Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity
** ";

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Αποκλειστικότητες ή multiplatform

H νέα παρουσίαση του Wii U ειχε πολλά να μας πει. Τιμές, bundles, ημερομηνίες κυκλοφορίας, κυρίως όμως νέους τίτλους που δε γνωρίζαμε. Σημαντικούς μάλιστα. Πιο ιδιαίτερο νέο αποδείχτηκε, από το σάλο που προξένησε παγκοσμίως σε σχόλια, το Bayonetta 2. Πρόκειται για ένα ΙΡ που έκανε την εμφάνισή του τέλη του 2009 για Xbox 360 και PS3 και κατάφερε να κερδίσει κριτικούς και κοινό, σκοράροντας ένα ωραίο 90αρι στο Metacritics και σημειώνοντας κάτι λιγότερο από 2 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως. ΟΚ, δεν είναι λίγα τα νέα multiplatform ΙΡ αυτής της γενιάς με παρόμοια κατορθώματα. Για την ακρίβεια κάποια από τα πιο σημαντικά των τελευταίων ετών τα απόλαυσαν τόσο οι κάτοχοι PS3 όσο και αυτοί των Xbox 360 και PC. Tι είναι όμως το τόσο σημαντικό που ανακοινώθηκε για το δεύτερο μέρος της σειράς;

Πρόκειται για Wii U exclusive. Δε θα κυκλοφορήσει ούτε στο κοινό που το ευχαριστήθηκε πρώτο και το αποθέωσε, ούτε καν στις συνέχειες των κονσολών που το φιλοξένησαν (εκτός συγκλονιστικού απροόπτου). Ένας τίτλος δηλαδή που έκανε αίσθηση και απέκτησε fans, ψάχνει για νέο κοινό. Και μάλιστα πρόκειται για πολύ σπάνια περίπτωση που ένα multiplatform γίνεται αποκλειστικότητα! Είμαστε η γενιά που είδε με τη σειρά σημαντικές αποκλειστικότητες να σπάνε. Παιχνίδια αργά η γρήγορα να κάνουν τον κύκλο PS3/Xbox 360/PC σε φάση που το ξέραμε πως αν κάτι πετύχει δε θα αργήσει να κυκλοφορήσει παντού. Το μόνο που απασχολούσε τους gamers ήταν πότε θα γίνει κι αν το port θα είναι ισάξιο της αρχικής έκδοσης.  Έτσι λοιπόν μπήκα αρχικά στην εξής σκέψη: Πότε άλλαξαν έτσι τα πράγματα; Γιατί πια δεν υπάρχει η ίδια μάχη των κονσολών για το ποιός θα κάνει τα καλύτερα deals; Αρκεί να παρατηρήσει κανείς τα δεδομένα της εποχής.

1) Τα συμβόλαια με third parties είναι πανάκριβα. Σε μια περίοδο οικονομική κρίσης αποφεύγεις τέτοιες κινήσεις και μένεις στα first party σου.

2) Η ψαλίδα πωλήσεων μεταξύ των συστημάτων δεν είναι χαοτική. Κάποτε κάποιος developer σκεφτόταν: «Αφού το PS2 έχει 150 εκατ. χρήστες κι οι άλλοι δύο μαζί 40, γιατί να δώσω έξτρα χρήματα για port;». Ή αντίστοιχα οι Microsoft-Nintendo: «Πρέπει να επενδύσω στην αποκλειστικότητα για να έχει ο χρήστης ένα λόγο να με προτιμήσει μπας και βελτιώσω τις πωλήσεις μου».

3) Η παράλληλη ανάπτυξη σε PS3/Xbox 360/PC είναι πολύ πιο εύκολη σε σχέση με παλιά, καθώς τα συστήματα ήταν αρκετά κοντά τεχνολογικά. Οπότε το μόνο δίλημμα ήταν «Wii or not Wii;». Έτσι οι εμπειρίες που πήραν οι κάτοχοι Wii ήταν εντελώς διαφορετικές από τους υπόλοιπους. Η αμέσως επόμενη σκέψη βεβαίως είναι «Ποια κατάσταση είναι προτιμότερη; Παιχνίδια για όλους ή αποκλειστικότητες;». Μια πολύ δύσκολη ερώτηση που η όποια απάντηση μάλλον θα είναι υποκειμενική. Εξ' αρχής αυθόρμητα κάποιος καταναλωτής θα πει πως όλοι είμαστε gamers κι αξίζουμε να έχουμε όλους τους τίτλους σαν επιλογή. Από τη σκοπιά ενός developer ισχύει το ίδιο. Θέλει η δουλειά του να προωθηθεί στο μέγιστο δυνατό αγοραστικό κοινό, που βεβαίως είναι όλοι οι gamers ανεξαρτήτως πλατφόρμας. Τι γίνεται όμως από τη μεριά της εταιρείας που κυκλοφορεί την κονσόλα; Είναι προφανές πως για να σε προτιμήσει ο κόσμος από τη στιγμή που υπάρχουν 3 κονσόλες στην αγορά, πρέπει να σου προσφέρουν κάτι το διαφορετικό.

Τόσα χρόνια ήταν προφανές αυτό το κάτι. Ανωτερότητα hardware, άρα καλύτερη οπτική εμπειρία, και βέβαια τίτλοι που δε θα βρεις αλλού (Mario vs Sonic κανείς;). Τελευταία βέβαια προστέθηκαν κι άλλα δεδομένα που διαφοροποιούν ως προς το gameplay (Εye Toy, Kinect, AR, motion controls, οθόνες αφής, glass-free 3D), αλλά μη γελιόμαστε, όλοι ξέρουμε ποιος κάνει τη διαφορά και το χω πει τόσες φορές σε σχόλια μου που έχω καταντήσει γραφικός: τα ίδια παιχνίδια. Προσωπική μου γνώμη είναι πως η πολυφωνία κάνει καλό. Κι όπως υπάρχει η ανάγκη για διαφορετικές προτάσεις σε κονσόλες, άλλο τόσο υπάρχει ανάγκη για ανταγωνισμό μεταξύ τους. Αλλιώς θα έβγαιναν όλοι οι τίτλοι στην μια και μοναδική υπερ-κονσόλα της αγοράς, η οποία θα επένδυε μόνο σε ότι ήθελε αυτή, με τρελό… νταβατζιλίκι σε βάρος των developers και ακολούθως του ίδιου του κοινού της.

Τα αποκλειστικά παιχνίδια δημιουργούν πίεση για κατασκευή αντιστοίχων στις άλλες κονσόλες. Επίσης δίνεται το δικαίωμα στους developers να έχουν φωνή, στηρίζοντας άλλες κονσόλες αν κάτι δε τους αρέσει. Έτσι τιμωρήθηκαν πολιτικές όπως της παντοδύναμης Nintendo πριν να βγει το PlayStation, που μάζεψε όλους τους δυσαρεστημένους της εποχής κι άφησε το Ν64 στο έλεος των first party studios και της τεχνολογικής του ανωτερότητας με τα γνωστά αποτελέσματα. Και στο κάτω κάτω, μας αρέσει δε μας αρέσει, αυτός είναι ο τρόπος που κυλάει η αγορά. Κάποιοι δυστυχώς που αγάπησαν το πρώτο Bayonetta δε θα παίξουν το 2ο στην κονσόλα τους. Τα exclusives κερδίζουν πολέμους και νομίζω στη νέα γενιά ίσως υπάρξει επανεξέταση του θέματος. Νομίζω πως θα προσπαθήσει ακόμη κι η Microsoft να αυξήσει τα δικά της. Θα κλείσω τo κείμενο μάλιστα με μια άποψη που διατύπωσε το 2002 ο τότε υπεύθυνος τμήματος gaming της Microsoft, Ed Fries σε ερώτηση του Παύλου Παπαπαύλου για λογαριασμό του GamePro (δάκρυα στα μάτια για τα παλιά) και ίσως σας θυμίσει κάτι από τη σημερινή κατάσταση: «Πολλά παιχνίδια που κυκλοφορούν σε όλα τα formats είναι ολόιδια! Μερικές εταιρείες αποφάσισαν πού θα βγάλουν τους τίτλους τους. Μιλάω για τις αποκλειστικότητες. Στα exclusives δούλευε στην αρχή μόνο η Nintendo και μετά ακολούθησε κι η Sony. Εμείς δεν είμαστε της λογικής των multiformat τίτλων. Πιστεύουμε ότι κάθε κονσόλα πρέπει να έχει τα δικά της παιχνίδια. Έτσι θα αρχίσουν ολοένα και περισσότερες εταιρείες να αναπτύσσουν καλύτερα παιχνίδια»…
 
11 ΣΧΟΛΙΑ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
    • vonzuchter
    • Δε ξερω. Μεγαλο θέμα. Σα παικτης θα ηθελα ολοι οι τιτλοι να ειναι διαθεσιμοι παντού. Απο την άλλη στο παρελθόν που οι αποκλειστικοτητες ηταν ο κανονας και οχι η εξαιρεση στη βιομηχανια του gaming, υπηρχε αλλη αιγλη και αλλη μαγεια στις κονσολες και αλλο συναισθηματικο δεσιμο. Σημερα δεν υπαρχει αυτο το πραμα. Δεν υπηρχε περιπτωση πχ να ανταλλαζα το SNES μου με ενα Megadrive ακομα και αν μου εδινες μαζι ολα τα παιχνιδια του Megadrive... Oυτε για αστειο. Το 360 μου , αν μου εδινες ενα ps3 με μια πολυ μεγαλη συλλογη παιχνιδιων ευχαριστως το ανταλλαζα. Δεν εχει κατι να με κρατησει περα απο μερικα arcade παιχνιδακια. Αλλιως ειναι στην ουσια το ιδιο πραγμα

    • johnaras002
    • Για το θέμα Bayonetta 2 (τελευταία φορά υπόσχομαι) πρέπει να πω πως η Nintendo θα κέρδισει κάτι (λίγα ή πολλά) αλλά η Platinum Games έχει χάσει από το κοινό της μια μερίδα (μαζί με εμένα) η οποία δεν θα μπορεί να αγοράσει το Wii U. Η Platinum Games ρισκάρει γιατί μπορεί το Bayonetta 2 να καταλήξει σαν το MadWorld του Wii και αυτό είναι το τελευταίο που θέλω.

      Για το θέμα exclusives ή multiplatforms εγώ πιστεύω ότι πρέπει να φτιάχτει μια αναλογία π.χ. 1/15 δηλαδή 1 exclusive για 15 multiplatforms όταν μιλάμε για PS3, XBOX 360 και PC.

    • kOimpreSSer
    • Εγω συμφωνω με vonzuchter.
      Το SNES μου δεν το αντάλαζα για άλλη κονσολα της εποχης του + όλα τα παιχνίδια της μαζι!
      Αντιθέτος το Xbox360 μου, αν μου έδεινες τα διπλάσια games από αυτα που λεχω και ενα PS3, θα το έδινα με κλειστά μάτια...

      Κακά τα ψέματα, οι αποκλειστικότητες παίζουν μεγάλο ρόλο σε μια κονσόλα.
      Αν και εγω θα προτημούσα να έβγεναν όλα τα games, για όλες τις κονσολες, καθώς υπάρχουν παιχνιδια σε άλλες κονσόλες από αυτες που έχω που θα ήθελα πολύ να τα έπαιζα,αλλά δεν έχω την δυνατότητα να αγοράσω τις κονσόλες αυτές για 2-3 αποκλειστικότητες (π.χ. του PS3) που μου αρέσουν (π.χ. για Xbox)...

    • ner0
    • Εxclusives = Πακέτο για όσους δεν μπορούν για τον οποιοδήποτε λόγο να έχουν όλες τις κονσόλες(και pc).
      = Η απόλυτη τροφή του ανταγωνισμού
      = Αναγκαίο κακό.

    • Milito74
    • Καλύτερα έτσι όπως είναι τώρα γιατί αν έβγαιναν τα ίδια παιχνίδια σε όλες τις κονσόλες η μια από τις δυο εταιρείες που έχουν σχετικά "ιδιες" κονσόλες (Sony,Microsoft) θα χρεοκοπούσε. Όλοι θα αγοράζαν μια κονσόλα για να παίξουν videogames...

    • johnaras002
    • Για το θέμα exclusives ή multiplatforms άλλαξα γνωμη. Το να φτιάχνεις αναλογίες για τέτοια πράγματα είναι αδύνατον. Εγώ είμαι τον ner0. Τα exclusives είναι αναγκαία. Τι να κάνουμε; Μερικές φορές πρέπει να χάσεις για να κερδίζεις. Μπορεί με την επιλογή του PS3 να έχασα Halo, Gears of War αλλά έχω άλλα σαν το God Of War, inFAMOUS κ.λ..

    • Deathracer2009
    • Εγω ειμαι υπερ των exclusives παντως. Αν δεν υπηρχαν τοτε θα ειχαμε μονο μια εταιρεια στον χωρο και αφου δεν θα υπηρχε ανταγωνισμος...καπουτ...Η εταιρεια που θα ηταν μονη της θα μας πεταγε ενα hardware παλιο και ακριβο αμα ηθελε και "αναγκαστικα" θα το αγοραζαμε...

    • dameko-doubutsu
    • Ειμαι υπερ των exclusives . Επισης Bayonetta 2 χωρις Nintendo δεν γινοταν . Το δηλωσε ο Atsushi Inaba ξεκαθαρα .

    • alex4444
    • Δεν περιμενα να συμφωνειτε ολοι υπερ των exclusives, ειδικα με τα παραπονα που κυκλοφορουν καθε φορα που ενα παιχνιδι δε βρισκει το δρομο του για ολες τις κονσολες. Mε ενδιεφερε πολυ να δω αν τα πραγματα αλλαξαν ριζικα με τα τοσα σημαντικα multi της γενιας μας.

      Eμενα μου αρεσει πολυ επισης και το δεσιμο που πετυχαινει η εκαστοτε εταιρεια με τον καταναλωτη, οταν του εξασφαλιζει παιχνιδια που μονο αυτος θα παιζει. Eιδικα σε μικροτερες ηλικιες υπηρχε και σχετικη καζουρα :p

    • alex4444
    • Eπισης στον φιλο johnaras σχετικα με το bayonetta. Tο ρισκο σε αυτες τις περιπτωσεις νομιζω πως ειναι κυριως της εταιρειας που εχει την κονσολα κι οχι του developer.

      Aυτοι προφανως και θα καναν μια συμφωνια που τους εξασφαλιζει τις απαιτησεις τους.

    • F33L
    • εγω παντως ειμαι υπερ του cross-platform για να κανω τα παιδακια να κλαινε :D

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!