Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity
Διαγωνισμός Just Cause 4 - Οι διαγωνισμοί με δώρα videogames συνεχίζονται στο Enternity και αυτή τη φορά χαρίζουμε 5 αντίτυπα PS4 και Xbox One για το Just Cause 4. >>
* ";

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Μουσική δωματίου: Στifa πρωταθλητή

*
Στο νέο κείμενο της στήλης "Μουσική δωματίου", οι συντάκτες σχολιάζουν την πιο...πολυσχολιασμένη είδηση από το Enternity Game Room. Enjoy!

Δεν θα αγιάσουμε ποτέ φαίνεται, όχι όταν ο Tetsuya Nomura ανοίγει το στόμα του για θέμα που συνέφερε να αφήσει απλά στην άκρη και, τελικά, ο ίδιος οδήγησε ξανά σε αναβρασμό. Για τις δηλώσεις του αυτές έγινε η μεγαλύτερη συζήτηση στο Facebook Group του Enternity την εβδομάδα που πέρασε και η συντακτική ομάδα πιάνει το ζήτημα και επιχειρεί να δει λίγο παραπέρα.

Έκτωρ Αποστολόπουλος

Η ανακοίνωση ότι η Tifa άλλαξε εμφάνιση (και συγκεκριμένα το μέγεθος του στήθους της) με απόφαση του Ethics Department της Square Enix δεν έκανε και ιδιαίτερο ντόρο, τουλάχιστον όχι τόσο όσο συνηθίζεται το τελευταίο διάστημα με τέτοιου είδους θεματολογίες. Μάλλον επειδή, πολύ απλά, το νέο in-game design ταιριάζει απόλυτα στην Tifa και ενδεχομένως το συγκεκριμένο τμήμα της ιαπωνικής εταιρείας πήρε σωστή απόφαση. Βέβαια, το κατά πόσο ταιριάζει η λέξη «ethics» γύρω από το θέμα του αν είναι πολύ μεγάλο ή πολύ μικρό το στήθος ενός χαρακτήρα σ’ ένα βιντεοπαιχνίδι, είναι ένα θέμα.

Χρειάζεται ένα Ethics Department σε εταιρεία που φτιάχνει παιχνίδια; Οι εταιρείες θεωρούν ότι τη σήμερον ημέρα —και με την κατάσταση που επικρατεί στα ξένα ΜΜΕ— ένα τέτοιο τμήμα είναι μάλλον απαραίτητο. Πλέον, οποιαδήποτε δημιουργική ιδέα ή ελευθερία μπορεί να ενοχλήσει κάποιον ή κάποιους και να πάρει τρομερή έκταση, είτε άδικα είτε δίκαια. Οπότε ένα τμήμα που ασχολείται με τέτοιου είδους ζητήματα, που θα επιμελείται και θα ελέγχει όλα τα ενδεχόμενα που μπορεί να κάνουν «τζιζ», θα το ήθελαν οι περισσότερες εταιρείες.

Απλώς η λέξη «Ethics Department» μού χτυπάει άσχημα. Είναι λιγότερο ηθικό να εμφανιστεί μία κοπέλα με μεγάλα στήθη; Η εμφάνιση, οι διάλογοι, ακόμα και το σενάρια περνούν πλέον από ανθρώπους που ελέγχουν το κατά πόσο είναι κάτι ηθικό ή όχι. Ή μάλλον, όπως είπα πιο πριν, το πόσο ντόρο μπορεί να προκαλέσει η εμφάνιση ενός χαρακτήρα. Άρα, ουσιαστικά μιλάμε για ένα τμήμα που θα μπορούσε να ονομαστεί «Damage Control Department» και όχι Ethics Department.

Τέλος, βλέποντας ότι ο κόσμος δεν αντέδρασε αρνητικά στην αλλαγή της Tifa, το ακριβώς αντίθετο μάλιστα, αναρωτιέμαι αν θα γινόταν η ίδια συζήτηση αν ο τίτλος έγραφε απλώς «Οι developers της Square άλλαξαν την εμφάνιση της Tifa». Ούτε η λέξη ηθική, ούτε τίποτα, απλώς μια καλλιτεχνική αλλαγή, γιατί… έτσι. Developers είναι, δημιουργοί είναι, καλό είναι να έχουν την ελευθερία να κάνουν τις αλλαγές που θέλουν. Ο τίτλος που πρότεινα βέβαια, δεν φέρνει τα ίδια κλικς με «Square Enix has an ethics department and told the Final Fantasy VII remake developers to "restrict" Tifa's chest» και, εκφράζοντας μία προσωπική άποψη, θεωρώ ότι πολλά Μέσα το έσπρωξαν το θέμα αρκετά, με την ευχή να γίνει και λίγο σούσουρο.

Δεν έγινε, αλλά παρ’ όλα αυτά είμαστε εδώ και συζητάμε την ύπαρξη ενός Ethics Department για να ασχολείται με τα πάντα, ίσως στο προσεχές μέλλον και με εσώρουχα. Οπότε, επιστρέφοντας στην ερώτηση αν χρειάζεται τέτοιο τμήμα τη σημερινή social media εποχή των social media, ναι, χρειάζεται και με το παραπάνω.

Μάνος Βέζος
Στη συγκεκριμένη βιομηχανία, οι μεγάλοι εκδότες είναι και πάλι οι μεγάλοι developers. Η μεγάλη εταιρεία λοιπόν ελέγχει, έτσι κι αλλιώς, τη δημιουργική διαδικασία την οποία αποφεύγει να αφήσει σε ξένα χέρια με την ίδια λογική που δεν θέλει κάποιος να αφήνει συστηματικά τη μοίρα του σε ξένα χέρια. Δημιουργοί πάνω κι έρχονται, τα franchises παραμένουν όμως κι έχουν τους δικούς νόμους, είναι αργοκίνητα καράβια που στρίβουν μετά την πρώτη πρόσκρουση με παγόβουνο, σπανίως πιο πριν. Όποια εταιρεία διαβλέπει το κίνδυνο ενός παγόβουνο πριν αποκτήσει καν την απαραίτητη ορατότητα για να σιγουρευτεί είναι αυτόματα ξεχωριστή περίπτωση. Όπως και να ‘χει, μιλάμε για εταιρείες, οπότε η προτεραιότητα, πάντα, είναι η κερδοφορία και η ανάπτυξη των οικονομικών μεγεθών. Είναι αδύνατο να διαχωριστεί αυτή η επιβίωξη από τη δημιουργική διεργασία, από τη στιγμή που η τελευταία είναι αδύνατο ουσιαστικά να ξεκινήσει και να λάβει χώρα εκτός της εταιρείας. Ο μεγάλος publisher δεν είναι καν publisher πλέον, κρίνοντας από την απόλυτη εξάρτηση που έχει στις δικές του, εσωτερικές παραγωγές, τις οποίες και ελέγχει έτσι κι αλλιώς.

Τα παραπάνω είναι αδύνατο να μη χρωματίσουν μια συζήτηση για τη θέσπιση επιτροπών ηθικής σε τέτοιους ιδιωτικούς οργανισμούς. Σε ένα περιβάλλον που ορίζεται από τη θέλησή του να περιορίζει και να διαχειρίζεται κάθε είδους ρίσκο, ποιες είναι οι πιθανότητες μια επιτροπή ηθικής να μην έχει ως προτεραιότητα, τελικά, τη νομική προστασία της εταιρείας από τη μία και την προστασία της φήμης της στο πεδίο της κοινής γνώμης από την άλλη; Οφείλουμε, πιστεύω, να αναρωτιόμαστε, όταν βλέπουμε τέτοιες κινήσεις, όχι μόνο ποια μπορεί να είναι η χρησιμότητά τους αλλά  και με ποιο κίνητρο γίνονται, καθώς και ποιες είναι οι πιθανότητες να προσεγγίζουν την ιδανική λύση, όχι απλά μια κάποια λύση. Και όταν η σκέψη πάει παρακάτω, αναπόφευκτα, αναρωτιέται κανείς τι ισχύει σε άλλους χώρους όπου υπάρχουν επιτροπές ηθικής. Ε. Ένα πράγμα που δεν γίνεται είναι να ορίζονται από μια εταιρεία τη φορά. Αυτό που δεν (πρέπει να) γίνεται είναι να εναπόκειται αυτή η ρύθμιση στο κράτος. Το κράτος έχει να απασχοληθεί με την τήρηση του νόμου. Κι αν ο νόμος ασχολείται με θέματα ηθικής, το κάνει αφού «ζωγραφίσει» -με την καλή ή την κακή έννοια- το νομοθετικό σώμα που δεν ταυτίζεται ούτε με την επιτροπή, ούτε με το μηχανισμό τήρησης κι επιβολής του νόμου, ούτε καν με το νομικό σύστημα που αξιολογεί κάθε τέτοια διαδικασία.

Και παρά ταύτα θεωρούμε ότι μια τέτοια επιτροπή σε μια εταιρεία όπως η Square Enix είναι κίνηση λογική. Όχι επειδή είναι καλή λύση, αλλά διότι καλύπτει ένα κενό που δεν καλύπτει κανείς άλλος. Δεν υπάρχει ανεξάρτηση αρχή, αυτή και να υπήρχε δεν θα μπορούσε να είναι διεθνής για τον ίδιο λόγο που δεν είναι διεθνείς αυτές οι αρχές και σε άλλους, κατά πολύ σημαντικότερους κλάδους, δεν υπάρχει διάλογος με την κριτική, δεν υπάρχει κριτική από άλλους δημιουργούς, όπως συμβαίνει σε άλλους κλάδους όπως η ιατρική και όχι μόνο. Κοινώς, δεν υπάρχει διάλογος. Υπάρχει μόνο η εντύπωση πως λαμβάνει χώρα διάλογος.

Και χωρίς διάλογο πότε καταλήγουμε στην καλή ηθική, πότε στην καλή ηθική και πότε στην κατάλληλη;

Σταύρος Βέργος
Ένα τμήμα που ελέγχει την ηθική σε μια εταιρία δεν ακούγεται καθόλου παράλογο σε μια εταιρεία το 2019. Ειδικά σε μια ιαπωνική που έχει να παρουσιάσει υλικό στη Δύση. Έχοντας μια επαφή με την ιαπωνική κουλτούρα, εξερευνώντας την, συναντάς κάποια πράγματα τα οποία παραξενεύουν τους δυτικούς. Τα υπερμεγέθη στήθη, η υπερσεξουαλικότητα έφηβων κοριτσιών, τα άκρως αποκαλυπτικά κουστούμια κάποιων ηρωίδων είναι χαρακτηριστικά αρκετών ιαπωνικών παραγωγών, τόσο στα βιντεοπαιχνίδια όσο και σε anime και manga. Και ενώ κάποια απ' αυτά τα χαρακτηριστικά πλέον θεωρούνται χαρακτηριστικά γνωρίσματα για τους τίτλους, όπως είναι το Dead or Alive, δεν υπάγονται όλα στην ίδια κατηγορία. Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί η Quiet του MGSV έπρεπε να είναι πρακτικά ημίγυμνη. Ο Kojima εξήγησε για ποιο λόγο στο παιχνίδι είναι η Quiet όπως είναι αλλά δεν εξήγησε ποτέ πειστικά για ποιο λόγο διάλεξε να τη δημιουργήσει έτσι. Και μιλάμε για ένα δημιουργό που έχει δώσει ζωή σε μια από τις πιο δυναμικές γυναίκες των video games, την Boss. Το 2000 η καραμέλα ήταν πως «το σεξ πουλάει», αλλά 20 χρόνια αργότερα, ειλικρινά χρειάζεται άσκοπο eye candy για να υπάρξουν πωλήσεις;

Και για να μην πάμε μονόπαντα το πράγμα με τον σεξισμό, ας θυμηθούμε λιγάκι πως ο Barret του Final Fantasy VII ήταν ένας αμφιλεγόμενος χαρακτήρας για τον τρόπο με τον οποίο ήταν γραμμένοι οι διάλογοί του. Κάποιος θα πει πως ο χαρακτήρας είχε να κάνει με τα στερεότυπα της Ιαπωνίας για τους Αφροαμερικανούς αλλά ταυτόχρονα έχουμε να πούμε πως το ίδιο πρόσωπο αποτέλεσε ουσιαστικά και την πρώτη πατρική φιγούρα της σειράς. Ήταν στοργικός στη θετή του κόρη και ένας περίπλοκος χαρακτήρας που χρειάστηκε να πάρει δύσκολες αποφάσεις και να ζήσει με τις συνέπειες. Και καλά θα κάνουμε να μην ξεχνάμε το ένα εξαιτίας του άλλου.

Επειδή όμως οι Αμερικανοί τα τελευταία χρόνια χοροπηδούν ελεύθεροι δίχως τον πουριτανισμό που οι ίδιοι είχαν επιλέξει να τους διακρίνει, δεν σημαίνει πως όλα πλέον είναι καλά. Η ένταση του «wokeness» προέρχεται από τη σταθερή πολιτική των media των ΗΠΑ στην παλιά έκδοση της πολιτικής ορθότητας. Αυτής που θέλει το γυμνό απαγορεύεται, ζευγάρι να είναι μόνο άντρας με γυναίκα και οι άνθρωποι να είναι λευκοί. Μερικές μέρες πριν η Viz Media εξέδωσε μια δήλωση που αν ήταν «συγνώμη» δεν κατάλαβα, πιο πολύ σαν αυτοεπιβράβευση την ερμήνευσα, όσον αφορά στην τελευταία σεζόν Sailor Moon. Η Viz Media ήταν εκείνη που μεταγλώττιζε τη σειρά στις ΗΠΑ και ήταν επιλογή της εταιρείας να εμφανίσει την Sailor Uranus και την Sailor Neptune ως ξαδέρφες. Φέτος, και με την επίσημη μεταγλώττιση της πέμπτης σεζόν, η εταιρεία αποφάσισε πως θα παραμείνει πιστή στο πρωτότυπο ιαπωνικό anime και οι δύο κοπέλες θα παρουσιαστούν σαν ζευγάρι, όπως ακριβώς και συνέβαινε στην Ιαπωνία εδώ και σχεδόν 30 χρόνια. Που ήταν το τμήμα ηθικής στην Αμερική όταν χρειαζόταν;

Υ.Γ. Και επειδή η σεξουαλικότητα και ένα φετίχ δεν είναι απαραίτητα σεξιστικό, δεν είδα κανέναν να παραπονιέται που ο Tarantino κάνει πάρτι ποδολαγνίας με τα πλάνα του σε κάθε ταινία. Ίσως επειδή βέβαια δεν αργεί ο Tarantino να αρχίσει τα γαλλικά σε δημοσιογράφο αν του κάνει παράξενη ερώτηση.
Υ.Γ.2 Ο Μάνος θα σας μίλησει σίγουρα για την ποδολαγνία του Tarantino αν του δώσετε τσίπουρο και το γυρίσετε για ταινίες και political correctness. Ποτίστε τον. [σ.α.: Ποτίστε με γενικά]
 
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
  • Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!