Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Γεύση από κεράσι: Να yarikomu κανείς, ή να yarikomanai;

Υπάρχει ένα σημαντικό δίλημμα με το οποίο όλοι ερχόμαστε αντιμέτωποι κάθε φορά που ξεκινάμε ένα καινούριο video game. Συχνά, δεν το συνειδητοποιούμε και αφήνουμε τη ροή και το momentum του παιχνιδιού να κάνει την επιλογή για εμάς. Κάτι που ενδεχομένως μπορεί να οδηγήσει σε μια στοίβα άπαιχτων, ακόμη, τίτλων. Σε έναν σκληρό δίσκο, εγκατεστημένου αλλά αχρησιμοποίητου, ακόμη, software. Και τέλος, σε χλιαρό ενθουσιασμό που τείνει να αντικαθίσταται με κορεσμό και απομάκρυνση από το gaming. Και ποιες είναι αυτές οι σειρήνες; Tο κυνήγι των high scores και η εμμονή με τα τρόπαια, μαζί με τα μύρια subquests και το αυτονόητο DLC. Φυσικά δεν ξεχνάμε και τo άκρως απαραίτητο 2ο playthrough, με τα επακόλουθα διαφορετικά endings. Για να φτάσουμε και στο speed run, όταν οι ώρες θα μετριούνται πια σε ημέρες. Δεν υπάρχει λέξη στα αγγλικά ή στα ελληνικά για να εκφράσει απολύτως πιστά αυτήν την τάση που προσπαθεί να υπερβεί αυτό το “Τhe End” στο τέλος, πως οι κουρτίνες πρέπει να παραμείνουν ανοιχτές, πως το show must go on. Kάποιοι το λένε hardcore gaming, οι Ιάπωνες το λένε yarikomi.

Oι πιο πολλοί από εμάς που βιώσαμε για πρώτη φορά το gaming κατά τις δεκαετίες του 1980 και του 1990, είχαμε να διαχειριστούμε ελεύθερο χρόνο που έμοιαζε άπλετος, με ένα χόμπι που ήταν τόσο περιορισμένο όσο ένα πενιχρό παιδικό χαρτζιλίκι μπορούσε να υποστηρίξει. Ύστερα από δεκαετίες όμως το κόστος του gaming έχει αυξηθεί για όσους έχουν πλέον γυναίκα, οικογένεια, δουλειά, ίσως και άλλα χόμπι. Το κυριότερο εμπόδιο πλέον, δεν είναι τα χρήματα αλλά ο χρόνος, όπως θα είναι σίγουρα γνωστό σε όλους. Ειδικά στην εποχή μας που υπάρχει απίστευτος ανταγωνισμός στο χώρο της ψυχαγωγίας, όπου όλοι και όλα σπεύδουν να κλέψουν ένα κομμάτι του ελεύθερου χρόνου μας, το προαναφερθέν δίλημμα αποκτάει δέουσα σημασία.

Να αφεθούμε στο εκάστοτε game με σκοπό την τελειοποίηση και την κατά 100% ολοκλήρωση, ή να το δούμε πιο αποστασιοποιημένα, κυνηγώντας κυρίως εκείνες τις εμπειρίες που θα μας προσφέρουν μια έστω φευγαλέα γεύση, προτού πάμε στο επόμενο πιάτο; Για να αποφύγω πάσα παρεξήγηση, δεν λέω φυσικά για επιφανειακή σχέση. Ίσα, ίσα, ο τίτλος πρέπει να τερματιστεί αλλιώς είναι σαν βιβλίο που δεν διαβάσαμε, μια ταινία που δεν είδαμε, κάτι που, εν πάση περιπτώσει, δεν έχει και τόση σημασία, είτε ασχοληθήκαμε μία ώρα είτε πενήντα. Γιατί, κάθε δημιουργία σύμφωνα με τους αρχαίους Κινέζους αποτελείται από το 起承転結 (kishoutenketsu), δηλαδή αρχή/πρόλογο, εξέλιξη/ανάπτυξη της ιστορίας, αλλαγή/twist και επίλογο/συμπέρασμα, ένα τετράπτυχο που τηρείται σαν ευαγγέλιο από τον ιαπωνικό σχεδιασμό και όχι μόνο στα RPG.

Έτσι είναι λογικό που υπάρχει αυτή η τάση στην Ιαπωνία, εκεί όπου η μετριότητα λοιδορείται και τα ημίμετρα, το chuutohanpa που ανέφερα και σε προηγούμενο άρθρο, θεωρούνται αρνητική στάση ζωής. Το yarikomi είναι μονόδρομος στα arcades, στην κουλτούρα του YouTube και του NicoNico Douga¸ στις παρέες του Monster Hunter και του Pokémon και σε όλα τα games εκείνα που γίνεται του unlockable το πανηγύρι. Αλλά πλέον οι Ιάπωνες gamers στρέφουν τα βέλη του yarikomi και σε αρκετά δυτικά έργα που γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή στην Ιαπωνία, ειδικά στα sandbox τύπου GTA αλλά και σε γνωστά shooters.



Κι όμως, είναι πολύ λίγα τα games που αξίζουν αυτήν την προσπάθεια από τον παίκτη, αυτήν τη θυσία σε χρόνο που απαιτούν. Ακούμε από πολλές εταιρείες του χώρου πως το τάδε ή το δείνα game θα προσφέρει x ώρες παιχνιδιού αλλά και πως αυτές θα μπορούν να αυξηθούν αρκετά αν ο παίκτης θελήσει να τα κάνει όλα. Το πρόβλημα είναι πως αυτές οι επιπλέον ώρες είναι συνήθως λίπος, γεμάτες με ανούσιο και μάταια επαναλαμβανόμενο gameplay και δεν προσφέρει απολύτως τίποτα, σχεδόν καμία φρέσκια εμπειρία. Και είναι πολλοί αυτοί που έχουν «καεί» στο μονότονο κυνήγι της ολοκλήρωσης, ένα quest που μπορεί να καταλήξει στην απογοήτευση και στη σταδιακή απομάκρυνση από το χόμπι.

Από την άλλη, αν και το yarikomanai (άρνηση του ρήματος yarikomu) έχει τα θετικά του, όπως για παράδειγμα το να απολαμβάνεις μια ποικιλία από software, ομολογώ πως δεν το ενστερνίζομαι ολοκληρωτικά. Υπάρχουν ορισμένα games στα οποία οφείλεις να αφεθείς και να βυθιστείς στον κόσμο τους. Είναι αυτό που ονομάζουμε, yarikomu beki, με το beki να μεταφράζεται σαν “πρέπει να κάνεις κάτι” η και “οφείλεις να κάνεις κάτι”. Όχι μόνο γιατί το λίπος είναι μηδαμινό ή αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της συνολικής εμπειρίας, όπως είναι το μάζεμα βοτάνων στα Monster Hunter, αλλά και γιατί είναι τόσο καλά δεμένο σαν σύνολο που μπορεί να προτιμάς απλά να τρέχεις στα χωράφια καθώς βλέπεις τον ήλιο να δύει για πολλοστή φορά, ενώ στη βιβλιοθήκη καινούρια κουτιά με ζελατίνες πιάνουν ιστούς. Αν το νέο Zelda δεν είναι yarikomu beki, τότε ειλικρινά δεν ξέρω ποιο άλλο μπορεί να είναι.


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
5 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • iankysyrath
    • θα συμφωνήσω σε όλα απόλυτα εκτός από το ότι παλιά ήτανγια φτηνά χαρτζιλίκια το gaming!όταν ένα super nes κόστιζε 70000 δρχ και κάθε τίτλος του κόστιζε από 20000 έως και 35000 δρχ δεν μπορούμε να το πούμε με τιποτε αυτό. Αντίθετα έχουν πέσει πολύ οι τιμές και έχουν αυξηθεί οι ευκαιρίες για πιο φτηνές αγορές λόγω γρήγορων εκπτώσεων και μεγάλης γκάμας. Απλά τότε σαν γενιά παίρναμε το πολύ 10 -20 τίτλους για μια κονσόλα και τους κάναμε ανταλλαγη με φίλους και με αγνώστους, οι οποίοι γινόντουσαν φίλοι και γνωστοί κατόπιν ανταλλαγης. Τώρα πια είναι τέτοια η σωρία των τίτλων που "θελουμε" ή έχουμε "ανάγκη" να αποκτήσουμε που απλά ξοδεύουμε περισσότερα αλλά για πιο πολύ υλικό, άσχετα από το αν το υλικό αυτό δεν είναι πάντα καλό.

    • ichigo13
    • Ωραίο άρθρο, εμένα γενικά μου αρέσει να τα ψάχνω όλα σ'ένα game αλλά αυτό εξαρτάται και από το πόσο μου αρέσει το core gameplay του.

      Επίσης ρε γαμώτο όσο κι αν το έψαξα δεν υπάρχει ρήμα yarikomu :P.
      Υπάρχει η λέξη yarikomi που σημαίνει "speedrun" αλλά δεν νομίζω ότι ήθελες να πεις αυτός.
      Μήπως ήθελες να πεις yaru(yaranai άρνηση) που είναι ένα ρήμα όταν θες να κάνεις/δοκιμάσεις ορισμένα πράματα όπως στην συγκεριμένη περίπτωση games?
      Το αναφέρω γιατί κάνω ιαπωνικά αυτή την περίοδο και μου έκανε εντύπωση σαν ρήμα xD

    • Νίκος Πιστόλας
    • @iankysyrath
      Μα φυσικά, έτσι είναι όπως λες. Στο άρθρο δεν αναφέρθηκα στις αστρονομικές τιμές του gaming στα 90ς, αλλά κυρίως εστίασα στον λόγο μεταξύ εισοδήματος/ελεύθερου χρόνου. Και όταν έγραψα πως το κόστος του gaming έχει ανέβει, δεν εννοώ για τα λεφτά που απαιτείι, αλλά κυρίως για τον πολύτιμο χρόνο που πρέπει να θυσιάσουμε για να παίζουμε αυτά που θέλουμε. Πόσο μάλλον που η σωρεία των τίτλων που έχουμε εύκολα διαθέσιμους, κάνει το δίλημμα για το αν θα "λιώσουμε" ή όχι ένα παιχνίδι, ακόμα πιο καίριο.

      @ichigo13
      Μην εκπλαγείς αν σου πω, πως ακόμα και το καλύτερο ιαπωνο-αγγλικό λεξικό έχει αμέτρητες ελλείψεις σε λήμματα και λέξεις της ιαπωνικής. Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να συμβουλεύεσαι κατευθείαν ιαπωνικά εννοιολογικά λεξικά, όπως το διαδικτυακό weblio.jp. Όσον αφορά το yarikomi, όχι δεν σημαίνει speedrun. Πράγματι κυκλοφορεί αυτή η μετάφραση σε ιντερνετικά λεξικά αλλά είναι λάθος. Η ετυμολογία του είναι όντως από το yaru και το komu και δείχνει πως έχουμε βάλει κάπου μέσα πολλές πράξεις, πολύ ενέργεια. Σε ελέυθερη μετάφραση, είναι πολύ κοντά σε αυτό που αποκαλούμε "Σε αυτό το παιχνίδι πήρα όλα τα trophies, τερμάτισα όλα τα modes. συμπλήρωσα όλες τις συλλογές. Το ΕΛΙΩΣΑ κυριολεκτικά!"
      Καλή συνέχεια στη γλώσσα και υπομονή.

    • ichigo13
    • Αυτό για την έλλειψη το έχω καταλάβει, δεν εχω βρει κι άλλες πολλές λέξεις που έχω ψάξει, άσε που το google translate δεν λειτουργεί καλά πολλές φορές.
      Ευχαριστώ δίνω τον Δεκέμβριο το Ν5
      ぼくはがんばります!

*