Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Xbox One X Review: Το μεγάλο ανάγνωσμα

Το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο είναι να αραδιάσουμε μερικά τεχνικά χαρακτηριστικά και να εξηγήσουμε ότι ένα μηχάνημα με τα ισχυρότερα υποσυστήματα στην κατηγορία του είναι, ω τι έκπληξη, η ισχυρότερη κονσόλα στην αγορά. Αυτό είναι δεδομένο στην περίπτωση του Xbox One X. Κι ενώ δεν θα αποφύγουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά, χάριν πληρότητας, το ζητούμενο εδώ είναι να αντιληφθούμε την ιστορία που κρύβεται πίσω από τις επιλογές που έκανε η Microsoft σχεδιάζοντας το Xbox One X. Πέραν της ισχύος άλλωστε, είναι ένα ιδιαίτερο βήμα για το brand, μια ένδειξη που έγινε απόδειξη για το τι σημαίνει πλέον μια πλατφόρμα στο gaming.

Το υπόβαθρο
Για να αντιληφθεί κανείς την ύπαρξη του Xbox One X πέρα από τα τεχνικά χαρακτηριστικά, πρέπει να δει το σύστημα αυτό ως λογική εξέλιξη μιας προσπάθειας που κάνει εδώ και χρόνια η Microsoft. Πάνε οι εποχές των «τριών λειτουργικών» στο ίδιο σύστημα, κάτι που αδυνατούμε να καταλάβουμε πώς θεώρησε ακόμη και μέρος του κοινού έξυπνο σε κάποιες περιπτώσεις. Το Xbox δεν είναι πια κάτι μεμονωμένο. Είναι ένας κρίκος στην αλυσίδα των Windows. Δεν εννοούμε ότι ταυτίζεται με το PC (άλλη υπόθεση αυτή, και κουρασμένη η σχετική συζήτηση πια) αλλά ότι έχουμε πια μια ενιαία πλατφόρμα ανάπτυξης.

Από την αρχή του Xbox One μέχρι σήμερα έγινε κανονική στροφή στον πυρήνα των Windows 10, οι δις το έτος αναβαθμίσεις των Windows 10 σημαίνουν αυτομάτως και τις ανάλογες αναβαθμίσεις στο Xbox One. Μιλάμε για το ίδιο οικοσύστημα. Επιπλέον η Microsoft περνά από τις εφαρμογές Win32 στο λεγόμενο UWP (Universal Windows Platform). Ουσιαστικά μιλάμε για νέο υπόβαθρο σχεδιασμού λογισμικού για Windows ύστερα από δεκαετίες πια. Κάθε τέτοια αλλαγή έρχεται με παιδικές ασθένειες. Μπορεί η γκρίνια από τους gamers να ήταν έντονη, μπορεί ειδικά στο PC να εξανίστανται ακόμη, ωστόσο φαινόταν από την αρχή ότι τα νέα θεμέλια είναι πιο ταιριαστά στο μέλλον που έρχεται. Και η αποκοπή από το παρελθόν σπάνια είναι απλή διαδικασία. Κι εδώ που τα λέμε, δεν γίνεται να βρείτε και εταιρεία πέραν της Microsoft που να μπορεί να θεωρήσει λογικό ή να έχει ελπίδα να κάνει τέτοιες μεταβάσεις πράξη. Η ενοποιημένη πλατφόρμα UWP δίνει στους developers το περιθώριο να ετοιμάσουν μια τελική έκδοση για Windows 10 και Xbox One και επιτρέπει την ευκολότερη προσαρμογή της σε κάθε πλευρά. Φυσικά είναι απλοϊκή η διατύπωση αυτή, είναι όμως και ο πυρήνας της όλης ιδέας. Ο πυρήνας αυτός ενσωματώνει κάποιες πολύ συγκεκριμένες ευκολίες.



Η δυναμική ανάλυση για παράδειγμα, επιτρέπει στον developer να θέτει ένα θεωρητικό ανώτατο όριο και να αφήνει το σύστημα να προσαρμόζεται ώστε να φτάνει όσο πιο κοντά γίνεται σε αυτόν το στόχο. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του frame rate. Δεν διαφέρει η σκέψη από αυτό που στο PC θεωρείται αυτονόητο: καλύτερο hardware = καλύτερη απόδοση. Και ο developer, βάζοντας συγκεκριμένο ταβάνι, έχει από τη μια το περιθώριο να υποστηρίξει αυξανόμενη ισχύ αλλά και να κρατήσει τα πράγματα σε ένα πλαίσιο ώστε να μη διαλύεται η εμπειρία από ένα σημείο κι έπειτα (π.χ. δεν χρειάζεται να ζήσουμε εποχές του πρώτου DOOM να τρέχει σε 500 καρέ, σαν να έχει την υπομονή chipmunk).

Όλη αυτή η εργασία έγινε και για το πρώτο Xbox One και για το Xbox One S αλλά, φυσικά, και για το Xbox One X. Σίγουρα και για ό,τι ακολουθεί του X. Το Xbox είναι πλέον πιο κοντά στο UWP ως έννοια, παρά στο hardware που φέρει το σήμα του. Το Xbox είναι πλέον σχεδιασμένο ώστε κάθε τίτλος, παλιός και νέος, να γίνεται καλύτερος, στο μέτρο του δυνατού, σε νέο hardware, να διατηρείται η συμβατότητα και να αποφεύγεται το double και triple dipping, ενίοτε και κάποια κατ’ ευφημισμό remasters. Η κεντρική αυτή ιδέα εξηγεί τα οφέλη που προσφέρει το Xbox One X σε διάφορα σενάρια, οφέλη που είτε δεν προσφέρει κανείς άλλος είτε δεν τα προσφέρει το ίδιο εύκολα και απλόχερα.

Vanilla και X Enhanced
Στην εποχή του Xbox One X υπάρχουν τίτλοι που είναι X Enhanced και όλοι οι υπόλοιποι. Όλοι επωφελούνται, αλλά έχει σημασία να ξέρουμε και τι έχει νόημα να περιμένουμε αλλά και πόσο πρωτότυπο είναι όλο αυτό για τα δεδομένα της συγκεκριμένης βιομηχανίας. X Enhanced μπορεί να καταλήξει να είναι οποιοσδήποτε τίτλος από οποιαδήποτε γενιά Xbox. Αρκεί ο developer να κάνει τον κόπο να τον αναβαθμίσει ώστε να αξιοποιεί κάπως συγκεκριμένα του αυξημένους πόρους συστήματος. Ιδανικό παράδειγμα ίσως για το ότι έχει νόημα και σε παλιούς τίτλους, είναι το Gears Of War 3. Δεν είναι το καλύτερο της σειράς μεν, αλλά όταν το τρέξετε σε Xbox One X νομίζετε εύκολα ότι γεννιέται μπροστά σας κάποιο remaster. Άλλη ανάλυση, άλλη καθαρότητα σε textures, εξάλειψη ουσιαστικά του aliasing. Έχουμε δει όντως χειρότερα αποτελέσματα σε remasters που πωλούνται ως κάτι νέο. Φυσικά δεν περιμένουμε πολλούς να κάνουν τον κόπο χωρίς την ελπίδα να ζητήσουν κάποιο μη αδιάφορο ποσό, αν και είναι θέμα χρόνου να αποδεχθούν αυτό developers και publishers, όπως το έχουν αποδεχθεί και στο PC, ειδικά από τη στιγμή που πέρασε πια η εποχή που κάθε αλλαγή συστήματος σημαίνει και δουλειά από το μηδέν, άρα και ευκαιρία για ξαναζέσταμα.

Όσο παλιός και αν είναι ο τίτλος βέβαια, οι επιλογές που έχει ο developer είναι οι αυτονόητες. Μπορεί να στοχεύσει σε υψηλότερο frame rate, υψηλότερη ανάλυση (έως 4K), κυμαινόμενη ή όχι, HDR, μεγάλο βάθος χρώματος κ.λπ. Το τελικό κέρδος είναι θέμα εκτέλεσης και ισορροπίας. Ωστόσο βελτιώνονται και όλοι οι τίτλοι που δεν έχουν αναβαθμιστεί ώστε να αξιοποιούν το νέο hardware. Είναι πιο δύσκολη υπόθεση από όσο φαντάζεστε γιατί η Microsoft αναλαμβάνει το σχετικό βάρος. Για παράδειγμα ενεργοποιεί 16x anisotropic filtering όπου γίνεται. Και αν αυτό διαπιστωθεί ότι προκαλεί κάποιο πρόβλημα, πέφτει σε 8x κ.ο.κ. Ακόμη και μια τέτοια παρέμβαση έχει διαφορά διότι μπορεί να αλλάξει τελείως την καθαρότητα της απόδοσης περιεχομένου σε απόσταση κ.ά. Ουσιαστικότερα είναι όμως τα κέρδη σε τίτλους του Xbox One που σχεδιάστηκαν εξ αρχής με δυναμική ανάλυση. Τίτλοι που είναι ρυθμισμένοι να φτάνουν σε ανάλυση 1080p, ακόμη και αν δεν το κατάφερναν να φτάσουν ή να μείνουν εκεί στο Xbox One, στο Xbox One X πετυχαίνουν ακριβώς αυτό για το οποίο σχεδιάστηκαν και ρυθμίστηκαν. Χωρίς να κάνει κανείς οποιοδήποτε άλλον κόπο. Ειδικά αυτό δεν ισχύει σε άλλα συστήματα, όχι επειδή δεν υπάρχει η τεχνική δυνατότητα, αλλά διότι δεν υφίσταται το ανάλογο υπόβαθρο στην πλατφόρμα.



Αντίστοιχα, τίτλοι που στοχεύσουν σε 4K σήμερα αλλά δεν πιάνουν την ανάλυση αυτή συστηματικά ή και καθόλου, στο όποιο μηχάνημα έρθει σε μερικά χρόνια για να πάρει τη θέση του Xbox One X. Για να πετύχει ο ανταγωνισμός κάτι ανάλογο, πρέπει να αλλάξει λογική στο πλαίσιο που βασίζεται η ανάπτυξη ενός τίτλου, όπως έγινε με το πέρασμα από Win32 σε UWP. Γίνεται; Γίνεται. Αλλά μην ξεχνάμε ποιος έχει στρατιές από software engineers, που κάνουν τον κόπο και για τα Windows, όχι μόνο για το Xbox, και ποιος όχι. Σε οποιοδήποτε πιθανό σενάριο πάντως, το ποσοστό βελτίωσης κάποιου μεγέθους εξαρτάται από το ποιόν του παιχνιδιού, κυρίως από το κατά πόσο επιβαρύνει περισσότερο τη CPU ή τη GPU. Αν ένα πράγμα είναι πραγματικά αδιάφορο στο hardware της γενιάς που διανύουμε, αυτό είναι η CPU. Xbox One και PS4 δεν είχαν ποτέ επεξεργαστή που να συναρπάζει ακόμη και για τα δεδομένα της εποχής στην οποία ανακοινώθηκαν. Οι βελτιωμένες εκδόσεις τους δεν προσφέρουν κάποια ιδιαίτερη βελτίωση ως προς αυτό, αφού βασίζονται κυρίως στην άνοδο της ονομαστικής ταχύτητας, όχι στη βελτίωση της αρχιτεκτονικής Ένας τίτλος που βασίζεται ιδιαίτερα στη CPU για κάποια πράγματα λοιπόν, θα δει μεν βελτίωση, όχι τεράστια όμως, αφού περιορίζεται στην αναλογική βελτίωση που προσφέρει η άνοδος της ονομαστικής ταχύτητας.

Για αυτό βέβαια και η Microsoft μιλά συνεχώς για τα teraflops της GPU. Εκεί η βελτίωση είναι τεράστια και χάρη σε αυτήν καταλήγουμε σε σύστημα με τετραπλάσια και πλέον διαθέσιμη ισχύ. Επόμενο είναι φυσικά τίτλοι και διεργασίες που επιβαρύνουν περισσότερο την GPU να παρουσιάζουν και τα μεγαλύτερα οφέλη στην πράξη.
 
Xbox One X Review: Το μεγάλο ανάγνωσμα - Σελίδα 2

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!

Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity