Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Reviewer’s Blues: Official και «Official»

*
Ο Μάνος Βέζος γράφει στο νέο κείμενο της στήλης "Reviewer’s Blues" για την πολιτική επικοινωνίας των μεγάλων εταιρειών του gaming μέσω των επίσημων blogs τους.

Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε το Official PlayStation Magazine. Υπήρχαν «επίσημα» περιοδικά και για άλλες πλατφόρμες, ωστόσο στην Ελλάδα είμαστε περισσότερο εξοικειωμένοι με εκείνο που αναφερόταν στα συστήματα της Sony. Βέβαια τώρα πια δεν υπάρχει κανένα, ούτε στην Ελλάδα ούτε στο εξωτερικό, κατάληξη καθόλου περίεργη. Θα φτάναμε στο ίδιο αποτέλεσμα ακόμη και αν το περιοδικό, ως είδος, δεν ήταν σε πτώση εδώ και πολλά χρόνια.


Η ελληνική έκδοση Official PlayStation Magazine, λοιπόν, ξεκίνησε στην εκδοτική του GamePro, πριν αλλάξει χέρια ύστερα από μερικά χρόνια. Και το αναφέρω διότι έτυχε να είμαι ακριβώς σε αυτήν την εκδοτική την περίοδο που ουσιαστικά έφευγε από τα χέρια της το Official PlayStation Magazine. Γιατί; Δεν τα έβρισκαν οι δυο πλευρές στα χρήματα, ό,τι κι αν μπορεί να σημαίνει κάτι τέτοιο. Ποιος έδινε χρήματα σε ποιον όμως;

Η δημοφιλής θεωρία που δεν πέθαινε με τίποτα ήταν πως το περιοδικό «τα παίρνει» από την Sony. Είναι άλλωστε το Official PlayStation Magazine, άρα υπάρχει για να σπρώξει μια πλατφόρμα και ό,τι και να γράφεται στις σελίδες του πρέπει να αντιμετωπίζεται με μια κάποια δυσπιστία ή, εναλλακτικά, με ευλάβεια. Ανάλογα με το σε ποια μεριά του «πολέμου» στεκόταν κανείς, τροποποιούσε και τη θεωρία του αναλόγως. Όσο και να την τροποποιούσε βέβαια μέσα δεν έπεφτε. Βλέπετε, η εκδοτική ήταν εκείνη που πλήρωνε την Sony για δικαιώματα χρήσης του ονόματος Official PlayStation Magazine. Προφανώς υπήρχε ειδική σχέση σε θέματα πρόσβασης σε προϊόντα , τη δυνατότητα διανομής playable demo κ.λπ., αλλιώς δεν θα είχε νόημα το έξοδο για την εκδοτική, ούτε και θα είχε συγκεκριμένη ταυτότητα προς τα έξω το περιοδικό. Το σημαντικό -για αυτές τις γραμμές τουλάχιστον- είναι πως η Sony δεν πλήρωνε. Αντιθέτως, πληρωνόταν. Κάτι που δεν διαφέρει από μια περίπτωση όπως το GamePro, για το όνομα του οποίου η εκδοτική έπρεπε να πληρώνει συστηματικά δικαιώματα χρήσης. Η δουλειά που έπρεπε να γίνει, έπρεπε να γίνει με τον ίδιο τρόπο, τον ίδιο κόπο. Η θεωρία-θεωρία όμως. Ήταν η εύκολη επιλογή για όποιον ήθελε να στηρίξει κάποια διαφωνία με ό,τι μπορεί να διάβαζε στις σελίδες του.

Επιστροφή στο σήμερα όμως. Κάθε εταιρεία έχει το δικό της blog. Αν και περισσότερο στα σοβαρά το παίρνουν Sony και Microsoft, από την άποψη ότι αξιοποιούν το blog τους όχι μόνο για προώθηση, αλλά και για μεγάλες ανακοινώσεις, πρόσβαση σε υλικό για τον Τύπο κ.ά. Σε κάθε περίπτωση η στροφή είναι λογική μιας και η κάθε πλευρά μπορεί να απευθυνθεί εύκολα στον καταναλωτή, ακριβώς με τον τρόπο που θέλει, ακριβώς τη στιγμή που θέλει. Κι εκ των πραγμάτων μπορεί να μοιράζεται και πράγματα που δεν θα ενδιέφεραν τον Τύπο και τόσο πολύ ώστε να κάνει ρεπορτάζ, όπως π.χ. το livestream με celebrity ή κάτι ανάλογο. Δεν μπλέκουν με εκδοτικές, δεν μπλέκουν με δημοσιογράφους, έχουν όση ελευθερία θέλουν και έχουν το blog τους κυρίως για ενημέρωση σχετικά με τα νέα κάθε πλατφόρμας αλλά και την προώθηση συνεργατών. Η προτεραιότητα είναι σαφής πάντως: προώθηση.

Μέχρι που πέφτουμε σε κάποιες πιο ύποπτες δημοσιεύσεις τύπου «Editor’s Choice». Αυτές υπάρχουν για να εξηγήσουν πόσο ξεχωριστό είναι ένα παιχνίδι και γιατί. Συνεπώς δεν είναι κείμενα που αναλαμβάνουν οι developers του παιχνιδιού, παρότι τους βλέπουμε να γράφουν σε επίσημα blog όταν έχουν να ανακοινώσουν κάτι για το παιχνίδι τους, ειδικά αν αυτό το κάτι είναι και ειδική παροχή για την πλατφόρμα στην οποία αναφέρεται το blog. Οπότε γράφει κάποιος «τρίτος» και με τη στάμπα «Editor’s Choice» υπονοείται διαλογή με ποιοτικά κριτήρια, όχι με προσωπικά. Ποιος είναι αυτός ο τρίτος που ξεχώρισε οποιοδήποτε παιχνίδι και θα εξηγήσει στον κόσμο γιατί είναι ιδιαίτερο; Κατά κανόνα, κάποιος Social Media Specialist στη δούλεψη του κατασκευαστή που εκπροσωπεί το blog ολόκληρο.

Θα πείτε «και τι έγινε;». Είναι η τραγική ειρωνεία της υπόθεσης. Φτάνουμε να πληρώνονται άνθρωποι ακριβώς για να πουν ότι ένα παιχνίδι είναι καλό, με τρόπο που ξεφεύγει από τα πιο κλασικά όρια της προώθησης που συνήθως βασίζεται σε κάποια υπόσχεση για το αποτέλεσμα -όχι σε κάποιας μορφής αξιολόγηση- και δεν κάνει σε κανέναν εντύπωση. Ούτε στον αναγνώστη μια τέτοιας δημοσίευσης αλλά -(πολύ) χειρότερα- στον ίδιον τον Τύπο. Δεν τίθεται θέμα για το ότι κι εγώ, από τη σκοπιά της εταιρείας, θα έκανα ό,τι περνούσε από το χέρι μου για να περάσω το μήνυμά μου με αμεσότητα στον τελικό καταναλωτή, χωρίς μεσάζοντες που θα έκαναν… τα δικά τους. Δεν υπάρχει θέμα ως προς αυτό, είναι λογικό κι αναμενόμενο. Ωστόσο ανασηκώνεται ένα φρύδι (το άλλο συνήθως δεν μπορεί λόγω νύστας) όταν ένα blog που υπάρχει για ανακοινώσεις, προωθητικές δημοσιεύσεις κι ενέργειες επιχειρεί να σχηματίσει την εντύπωση (μπορεί και χωρίς πρόθεση) πως αξιολογεί και πως αφήνει την αξιολόγηση αυτή σε ανθρώπους που δεν έχουν καμία δουλειά να την κάνουν. Αν μη τι άλλο, κι αυτοί φορτώνονται κάτι στο οποίο δεν είναι μαθημένοι και δεν θα έπρεπε καν να παίρνει χρόνο από την εργάσιμη ημέρα τους.

Και τι να γίνει δηλαδή; Να περιοριστεί ένα επίσημο blog μόνο σε ανακοινώσεις, trailer κ.λπ.; Δεν είναι απαραίτητο. Και αποδεικνύεται ότι δεν είναι. Έρχεται στο μυαλό η τακτική της Apple ως προς το App Store. Προ ετών πήρε την απόφαση να ετοιμάζει δημοσιεύσεις, συνεντεύξεις, προτάσεις κ.λπ. Στο App Store για Mac τις ανανεώνει κάθε εβδομάδα, σε iOS έχει νέα κείμενα κάθε μέρα όμως. Το κάνει πιο προσεκτικά όμως. Για αρχή χρησιμοποιεί δημοσιογράφους που πληρώνει ακριβώς για τη δουλειά αυτή. Ναι, παραμένουν ανώνυμοι (κακώς η αλήθεια είναι), είναι ωστόσο διαπιστωμένο πως πρόκειται για ανθρώπους που κατέχουν το αντικείμενο. Επιπλέον, δεν προσπαθούν ποτέ να αξιολογήσουν όσο να παρουσιάσουν. Και το σημαντικότερο; Αποφεύγουν να γράψουν αφιερώματα κ.λπ. για εφαρμογές της ίδιας της Apple. Όσοι είναι μαθημένοι στα App Store της Apple θα έχουν πέσει στην κατηγορία Editor’s Choice και να αναρωτιούνται αν μου διαφεύγει κάτι. Ναι, υπάρχει αυτή η κατηγορία και περιλαμβάνει απλά links, ποτέ προωθητικό κείμενο. Κι ακόμη και σε αυτές τις λίστες, αν ψάξετε, θα παρατηρήσετε ότι δεν περιλαμβάνεται (την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές τουλάχιστον) καμία εφαρμογή της ίδιας της εταιρείας. Και σε τελική ανάλυση όλα αυτά γίνονται σε Store, όχι σε επίσημο blog.

Δεν είναι ανάγκη να μείνουν στάσιμα τα επίσημα blog των κατασκευαστών. Ας πειραματιστούν. Στόχους τους είναι να τραβήξουν και να κρατήσουν την προσοχή του καταναλωτή. Την εποχή όμως που έχουμε τόσους λόγους να αναρωτιόμαστε τι ενημερώνει και τι όχι, είναι προσεγμένο και τι όχι, ειλικρινές ή μη, προτιμώ οποιαδήποτε εταιρεία σε τέτοιο μέγεθος να προσέχει πολύ περισσότερο τι εντυπώσεις αφήνει στην επικοινωνία. Να προσέχουμε κι εμείς όμως. Όχι επειδή βλέπουμε τη δουλειά μας «συντεχνιακά», αλλά διότι οφείλουμε να αναδεικνύουμε τέτοια περίεργα πειράματα, από τη μία, να φροντίζουμε όμως, από την άλλη, να προσφέρουμε όση περισσότερη ύλη γίνεται με μορφή τέτοια που είναι αδύνατο να υποκατασταθεί από ένα φιλόδοξο επικοινωνιακό πλάνο πολυεθνικής. 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
0 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
  • Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.
*