The Great Game: Η Sony και το σωτήριο PlayStation

Μάνος Βέζος Μάνος Βέζος Enternity.gr Editor In Chief 
10/03/2016 | 12:30
Τι να πρωτοπεί κανείς για τη Sony. Μάλλον και η Sony αναρωτιέται τι να πρωτοπεί για τον εαυτό της. Μετά από πολλά χρόνια οικονομικών απωλειών, αλόγιστης σπατάλης και αμφίβολης γενικής στρατηγικής εντός και εκτός PlayStation, κατάφερε, με την καθοδήγηση του Kazuo Hirai, ενός Ιάπωνα που μιλά αγγλικά τόσο καλά ώστε να μην προκαλεί τάσεις αυτοκτονίας στους ακροατές, ο οποίος είναι γνωστός στους gamers ως διάδοχος του Ken Kutaragi αλλά και από εύστοχες ατάκες τύπου “Riiiiiiidge Raceeeeeeeer” επί σκηνής, να επιστρέψει, επιτέλους, στην κερδοφορία. Από το 2007 μέχρι σήμερα η Sony απέλυσε δεκάδες χιλιάδες υπαλλήλους, πούλησε τα κεντρικά της γραφεία σε μεγάλες αγορές για να τα νοικιάσει ύστερα μέχρι να χρειαστεί να βρει όντως κάτι διαφορετικό, πούλησε το τμήμα Vaio, μίκρυνε το τμήμα της τηλεόρασης (που ήταν ζημιογόνο για πάνω από 10 χρόνια), έριξε ταχύτητα στην αγορά ενισχυτών, πούλησε τη Sony Online Entertainment και….πιάνετε το νόημα. Η προσαρμογή ήταν επίπονη και, στην πραγματικότητα, ακόμη δεν έχει τελειώσει. Όποιος παρακολούθησε την παρουσίαση της εταιρείας στο φετινό CES, είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει ότι δεν ανακοινώθηκε σχεδόν τίποτα νέο και αφιερώθηκε η πλειοψηφία του χρόνου στην εκ νέου παρουσίαση γνωστών επερχόμενων προϊόντων. Είχε περιπέτειες με το PSN hack, ακόμη έχει περιπέτειες από το hack της Sony Pictures.



Με την αλλαγή νοοτροπίας να είναι δύσκολη υπόθεση (γιατί νομίζετε ότι ο Hirai μιλά κάθε τόσο για “One Sony” - για να το ακούνε οι έξω αλλά, κυρίως, οι μέσα) η προσαρμογή δεν έχει τελειώσει. Για την ακρίβεια βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο. Η εταιρεία μπορεί να έχει κέρδη, αλλά η εξάρτησή της από το ίδιο το PlayStation είναι τεράστια. Τόσο ώστε να ορίζεται η μοίρα της από αυτό. Με λίγα λόγια η απόλυτη, ξεκάθαρα, αδιαμφισβήτητη επιτυχία του PS4 δεν θα μπορούσε να έρθει σε καλύτερη ή σημαντικότερη χρονική περίοδο. Παρόλα αυτά η ιαπωνική εταιρεία εξακολουθεί να είναι ισχυρή σε μια σειρά από αγορές, άλλες σημαντικότερες και άλλες όχι. Όταν τη φέρνετε στο μυαλό σας, καλό είναι να τη συνδυάζετε με τα ακόλουθα:

PlayStation
Digital Imaging
Sony BMG
Sony Pictures
Sony Mobile
Sony Television
Bravia

Βάζει και αλλού το χέρι της αλλά αυτοί είναι λίγο-πολύ οι βασικοί της πυλώνες. Με εξαίρεση ίσως τη Sony Mobile και τις τηλεοράσεις. Πάνω από όλα όμως στηρίζεται στα πρώτα δύο. Στο digital imaging η Sony έχει φοβερή πια εξειδίκευση στο σχεδιασμό και κατασκευή φωτογραφικών αισθητήρων. Τόσο που έχει ως πελάτες τα μεγαλύτερα ονόματα της κινητής και έχει πια όνομα της προκοπής σε μεσαία και επαγγελματική κατηγορία φωτογραφικών μηχανών και, καμιά φορά, δίνει αισθητήρες και σε ανταγωνιστές της σε εκείνη τη βιομηχανία. Ειδικά σε smartphones και tablets, αν έχετε τη συσκευή σας σε (φωτογραφική) εκτίμηση, οι πιθανότητες λένε ότι στην πραγματικότητα έχετε σε εκτίμηση τη δουλειά της Sony. Η αγορά αυτή όμως δεν “φωνάζει” το όνομα της εταιρείας όσο το PlayStation.

Το PlayStation φέρνει τζίρο, κέρδη και είναι το μοναδικό προϊόν της εταιρείας που μπορεί να πει κανείς ότι αντιμετωπίζεται από το κοινό όπως κάποτε και το Walkman. Δηλαδή ως η προφανής, αυτονόητη επιλογή, ή έστω η επιλογή που κανείς δεν μπορεί να βγάλει από το μυαλό του, ακόμη και αν μπορεί να την αποφύγει για τον οποιονδήποτε λόγο. Όλα αυτά σημαίνουν ότι η εταιρεία είναι ευάλωτη. Μια καθαρή αποτυχία του PlayStation επηρεάζει πολύ περισσότερο από κάθε άλλη τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας. Η Sony το αντιλαμβάνεται αυτό φυσικά και κάνει πλέον προσπάθειες να βάλει πόδι και σε διαφορετικές αγορές με σχεδόν παράξενα προϊόντα (όπως η δικτυωμένη λάμπα το γυάλινο περίβλημα της οποίας λειτουργεί ως ηχείο). Βέβαια η μεγάλη εξάρτηση από το PlayStation προφανώς και δεν είναι συνώνυμο της καταδίκης. Αρκεί να σκεφτούμε ότι το iPhone είναι υπεύθυνο για τα 2/3 του τζίρου της Apple. Η εξάρτηση αυτή σημαίνει όμως ότι το μεγαλύτερο βάρος της εταιρείας θα πέφτει σταθερά εκεί μέχρι να βρει κάποιο άλλο ανάλογα δυνατό στήριγμα ή μερικά που, συνολικά, να είναι υπεύθυνα για μεγάλο κομμάτι της δραστηριότητάς της. Έτσι η εταιρεία είναι αναγκασμένη να σκέφτεται περισσότερο σαν Nintendo σε κάποια θέματα, με τη λογική ότι και η Nintendo δεν έχει ακριβώς κάπου αλλού να γείρει έτσι και πάνε όλα στραβά.

“Άνοιγμα” υπηρεσιών PlayStation
Δεν είναι καθόλου τυχαίο λοιπόν που σκεπάζει διάφορες νέες υπηρεσίες της με το brand του PlayStation. Το Quriosity έγινε Movies Unlimited πριν γίνει τελικά PlayStation Video. Αντίστοιχα είχαμε το Music Unlimited που έγινε PlayStation Music και, κατά βάση πλέον, λειτουργεί σε συνεργασία με το Spotify. Αντίστοιχα το PlayStation Vue είναι αμερικανοκεντρική υπηρεσία που προσφέρει πρόσβαση σε live TV μέσω δικτύου αλλά και δυνατότητα catch up. Το PlayStation Plus δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Μπορεί χωρίς συνδρομή σε αυτό να μην είναι δυνατό το online multiplayer, αλλά η απλή αλήθεια είναι ότι όσοι πληρώνουν το κάνουν πάνω από όλα για τη δωρεάν χρήση αρκετών games κάθε μήνα. Και κάπου στον ορίζοντα υπάρχει και το PlayStation Now, υπηρεσία game streaming με δυνατότητα αγοράς, ενοικίασης τίτλων και πρόσβασης με συνδρομή.



Αλλά αξίζει ειδικότερη αναφορά αυτή η υπηρεσία που θα αφήσουμε για λίγο αργότερα. Σημασία έχει ότι όλες σχεδόν οι νεότερες δικτυακές υπηρεσίες της Sony συνδέονται με το PlayStation. Και λέμε σχεδόν διότι, δείχνοντας το παλιό προβληματικό της πρόσωπο, η εταιρεία ανακοίνωσε την υπηρεσία Ultra, μέσω της οποίας θα έχουν πρόταση σε ταινίες υπερυψηλής ανάλυσης κάτοχοι 4K TV της Sony. Όταν στο Netflix παρέχεται ανάλογο περιεχόμενο με 2 ευρώ παραπάνω στη συνδρομή και παρά το γεγονός ότι υφίσταται ήδη το PlayStation Movies. Κάτι τέτοια είναι χαρακτηριστικά “κουφά” της Sony. Χώρια που, για την ώρα τουλάχιστον, ούτε για το τυπικό δεν έχει αναφερθεί ως μελλοντικός στόχος της υπηρεσίας το PS4, το οποίο έχει όλα όσα χρειάζεται για να δείξει video στη σχετική ανάλυση και κινηματογραφικό ή τηλεοπτικό frame rate. Υποθέτουμε ότι, κάποια στιγμή, κάποιος θα καταλάβει ότι κάτι πρέπει να γίνει λίγο διαφορετικά σε αυτήν την ιστορία.

Επιστροφή στην καρδιά της εταιρείας
Τώρα που έχουμε μια γενικότερη εικόνα για την εταιρεία, και τη σιγουριά ότι χωρίς το PlayStation δεν πάει πουθενά η ιστορία, ώρα να στραφούμε στο καίριο αυτό προϊόν. Το να εξηγούμε τα απλά στην περίπτωση του PlayStation μικρή σημασία έχει. Στο χώρο της κονσόλας έχει το ισχυρότερο hardware (χαρακτηρισμό που προτιμούμε να αντιμετωπίζουμε διαφορετικό από το “καλύτερο hardware”) και το χωρίζει τέτοια απόσταση από το δεύτερο που ο μόνος τρόπος να καλυφθεί είναι να αρχίσει να μετρά αλλιώς η Microsoft ή να γίνει κάποιο θαύμα ικανό να διαγράψει από τη μνήμη ακόμη και τον Donald Trump. Με αυτήν τη δεδομένη ασφάλεια η Sony έχει το περιθώριο να κάνει με μια κάποια ηρεμία τις επόμενες κινήσεις της, με βάση τα προτερήματα και τις αδυναμίες της.
The Great Game: Η Sony και το σωτήριο PlayStation - Σελίδα 2

Copyright © 2011-2016. All rights reserved.

powered by 9

Γίνε μέλος στο Enternity.gr

Είστε ήδη μέλος στο Enternity.gr? Login

close

Επιλέξτε σωστά. Το username δεν μπορεί να αλλάξει.

Γυναίκα Άντρας
captcha code reload code

Δέχομαι να λαμβάνω το Newsletter του Enternity.gr

Έχω διαβάσει και συμφωνώ με τους Όρους Χρήσης του Enternity.gr

Σύνδεση στο Enternity.gr close login

Αυτόματη είσοδος

*Πατήστε εδώ εάν ξεχάσατε τον κωδικό σας

Υπενθύμιση κωδικού Enternity.gr close remind password
captcha code reload code
*