Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Μουσική δωματίου: Ζωή και κότα με VPN

*
Η συντακτική ομάδα του Enternity, σχολιάζει στο νέο κείμενο της στήλης "Μουσική δωματίου" το θέμα του κόστους των videogames και...το VPN.

Με διαφορετική τιμής σε διαφορετικές αγορές ξεκίνησε το Horizon Zero Dawn που φτάνει πια σε PC, αυτά μαθαίνονται εύκολα και γρήγορα, οπότε μερδία του κόσμου φρόντισε να αξιοποιήσει την πρόβαση σε υπηρεσία VPN, δηλαδή σε υπηρεσία που κάνει το χρήστη να φαίνεται ότι επισκέπτεται κάποια διαδικτυακή τοποθεσία από χώρα διαφορετική απο εκείνη στην οποία όντως βρίσκεται, για να αποκτήσει πρόβαση σε ξένο κατάστημα (ή τοπική εκδοχή διεθνούς καταστήματος) και να εκμεταλλευθεί τη χαμηλότερη τιμή. Ή παραέγινε το κακό ή είπε να πάρει τα μέτρα της γρήγορα η Sony και ανέβασε την τιμή σε αγορές που είχε ξεκινήσει χαμηλά, ώστε να μη χάσει τζίρο και κέρδος από χρήστες που αποφασίζουν να κάνουν τέτοια ακροβατικά.


Και κάπως έτσι ξεκίνησε κουβέντα για το αν ήταν λογική ή όχι η προσαρμογή που έκανε τελικά η Sony. Η σειρά μας να σχολιάσουμε λοιπόν.

Μάνος Βέζος
Βέβαια αυτό το σενάριο δεν είναι νέο, ούτε καν η αντίδραση της Sony δεν είναι πρωτάκουστη ως απάντηση σε παρόμοια φαινόμενα. Δεν είναι καν τυχαίο ότι πλατφόρμες όπως η Steam προειδοποιούν ότι έχουν δικαίωμα να μπλοκάρουν λογαριασμό χρήστη που καταπιάνεται με τέτοια τεχνάσματα, αν και κανείς δεν φαίνεται να εφαρμοζει τόσο αυστηρά τέτοιους κανόνες.

Κάτι που ενδεχομένως δεν θυμόμαστε όλοι στην καθημερινότητά μας είναι ότι σε τελείως μακρινές αγορές από εμάς, η τιμολογιακή πολιτική games publishers μπορεί να διαφέρει σημαντικά. Άλλοτε μπορεί να είναι ίδια, οπότε ένα παιχνίδι να είναι πραγματικά απλησίαστο έξοδο σε πιο αδύναμες οικονομίες, άλλοτε να είναι εσκεμμένα πολύ φθηνότερο ώστε να καταφέρει να περπατήσει και σε αδύναμες οικονομίες.

Δηλαδή κατά περίπτωση είναι απλό γεγονός ότι εξ αρχής (ακόμη κι από day one δηλαδή) αγοράζουμε πολύ πιο ακριβά Ευρώπη/Ελλάδα, ενώ στη Ρωσία ή αλλού πολύ φθηνότερα, λόγω ευνοϊκής ισοτιμίας. Σε κάποιο βαθμό, οι «ανεπτυγμένες» αγορές πληρώνουν παραπάνω και ο publisher ρεφάρει κάπως για «χασούρα» σε άλλες αγορές που πουλά φθηνότερα, ενώ gamers άλλων χωρών εξασφαλίζουν έτσι περισσότερες πιθανότητες να έχουν ευρύτερη πρόσβαση σε games.

Το να υπάρχουν οι τιμολογιακές αποκλίσεις, λοιπόν, δεν είναι κάποιου είδους κοροϊδία ή πλεκτάνη, όσο συνειδητή προσπάθεια μιας εταιρείας να αποκτήσει κοινό σε χώρες που ακόμη και η αρχική αγορά κονσόλας είναι πραγματικός οικονομικός άθλος. Αρκεί να δει κανείς πόσο κοστίζει το όποιο PlayStation στην αγορά της Βραζιλίας. Που δεν είναι ούτε μικρή χώρα, ούτε ο ορισμός του «υπανάπτυκτου» κράτους.

Τίποτα από όλα αυτά δεν είναι νέο. Η διαφορά είναι πως παλαιότερα έπρεπε να ταξιδέψουμε σε άλλη χώρα για να κερδίσουμε από ισοτιμίες (χώρια που είχαμε και τον πονοκέφαλο του region lock), αργότερα έπρεπε να παραγγείλουμε και να συνυπολογίσουμε τι θα συμβεί στο τελωνείο και τώρα που χρειάζεται απλά μια σύνδεση και το software έρχεται θέλει δεν θέλει, αυτές οι μανούβρες είναι ευκολότερο να γίνουν μαζικά. Λογικό είναι να αντιδρά κάπως, όπως, μια εταιρεία όταν δει ότι επιχειρείται μαζική εκμετάλλευση μιας κατά τα άλλα στοχευμένης κίνησης. Κάτι σαν να προσπαθούν όλοι να πάρουν το ίδιο επίδομα ταυτόχρονα.

Βέβαια προφανώς και δεν έχουν όλοι άνεση, ασχέτως χώρας, να αγοράζουν μεγάλες παραγωγές όταν είναι και φρέσκες φρέσκες ακόμη, οπότε κρατάνε και υψηλή τιμή. Είναι απολύτως κατανοητό να ψάξουν για οποιαδήποτε ελάφρυνση. Και σταθερά πιστεύω ότι αν η μόνη εναλλακτική είναι να μην έρθει ποτέ σε επαφή κάποιος με ένα έργο, λόγω οικονομικής αδυναμίας, όχι μόνο είναι αναμενόμενο να ψάχνει λύση, αλλά θεωρώ πως καλό είναι να του προσφέρεται κιόλας, πάντα με μέτρο βέβαια. Άλλωστε, όπως και να το κάνουμε, δεν μιλάμε για είδη πρώτης ανάγκης.

Ταυτόχρονα δεν με ενοχλεί που δεν έχει όλος ο πλανήτης τις ίδιες τιμές. Θα ήταν τελείως παράλογο. Ευκολότερο είναι να περιμένει κάποιος να μην κυκλοφορεί ένα παιχνίδι σε αγορά που δεν μπορεί να στηρίξει το gaming σε κλίμακα ως δραστηριότητα, παρά να μην παίζει ρόλο η εκάστοτε εθνική οικονομία και νομισματική πολιτική όταν κάτι κυκλοφορεί στη μια και την άλλη αγορά. Μου είναι πολύ δύσκολο λοιπόν να ενοχληθώ από την αναπροσαρμογή τιμών που έκανε η Sony. Μου είναι δύσκολο, βέβαια, αν και μόνο αν ο χορός του VPN παραέγινε μαζικά ώστε να καταλήξει να είναι μετρήσιμο πρόβλημα. Διότι αν η προσαρμογή έγινε αντανακλαστικά και «για παν ενδεχόμενο» τότε όντως θα με ενοχλήσει η σκέψη πως για να γλιτώσουν χρήματα άνθρωποι που είναι πιθανότερο να τα έχουν, εξασφαλίστηκε ότι εκείνοι που είναι αδύνατο να τα έχουν θα είναι επίσης αδύνατο να αγοράσουν το Horizon Zero Dawn για PC.

Νικήτας Καβουκλής
Ωραίο το σημερινό θέμα και μάλιστα μπορεί να επεκταθεί σε πολλούς άλλους τομείς. Αν συμφωνώ με τις διαφορετικές τιμές των παιχνιδιών ανάλογα με τη χώρα; Εννοείται. Η διασκέδαση πρέπει να είναι προσιτή σε όλους. Τι φταίει το παιδί σε μια υπανάπτυκτη χώρα, όπου η οικογένειά του είναι αναγκασμένη να περνάει το μήνα με μόλις €100; Δεν έχει δικαίωμα στη χαρά; Δεν έχει δικαίωμα στην ψυχαγωγία;

Από την άλλη, εσύ κύριε που βγάζεις €10.000 το μήνα, να πληρώσει δυο και τρεις φορές περισσότερο για μια κονσόλα από εμένα που κυριολεκτικά ζω κάτω από το όριο της φτώχιας. Με τέτοιο μισθό, αν γκρινιάζεις για τα €400 που κοστίζει το PlayStation Pro ή τα €70 που είναι η τιμή των τίτλων ΑΑΑ -day one- τότε δεν είσαι άξιος να λέγεσαι gamer. Με άλλα λόγια, ρε αχαρακτήριστε, πλήρωσε για το αγαπημένο σου χόμπι αφού μπορείς. Και όχι, εφόσον το εισόδημά σου βρίσκεται στα ύψη, μη διανοηθείς να κοροϊδέψεις το σύστημα με VPN και άλλα παρόμοια κόλπα για να αγοράζεις παιχνίδια πιο φτηνά. Ban από εδώ μέχρι τον Άγιο Δομίνικο μπας και στρώσεις χαρακτήρα. Άσε τη λογική τι είμαι εγώ, ένας κόκκος άμμου από τα εκατομμύρια που έχει η κλεψύδρα. Ναι, αλλά αν την τουμπάρεις οι κόκκοι όλοι αλλάζουν πλευρά. Τι θέλω να πω; Είσαι κι εσύ μέρος του συνόλου. Όχι όποτε σε συμφέρει ανεξάρτητος και όποτε σε συμφέρει, «ελάτε παιδιά, όλοι gamers είμαστε, μια μεγάλη παρέα».

Άφησα για το τέλος τους Έλληνες gamers. Ιδιαίτερη περίπτωση. Όσο χαμηλή και αν είναι η τιμή των παιχνιδιών δεν ικανοποιούνται, αλλά όσο υψηλή και αν είναι, αυτό που έχουν βάλει στο μάτι θα το αγοράσουν. Γι’ αυτό, μην περιμένετε να πέσουν οι τιμές των παιχνιδιών στην Ελλάδα. Όλοι έχουν πάρει χαμπάρι ότι ο Έλληνας τις περισσότερες φορές γκρινιάζει επειδή θεωρεί ότι είναι κάτι σαν ηθική υποχρέωση απέναντι στον εαυτό του. Καλύτερα να του έχεις ένα παιχνίδι στα €80 και να του κόψεις €5, παρά ένα στα €70 και να μην του κόψεις τίποτα. Αισθάνεται ικανοποίηση ότι και καλά κάτι κέρδισε.

Περιμένω αντιδράσεις όταν ανακοινωθεί η τιμή του PlayStation 5. Όποια κι αν είναι όλοι θα έχουν κάτι να πουν. Αφού προηγουμένως έχουν κάνει την προπαραγγελία τους.

Πλάτων Πέππας
Όπως αναφέραμε και την περασμένη εβδομάδα, το gaming ως χόμπι μπορεί να αποδειχθεί από πολύ κοστοβόρο, έως πολύ φθηνό. Όλα εξαρτώνται από τη διάθεση του παίκτη να ασχοληθεί με τις τελευταίες κυκλοφορίες και την υπομονή του για ενδεχόμενες εκπτώσεις που πιθανώς να αποδειχθούν λυτρωτικές για το πορτοφόλι του.

Τον τελευταίο καιρό βέβαια, το διαδίκτυο είναι γεμάτο «πλάγιους» τρόπους, για χαμηλότερες τιμές σε διαφορετικές περιπτώσεις. Και οι περισσότεροι εξ αυτών έχουν έναν κοινό παρονομαστή, τη χρήση VPN, έτσι ώστε να «ξεγελάσουμε» το εκάστοτε store και να αποκτήσουμε κάποιον τίτλο από διαφορετική περιοχή, όπου η τιμή του είναι χαμηλότερη. Αφορμή αυτού του κομματιού ήταν η κίνηση της Sony να «εξισορροπήσει» κάπως τις τιμές μεταξύ των διαφορετικών store, προκειμένου να αποφύγει φαινόμενα σαν αυτά που περιγράψαμε προηγουμένως. Ηθικά μιλώντας, πρόκειται για δικό της προϊόν οπότε μπορεί να το τιμολογήσει όπως η ίδια επιθυμεί και φυσικά εμείς οι καταναλωτές να προβούμε ή όχι στην αγορά του. Εξάλλου, εκτός αν ψωνίσουμε από πολύ σκοτεινές γωνίες του διαδικτύου, σε παραδείγματα σαν το παραπάνω, η εταιρεία θα πληρωθεί για το προϊόν που μας παρέχει, είτε η τιμή είναι σε ρούβλια είτε σε ευρώ είτε σε πέσος.

Το παραπάνω εγείρει βέβαια και το ερώτημα της ευθύνης. Αν μετά τη σχετική εξίσωση των τιμών έρθει πτώση σε πωλήσεις, θα φταίνε οι καταναλωτές ή η εταιρεία; Για μένα, η ευθύνη σε αυτήν την περίπτωση βαραίνει αποκλειστικά και μόνο την εταιρεία. Αυτή που αποφασίζει να παρέχει το εκάστοτε προϊόν σε ακριβότερη τιμή για να δυσκολέψει τους λίγους, αψηφώντας τη νόρμα η οποία συνήθως έχει θεσπιστεί με βάση την αγοραστική δύναμη του μέσου καταναλωτή σε κάθε χώρα. Και πάντα η πολιτική μου σε αυτές τις συμπεριφορές είναι ξεκάθαρη. Απέχω από την αγορά τέτοιων προϊόντων, επιλέγοντας να μη στηρίξω τέτοιες κινήσεις.

Προσωπικά, είμαι από τους ανθρώπους που αν θέλω έναν τίτλο day one, θα φροντίσω να οργανώσω εκ των προτέρων έτσι τα οικονομικά μου ώστε να τον αποκτήσω. Θεωρώ πως το ρίσκο για τα accounts μου εξαργυρώντας κωδικούς ή προϊόντα από άλλες περιοχές είναι μεγαλύτερο από το αν θα γλιτώσω μικρά ποσά δεξιά και αριστερά. Από την άλλη, δεν υπάρχει περίπτωση και να κατηγορήσω κάποιον που μπαίνει στην όλη διαδικασία για να ελαφρύνει το κόστος της απόκτησης ενός παιχνιδιού. Οι εποχές, σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι δύσκολες και έρχονται μάλλον δυσκολότερες λόγω πανδημίας, οπότε κανείς δεν έχει το δικαίωμα να κρίνει κανέναν που θέλει να αποκτήσει κάτι φθηνότερα. 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
0 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
  • Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.
*