Η επόμενη σημαντική δοκιμή, Flight 11, προγραμματίζεται σύντομα, αλλά το πρόγραμμα πρέπει να ξεπεράσει κρίσιμα τεχνικά ορόσημα, όπως η ανεφοδιασμός του Starship σε τροχιά, διαδικασία που δεν έχει ποτέ επιχειρηθεί με άλλο διαστημόπλοιο. Υπάρχει ασάφεια για το πόσα δεξαμενόπλοια ανεφοδιασμού θα απαιτηθούν ώστε το Starship να συγκεντρώσει επαρκές καύσιμο για τη σεληνιακή αποστολή, με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο ακόμη και για πάνω από σαράντα εκτοξεύσεις μόνο για έναν προσεληνιακό ανεφοδιασμό, γεγονός που επιτείνει τις ανησυχίες για την πολυπλοκότητα και την αξιοπιστία της αποστολής.
Το σχέδιο της NASA για το Artemis III διαφέρει ριζικά από τις αποστολές Apollo, καθώς προβλέπει τη χρήση πολλών εκτοξεύσεων Starship: μία που θα λειτουργεί ως δεξαμενή σε τροχιά, ανεφοδιαζόμενη σταδιακά από άλλες εκτοξεύσεις Starship που μεταφέρουν μόνο προωθητικά υγρά. Μόλις ολοκληρωθεί ο ανεφοδιασμός, το επανδρωμένο Starship (HLS) θα εφοδιάζεται και θα επιχειρεί την πορεία του προς τη Σελήνη. Ταυτόχρονα, οι αστροναύτες θα εκτοξεύονται με το Orion, που θα ακολουθεί ανεξάρτητη τροχιά και θα συνδέεται με το Starship HLS στη σεληνιακή τροχιά, οδηγώντας τους στο ανεξερεύνητο νότιο πόλο της Σελήνης. Μετά το πέρας της παραμονής τους στην επιφάνεια, οι αστροναύτες θα επιστρέφουν στο Orion για το ταξίδι της επιστροφής στη Γη.
Οι δυσκολίες όμως είναι πολλαπλές: οι συνεχείς ανεφοδιασμοί αυξάνουν τον κίνδυνο απωλειών καυσίμου λόγω εξάτμισης, ενώ η τεχνική ωριμότητα τόσο των δεξαμενών όσο και των ανεφοδιαστικών Starship δεν έχει αποδειχθεί. Η επιλογή τού Starship ως βασικού συστήματος προσελήνωσης αποτέλεσε πηγή μεγάλης συζήτησης στη NASA, με ορισμένους να αμφισβητούν κατά πόσο το όχημα θα είναι έτοιμο πριν η Κίνα καταφέρει να πετύχει δική της επανδρωμένη αποστολή στη Σελήνη, ανάπτυγμα που ήδη προγραμματίζεται για το 2030. Παρότι το Starship επελέγη μετά από ενδελεχή τεχνική αξιολόγηση έναντι ανταγωνιστικών προτάσεων, όπως της Blue Origin, οι επικριτές ισχυρίζονται πως η επιλογή βασίστηκε περισσότερο στο υποσχόμενο μέλλον της τεχνολογίας παρά στην τρέχουσα ωριμότητά της για άμεση αποστολή.
This slide needs an update, but gives a rough idea of what we’re aiming for with V3 and V4.
— Elon Musk (@elonmusk) August 27, 2025
V3 should be built & tested (maybe flown) by end of this year.
V4 is 2027. Probably closer to 150m height and 7500 tons. pic.twitter.com/5WSUR8MORt
Παρά ταύτα, οι αισιόδοξοι επισημαίνουν το επιτυχημένο ιστορικό της SpaceX με προηγούμενα συνεργατικά προγράμματα με τη NASA, όπως το Commercial Crew Program. Η ηγεσία της NASA —και ορισμένοι πολιτικοί— εκφράζουν πως δεν είναι πλέον εφικτή η αλλαγή σχεδιασμού και ότι οποιαδήποτε σημαντική παρέμβαση θα έθετε σε κίνδυνο την αμερικανική πρωτοκαθεδρία στην εξερεύνηση του διαστήματος. Η προσπάθεια για μια μόνιμη ανθρώπινη παρουσία στη Σελήνη και η εξερεύνηση της άγνωστης νότιας πολικής περιοχής απαιτούν αυξημένες τεχνολογικές δυνατότητες, για τις οποίες το Starship θεωρητικά προσφέρει τη μέγιστη ευελιξία και χωρητικότητα φορτίου. Όμως, με τους χρονικούς και τεχνικούς περιορισμούς να συσσωρεύονται, κανείς δεν μπορεί σήμερα να εγγυηθεί ότι η NASA θα προλάβει το χρονικό ορόσημο του 2027 για το πρώτο επανδρωμένο σεληνιακό ταξίδι της νέας εποχής, πριν την κινεζική αποστολή.



Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity