Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Γεύση από κεράσι: Φύκια για μεταξωτές κορδέλες

Gacha. O ήχος της στρογγυλής πετούγιας καθώς περιστρέφεται. Pon. O χαρακτηριστικός γδούπος του πλαστικού «αυγού kinder έκπληξη» καθώς προσγειώνεται στην εσοχή, έτοιμο πια να αποκαλύψει τα μυστικά του. Μέσα βρίσκονται φιγούρες από anime και video games, κάθε λογής μπιχλιμπίδια, όλα όμως συλλεκτικά και τυχαία. Σε πολυκαταστήματα όπως το Yodobashi Kamera υπάρχουν ολόκληροι όροφοι αφιερωμένοι στα μηχανήματα gacha. Eκεί κανείς μπορεί να δει Ιάπωνες να ρίχνουν τα κέρματα το ένα μετά το άλλο, προσπαθώντας να συμπληρώσουν τη συλλογή από το Death Note ή να “πετύχουν” limited edition χαρακτήρα με διαφορετική αμφίεση. Η δημοφιλία των gacha τροφοδοτείται από την τελειομανία των Ιαπώνων στην ολοκλήρωση συλλογών, αλλά κυρίως από την αγάπη τους για τον τζόγο, μια πρακτική που κανονικά απαγορεύεται στην Ιαπωνία. Ως γνωστόν εκεί δεν υπάρχουν καζίνο, αλλά ο τζόγος, σε κάποια μορφή τουλάχιστον, επιβιώνει κυρίως στα pachinko, δευτερευόντως στα προαναφερθέντα μηχανήματα gacha, και, εδώ και μερικά χρόνια, στα social games ή smartphone games.

Κάποτε είχα γράψει ένα άρθρο, προσπαθώντας να εξηγήσω την επιτυχία των social games στην Ιαπωνία, από την πλευρά των καταναλωτών. Είναι εύκολα, γρήγορα, παίζονται οπουδήποτε και δεν συνοδεύονται από το στίγμα του «otaku», είναι δηλαδή cool. Ο λόγος όμως που οι εταιρείες όπως η Konami έσπευσαν να μπουν σε αυτήν την αγορά, είναι τα δυνητικά υπερκέρδη. Η παραγωγή ενός τίτλου για κινητά δεν είναι ούτε ιδιαίτερα δύσκολη ούτε χρονοβόρος, ειδικά αν τη συγκρίνουμε με την παραγωγή σε κονσόλες. Επίσης το κοινό στο οποίο απευθύνεται είναι πολύ μεγαλύτερο, χωρίς να οριοθετείται από την εγκατεστημένη βάση μιας οικιακής κονσόλας. Όμως το ζουμί της υπόθεσης βρίσκεται στις πρακτικές που είναι γνωστές σε εμάς στη Δύση ως micro transactions και pay to win, ενώ στην Ιαπωνία είναι πολύ διαδεδομένες και χρησιμοποιούν το σύστημα των gacha.



Σχεδόν όλα τα γνωστά social games έχουν ένα σύστημα απόκτησης σπάνιων αντικειμένων, ίδιο σαν ένα μηχάνημα gacha. Πληρώνοντας με in game currency αλλά και με πραγματικά λεφτά, γυρνάς τον ψηφιακό κουλοχέρη και βλέπεις τι σου έτυχε. Αυτό μπορεί να είναι μια common κάρτα, ένα uncommon όπλο, ένας rare χαρακτήρας ή ό,τι άλλο αντιστοιχεί στις εκάστοτε πιθανότητες. Επειδή όμως όλα αυτά είναι ψηφιακά, οι πιθανότητες αυξομειώνονται αναλόγως με την εποχή και όλο αυτό δίνει την ευκαιρία στις εταιρείες να παραπλανούν τους καταναλωτές. Σε αυτό το πλαίσιο, ένα κομβικό σημείο ήταν το 2012 όταν το Κonpu gacha κηρύχθηκε παράνομο. Αυτό είναι μια μορφή gacha που για να την ολοκληρώσεις χρειάζεσαι πολλά επιμέρους gacha εξ ου και το όνομα Konpu από το complete. Σαν απάντηση στις αντιδράσεις των καταναλωτών ήρθε η ιαπωνική πολιτεία και προσπάθησε να διορθώσει αυτή την στρέβλωση της αγοράς.

Φέτος όμως ήρθε και πάλι αυτό το θέμα στο προσκήνιο με τεράστιες προεκτάσεις. Ένα δημοφιλές social game, το Grand Blue Fantasy των Inaba και Uematsu, κατηγορείται για παραπλάνηση καταναλωτών και έχει φέρει στο προσκήνιο της δημόσιας κριτικής τα social games και τα video games γενικότερα. Στο εν λόγω παιχνίδι, υπάρχουν τρία tiers από gacha, ενώ αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το τρίτο που περιέχει τα πιο σπάνια αντικείμενα και κυρίως τους νέους χαρακτήρες. Γενικά οι πιθανότητες να σου τύχει κάποιο δώρο ήταν 5% και μέσα σε αυτό η πιθανότητα να σου τύχει νέος χαρακτήρας ήταν 10%, μια πιθανότητα της τάξης του 0,005. Ερχόμαστε τώρα στις διαφημίσεις του Grand Blue Fantasy για limited δημοφιλή χαρακτήρα για το νέο έτος που κατέκλυσαν την ιαπωνική τηλεόραση. Χιλιάδες χρήστες του παιχνιδιού πόνταραν στις ισχνές πιθανότητες του προανέφερα για να διαπιστώσουν πως κάτι δεν πήγαινε καλά. Το internet γέμισε με οργισμένα μηνύματα ατόμων που είχαν δαπανήσει εκατοντάδες χιλιάδες yen και δεν είχαν καταφέρει να βρουν το χαρακτήρα. Αυτό που είχε γίνει ήταν η ρύθμιση των πιθανοτήτων σε χαμηλότερο ποσοστό χωρίς να γίνει γνωστό στους καταναλωτές. Αντί για 0,005 πήγε στο 0,0018 και με την κάθε προσπάθεια να κοστολογείται 300 γεν, παίρνετε μια γεύση για τα ποσά που δαπανήθηκαν.

Φυσικά αποτελεί σκάνδαλο όχι μόνο για τις πρακτικές των εταιρειών, αλλά και για την ανομία που κυριαρχεί στη βιομηχανία. Μια Άγρια Δύση μακριά από την σφαίρα της δημόσιας κριτικής που άνθησε εξαιτίας της ανάγκης για καμουφλαρισμένο τζόγο. Η υπόθεση εξελίσσεται αυτήν τη στιγμή αν και τα βαριά πρόστιμα πρέπει να θεωρούνται σίγουρα. Όμως αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι πόσο λίγο επηρεάστηκε η ιαπωνική βιομηχανία από τις εξελίξεις στη Δύση όσον αφορά τα micro transactions. Απομονωμένη και βουτηγμένη στο βούρκο του μονεταρισμού, κάθεται και περιμένει το pon για την πολυπόθητη αλογίσια πανοπλία σε χρώμα ροζουλί.

 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
3 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
*