The Great Game: Από τον Sport Billy στην τσέπη σας

Μάνος Βέζος Μάνος Βέζος Enternity.gr Editor In Chief 
17/03/2016 | 12:05
Σας παγιδέψαμε με τη μνήμη του Sport Billy και κάπως έτσι βρεθήκατε σε ένα κείμενο για το mobile gaming. Όπου “mobile gaming” δεν εννοούμε αυτό στο οποίο συμμετέχει η Nintendo και, ιστορικά λιγότερο, η Sony. Είναι εύκολο, όχι απαραίτητα άδικα, να σνομπάρουμε το mobile gaming ως κάτι που απλά δεν έχει στον ήλιο μοίρα. Ακόμη όμως και αν δεχτούμε ότι δεν έχει καμία τύχη ποτέ και πουθενά από άποψη ποιότητας, είναι ξεκάθαρο ότι έχει μοίρα στην αγορά. Γιατί; Διότι είναι υπεύθυνο για μεγαλύτερο μέρος του τζίρου της βιομηχανίας σε σχέση με τις κονσόλες. Βρίσκεται πάνω από αυτές, στη δεύτερη θέση, και κάτω από το PC.


Στο mobile gaming υπάρχουν franchises, λίγα προφανώς, που εξασφαλίζουν έσοδα άνω του δισεκατομμυρίου σε εταιρείες που είχαν την τύχη με το μέρος του ή το σωστό πλάνο. Και όποιος αφορίζει έτσι απλά μια αγορά με τίτλους τέτοιου οικονομικού εκτοπίσματος, αποτυγχάνει να μάθει πώς βγαίνουν τόσα χρήματα και τι μπορεί να κάνει για αυτό. Πιστεύουμε λοιπόν ότι η αγορά αυτή έχει ενδιαφέρον ακόμη και αν το κάνει σκοπό του κάποιος να τη βλέπει απολύτως ψυχρά, έστω και αν πιστεύει ότι το τμήμα αυτό της αγοράς δεν δικαιούται το χρόνο και την προσοχή του ως καταναλωτή.

Ο ορισμός του όγκου
Στην παρούσα φάση, οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών εξακολουθούν και πέφτουν παγκοσμίως, οι πωλήσεις φορητών συσκευών διαφόρων μεγεθών και δυνατοτήτων εξακολουθούν να αυξάνονται, ενώ σε απόλυτους αριθμούς ξεπερνά εδώ και καιρό κάθε άλλη κατηγορία. Παράλληλα οι κονσόλες έχουν ανοδική πορεία χωρίς να ξέρει κανείς στα σίγουρα το γιατί. Η επιτυχία του PS4 ανεβάζει συνολικά την αγορά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει συγκεκριμένη ερμηνεία σχετικά με το γιατί ύστερα από διαδοχικά χρόνια πτώσης του κλάδου, η πορεία άλλαξε. Πολύ απλά λοιπόν, κανείς δεν μπορεί να πει ότι μπορεί να ξεπεράσει την πώληση 1 δισεκατομμυρίου smartphones σε ετήσια βάση, ούτε κατά διάνοια. Και που να μετρήσουμε set top boxes, micro consoles και, ασφαλώς, tablets. Το μεγαλύτερο μέρος των συσκευών αυτών μάλιστα έχουν το μοναδικό προφανώς προνόμιο να βρίσκονται συνέχεια κοντά μας. Είναι οι συσκευές για την αυτονομία των οποίων αγχωνόμαστε στα σοβαρά και καθημερινά, κάτι που ελάχιστα μπορεί να ισχυριστεί κανείς με την ίδια σιγουριά ακόμη και για την αγαπημένη του φορητή κονσόλα, ειδικά αν είναι σε ηλικία ώστε να έχει smartphone μαζί του.



Τα smartphones, δεδομένου ότι η αγορά είναι ουσιαστικά μοιρασμένη μεταξύ δύο λειτουργικών συστημάτων (Android και iOS), δεν αγγίζονται από ανησυχίες περί μεγέθους εγκατεστημένης βάσης. Αυτό που μετράει είναι ο χαμηλότερος κοινός παρονομαστής δυνατοτήτων του hardware, όπως ακριβώς μετρά και στο PC gaming. Συν τοις άλλοις ο μέσος καταναλωτής αλλάζει smartphone πολύ πιο συχνά από υπολογιστή ή κονσόλα, οπότε ο παρονομαστής αυτός βελτιώνεται πολύ πιο γρήγορα στην πράξη. Τουλάχιστον μέχρι να φτάσουμε σε σημείο η ισχύς να είναι τέτοια για τους περισσότερους που να μη βιάζονται το ίδιο να πάνε σε κάτι ακόμη καλύτερο.

Το ζήτημα της πλατφόρμας
Είναι γεγονός ότι ο gamer δεν αντιλαμβάνεται απαραίτητα το smartphone ή το tablet ως συγκεκριμένη πλατφόρμα για gaming, όχι τουλάχιστον όπως μια κονσόλα. Η πλατφόρμα έχει κάποιες συγκεκριμένες ελάχιστες υπηρεσίες, κάποια ειδικά χαρακτηριστικά. Το smartphone τι έχει; Πώς δικαιούται ακριβώς να θεωρηθεί gaming platform;

Χαρακτηριστική και πρακτικά μοναδική διεπαφή
Τα smartphones και τα tablets δεν είναι οι μόνες συσκευές με οθόνη αφής, είναι όμως οι κατηγορίες στις οποίες η οθόνη αφής είναι δεδομένη, είναι η πρώτιστη διεπαφή, η βασική μέθοδος αλληλεπίδρασης μεταξύ χρήση και συσκευής. Η ιδιαιτερότητα αυτή δεν είναι αμελητέας σημασίας. Σε μια βιομηχανία που ο συνδυασμός πληκτρολογίου/ποντικιού ήταν (και είναι) ουσιαστικός παράγοντας διαφοροποίησης, ο χαμός που γίνεται για το χειριστήριο της μιας ή της άλλης κονσόλας, η εξάπλωση του χειριστηρίου στο PC, όχι με ρόλο κομπάρσου, είναι σημεία που δείχνουν ότι η διεπαφή δίνει χαρακτήρα και επηρεάζει το game design, καθορίζει ολόκληρα είδη παιχνιδιών.

Σύστημα με achievements
Τόσο η Apple όσο και η Google υποστηρίζουν την προσθήκη achievements σε τίτλους. Μπορεί ο developer να χρησιμοποιήσει το δικό του σύστημα αν θέλει, το οποίο περιορίζεται βέβαια σε κάθε παιχνίδι ξεχωριστά, αλλά υπάρχει πάντα και η λύση της πλατφόρμας. Η αλήθεια είναι ότι δεν επηρεάζει το ίδιο το gaming η όλη ιδέα, όχι επί της ουσίας, αλλά ξέρουμε πώς καταλήξαμε στον όρο “achievement whore” πριν από χρόνια, αλλά και ότι θεωρείται παράγοντας που επηρεάζει την απόφαση αγοράς η ύπαρξη ή μη Platinum Trophy.

Gaming network
Xbox Live, PSN, Steam, κάπως πρέπει να δέσουν όλα μεταξύ τους. Η Google έχει τα Google Play Services και η Apple το Game Center, το οποίο αγγίζει και το OS X εκτός του iOS. Η υποδομή υπάρχει. Ισχύει ότι δεν είναι το ίδιο ανεπτυγμένη, πλούσια ή στόχος προσοχής, αλλά υφίσταται.

Το ενδιαφέρον
Οι καταναλωτές, λένε, ψηφίζουν με το πορτοφόλι τους. Αν αυτό είναι αλήθεια και το App Store της Apple μπορεί να αποδώσει το 85% του τζίρου του στα games για το 2015, πείτε ό,τι θέλετε, η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος θέλει να βγάζει κάτι από την τσέπη και να παίζει. Το ενδιαφέρον υπάρχει. Απλά κάνουμε ότι δεν μας νοιάζει. Και στο σύνολο των φανατικών της αδιαφορίας δεν συμπεριλαμβάνουμε μόνο τους “βαμμένους” gamers αλλά και τις ίδιες τις εταιρείες του χώρου. Ναι, ακόμη και εκείνες που ασχολούνται με το mobile gaming. Άλλο το ενδιαφέρον και άλλο η αρπαχτή άλλωστε. Θα μας απασχολήσει και αυτό λίγο παρακάτω.

Δυνατότητα επέκτασης και εναλλακτικών χρήσεων
Σε αντίθεση με μια κονσόλα ή έναν υπολογιστή, όπου απλώνεται ένα mobile OS, παίρνει μαζί του και το gaming. Για αυτό όπου και να πετύχουμε Android ή iOS, ακόμη και σε smartwatches, το μόνο που χρειάζεται για να δούμε κάποιου είδους παιχνίδι, είναι υπομονή από εμάς και επιμονή, μαζί με ιδέα της προκοπής, από μερικούς τρελούς developers. Η “πλατφόρμα” λοιπόν είναι η μόνη που μπορούμε να βρούμε σε smartwatch, set top boxes, microconsoles, smartphones και tablets. Με λίγο μόνο κόπο, ένα παιχνίδι μπορεί να ρυθμιστεί ώστε να τρέχει στα περισσότερα αυτά, ενώ δυνατότητες όπως cross-buy και cross-play είναι σε αυτόν τον κλάδο πιο παλιά υπόθεση από ό,τι στις κονσόλες. Κατ’ αντιστοιχία, κανείς δεν περιμένει το βασικό λογισμικό της κονσόλας να επεκταθεί αλλού, ούτε καν στην επόμενη κονσόλα. Στη μεριά του PC μόνο στα Windows γίνεται μια κάποια προσπάθεια για να είναι πανταχού παρόντα, η κατάληξη όμως παραμένει άγνωστη, έχει τα δικά της εμπόδια και, μέσα σε όλα, βρίσκεται στη μέση (αν όχι πριν από τη μέση).

Τα specs
Όποιος ισχυριστεί ότι οι φορητές συσκευές έχουν την ισχύ μιας κονσόλας προηγούμενης γενιάς, σίγουρα δεν έχουν εμβαθύνει αρκετά ή απλά δεν φημίζονται για τη σύνδεσή τους με τα απλά πρακτικά ζητήματα του φυσικού κόσμου. Διότι RAM βάζουμε όση θέλουμε, οι ταχύτητες μπορεί να ακούγονται ωραίες κ.λπ. αλλά μόλις φτάσουμε στο πλαφόν της κατανάλωσης ενέργειας, επανερχόμαστε αναγκαστικά στην πραγματικότητα. Σε set top box ο περιορισμός αυτός μπορεί να αγνοηθεί αν χρειαστεί (η πρίζα είναι εκεί άλλωστε), αλλά στην πράξη δεν το βλέπουμε να συμβαίνει μέχρι σήμερα. Τώρα που βγήκε αυτό από τη μέση, δεν μπορούμε να πούμε πως και οι επιδόσεις είναι αδιάφορες. Αν μη τι άλλο κινούνται πάνω από κάθε 3DS και PS Vita. Και ακούμε πολλούς να διαμαρτύρονται που δεν υπάρχουν πολλοί ιδιαίτεροι τίτλοι (και αποκλειστικοί) για το PS Vita, αλλά δεν ακούμε και κανέναν να αναρωτιέται τι θα σήμαινε αν η προσοχή αυτή στρεφόταν στα σοβαρά στις ακόμη ισχυρότερες συσκευές που έχουμε πάντα κοντά μας.

Αποκλειστικότητες
Το ξέρουμε, βάζουμε δύσκολα. Τα παραδείγματα είναι λίγα και για να τα θυμηθείτε πρέπει να είχατε πρώτα την τύχη να αντιληφθείτε την ύπαρξή τους. Αν δεν βλέπουμε τι υπάρχει πίσω από μια πόρτα, είναι δυνατόν να πιστέψουμε ότι δεν υπάρχει τίποτα πίσω της; Ασφαλώς και όχι. Φυσικά, θα πει κάποιος, σημασία έχουν οι αποκλειστικότητες ουσίας, όχι η επόμενη χαζομάρα που υπάρχει για το τυπικό της υπόθεσης. Συμφωνούμε. Για αυτό και θα αναφέρουμε μερικές αποκλειστικότητες που ξεχωρίζουν για την ποιότητά τους, την αδυναμία τους να μεταφερθούν (ή τη δυσκολία να μεταφερθούν σωστά σε άλλη πλατφόρμα) και το ότι είναι σχεδιασμένα όχι ως υποκατάστατα αλλά ως εμπειρίες κομμένες και ραμμένες για την πλατφόρμα και τις ιδιαιτερότητές της.

Καθαρές αποκλειστικότητες
Alto’s Adventure
Chaos Rings (σειρά)
Crashlands
Device 6
Fallout Shelter
Infinity Blade (σειρά)
Kingdom Rush (σειρά)
Lifeline (σειρά)
Monument Valley
Prune
Rayman Adventures
The Room (σειρά)

Τίτλοι που ξεκίνησαν σε mobile αλλά, ακόμη, λειτουργούν καλύτερα εκεί
80 Days
Badland (σειρά)
Angry Birds
Cut The Rope
Hitman GO
Lara Croft GO
Year Walk

Αυτοί οι τίτλοι είναι μόλις λίγα παραδείγματα και σίγουρα δεν περιλαμβάνουν shooters, αθλητικά παιχνίδια, fighting games κ.λπ., διότι, όπως είναι φυσικό, ξεχωρίζουν τίτλοι που δεν προσπαθούν να βασανίσουν τον παίκτη με εικονικά πλήκτρα, ούτε απαιτούν χειριστήριο για να λειτουργήσουν σωστά. Όπως συμβαίνει σε κάθε σύστημα, πάντα ξεχωρίζουν οι τίτλοι εκείνοι που είναι σχεδιασμένοι ώστε να εκμεταλλεύονται τις αρετές τους, αυτά που κάνουν μοναδική και ιδιαίτερη μια πλατφόρμα. Το περιμένουμε (δηλαδή το απαιτούμε ενεργά και σταθερά) από κάθε άλλη πλατφόρμα, εκτός των mobile. Και παρόλα αυτά, σε κάποιο βαθμό, συμβαίνει. Σίγουρα όχι επειδή φωνάζουμε εμείς, οι “βέροι” gamers.
The Great Game: Από τον Sport Billy στην τσέπη σας - Σελίδα 2

Copyright © 2011-2016. All rights reserved.

powered by 9

Γίνε μέλος στο Enternity.gr

Είστε ήδη μέλος στο Enternity.gr? Login

close

Επιλέξτε σωστά. Το username δεν μπορεί να αλλάξει.

Γυναίκα Άντρας
captcha code reload code

Δέχομαι να λαμβάνω το Newsletter του Enternity.gr

Έχω διαβάσει και συμφωνώ με τους Όρους Χρήσης του Enternity.gr

Σύνδεση στο Enternity.gr close login

Αυτόματη είσοδος

*Πατήστε εδώ εάν ξεχάσατε τον κωδικό σας

Υπενθύμιση κωδικού Enternity.gr close remind password
captcha code reload code
*