Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity
** ";

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Ron Gilbert

Τα βασικά συστατικά ενός video game είναι γνωστά. Πέραν του τεχνικού τομέα -προφανώς-, σημαντικό ρόλο παίζει το gameplay και η ιστορία. Τα πράγματα όμως δεν ήταν πάντα έτσι. Κάποιοι άνθρωποι στην βιομηχανία του video gaming θεώρησαν πως το gameplay δεν είναι το μοναδικό πράγμα που καθορίζει έναν τίτλο, δίνοντας προσοχή στην ιστορία -αλλά και στον τρόπο που αυτή αφηγείται- καθιερώνοντας την ως ένα σημαντικό, αν όχι το σημαντικότερο, παράγοντα που καθορίζει την gaming εμπειρία. Ένα τέτοιο εγχείρημα δεν είναι και ό,τι πιο εύκολο, καθώς χρειάζεται ιδιαίτερο ταλέντο και πάθος για δημιουργία, ούτως ώστε να καταφέρει κάποιος να αλλάξει τον τρόπο σκέψης μιας ολόκληρης σκηνής. Ανάμεσα σε αυτούς τους ανθρώπους είναι ο Ron Gilbert, παγκοσμίως αναγνωρισμένος ως ένας από τους «πατέρες» του adventure gaming.



Ο Ron Gilbert γεννήθηκε στο La Grande του Oregon, τον Ιανουάριο του 1964. Μεγαλωμένος σε ένα περιβάλλον που περιστοιχίζονταν από τεχνολογία, το ενδιαφέρον του σε αυτήν δεν άργησε να κάνει την εμφάνισή του, αφού από την ηλικία των δεκατριών του άρεσε πολύ να παίζει το κλασικό επιτραπέζιο Ναυμαχία, το οποίο ήταν εγκατεστημένο στο calculator του πατέρα του. Το γεγονός ότι ένας υπολογιστής μπορούσε να κάνει επιλογές και να αντιδρά στην εισαγωγή δεδομένων από πλευράς χρήστη, τον γοήτευσε και άναψε την σπίθα μέσα του. Με την σκέψη της αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε άνθρωπο και υπολογιστή και την αγάπη του για την αφήγηση ιστοριών, η αγορά του πρώτου του υπολογιστή, ενός NorthStar Horizon, ήταν το τελευταίο σκαλοπάτι που ο ίδιος χρειαζόταν για να απελευθερώσει το ταλέντο του. Παρατηρώντας όλα τα παιχνίδια της εποχής, όπως το Donkey Kong, το Pac-Man και το Asteroids, ο Gilbert κρατούσε σημειώσεις και μετά προσπαθούσε να τα ξαναφτιάξει από το μηδέν, στον υπολογιστή του. Μόλις έφτανε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, μετά θα προσπαθούσε να κάνει αλλαγές στον προγραμματισμό τους και να δοκιμάζει καινούριες ιδέες όσον αφορά το πως θα μπορούσε να βελτιωθεί το παιχνίδι. Το πάθος του για τον προγραμματισμό ήταν τόσο έντονο, που έβλεπε τις διαφημίσεις για τα παιχνίδια του Atari 2600 και προσπαθώντας να σκεφτεί πως θα ήταν το gameplay τους, τα έφτιαχνε ο ίδιος(!).



Η επαγγελματική του καριέρα ξεκίνησε το 1983 και ενώ ήταν ακόμη στο κολλέγιο. Εκεί, μαζί με τον φίλο του, Tom McFarlane, δημιούργησε ένα πρόγραμμα που ονομαζόταν Graphics Basic και κατάφερε να το πουλήσει σε μια εταιρία που είχε ως έδρα της το San Francisco, την HESware. Ενθουσιασμένοι από το αποτέλεσμα, οι άνθρωποι της εταιρίας τον προσέλαβαν και για περίπου έξι μήνες ο Gilbert σχεδίαζε παιχνίδια για τον Commodore 64. Δυστυχώς κανένα από αυτά δεν εκδόθηκε ποτέ, καθώς η HESware έκλεισε, αλλά αυτό δεν ήταν εμπόδιο για τον ίδιο. Πολύ σύντομα προσελήφθη από την Lucasfilm Games (την μετέπειτα LucasArts), όπου έφτιαχνε ports των -Atari 800- παιχνιδιών της για το Commodore 64. To 1985 του δόθηκε η ευκαιρία να σχεδιάσει το δικό του παιχνίδι για την LucasArts, σε συνεργασία με τον σχεδιαστή Gary Winnick. Το αποτέλεσμα ήταν ένας τίτλος-σταθμός για τα adventure games και αυτός δεν ήταν άλλος από το Maniac Mansion, μια παρωδία των B-Movies της δεκαετίας, η οποία εξιστορούσε τις περιπέτειες του έφηβου Dave Miller -και των δύο φίλων του- καθώς προσπαθεί να σώσει την κοπέλα του από την έπαυλη ενός σατανικού επιστήμονα.



Το Maniac Mansion ήταν το πρώτο point-and-click adventure που κυκλοφόρησε, ενώ για την δημιουργία του o Gilbert κατασκεύασε το SCUMM (Script Creation Utility for Maniac Mansion), το οποίο μετέπειτα χρησιμοποιήθηκε για την δημιουργία όλων των υπόλοιπων adventures της LucasArts -με μοναδικές εξαιρέσεις τα Grim Fandango και Escape From Monkey Island. Αρχικά κυκλοφόρησε για Apple II και Commodore 64 και ενθουσίασε τους πάντες με τα πολύ όμορφα γραφικά, το χιούμορ και τον τρόπο που προχωρούσε την ιστορία μέσω cutscenes (όρος ο οποίος επινοήθηκε από τον ίδιο τον Gilbert). Η επιτυχία του, του εξασφάλισε ports σε όλες σχεδόν τις πλατφόρμες της εποχής, ακόμη και στο NES και σηματοδότησε την αλλαγή σε ολόκληρο το genre των adventures.

Την επόμενη χρονιά συνεργάστηκε ξανά με τον Gary Winnick και τον David Fox για τον σχεδιασμό του Zak McKracken and the Alien Mindbenders, ενός από τα πιο αμφιλεγόμενα παιχνίδια της εποχής. Φτιαγμένο και αυτό με την SCUMM, το Zak McKraken κυκλοφόρησε για Commodore 64 και PC και ενώ αρκετοί το θεώρησαν ένα από τα καλύτερα adventures που έχουν βγει ποτέ, αρκετοί διαφώνησαν και ο τίτλος ποτέ δεν έλαβε της αναγνώρισης που το άξιζε. Αυτό δεν απώθησε τους fans της σειράς, οι οποίοι μέχρι και το 2008 έβγαζαν ανεπίσημα sequels με της περιπέτειες του Zak. Το επόμενο παιχνίδι που έφερε την υπογραφή του Gilbert ήταν ένα movie tie-in και με πρωταγωνιστή έναν από τους πιο αναγνωρίσιμους ήρωες στην ιστορία του κινηματογράφου. Το Indiana Jones and the Last Crusade: The Adventure Game κυκλοφόρησε το 1989 (μαζί με την ταινία) και ακολουθούσε -αρκετά πιστά- την πλοκή της. Ήταν το τρίτο παιχνίδι που χρησιμοποιούσε την SCUMM engine, ενώ ήταν ένα από τα πρώτα adventures το οποίο επέτρεπε διαφορετικούς τρόπους για να φτάσει στον τερματισμό του, προσφέροντας μια διαφορετική εμπειρία σε αρκετά σημεία του.



Πολλά σημεία που εμφανίζονταν στο παιχνίδι αλλά όχι στην ταινία ήταν εμπνευσμένα από τον ίδιο τον George Lucas και τον Stephen Spielberg, ενώ σε μερικές εκδόσεις του παιχνιδιού υπήρχε και ένα αντίγραφο του ημερολογίου του Henry Jones. Οι καλοσχεδιασμένοι γρίφοι του, τα γραφικά, ο ήχος και η πιστή του μεταφορά, χάρισαν στον τίτλο διθυραμβικές κριτικές και το καθιέρωσαν σαν ένα από τα πιο επιτυχημένα movie tie-ins. Το επόμενο project του Gilbert ήταν το πρώτο μέρος μιας σειράς που συνέδεσε το όνομά της με το ίδιο το genre των adventures και της ίδιας της LucasArts. Αυτό δεν ήταν άλλο από το The Secret of Monkey Island, με τις περιπέτειες του γκαφατζή Guybrush Threepwood και την (όχι και τόσο) λαμπρή καριέρα σαν ως πειρατής... wannabe. Το ενδιαφέρον του Gilbert στην πειρατική... θεματολογία, αλλά και η επιθυμία του να αποφύγει την παραδοσιακή της αφήγηση είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας από τις πιο αστείες ιστορίες στον χώρο των adventures, κάτι στο οποίο συνετέλεσε και η γραφή των Tim Schafer και Dave Grossman, με το αστείρευτο χιούμορ τους. Το The Secret of Monkey Island σχεδιάστηκε με γνώμονα την ευκολία και την προσβασιμότητα από πλευράς παίκτη και αυτό επιτεύχθηκε στο έπακρο. Οι κριτικοί το λάτρεψαν για τον τεχνικό του τομέα, την αμεσότητα και το έξυπνο χιούμορ, ενώ από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του έγινε ένα instant classic.



Η επιτυχία αυτή δεν άφηνε περιθώρια για δεύτερες σκέψεις και έτσι η ίδια ομάδα εργάστηκε πάνω στο sequel, με τίτλο Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Ακολουθώντας την ίδια, δοκιμασμένη συνταγή, ο Guybrush έμπλεξε σε καινούριες περιπέτειες σκορπώντας άφθονο γέλιο σε μια πολύ όμορφη ιστορία. Το Monkey Island 2 ήταν ένα από τα λίγα adventures τα οποία επέτρεπαν στους παίκτες να διαλέξουν ανάμεσα σε διαφορετικούς βαθμούς δυσκολίας των γρίφων (ή και παραλείποντάς του τελείως), καθιστώντας το προσιτό από σχεδόν κάθε gamer. Μετά την δημιουργία του Monkey Island 2, το οποίο καθιέρωσε τη σειρά αλλά και το όνομα Monkey Island για πάντα στη συνείδηση των gamers, οι δρόμοι του Gilbert με την LucasArts χώρισαν και ο ίδιος δημιούργησε την Humongous Entertainment μαζί με την παραγωγό της LucasArts, Shelley Day. Στην Humongous ασχολήθηκε μια σειρά από εκπαιδευτικά παιχνίδια για παιδιά, όπως η σειρά Backyard Sports, ενώ το 1995 ίδρυσε την Cavedog Entertainment, η οποία θα είχε ως αντικείμενό της την δημιουργία τίτλων για μεγαλύτερες ηλικίες.



Το μοναδικό project που κυκλοφόρησε υπό το όνομα της Cavedog ήταν ένα Real Time Strategy, με τον Gilbert στη θέση του παραγωγού. Το Total Annihilation κυκλοφόρησε στις 30 Σεπτεμβρίου 1997 και τάραξε τα νερά, αφήνοντας άναυδους κοινό και κριτικούς με την φρέσκια προσέγγιση στο είδος και τις συναρπαστικές, φουτουριστικές μάχες. Η απήχηση που είχε ήταν πρωτοφανής, χαρίζοντας στο παιχνίδι 58 βραβεία (!), ενώ συγκαταλέγεται σε αρκετές λίστες ως ένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών, ξεπερνώντας ακόμη και το αντίπαλο δέος που άκουγε στο όνομα StarCraft. Η αίσθηση που δημιούργησε το Total Annihilation ήταν τόσο μεγάλη που μέχρι και σήμερα παίζεται on-line από μια αρκετά μεγάλη κοινότητα που το υποστηρίζει ενεργά.

Με την Humongous να έχει εξαγοραστεί από την GT Interactive και την Cavedog να κλείνει το 1999, τα επόμενα βήματα του Gilbert στον χώρο του gaming ήταν μετρημένα, με τον ίδιο να μην εμπλέκεται άμεσα στα projects τα οποία ασχολήθηκε. Το 2007 συνεργάστηκε με την Hothead Games και συνέβαλλε στη δημιουργία του πρώτου επεισοδίου των Penny Arcade Adventures, ενώ την επόμενη χρονιά εντάχθηκε και επίσημα στο δυναμικό της Hothead, αναλαμβάνοντας τον σχεδιασμό του DeathSpank, ενός action RPG με πολύ έντονα χιουμοριστικά στοιχεία. Το DeathSpank κυκλοφόρησε με τη μορφή ψηφιακής διανομής, με ικανοποιητικές -για τα δεδομένα- πωλήσεις. Οι κριτικές που το συνόδευσαν ήταν, ως επί το πλείστον, θετικές, με τα σχόλια να επικεντρώνονται στο πλούσιο χιούμορ και τον ευφάνταστο κόσμο του.



Παραμένοντας στην Hothead, όταν του ζητήθηκε από την Telltale Games να συμβάλλει στο σχεδιασμό και την δημιουργία του Tales of Monkey Island, ο Gilbert δεν αρνήθηκε την πρόσκληση και έτσι έλαβε μέρος στο αρχικό στάδιο της προετοιμασίας του παιχνιδιού, συνδέοντας ξανά το όνομα του με αυτό του Monkey Island μετά από 17 χρόνια. Τον Απρίλιο του 2010 ανακοίνωσε πως εγκαταλείπει την Hothead Games, χωρίς να σταματάει την προώθηση του DeathSpank -σε συνεργασία με την Electronic Arts. Το Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς αποκαλύφθηκε πως ο Gilbert δέχθηκε την πρόταση του παλιού του συνάδελφου, Tim Schafer και εντάχθηκε στο δυναμικό της Double Fine Productions, αναλαμβάνοντας ένα ολοκαίνουριο project, το οποίο θα λατρέψουν οι fans των παλιών adventures.



Μέσα σε μια καριέρα που ξεπερνάει τα 25 χρόνια, ο Ron Gilbert κατάφερε να συνδέσει το όνομά του με ένα ολόκληρο genre, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην εξέλιξη, αλλά και την καθοριστική αλλαγή του. Με αδιαμφισβήτητες προγραμματιστικές, αλλά και αφηγηματικές ικανότητες και ένα άσβεστο πάθος για την δημιουργία video games, έθεσε τα θεμέλια και τις βάσεις μιας ολόκληρης σχολής, χωρίς ο ίδιος ποτέ του να απασχολεί τα φώτα της δημοσιότητας. Σχεδιαστές σαν τον Ron Gilbert μας θυμίζουν πως το video gaming είναι πάνω απ' όλα πάθος και τρόπος ζωής, με όλα τα υπόλοιπα να έρχονται δεύτερα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως οτιδήποτε φέρει το όνομα του είναι συνώνυμο της ποιοτικής διασκέδασης. Το επόμενο βήμα του Ron Gilbert αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον, ιδίως μετά την συνεργασία του με τον έτερο... πειρατή, Tim Schafer. Όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα, σίγουρα θα είναι αντάξιο του ονόματός τους. Ακόμα κι αν δεν είναι... swashbuckling.
 
4 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
    • Artisan3
    • Αααααχ....με προλάβατε και ήθελα να γράψω εγώ ένα αφιέρωμα στον άνθρωπο που μου έθεσε τις βάσεις στο adventure gaming και με έκανε οπαδό του έιδους. SCUMM I miss you!

    • Shepard
    • Άλλη μια μεγάλη μορφή που πήγε το gaming ένα βήμα μπροστά! Θυμάμαι ότι το SCUMM είχε βγει και ως emulator σε κινητά κάποτε και παίζαμε όλα τα παιχνίδια.

    • angelwho
    • υπασρχουν τετοιοι στο σημερα

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!