Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity
Διαγωνισμός Trials Rising - Οι διαγωνισμοί με δώρα videogames συνεχίζονται στο Enternity και αυτή τη φορά χαρίζουμε 6 αντίτυπα PS4 για το Trials Rising. >>
* ";

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Ορυχείο: AI - Προσφέροντας το Μέλλον

*
Στο νέο Ορυχείο ο Ηλίας Παππάς φιλοξενεί τον διεθνούς φήμης καθηγητή Γιώργο Γιαννακάκη για μια συζήτηση πάνω στο μέλλον και στα όρια της Τεχνητής Νοημοσύνης στα videogames.

H Νορβηγία είναι μια πανέμορφη χώρα. Η καταπράσινη άνοιξή της απλώνεται διαδοχικά και στήνει ένα μεθυστικό καμβά με την πολυχρωμία του νότου και την κρυστάλλινη ομορφιά του βορρά. Οι χειμώνες έχουν ποικιλία, τα καλοκαίρια και το φθινόπωρο επίσης, αρκεί βέβαια να ζεις σε μέρος που βλέπει θάλασσα. Δύσκολο, γενικά, να αντισταθείς στη γοητεία της, ακόμα και αν προέρχεσαι από την Ελλάδα. Παράλληλα είναι μία από τις πλουσιότερες χώρες στον κόσμο, με τη μεσαία τάξη να ζει μια ιδιαίτερα άνετη ζωή, η κοινωνική και δικαστική της δικαιοσύνη λειτουργεί ως παγκόσμιο υπόδειγμα και, ως κερασάκι στην τούρτα, η εργασία είναι μόνο 7,5 ώρες (με μισή ώρα διάλειμμα) και κάθε λεπτό υπερωρίας πληρώνεται στο ακέραιο. Με άλλα λόγια ένα εξαιρετικό κοινωνικοοικονομικό σύστημα που οι ειδικοί ονομάζουν «state capitalism» και, οι λιγότεροι ειδικοί, «τούμπανο χώρα». [σ.α.: Ξεκάθαρα πιο εύστοχοι οι λιγότερο ειδικοί.]

Παρόλα αυτά έχει ένα μεγάλο και αγιάτρευτο πρόβλημα: το όριο ταχύτητας είναι 110 χιλιόμετρα στην εθνική και 40, 60 και 80 στις υπόλοιπες οδικές αρτηρίες. Είναι ένα μεγάλο βάσανο, ιδιαίτερα για κάποιον που προέρχεται από το νότο, να αναγκάζεται να οδηγεί τόσο αργά, τόσο συχνά. Επαναστατεί το DNA, ανασηκώνονται τα εσώτερα νεύρα, η πίεση χτυπάει κόκκινο. O Νορβηγός, από την άλλη, δεν πτοείται και αγοράζει ακριβά και γρήγορα αυτοκίνητα, τα οποία ξέρει ότι ποτέ δεν πρόκειται να τα ευχαριστηθεί όσο θα ήθελε πραγματικά. Εκ πρώτης όψεως, βέβαια, ούτε γάτα ούτε ζημιά. Εκ δεύτερης, όμως, τα πράγματα περιπλέκονται. Ξέρετε πόσο σουρεαλιστικό είναι να οδηγείς με 60 και να έχεις πίσω σου μία Lamborghini για σαράντα ολόκληρα λεπτά, δίχως να κορνάρει ή να σου «κάνει φώτα»; Συνειδητοποιείτε το ψυχικό σθένος που χρειάζεται για να προσπεράσεις μία Porsche οδηγώντας ένα Mitsubishi 1.300 κυβικών; Φτάνεις στο σημείο να αμφισβητείς την πνευματική σου κατάσταση, την ίδια την πραγματικότητα, την ισορροπία μιας ζωής.

Ο Νορβηγός, όμως, έχει μάθει να ευχαριστιέται με την αίσθηση της ποιότητας όταν αυτή, κυρίως, αδυνατεί να του προσφέρει όλα όσα μπορεί. Έχει, δηλαδή, καταλάβει τι χρειάζεται για να ανταπεξέλθει στην πεζή καθημερινότητα: όταν δεν μπορείς να απολαύσεις την ουσία των πραγμάτων, όπως, π.χ., την ταχύτητα σε ένα γρήγορο αυτοκίνητο, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να συμφιλιωθείς με την ιδέα της ταχύτητας και να επαναπροσδιορίσεις τις απολαύσεις σου. Υγιές μεν, στάσιμο δε.

Oι gamers, δυστυχώς, υπό αυτή την άποψη είμαστε Νορβηγοί. Και λέω «δυστυχώς» διότι, αντίθετα με τον Νορβηγό που πρέπει να ακολουθήσει το νόμο, εμείς έχουμε σε μεγάλο βαθμό επιλέξει οικειοθελώς να ασχολούμαστε περισσότερο με την αίσθηση των πραγμάτων και λιγότερο με την ουσία. Ζούμε την πιο επιτυχημένη ιστορικά περίοδο της βιομηχανίας, όπου η πρόσβαση στα videogames είναι πολύπλευρη και πολυεπίπεδη, όπου αρχίζουμε και ωριμάζουμε σε κοινωνικά θέματα, όπου εξελισσόμαστε ως τέχνη και ως ψυχαγωγία. Παρόλα αυτά ακόμα φοβόμαστε να απαιτήσουμε το κάτι παραπάνω. Είμαστε ευχαριστημένοι με το εύρος και την ιδέα της ατμόσφαιρας του Assassin’s Creed: Odyssey, αλλά δεν μας ενοχλεί το γεγονός ότι μπορούμε να σφυρίξουμε σε χίλιους εχθρούς και να έρθουν όλοι στο σημείο που κρυβόμαστε ώστε να δολοφονηθούν. Μεθάμε τις αισθήσεις μας με το Uncharted 4: A Thief’s End, αλλά δεν αναρωτιόμαστε πόσο πεζή σχεδιαστικά είναι η μνήμη των εχθρών, οι οποίοι αναβοσβήνουν τα οπτικοακουστικά τους μέσα αναλόγως με το που κρύβεται ο Nathan. Χαλάμε ατελείωτες ώρες σε ένα ΜΜΟ κάνοντας επαναλαμβανόμενες αποστολές, σαν ρομπότ, δίχως να μας ενοχλεί πόσο χαμένος δημιουργικά πηγαίνει ο τεράστιος κόσμος του. Η απόλαυσή μας είναι πολλές φορές η σκιά μιας απόλαυσης, διότι μας απασχολεί η εικόνα της δύναμης του επόμενο PlayStation ή Xbox και όχι πώς θα χρησιμοποιηθεί ουσιαστικά αυτή η δύναμη.

Με άλλα λόγια είμαστε εμείς οι κάτοχοι της Lamborghini και της Porsche που ανέφερα παραπάνω, ικανοποιημένοι να διατηρούμε χαμηλές ταχύτητες αρκεί να ξέρουμε, απλά, ότι είναι δυνατό θεωρητικά να τις ξεπεράσουμε. Ευτυχώς για εμάς, αυτή η έλλειψη τόλμης που μας διακρίνει δεν θα διαρκέσει για πολύ, αφού η βασική επανάσταση στα videogames και το μοναδικό κομμάτι που περιορίζει τις πραγματικές τους δυνατότητες, η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ), εξελίσσεται πυρετωδώς στο παγκόσμιο εργαστήριο και ετοιμάζεται να κάνει σύντομα μία μεγαλειώδη εμφάνιση προς το επόμενο εξελικτικό μας στάδιο. Ένας από τους σημαντικότερους επιστήμονες και πρωτεργάτες αυτής της επανάστασης είναι ο Γιώργος Γιαννακάκης, καθηγητής, συγγραφέας και διευθυντής του Institute of Digital Games στο Πανεπιστήμιο της Μάλτας, η σελίδα του οποίου στη Wikipedia περιγράφει ξεκάθαρα τη θέση που του αναλογεί, μία θέση που δεν μπορεί παρά να εξιτάρει τη φαντασία όλων μας: «ένας από τους πιο επιτυχημένους επιστήμονες στη διασταύρωση μεταξύ της Τεχνητής Νοημοσύνης και των Videogames».

Πάρτε βαθιά ανάσα, το σκάψιμο αναμένεται να είναι βαθύ.



Το ΑΙ, αυτή η ασύλληπτη επανάσταση.

Ευχαριστούμε για το χρόνο που μας δίνετε καθηγητά, μεγάλη χαρά να σας έχουμε. Θα ήθελα να ξεκινήσω με κάποια βασικά, ώστε να βάλουμε ένα ορισμένο πλαίσιο στην κουβέντα. Μπορούμε να ορίσουμε τι ακριβώς εννοούμε με τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ); Υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές που ακολουθούνται στον ορισμό της, είτε αναφερόμαστε, π.χ., σε videogames είτε σε κινητά είτε σε ρομπότ;
Καθ. Γιώργος Γιαννακάκης: Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση, είναι δική μου η χαρά που με φιλοξενείτε στο site σας. Υπάρχουν πολλαπλοί ορισμοί της τεχνητής νοημοσύνης. Κατά γενική ομολογία όμως η ΤΝ μπορεί να οριστεί ως η μελέτη υπολογιστικών διαδικασιών που προσπαθούν να μιμηθούν ανθρώπινες ικανότητες, οι οποίες με τη σειρά τους υπονοούν κάποια ευφυΐα. Η μάθηση, η προσαρμοστικότητα, η εξαγωγή συμπερασμάτων, η επίλυση προβλημάτων, και η αναγνώριση συναισθημάτων είναι μερικές από αυτές τις ικανότητές μας. Η βασική αρχή της μίμησης των πολλαπλών εκφάνσεων της ανθρώπινης νοημοσύνης είναι γενική ανεξάρτητα του τομέα εφαρμογής: από τα παιχνίδια και τα κινητά, στις εφαρμογές υγείας, στο internet, στα αυτόνομα οχήματα και στα drones.

Όπως αναφέρετε και στο βιβλίο σας, Artificial Intelligence and Games, oι υπολογιστές ξεκίνησαν να μαθαίνουν να παίζουν επιτραπέζια παιχνίδια από τη δεκαετία του 1950, με τη δημιουργία του αλγόριθμου Minimax από τον Alan Turing αλλά και την εφεύρεση της ενισχυτικής μάθησης (σήμερα ορίζεται ως «reinforcement learning») από τον Arthur Samuel. Μπορείτε να μας εξηγήσετε πόσο σημαντικά είναι αυτά τα δύο επιτεύγματα για την ΤΝ στα videogames και κατά πόσο -και αν- έχουν ξεπεραστεί σήμερα από άλλες τεχνικές;
Καθ. Γιώργος Γιαννακάκης: Είναι αστείο και μόνο να σκεφτεί κανείς ότι οι βασικές αρχές της αναζήτησης μέσω δέντρων απόφασης (από τον Turing) και της ενισχυτικής μάθησης (από τον Samuel) παραμένουν ατόφιες μέχρι και σήμερα. Τα βασικά τους στοιχεία βρίσκονται πίσω από σημαντικούς αλγόριθμους που κατάφεραν να επιλύσουν πολύ δύσκολα σύγχρονα προβλήματα, όπως οι αλγόριθμοι AlphaGo και AlphaZero της DeepMind, οι οποίοι παίζουν το επιτραπέζιο παιχνίδι Go καλύτερα από οποιονδήποτε παγκόσμιο πρωταθλητή.

Προφανώς τα τελευταία 60 και πλέον χρόνια έχουν γίνει τεράστια άλματα στην πρόοδο της ΤΝ. Σήμερα βρισκόμαστε στο σημείο να μιλάμε για την 4η βιομηχανική επανάσταση μέσω της ΤΝ, κυρίως λόγω των εκπληκτικών αποτελεσμάτων της σε πολύ δύσκολα προβλήματα. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των αλγόριθμων του σήμερα (όπως η βαθιά μάθηση/deep learning), η διαθεσιμότητα μεγάλων δεδομένων (big data) αλλά και η συνεχής αύξηση της υπολογιστικής ισχύος, έχουν δώσει στην ΤΝ τεράστια ώθηση την τελευταία δεκαετία. Το αποτέλεσμα είναι ότι με την ΤΝ μπορούμε σήμερα να λύσουμε προβλήματα που φανταζόμαστε ότι θα λυθούν σε δεκαετίες στο μέλλον.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι τα παιχνίδια ευθύνονται για αυτήν την εξέλιξη της ΤΝ σε μεγάλο βαθμό: τόσο ως προβλήματα που καλείται να επιλύσει η ΤΝ παραδοσιακά, αλλά και ως τομέας που εισήγαγε νέες τεχνολογίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ιδέα του προγραμματισμού μέσω της GPU (κάρτας γραφικών), που είναι η πλέον διαδεδομένη στη μηχανική μάθηση (machine learning) σήμερα, έχει προκύψει ως λύση για τη γρήγορη γραφική απεικόνιση (rendering) στα first person shooters.
 
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
    • Silverblade
    • Πολύ ενδιαφέροντα όλα όσα μας λέει ο καθηγητής και το εξαιρετικό άρθρο του Ηλία. Θα ήθελα να σταθώ στις προβλέψεις του για το μέλλον του A.I. οι οποίες. όπως γίνεται συνήθως, είναι πολύ συντηρητικές από πλευράς επιστημόνων: δεν μιλάμε για κάποιο ενδεχόμενο super intelligence τύπου Skynet. Στην πραγματικότητα ένας αλγόριθμος αναγνώρισης προσώπου, άλλος ένας για πλοήγηση drone και μια εκρηκτική γόμωση είναι τα τρια πράγματα που απαιτούνται για την κατασκευή ενός hunter-killer drone και αυτά βρίσκονται προ πολλού στο στάδιο της ανάπτυξης και της εφαρμογής. Η Google έχει παραδεχτεί ότι ασχολείται με την ανάπτυξη οπλικού A.I. για λογαριαμό της κυβέρνησης των ΗΠΑ και ασφαλώς δεν γνωρίζουμε καν τι κάνει η Tencent και άλλες εταιρείες στην Κίνα. Μπορεί να μην κινδυνεύουμε ακόμα από κάποιο rogue ASI, αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σοβαροί κίνδυνοι στο άμεσο μέλλον.

      • Talk Show Host
      • Είναι μεγάλη κουβέντα και κυρίως πρέπει πρώτα να ξεχωρίσουμε τη διαφορά μεταξύ αυτόνουμου επικίνδυνου ΑΙ και ΑΙ που μπορεί να γίνει επικίνδυνο στα χέρια των ανθρώπων. Δυστυχώς, το δεύτερο βλέπω ότι έχει πολλές περισσότερες πιθανότητες να συμβεί από το πρώτο.

        Υπάρχουν και πολλά άλλα θέματα. Πόσο καλλιτεχνικό θα είναι το επίτευγμα ενός ΑΙ σε ένα παιχνίδι; Θα αποκλείσει προγραμματιστές από το χώρο εργασίας; Πώς θα σχεδιάζονται πλέον τα open world, αν η παραγωγή περιεχομένου δεν είναι τόσο μεγάλο πρόβημα; Πόσο θα δεθούμε με πιο ρεαλιστικούς NPC -που θα είναι η μεγαλύτερη επανάσταση στα games - την ώρα που δενόμαστε με αυτούς που έχουμε τώρα; Και έχει νόημα να κάνουμε όλες αυτές τις ερωτήσεις αν το αποτέλεσμα είναι η εξέλιξη; Είναι τόσα πολλά τα ερωτήματα για τα videogames που μόνο το να τα σκέφτεσαι είναι τρομερά συναρπαστικό.

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!