσουν πολύ φθηνότερα απ' ότι στην λιανική (στην λιανική δεν υπάρχει περίπτωση να βρει κανείς ποτέ π.χ. το Ni No Kuni με €5 που είχε κάποτε σε προσφορά το PSN, ίσως μόνο μεταχειρισμένο ή ανταλλαγή με φίλο).

      Η απουσία ψηφιακού ανταγωνισμού στις κονσόλες είναι δεδομένη, αφού εξ ορισμού Sony, Microsoft και Nintendo κρατάνε τα γκέμια όσον αφορά το ποιός έχει δικαίωμα να κυκλοφορεί παιχνίδια στα συστήματά τους. Πολύ φοβάμαι ότι όταν κάποτε εκλείψει το λιανεμπόριο (που ακόμα λειτουργεί ανταγωνιστικά), τα ψηφιακά παιχνίδια αντί να φθηνύνουν (αφού δεν θα υπάρχει η απειλή μποϊκοτάζ των κονσολών από τα καταστήματα που ζουν από την πώληση μεταχειρισμένων παιχνιδιών) θα ακριβύνουν, γιατί θα υπάρχει το δέλεαρ του μεγαλύτερου τζίρου χωρίς να χάνουν λεφτά από δω κι από κει. Θα λέει η Activision full price €100 για το Call of Duty και €50 για season pass, και πάει λέγοντας. Φυσικά και θα υπάρχουν πάντα εκπτώσεις και προσφορές, γιατί αλλιώς τα κινητά θα τους φάνε λάχανο, αλλά με την επικράτηση των ψηφιακών παιχνιδιών προβλέπω αύξηση τιμών. Από κει και πέρα, ο καταναλωτής είναι όπως πάντα υπεύθυνος για το πορτοφόλι του και τις επιλογές του.

    • lovesfool
    • raysod, στο PC αυτό που λες δεν ισχύει. Η ψηφιακή διανομή αντιπροσωπεύει πλέον το +90% του συνόλου του τζίρου που πραγματοποιείται.

      http://www.pcr-online.biz/news/read/digital-sales-make-up-92-of-global-game-revenues/034551

      Το πουλάκι πέταξε, το "παιχνίδι" άλλαξε και οι φυσικοί λιανέμποροι δεν είναι πια στρατηγικοί συνεργάτες στη διανομή. Βέβαια, δεν τους ενοχλεί και τόσο, γιατί, όπως έγραψα πιο πάνω, σε αντίθεση με τις κονσόλες βγάζουν καλά κέρδη από την πώληση PC μηχανημάτων.

      Ωστόσο, σε κάποιες αγορές, λίγο έτσι, λίγο αλλιώς, λίγο με τα DLC που εκπαιδεύουν τον κόσμο και λίγο με τα indies, το ψηφιακό έχει περάσει σε τζίρο το φυσικό ήδη. Βέβαια, στο παράδειγμα της Βρετανίας που παραθέτω έχει μέσα και smart συσκευές, οπότε παίζει λίγο παπάτζα, αλλά ΟΚ.

      http://www.mcvuk.com/news/read/uk-digital-game-sales-overtake-physical-in-2013/0126322

      Επιπλέον, καθαρά βάσει προσωπικής μου εμπειρίας (που ούτως ή άλλως κι εσύ αυτό χρησιμοποιείς σαν πρίσμα) επέτρεψέ μου σαν άλλος Κάλχας να προβλέψω αυτό που λέει η πλειοψηφία, ότι δηλαδή η ψηφιακή διανομή είναι εδώ για να μείνει και θα γίνει ο κανόνας ΚΑΙ στις κονσόλες κάποια στιγμή στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Θεωρώ ότι το μερίδιο +90% που έχει στο PC είναι η φυσική τάξη πραγμάτων, περιλαμβάνοντας μέσα και όσους θέλουν ντε και καλά κουτάκια κι όλα τα σχετικά. Το πρόβλημα με τα GB είναι δεδομένο κι υπαρκτό, αλλά δεν νομίζω ότι θα αλλάξει τη ροή των πραγμάτων. Το ποτάμι πίσω δεν γυρνά και τα οφέλη που προκύπτουν για δημιουργούς και καταναλωτή από την ωρίμανση της ψηφιακής διανομής είναι τέτοια (κρίνοντας από την προσωπική μου καταναλωτική εμπειρία) που δεν βλέπω περιθώρια ή λόγους για πισωγύρισμα.

      Όσο κι αν τσαντίστηκα όταν με εκβίασε το Half Life 2 να κάνω install το Steam, τόσο πρέπει να παραδεχθώ ότι στη μορφή που είναι τώρα η υπηρεσία υπάρχουν περιπτώσεις που χαίρομαι όταν ένα retail παιχνίδι κάνει αυτόματα install μέσω Steam. Αν ήταν GOG ακόμα καλύτερα, αλλά μικρή η διαφορά και μικρό το κακό και να σκεφτείς ότι ούτε καν χρησιμοποιώ το κομμάτι κοινωνικής δικτύωσης του Steam.

*