Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity
* ";

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

The Last of Us: Ωθώντας τα όρια ενός μέσου

*
Ο Σταύρος Βέργος αναλύει γιατί το πρώτο The Last of Us καλεί τον παίκτη να το βιώσει, αφού θυμίζει περισσότερο σειρά από αφηγηματικά τόξα που ξεκινούν και ολοκληρώνονται συμμετρικά κατά τη διάρκεια του και οι αντιθέσεις τους οδηγούν τον παίκτη στην κατανόηση της πεμπτουσίας του παιχνιδιού.

Με το πέρασμα των γενεών των κονσολών είναι πιο δύσκολο να ξεχωρίσουμε τα video games βασιζόμενοι στα άλματα της τεχνολογίας. Για κάποιον που παρακολουθεί την εξέλιξη του συγκεκριμένου μέσου ίσως να ήταν προτιμότερο να σταθεί σε τίτλους που ώθησαν τα video games μπροστά μέσω νέων οδών. Και ενώ η λίστα μεγαλώνει με την πάροδο του χρόνου, ένα απ' τα παιχνίδια που άλλαξαν τον τρόπο που προσεγγίζουμε τα video games είναι το The Last of Us, ίσως το κορυφαίο παιχνίδι της γενιάς του. Παρ' όλο που η κεντρική του ιδέα, με τον κόσμο να έχει καταστραφεί από ένα αποκαλυπτικό γεγονός και οι άνθρωποι να έχουν μετατραπεί σε «ζόμπι», δεν αποτελεί κάτι πρωτόγνωρο, ο τρόπος με τον οποίο ο παίκτης βιώνει και συμμετέχει στην ιστορία του Joel και της Ellie κάνουν το The Last of Us μοναδικό.

Με θεματικές όπως η οικογένεια, η ηθική, η επιβίωση και η πατρότητα που παρουσιάζονται με διαφορετικούς και συχνά συγκρουόμενους τρόπους ο τίτλος είναι ένα καθηλωτικό ταξίδι. Σε αντίθεση με τον κινηματογράφο, την τηλεόραση ή ένα βιβλίο, τα video games επιτρέπουν τη συμμετοχή του παίχτη στην ιστορία και χρησιμοποιούν τις τεχνικές που διαθέτουν ώστε να προτάξουν ιδέες του δημιουργού αλλά και τη λογική των μηχανισμών, να εξερευνήσουν τη διαδρομή ενός χαρακτήρα, ενώ προχωρούν την πλοκή μπροστά. Πολλές φορές μια ιστορία χαρακτηρίζεται ως γραμμικό ταξίδι με κάποιον προορισμό, ταξίδι που στη διάρκειά του θα προκαλέσει συγκίνηση στον θεατή. Ο τίτλος θυμίζει περισσότερο σειρά από αφηγηματικά τόξα που ξεκινούν και ολοκληρώνονται συμμετρικά κατά τη διάρκεια του και οι αντιθέσεις τους οδηγούν τον παίκτη στην κατανόηση της πεμπτουσίας του παιχνιδιού. Το The Last of Us μας καλεί να το βιώσουμε.

Απώλεια και Φαντάσματα
Τo παιχνίδι ξεκινά με τον παίκτη να ελέγχει την Sarah, την κόρη του Joel, καθώς η αποκάλυψη ξεκινά, παρουσιάζοντας το τρομακτικό αυτό γεγονός απ' τη σκοπιά ενός παιδιού. Και απ' την πρώτη στιγμή φαίνονται οι επιλογές των δημιουργών που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ο παίκτης τον κόσμο. Οι άνθρωποι της Naughty Dog έχουν την τάση να δίνουν έμφαση στη λεπτομέρεια και δεν δίνουν στη Sarah ένα απλό animation καθώς περπατάει. Στην αρχή ο βηματισμός της είναι αργός αφού μόλις έχει ξυπνήσει, στη συνέχεια, καθώς βλέπει στην τηλεόραση να γίνονται εκρήξεις ενώ απ' το παράθυρο καταλαβαίνει πως οι εκρήξεις βρίσκονται κάπου κοντά, το περπάτημά της αποκτά μια βιασύνη. Με αυτές τις λεπτομέρειες ο παίκτης βιώνει τον κόσμο μέσα απ' τα μάτια ενός κοριτσιού, δεν το δέχεται απλά απ' το μοντέλο του χαρακτήρα που ελέγχει.  Καθώς τα πράγματα δυσκολεύουν και η απειλή πλησιάζει, εμφανίζεται ο Joel που σκοτώνει τον τρελό τους γείτονα και με τον αδερφό του, τον Tommy, παίρνουν την Sarah και προσπαθούν να σωθούν οδηγώντας μακριά απ' το σπίτι.

Και σε αυτό το σημείο σχηματίζεται ο ρόλος του κεντρικού πρωταγωνιστή. Ο Joel είναι ο προστάτης της οικογένειάς του, είναι αυτός που καλείται να κρατήσει ζωντανή την κόρη του. Μετά από ένα ατύχημα με το αυτοκίνητο, ο Joel κρατάει στα χέρια τη χτυπημένη Sarah και τρέχει να σωθεί απ' τους μολυσμένους ανθρώπους που τον κυνηγούν. Ο παίκτης που ελέγχει τον Joel δεν μπορεί να πολεμήσει, δεν μπορεί να κρυφτεί. Ένας στρατιώτης τυφλώνει πατέρα και κόρη και εκείνοι νιώθουν πως τα κατάφεραν, πως σώθηκαν απ' την απειλή. Όμως ο στρατιώτης, φοβούμενος πως είναι μολυσμένοι και αυτοί, σκοτώνει την Sarah με τον Joel να επιβιώνει μετά την παρέμβαση του αδερφού του. Και αυτή η καθοριστική σκηνή βιώνεται από τον παίκτη με ένα υπέροχο cinematic, το πιο κινηματογραφικό μέσο αφήγησης των video games.

Ο πρόλογος του The Last of Us αποτελεί υπόδειγμα εισαγωγής. Παρουσιάζει την απαρχή της αποκάλυψης και, εν τάχει, τον κόσμο όπου διαδραματίζεται το παιχνίδι, έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι είναι κυνηγημένοι και το οποιοδήποτε στοιχείο διοίκησης και εξουσίας δεν αποτελεί πλέον δομή προστασίας. Προβάλει το γεγονός που χαρακτηρίζει τον Joel και η απώλεια της κόρης είναι ταυτόχρονα και η απώλεια του ρόλου του ως πατέρα, η αποτυχία στο ρόλο του προστάτη.

Χρόνια αργότερα ο Joel είναι λαθρέμπορος και μαζί με τη συνεργάτη του, την Tess, δραστηριοποιούνται σε μια από της ζώνες καραντίνας της Βοστώνης που ελέγχεται από το στρατό. Μια ομάδα ονόματι Fireflies κάνει ανταρτοπόλεμο, αντιστέκεται στην ολοκληρωτική εξουσία του στρατού και οι μάχες μεταξύ τους έχουν μετατρέψει την Βοστώνη σε επικίνδυνη περιοχή. Καθώς ο παίκτης αποκτά τον έλεγχο του Joel και διαβαίνει τους δρόμους της Βοστώνης και τα ερείπια εκτός της ζώνης, μαθαίνει τη ρουτίνα του και ταυτόχρονα μαθαίνει και τις βασικές λούπες του gameplay. Μια έκρηξη που προκλήθηκε από επίθεση των Fireflies δίνει την ευκαιρία στον παίκτη να μάθει να θεραπεύει τα τραύματά του Joel.

Ακόμη και η στιγμή που μαθαίνει να πυροβολεί ο παίκτης, λειτουργεί ταυτόχρονα ως διδαχή ενός βασικού μηχανισμού αλλά και ως επόμενο βήμα στην αφήγηση. Ο Joel με την Tess συναντούν έναν άτυχο λαθρέμπορο που μετά από ατύχημα βρίσκεται παγιδευμένος, με τη μάσκα του σπασμένη, σε χώρο μολυσμένο, βέβαιος πως έχει μολυνθεί. Παρακαλεί τον Joel και την Tess να τον απαλλάξουν από τη μοίρα του και ένα παραθυράκι εμφανίζεται στην οθόνη του παίκτη: "Hold L2 To Aim. Then Press R2 To Shoot." Η συγκεκριμένη διδαχής του παίκτη δεν είναι απλά μια ευφάνταστη επιλογή των δημιουργών. Είναι ένα μανιφέστο για τον ίδιο τον τίτλο, τον κόσμο και τους χαρακτήρες του.

Μαθαίνοντας πως ο μοναδικός τρόπος να πάρουν πίσω ένα φορτίο που ήθελαν, ο Joel με την Tess ανακαλύπτουν πως πρέπει να συνεργαστούν με την αρχηγό των Fireflies, την Marlene, μεταφέροντας ένα πολύ ιδιαίτερο φορτίο. Η δεκατετράχρονη Ellie πρέπει να φτάσει σε μέρος συνάντησης λίγο έξω απ' την πόλη. Κανένας απ' τους δύο λαθρέμπορους δεν είναι ιδιαίτερα θετικός σε αυτό το ενδεχόμενο -ούτε και η Ellie- και η συνάντησή τους αποτελεί την έναρξη του ταξιδιού του The Last of Us. Ενός ταξιδιού με θέμα την αλλαγή. Ο Joel έχει ένα φάντασμα που τον ακολουθεί, το τραυματικό γεγονός που τον κάνει να είναι αρνητικός στην αλλαγή. Η απώλεια της κόρης του δεν είναι ένα δραματικό γεγονός που υπάρχει ώστε να κάνει τον παίκτη να συμπάσχει με τον Joel. Είναι ένα φάντασμα που τον καταδιώκει. Πλέον δεν θέλει να είναι προστάτης και πατέρας, να έχει την ευθύνη ενός παιδιού. Κατά τη διάρκεια της αποκάλυψης έχει κάνει πράγματα για να επιβιώσει και πλέον τον έχουν απομακρύνει απ' τον παλιό του εαυτό. Πλέον φοβάται να χάσει αυτούς που βρίσκονται κοντά του. Η Ellie φαίνεται να γνωρίζει πώς είναι πραγματικά ο κόσμος, τις δυσκολίες και τα εμπόδιά του, αλλά απ' την άλλη κρατάει την αφέλεια της ηλικίας της. Αρχίζει και ανοίγεται σιγά σιγά στον Joel και την Tess, ξεκινά να σχολιάζει τα όλα όσα βλέπει, λέει τις σκέψεις της χωρίς να τις επεξεργαστεί και δεν κρατάει πράγματα για τον εαυτό της όπως ο Joel.

Στο δρόμο προς το σημείο συνάντησης ο Joel με την Tess μαθαίνουν πως η Ellie έχει ανοσία στο μύκητα που προκάλεσε την αποκάλυψη και μπορεί να είναι και η μοναδική ελπίδα ώστε να βρεθεί θεραπεία. Και εδώ ο ρόλος του προστάτη επιστρέφει για τον Joel και εμβαθύνεται όταν η Tess πεθαίνει. Η Tess ήταν δεκτικότερη στην ελπίδα της θεραπείας και ο θάνατός της αναγκάζει τον Joel να αποδεχθεί το ρόλο του προστάτη.

Η σχέση που είχε ο Joel με την Tess, πέρα απ' τους διαλόγους και την αφήγηση, επηρέαζε ιδιαίτερα τον παίκτη. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού η Tess ήταν μια δυναμική γυναίκα, ικανή να ανταπεξέλθει στις περιστάσεις του ταξιδιού. Βοηθούσε τον Joel να εξουδετερώνει τους εχθρούς ή τον βοηθούσε να κουβαλήσει ένα βαρύ αντικείμενο που τους εμπόδιζε. Ο Joel δεν χάνει απλά το συνέταιρό του, ο παίκτης χάνει ένα μηχανισμό που τον βοηθούσε. Η Ellie, σε αυτό το σημείο, δεν είναι το ίδιο ικανή και βασίζεται στον Joel για να επιβιώσει.


 
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
    • joehok
    • Πλ πλ καλή επεξήγηση της κατάστασης.

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!