Λύθηκε το μυστήριο της πιο φωτεινής λάμψης που έχει παρατηρηθεί στο σύμπαν

Μια ομάδα ακαδημαϊκών οργανισμών με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο Northwestern επιβεβαίωσε το γεγονός πίσω από την φωτεινότερη έκρηξη ακτίνων γάμμα (GRB) που έχει καταγραφεί ποτέ. Αυτή η έκρηξη, που εντοπίστηκε το 2022, είχε ονομαστεί ως B.O.A.T., που σημαίνει "Brightest Of All Time".

Το φαινόμενο μελετήθηκε χρησιμοποιώντας το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι ήταν το αποτέλεσμα της κατάρρευσης και της έκρηξης ενός τεράστιου αστεριού. Η μελέτη αποκαλύπτει επίσης ότι το συμβάν συνέβη σε μια πυκνή περιοχή σχηματισμού άστρων.

Ενώ αυτή η μελέτη έλυσε ένα μυστήριο, πυροδότησε ένα άλλο. Οι ερευνητές δεν βρήκαν ενδείξεις από βαρέα στοιχεία όπως η πλατίνα και ο χρυσός στο υλικό που αποβλήθηκε από το supernova. Αυτό αφήνει ανοιχτό ένα από τα σημαντικότερα αναπάντητα ερωτήματα στην αστρονομία σχετικά με την προέλευση αυτών των βαρέων στοιχείων στο Σύμπαν.

Περίπου έξι μήνες μετά την πρώτη του ανίχνευση, η ομάδα παρατήρησε το supernova χρησιμοποιώντας τον φασματογράφο του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb. Σημείωσαν ότι η παρουσία των βαρέων στοιχείων δεν ήταν σημαντική, κάτι που προκαλεί έκπληξη δεδομένης της έντασης της έκρηξης ακτίνων γάμμα.

Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Astronomy, αποκαλύπτει ότι τα συνηθισμένα μπορεί να μην παράγουν βαρέα στοιχεία, σε αντίθεση με αυτό που θα περίμενε κανείς από γεγονότα με τόσο μεγάλη έκλυση ενέργειας όπως το B.O.A.T. Αυτές οι πληροφορίες είναι ζωτικής σημασίας για την περαιτέρω κατανόηση από πού προέρχονται αυτά τα βαρέα στοιχεία και οι έρευνες με το James Webb προς αυτή την καυεύθυνση συνεχίζονται.