Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

DF: Ανανεωμένη CPU για το Xbox One υπό ανάπτυξη

Πρόσφατα δημοσιεύσαμε μια είδηση προερχόμενη από το προφίλ στο Linkedin του υπεύθυνου σχεδιασμού SoC (system-on-chip) της AMD το οποίο εντοπίστηκε από έναν χρήστη των forums του Beyond3D. Σύμφωνα με την σχετική καταχώρηση, το εν λόγω στέλεχος «σχεδίασε και υλοποίησε με επιτυχία το πρώτο APU (Accelerated Processing Unit) για την κονσόλα Xbox One της Microsoft σε τεχνολογία 28nm κι ένα μειωμένου κόστους παράγωγό του στα 20nm». Αυτό σημαίνει πως η AMD έχει αναπτύξει μία μικρότερη, πιο αποδοτική οικονομικά έκδοση του κεντρικού επεξεργαστή του Xbox One στα 20nm, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την κυκλοφορία μία φθηνότερης, “slim” έκδοσης της κονσόλας της Microsoft. Ας δούμε όμως τι σημαίνει αυτό στη πράξη.
Η AMD έχει αναπτύξει μία μικρότερη, πιο αποδοτική οικονομικά έκδοση του κεντρικού επεξεργαστή του Xbox One στα 20nm, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την κυκλοφορία μία φθηνότερης, “slim” έκδοσης της κονσόλας της Microsoft.
Η τεχνολογία των επεξεργαστών γίνεται μικρότερη και ισχυρότερη σύμφωνα με την πυκνότητα των transistors που «στριμώχνονται» σε ένα κομμάτι πυριτίου, με τις διαδικασίες παραγωγής να μετρούνται σε επίπεδο νανόμετρων. Επί του παρόντος, οι επεξεργαστές του PS4 και του Xbox One κατασκευάζονται στα 28nm, κάτι που σημαίνει ότι κάθε transistor έχει μέγεθος 28 χιλιάδων-εκατομμυριοστών του μέτρου. Ο νέος σχεδιασμός των chip το συρρικνώνει στα 20nm. Σύμφωνα με την TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) -το εργοστάσιο που παρασκευάζει τους επεξεργαστές του Xbox One και του PS4- η μείωση του μεγέθους ενός chip έχει ως αποτέλεσμα 30% υψηλότερη ταχύτητα ή 25% μικρότερη κατανάλωση ενέργειας σε σχέση με τον υπάρχοντα επεξεργαστή, σε πυκνότητα 1.9 φορές μεγαλύτερη. Ο κεντρικός επεξεργαστής μέσα στο Xbox One είναι ένα από τα πιο ακριβά εξαρτήματά του, με την παρούσα έκδοση των 28nm να υπολογίζεται ότι κοστίζει στη Microsoft περίπου 50 δολάρια ανά chip. Η μείωση του μεγέθους του κάθε chip κατά 1.9 φορές σημαίνει ότι μπορούν να χωρέσουν περισσότεροι επεξεργαστές στα wafers πυριτίου που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή, μειώνοντας έτσι το κόστος. Μπορούμε να υποθέσουμε με ασφάλεια ότι ο στόχος της Microsoft με τον ανανεωμένο επεξεργαστή θα είναι να παρέχει τις ίδιες ακριβώς επιδόσεις με το παρόν μοντέλο (μία αύξηση επιδόσεων κατά 30% είναι ενδιαφέρουσα σαν σκέψη, αλλά απίθανο να πραγματοποιηθεί), ενώ η μειωμένη ενεργειακή κατανάλωση θα έχει ως αποτέλεσμα μια κονσόλα που θα λειτουργεί σε μικρότερες θερμοκρασίες και θα είναι πιο αποδοτική από ενεργειακής άποψης.


Το «λύσιμο» του Xbox One από το iFixit αποκάλυψε μία σχετικά εύκολη στην κατασκευή μονάδα, όπου η μνήμη και ο κεντρικός επεξεργαστής είναι τα πιο ακριβά εσωτερικά εξαρτήματα. Η Microsoft κοιτάει πώς να μειώσει το κόστος και για τα δύο, διατηρώντας τις ίδιες επιδόσεις. Κατά τη μετάβαση σε έναν μικρότερο και πιο αποδοτικό ενεργειακά επεξεργαστή στα 20nm, το τεράστιο σύστημα ψύξης που φαίνεται εδώ θα μπορούσε να συρρικνωθεί έντονα, επιτρέποντας τον ανασχεδιασμό της κονσόλας στο πλαίσιο ενός αναθεωρημένου, “slim” σχεδιασμού.

Τα προαναφερθέντα δημιουργούν τις προϋποθέσεις για μείωση του μεγέθους του συστήματος ψύξης και πιο λεπτό σασί, που με τη σειρά τους οδηγούν σε οικονομικά οφέλη σε όλο το εύρος της διαδικασίας παραγωγής και διανομής - οι μικρότερες κονσόλες συνεπάγονται μικρότερες συσκευασίες και άρα εξοικονόμηση δαπανών κατά την αποστολή των μονάδων από την Κίνα στις παγκόσμιες αγορές.  Στο μεταξύ, η Microsoft ψάχνει και για άλλους τρόπους για να βελτιώσει τον σχεδιασμό του Xbox One. Η εταιρεία δείχνει να ερευνά μνήμες νέας τεχνολογίας, έχοντας βάλει αγγελία για έναν ηλεκτρολόγο μηχανικό, οι αρμοδιότητες του οποίου περιλαμβάνουν «την ανάπτυξη του υποσυστήματος μνήμης» και την αξιολόγηση «διαφορετικών επιλογών για την απόδοση, τη λειτουργικότητα, τη σταθερότητα, το κόστος και το ρίσκο για το υποσύστημα μνήμης στο πλαίσιο της πλατφόρμας». Η Microsoft ψάχνει συγκεκριμένα για κάποιον εξοικειωμένο με την υπάρχουσα τεχνολογία μνημών DDR3 και DDR4, υποδεικνύοντας ότι η θέση αυτή αφορά μάλλον στην αναθεώρηση του hardware του Xbox One και όχι στην ανάπτυξη ενός νέου συστήματος. Αυτή τη στιγμή χρησιμοποιείται μνήμη υψηλής απόδοσης 2133MHz DDR3 στο Xbox One, αλλά μία πιθανή μετάβαση σε DDR4 θα είχε νόημα αν γινόταν την κατάλληλη στιγμή -κυρίως για λόγους οικονομίας- αν και κάτι τέτοιο θα απαιτούσε μεγάλη προσπάθεια από μηχανικής άποψης. Μία άλλη επιλογή είναι η μετάβαση σε LPDDR3, που χαρακτηρίζεται από χαμηλότερη τάση και προσφέρει chip μνήμης υψηλότερης πυκνότητας, που σημαίνει ότι θα χρησιμοποιούνταν λιγότερα από αυτά, επιτρέποντας τη μείωση του μεγέθους της motherboard. Ωστόσο, η τεχνολογία αυτή είναι πολύ ακριβότερη σε σχέση με την παρούσα επιλογή της Microsoft - η διαθεσιμότητα της RAM είναι άφθονη, αλλά η οικειοποίηση modules που θα μπορούσαν να τρέξουν στα 2133MHz δε θα ήταν εύκολη. Η LPDDR3 μοιάζει σαν μία βιώσιμη ενδιάμεση επιλογή, ενώ υποψιαζόμαστε ότι μία πιθανή κίνηση προς την DDR4 απέχει αρκετά χρόνια.

Ο επεξεργαστής του Xbox One μπορεί να είναι λιγότερο ισχυρός από τον αντίστοιχο του PlayStation 4, αλλά είναι μεγαλύτερος και πιο ακριβώς στην παραγωγή, λόγω της ενσωμάτωσης της ESRAM. Δύο από τα compute units της GPU είναι απενεργοποιημένα.

Ωστόσο, δεδομένου ότι ο μειωμένου κόστους σχεδιασμός του κεντρικού επεξεργαστή του Xbox One είναι έτοιμος, τα οικονομικά της παραγωγής  είναι ο μόνος παράγοντας που αποτρέπει την Microsoft από το να δημιουργήσει ένα “Xbox One Slim” των 20nm αυτή τη στιγμή. Οι νεότερες τεχνολογίες κατασκευής επεξεργαστών είναι ακριβές στα πρώτα τους χρόνια, επειδή ο αριθμός των chip που προκύπτει από κάθε wafer πυριτίου και μπορεί να χρησιμοποιηθεί (το λεγόμενο “yield”) είναι πολύ μικρός. Επίσης, προκύπτει και ζήτημα χωρητικότητας στη γραμμή παραγωγής. Αυτή τη στιγμή, υπάρχει η πεποίθηση ότι το μεγαλύτερο μέρος της γραμμής παραγωγής επεξεργαστών 20nm της TNMC είναι απασχολημένο με τη δημιουργία των επεξεργαστών A8 και A8X που χρησιμοποιούνται στα iPhone 6, iPhone 6 Plus και iPad Air 2.
Είναι ξεκάθαρο ότι η AMD έχει ενσωματώσει μέτρα στους επεξεργαστές του Xbox One και του PS4 ώστε να καταστήσει τη μετάβαση σε τεχνολογίες παραγωγής μικρότερων chip γρηγορότερη αυτή τη φορά.
Πίσω από την Apple, η AMD και η Nvidia περιμένουν για πρόσβαση στην τεχνολογία λιθογραφίας 20nm ώστε να υλοποιήσουν τις επόμενες next-gen κάρτες γραφικών τους στο PC, κάποια στιγμή μέσα στο 2015. Η μετάβαση στη χρήση λιθογραφίας χρειάζεται παραδοσιακά πολύ περισσότερο χρόνο στις κονσόλες, αφού οι υπάρχουσες τεχνολογίες παραγωγής γίνονται πιο αξιόπιστες (κάτι που συνεπάγεται μεγαλύτερη απόδοση ανά wafer). Ωστόσο, είναι ξεκάθαρο ότι η AMD έχει ενσωματώσει μέτρα στους επεξεργαστές του Xbox One και του PS4 ώστε να καταστήσει τη μετάβαση σε τεχνολογίες παραγωγής μικρότερων chip γρηγορότερη αυτή τη φορά. Επάνω στο ίδιο το πυρίτιο, ο τομέας που είναι αφιερωμένος στα γραφικά περιλαμβάνει 14 compute units στο Xbox One και 20 στο PlayStation 4. Και στις δύο περιπτώσεις, δύο compute units είναι απενεργοποιημένα στα τελικά retail units ώστε να αυξηθεί το yield κατά τη παραγωγή, δηλαδή να υπάρχουν περισσότερα πλήρως λειτουργικά chip.

Ο επεξεργαστής του PS4, ο οποίος -σε αντίθεση με αυτόν του Xbox One- δεν έχει onboard ESRAM. Η Sony αξιοποίησε το silicon budget της για να αυξήσει τη δυνατότητα υπολογισμών της GPU κατά 50%. Όπως και στο Xbox One, δύο από τα compute units της GPU είναι απενεργοποιημένα.

Η διαδικασία παραγωγής των 28nm ήταν ιδιαίτερα ώριμη κατά την περίοδο που εισήλθαν στην παραγωγή οι νέες κονσόλες, κάτι που σημαίνει ότι μάλλον δεν χρειαζόταν να απενεργοποιηθεί οποιοδήποτε κομμάτι των chip και στις δύο περιπτώσεις. Πράγματι, σε σχετική συνέντευξη με τους δημιουργούς του hardware του Xbox One, η ομάδα ανέφερε ότι μπορούσε να ενεργοποιήσει και τα 14 compute units για λόγους testing. Ωστόσο, η απενεργοποίηση αυτών των τμημάτων του chip σημαίνει ότι θα μπορεί να επιτευχθεί γρηγορότερη μετάβαση στα 20nm - η απόδοση της παραγωγής ανά wafer αυξάνεται, αφού τα παραγόμενα chip δεν χρειάζεται να είναι τέλεια. Εν ολίγοις, οι επεξεργαστές του Xbox One και του PS4 σχεδιάστηκαν έτσι ώστε να έχουν χαμηλό κόστος παραγωγής στα 28nm, αλλά και να είναι αρκετά ευέλικτοι τεχνολογικά ώστε να μπορούν να μεταβούν σε νεώτερες μεθόδους λιθογραφίας ταχύτερα από ότι οι προηγούμενες κονσόλες. Αξίζει να αναφερθεί ότι, ενώ δεν έχει υπάρχει επίσημη αναγνώριση έκδοσης 20nm του κεντρικού επεξεργαστή του PS4, είναι σχεδόν βέβαιο ότι η AMD έχει κάνει και για τη Sony το ίδιο ακριβώς πράγμα που έκανε και για τη Microsoft. Ένα PS4 Slim είναι εξίσου πιθανό με ένα μικρότερο και φθηνότερο Xbox One , αλλά θα πρέπει να περιμένουμε να τα δούμε να μπαίνουν σε γραμμή παραγωγής μόνο όταν η οικονομική πλευρά του ζητήματος αρχίσει να βγάζει νόημα. Η Microsoft παραμένει σιωπηλή, αρνούμενη να προβεί σε σχόλια σχετικά με τον νέο επεξεργαστή χαμηλότερου κόστους.


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
6 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • T_K_L_L_LUIGI
    • Το θέμα μας είναι κατά πόσο θα μειωθεί το κόστος απόκτησεις του XB1 slim για τον καταναλωτή.Αν κοπεί ένα 100ρικό τότε θα μιλάμε για κίνηση ματ που μπορεί να ανεβάσει και άλλο της πωλήσεις του XB.

    • greenkiller.13
    • Αρα με λιγα λογια οσοι θα αγορασουν την καινουργια Slim εκδοση του Xbox,θα εχουν μειωμενη ενεργειακη καταναλωση και αυξηση των επιδοσεων του Xbox.Πολυ καλη κινηση,οπως λεει και το αρθρο λογικα και η Sony θα στραφει σε ενα Slim μοντελο

    • Viper71
    • Σε κάθε "καινουρια" εκδοση της εκάστοτε κονσολας είχαμε μειωση στην καταναλωση, όμως αυξηση των επιδοσεων δε το πολυπιστευω.

    • athangem80
    • Viper εγώ τους πιστεύω σχετικά με την αύξηση επιδόσεων. Για εμένα μέχρι τώρα είναι μπροστά στα εξής

      1) Περισσότερες συνδέσεις το xb1
      2) Χειριστήριο & με μπαταρίες γι αυτούς που βαρέθηκαν την αναμονή φόρτησης.
      3) Παρέχει & άλλες υπηρεσίες εκτός από gaming.

*