Retrospective: Myst

Νικήτας Καβουκλής Νικήτας Καβουκλής Enternity.gr Games Dept 
11/12/2015 | 10:30
Ελάχιστα παιχνίδια έχουν κατορθώσει να βάλουν στο μυαλό των παικτών τόσα προβλήματα όσα το Myst. Ο τίτλος της Cyan Inc. κυκλοφόρησε το 1993, αρχικά για Macintosh και λίγο αργότερα για PC, και έμεινε στην ιστορία για πολλούς λόγους, ένας εξ αυτών ο υψηλός βαθμός δυσκολίας του, που ανέβαινε ακόμα περισσότερο λόγω των περιορισμένων μέσων της εποχής για την αναζήτηση βοήθειας. Βεβαίως, αυτό δεν ήταν απαραίτητα κακό μιας και η χαρά του να λύνει κανείς δύσκολους γρίφους είναι κάτι που δεν μπορεί να περιγραφεί με λόγια. Από την άλλη, αυτός ήταν και ο λόγος που το παιχνίδι κατόρθωνε να ελκύει όλο και μεγαλύτερο κοινό. Ο βαθμός δυσκολίας του λειτουργούσε καλύτερα και από μαγνήτη. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι πωλήσεις του σε PC ξεπέρασαν τα 6 εκατομμύρια αντίτυπα και βρίσκεται στην 11η θέση των παιχνιδιών με τις περισσότερες πωλήσεις για τη συγκεκριμένη πλατφόρμα, κρατώντας τα πρωτεία για πολλά χρόνια και συγκεκριμένα έως το 2002, οπότε και ξεπεράστηκε από το The Sims. Ας προχωρήσουμε όμως στα του gameplay που σίγουρα παρουσιάζουν περισσότερο ενδιαφέρον.


Κάθε καράβι και σπαζοκεφαλιά.

Ακόμα και το όνομα του πρωταγωνιστή αποτελεί μυστήριο. Οι παίκτες αναλαμβάνουν το χειρισμό του Stranger (κάτι όπως ο Κανένας, το όνομα με το οποίο συστήθηκε ο Οδυσσέας στον Κύκλωπα Πολύφημο). Αυτός, ίσως κατά διαβολική σύμπτωση, ίσως ακολουθώντας το ένστικτό του, αποκαλύπτει ένα μυστηριώδες βιβλίο που έχει τον τίτλο Myst. Καθηλωμένος από μια υπερφυσική δύναμη, διαβάζει το βιβλίο μέχρι το τέλος, χωρίς να κάνει την οποιαδήποτε παύση. Φτάνοντας στην τελευταία σελίδα (αν και η ιστορία είναι ημιτελής) τοποθετεί σε αυτή το χέρι του και προτού καταλάβει τι συμβαίνει βρίσκεται στο νησί που περιγράφεται στο βιβλίο. Γύρω του δεν υπάρχει κανείς. Μόνο η φύση, κτίσματα και αρκετά παράξενες κατασκευές που στην αρχή δεν σημαίνουν τίποτα. Καταλαβαίνει ότι ο μόνος τρόπος να επιβιώσει είναι να ξεκινήσει την εξερεύνηση. Σε αντίθεση με όλα σχεδόν τα adventure games, στο Myst δεν υπάρχει εισαγωγή, δεν υπάρχει αφήγηση, δεν υπάρχουν διάλογοι, δεν υπάρχει inventory, δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια, δεν υπάρχουν εχθροί ή άλλες φυσικές απειλές, δεν υπάρχει θάνατος. Υπάρχουν όμως «μαγικά» βιβλία που ο Stranger θα βρει στη βιβλιοθήκη του νησιού.
Στο Myst δεν υπάρχει εισαγωγή, δεν υπάρχει αφήγηση, δεν υπάρχουν διάλογοι, δεν υπάρχει inventory, δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια, δεν υπάρχουν εχθροί ή άλλες φυσικές απειλές, δεν υπάρχει θάνατος.
Συγκεκριμένα πρόκειται για ένα μπλε και ένα κόκκινο βιβλίο, δημιουργημένα από τον Atrus που κάποτε ζούσε στο νησί με τη σύζυγό του Catherine και σ’ αυτά βρίσκονται παγιδευμένοι οι δύο γιοι του, ο Sirrus και ο Achenar. Ανοίγοντας τα βιβλία, οι δύο νεαροί προσπαθούν να επικοινωνήσουν με τον πρωταγωνιστή και ο ένας κατηγορεί τον άλλο για το θάνατο του πατέρα τους αλλά και για την καταστροφή της βιβλιοθήκης του. Ζητούν βοήθεια για να αποδράσουν δίχως να δίνουν κάποιο ιδιαίτερο hint για το που μπορεί να κρύβεται το μυστικό της «ιδιαίτερης» φυλακής στην οποία είναι κλεισμένοι. Το μόνο που γίνεται κατανοητό είναι ότι από τα βιβλία λείπουν πολλές σελίδες, μπλε και κόκκινες αντίστοιχα. Εφόσον γίνει δυνατή η συγκέντρωσή τους, θα αρχίσει να γίνεται καλύτερη η επικοινωνία με τα δύο αδέρφια που στην αρχή είναι ιδιαίτερα ασταθής, γεμάτη ηλεκτρονικά «παράσιτα».


Εννοείται ότι δεν πρόκειται απλά για ένα ρολόι.

Η ανάκτηση των σελίδων δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Αυτές είναι κρυμμένες στους παράξενους μηχανισμούς του παιχνιδιού. Κάθε ένας αποτελεί μια μοναδική και δύσκολη σπαζοκεφαλιά για πολύ δυνατούς λύτες. Μόνο όσοι έχουν παρατηρητικότητα που ξεπερνάει το 100% θα μπορέσουν να επιβιώσουν των γρίφων του Myst. Αυτό προϋποθέτει πολύωρες περιηγήσεις και επισκέψεις στα ίδια και τα ίδια μέρη συνέχεια. Πολλές φορές τα μάτια επικεντρώνονται σε λάθος σημεία και παρόλο που η λύση βρίσκεται ακριβώς κάτω από τη μύτη των παικτών, η αποκάλυψή της δεν είναι εύκολη, παραδόξως λόγω του προφανούς της θέσης της. Όσοι λοιπόν αντεπεξέλθουν στις αρχικές προκλήσεις του παιχνιδιού, θα ανακαλύψουν ότι υπάρχουν και άλλα βιβλία, επίσης «μαγικά». Αυτά, επίσης δημιουργημένα από τον Atrus, δεν φιλοξενούν κανέναν αλλά λειτουργούν ως πύλες για τη μετάβαση στα λεγόμενα Ages: Selenitic, Stoneship, Mechanical και Channelwood. Αντικείμενα που υπάρχουν σε κάποιο Age μπορεί να είναι απαραίτητα για την επίλυση ενός puzzle που κρύβεται σε ένα άλλο. Συγκεντρώνοντας τις σελίδες, οι παίκτες τις τοποθετούν μία-μία στα αντίστοιχα βιβλία. Όταν έχουν ήδη τοποθετήσει τέσσερις σε κάθε βιβλίο, τότε η επικοινωνία με τα δύο αδέρφια θα καταστεί σαφής και αυτοί θα καθοδηγήσουν τους παίκτες στην εύρεση της πέμπτης σελίδας που είναι το τελικό κλειδί για την ελευθερία τους. Ο Stranger έχει δύο επιλογές, να τους βοηθήσει, ή να τους αφήσει έρμαια της μοίρας τους. Αυτό όμως που φοβούνται περισσότερο ο Sirrus και ο Achenar είναι το πράσινο βιβλίο. Βρίσκεται στην ίδια θέση με την πέμπτη σελίδα των βιβλίων τους και παρακαλάνε τον Stranger να μην το αγγίξει, προσπαθώντας να τον πείσουν με το επιχείρημα ότι, αν το κάνει, θα πέσει σε παγίδα. Η πραγματικότητα όμως είναι τελείως διαφορετική και μιας και η περιέργεια θα νικήσει, αγγίζοντας το πράσινο βιβλίο, ο ήρωας θα βρεθεί στο D’ni, το μέρος όπου έχει φυλακιστεί ο Atrus. Δεν είναι νεκρός όπως έλεγαν αρχικά οι γιοι του και θα ζητήσει από τον Stranger να του φέρει μία σελίδα που είναι κρυμμένη στο Myst. Έτσι, θα μπορέσει να φέρει ενώπιον της δικαιοσύνης τους γιους του για όλες τις αποτρόπαιες πράξεις τους.
Retrospective: Myst - Σελίδα 2

Copyright © 2011-2016. All rights reserved.

powered by 9

Γίνε μέλος στο Enternity.gr

Είστε ήδη μέλος στο Enternity.gr? Login

close

Επιλέξτε σωστά. Το username δεν μπορεί να αλλάξει.

Γυναίκα Άντρας
captcha code reload code

Δέχομαι να λαμβάνω το Newsletter του Enternity.gr

Έχω διαβάσει και συμφωνώ με τους Όρους Χρήσης του Enternity.gr

Σύνδεση στο Enternity.gr close login

Αυτόματη είσοδος

*Πατήστε εδώ εάν ξεχάσατε τον κωδικό σας

Υπενθύμιση κωδικού Enternity.gr close remind password
captcha code reload code
*