* ";

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Reviewer’s Blues: Late Impressions

*
Είναι ένα ζήτημα που μας κατατρώει τη σκέψη το τελευταίο διάστημα. Κάτι που έτυχε να το συζητήσουμε με publishers, κάτι που έτυχε να το συζητήσουμε με συναδέλφους, αναγνώστες και φίλους, κάτι τα προσωπικά κολλήματα που δεν μας επιτρέπουν να το βάλουμε στην άκρη και η παρούσα στήλη καταλήγει με την ίδια εμμονή και ένταση στις σκέψεις για τη χρησιμότητα και το ρόλο των λεγόμενων “early impressions”.

Αν το preview έρχεται να δώσει εντυπώσεις και ενδείξεις από ημιτελή έκδοση ενός παιχνιδιού (ή μιας ταινίας, μιας σειράς, ενός βιβλίου και πάει λέγοντας), σαφώς και είναι εφικτό και χρήσιμο πριν την κυκλοφορία. Είναι κάτι που υπολογίζεται από τις εταιρείες, οι εκδόσεις για preview δεν στήνονται τυχαία, ακόμη και όταν θεωρείται απολύτως φυσιολογικό να έχουν κάποια προβλήματα όπως καθετί ημιτελές, για αυτό και είναι δύσκολο, από πλευράς μας, να βγάζουμε πραγματικά ασφαλή συμπεράσματα από τέτοιες εκδόσεις. Έχουμε δει πολλά να γίνονται κατά καιρούς, οπότε είναι σωστότερο να μένουμε στις ενδείξεις και να περιμένουμε τις αποδείξεις όταν είναι η ώρα τους, όταν δηλαδή κυκλοφορήσει το προϊόν.

Σε εκείνο το στάδιο τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Πρέπει να παίξουμε το, στην περίπτωσή μας, παιχνίδι, και να αποτυπώσουμε μια αντιπροσωπευτική εικόνα, από την οποία ο αναγνώστης, με τη δική του αντίληψη, με βάση το δικό του γούστο και τις δικές του προτεραιότητες θα καταλάβει αν έχει νόημα να ενδιαφερθεί για το τελικό αποτέλεσμα ή όχι. Η μισή δουλειά, δηλαδή, είναι δική μας, η άλλη μισή του αναγνώστη.

Κάπου ανάμεσα έχουν χωθεί και τα early impressions, κείμενα που αντιστοιχούν σε πρώτες εντυπώσεις για το παιχνίδι που έχει ήδη φτάσει στα χέρια του κριτικού αλλά ήταν αδύνατο να δοκιμαστεί επαρκώς ή να ολοκληρωθεί ώστε να ετοιμαστεί πιο αντιπροσωπευτική κριτική. Με δεδομένο ότι αυτά τα κείμενα εμφανίζονται με το λανσάρισμα, λίγο πριν ή και λίγο μετά από αυτό, ακριβώς δηλαδή τις μέρες που ο καταναλωτής προσπαθεί να καταλάβει αν θα ξοδέψει και που, η αναγκαστική τους ασάφεια, ό,τι κι αν πετυχαίνει, είναι εξ ορισμού δύσκολο να αποτελέσει πραγματική βοήθεια στη διαδικασία λήψης αποφάσεων του καταναλωτή. Οπότε γιατί έχει αποκτήσει ρεύμα μια τέτοια τακτική στα διάφορα Μέσα; Ζήτησαν ποτέ τέτοια κείμενα οι αναγνώστες; Απόρησαν ποτέ όταν δεν είδαν τέτοια κείμενα ή τα απαίτησαν όταν καταλάβαιναν ότι, για τον έναν ή τον άλλο λόγο, το review δεν μπορεί να είναι έτοιμο εγκαίρως; Αν είναι να τα ακούσουμε ποτέ για κάτι, είναι για μη έγκαιρο review. Και είναι κατανοητό, ακόμη και αν είναι δύσκολο να ξέρει ο διαμαρτυρόμενος ότι εξωγενείς παράγοντες καθιστούν, συχνά κιόλας, αδύνατο κάτι τέτοιο.

Τι έγινε λοιπόν και από εξαίρεση καταλήξαμε σε «είδος» κειμένου με κάποια, μικρή για την ώρα, παράδοση κιόλας;

Στην εποχή των εντύπων, εποχή που η Ελλάδα, ως προς το gaming τουλάχιστον, έχει αφήσει πίσω της εδώ και καιρό πια, η δυσκολία ήταν σαφής. Έπρεπε να εμφανιστεί το promo disc, που, συνήθως, χρειαζόταν και ειδική κονσόλα για να λειτουργήσει οπότε δεν ήταν απλή υπόθεση να φύγει κάποιος από το γραφείο και να συνεχίσει σπίτι του τη δουλειά, όχι όπως είναι τώρα δηλαδή (οχτάωρα και κουραφέξαλα), και το ζητούμενο ήταν να δοκιμαστεί το παιχνίδι και να γραφτεί κριτική πριν την ημερομηνία στην οποία «έκλεινε» το τεύχος. Μιλάμε για την ημερομηνία στην οποία η ύλη «πάγωνε», δεν υπήρχε περιθώριο προσθαφαίρεσης και ξεκινούσε η διαδικασία που οδηγούσε στην εκτύπωση και τη διανομή, διαδικασία που έπαιρνε κι αυτήν το χρόνο της. Το αν θα υπήρχε εγκαίρως review λοιπόν ήταν και λίγο θέμα τύχης. Δεν έκλεινε τεύχος την ίδια περίοδο κάθε περιοδικό, κάποιες κυκλοφορίες βόλευαν το ένα, άλλες βόλευαν το άλλο. Και οι διανομείς, παρότι δεν ήταν πάντα εύκολο, έκαναν κάθε τόσο την προσπάθεια να εξασφαλιστεί νωρίς ένα παιχνίδι για να υπάρξει ελπίδα να συγχρονιστεί η κάλυψη με το λανσάρισμα. Τότε βέβαια αυτό ήταν και κάπως ευκολότερο από την άποψη πως άπαξ και ένα παιχνίδι τυπωνόταν σε δισκάκι, δεν υπήρχαν περιθώρια αλλαγής, δεν υπήρχε δυνατότητα για patching και ο developer έπρεπε να δώσει μια έκδοση που ο ίδιος θεωρούσε ότι είναι τελική και επαρκώς λειτουργική. Τώρα ξεκινά η εκτύπωση όποτε ξεκινά αλλά η δουλειά δεν έχει τελειώσει. Συνεχίζεται με την ελπίδα να στρωθούν επιπλέον ζητήματα με day one patch. Το οποίο day one patch δεν είναι πάντα “day one”. Αν μια εταιρεία έχει προνοήσει, το διαθέτει πριν το λανσάρισμα, για χάρη των κριτικών, τους οποίους κριτικούς και προειδοποιεί ότι έρχεται κάτι τέτοιο, ότι πρέπει να το περιμένουν και να το υπολογίσουν, ενώ αποκαλύπτουν και τι διορθώσεις περιλαμβάνει, πληροφορίες που κατά τα άλλα δεν επιτρέπεται να δημοσιευθούν, σίγουρα όχι κατά την περίοδο της δοκιμής. Και λογικό. Για τον καταναλωτή δεν αλλάζει κάτι. Αν κατεβάσει το παιχνίδι θα έχει μονομιάς τη διορθωμένη έκδοση. Αν το αγοράσει από ράφι, με το που βάλει το δισκάκι στο σύστημά του θα ξεκινήσει το κατέβασμα και η εγκατάσταση του patch. Δεν πρόκειται ποτέ να δει το παιχνίδι χωρίς αυτό στην πραγματικότητα. Εκτός πια αν το πάρει πατριωτικά, αποφύγει κάθε σύνδεση για λίγο και το δοκιμάσει. Που καμιά φορά κι αυτό είναι αδύνατο ακόμη. Οι χρόνοι είναι πιο σφιχτοί από ποτέ λοιπόν, για τον κριτικό τουλάχιστον, παρότι η διανομή έγινε απλούστερη, δεν απαιτεί εξειδικευμένο hardware και αρκεί ένας κωδικός κι ένα download. Με λίγα λόγια, όλα τα χρονικά περιθώρια που κερδήθηκαν τα καρπώνονται από developers και publishers, την ώρα που ο κριτικός καταλήγει να τρέχει ακόμη πιο πανικόβλητος. Βέβαια το θέμα δεν είναι ο πανικός του κριτικού, ένα θέμα που έχουμε αγγίξει στο παρελθόν από αυτές εδώ τις γραμμές. Αυτό που είναι θέμα είναι οι παρενέργειές του στον καταναλωτή.
 
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
    • mysterious
    • Ωραιο θεμα και πολυβασανισμενο.Καταρχας να ξεκαθαρισω οτι τα previews με αφηνουν εντελως αδιαφορο μιας και δεν ειναι το τελικο προιον.Κι ας πλησιαζει αρκετα σε αυτο.Να προτεινεται ομως απο εταιριες ως λυση-μπαλωμα για τη μη εγκαιρη παραδοση του κωδικα παιχνιδιου ειναι το λιγοτερο αστειο.Και σιγουρα πιο αστεια ειναι η δικαιολογια για αυτο.

      Κακα τα ψεματα ο κοσμος διψα για εγκαιρα reviews και τον μαγικο αριθμο αξιολογησης.Οι εταιριες αρνουνται πεισματικα να βοηθησουν σε αυτο μιας και δεν τους καιγεται καρφι αν θα κανετε σωστα κι επαγγελματικα τη δουλεια σας.Γι'αυτο και αν ημουν στη θεση σας θα ειχα ετοιμη την κριτικη του εκαστοτε παιχνιδιου οσο πιο γρηγορα γινεται.Και το λεω εγω που δε με ενδιαφερει ποτε θα βγει αρκει να ειναι εγκυρο και οχι αρπα κολλα.Και μονο απο αντιδραση ομως θα το εκανα.Αφου δε σεβονται εμενα ως Μεσο αλλα και το ιδιο το προιον τους γιατι να το κανω εγω;προφανως κατι τετοιο μονο επαγγελματικο δε θα ηταν.Ειναι ομως και απο μερια τους;oποτε fast food reviews,τα views και τα σχολια να ρεουν κι ολα καλα.Αν πραγματικα ενδιαφερονταν για την αντιμετωπιση τετοιων φαινομενων θα εκαναν κατι και γι'αυτο και δε θα χρησιμοποιουσαν παιδιαστικες δικαιολογιες.

      • yaponvezos
      • Καταλαβαίνω ακριβώς τη λογική αυτού που προτείνεις αλλά καταλαβαίνεις κι εσύ φαντάζομαι ότι δεν μπορούμε να το πάμε έτσι. Όχι για κανέναν άλλο λόγο αλλά διότι πρώτα θα μας μείνει η ρετσινιά ότι κοροΐδεύουμε τον κόσμο και μετά, όταν θα είναι αργά, θα πιαστεί το νόημα του «ποιητή».

        Πάντως σε τέτοιες συζητήσεις παίρνω όλα τα χρώματα του ουρανίου τόξου. Ειδικά όταν λες ότι, παιδιά, παθαίνετε εσείς ζημιά έτσι, και η default στάση είναι «ε, καλά τώρα εντάξει», δεν τα παίρνεις απλά επειδή δεν διορθώνεται η κατάσταση, τα παίρνεις κι επειδή θα ήθελες να είσαι στην εταιρεία του άλλου απλά για του εξηγήσεις το όνειρο λίγο από το κατάλληλο πόστο.

        Και κόντρα που πηγαίνουμε εκεί που έχει αξία, βέβαια, βλέπεις το αποτέλεσμα. Η πιο εύκολη σκέψη για τον κόσμο είναι ότι άμα βάλει αεράκι, έτοιμοι είμαστε να σπρώξουμε παιχνίδι και να χαϊδέψουμε αυτιά.

        Ζούμε σε εποχή «ετσιθελικού» death of expertise. Και αργά ή γρήγορα θα το πληρώσουμε όλοι μαζί παρέα. Αλλά εγώ θα γελάω γιατί είμαι και σαδιστής. Κάτι είναι κι αυτό.

        • mysterious
        • Συμφωνω σε ολα...εννοειται πως αν υιοθετουσατε αυτη την πολιτικη θα γυρνουσε καποια στιγμη μπουμερανγκ αλλα και με το να φερεσαι επαγγλεματικα παλι μπουμερανγκ δε γυριζει με αυτα τα δεδομενα;

          Ναι ειναι τρομερο οι ιδιες οι εταιριες να συντηρουν αυτη την κατασταση ακομη και οταν αποβαινει εναντιον τους.Καθαρα απο θεμα μαρκετινγκ να το δεις τι πιο ωραιο με το που ληγει το εμπαργκο να μιλουν ολα τα Μεσα την ιδια μερα για το εκαστοτε παιχνιδι,σουπερ διαφημιση.Και σουπερ δυσφημιση αν ειναι χαλια :P

          Τελος δε γινεται να μη συμφωνησω 100% οτι αυτη τη fast food λογικη θα τη βρουμε μπροστα μας πολυ συντομα.Ισχυει σε ολα τα πραγματα στη ζωη,δε θα μπορουσε να αποτελεσει εξαιρεση εδω.Θα εχουμε ποιοτητα στο πατωμα αλλα δεν πειραζει,αρκει να ειναι στην(πριν την)ωρα της.

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!

Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity