Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Built to (pre-)order

Αν μη τι άλλο, η σύγχρονη gaming σκηνή, αλλά και η ίδια η πραγματικότητα δεν είναι η ίδια με αυτήν που οι περισσότεροι θυμόμαστε. Κάτι τέτοιο βέβαια εξαρτάται από το *πότε* θυμόμαστε, αλλά και πάλι, οι περισσότεροι μπορούν να συνδεθούν με την παραπάνω φράση. Μια παράμετρος που έχει αλλάξει είναι η διανομή. Το πώς ένας χρήστης μπορεί να προμηθευτεί τον τίτλο που περίμενε υπομονετικά μέχρι να φτάσει στα ράφια των καταστημάτων - ή να μην περιμένει καν να φτάσει στα ράφια των καταστημάτων και να τον αγοράσει ψηφιακά, χωρίς να χρειαστεί να φύγει από το σαλόνι του. Στη διαδικασία διανομής με τα χρόνια ήρθε και η προ-παραγγελία. Είναι μια πρακτική που προσφέρει μεταξύ άλλων τη σιγουριά στον αγοραστή ότι θα έχει το προϊόν τη στιγμή που θα κυκλοφορήσει, χωρίς καθυστερήσεις και…ατυχίες. Και με τον καιρό έγινε και αρκετά δημοφιλής πρακτική, αφού υιοθετείται από ένα σεβαστό κομμάτι του κοινού.

Φυσικά, όταν κανείς σκέφτεται τον όρο «προ-παραγγελία», το πρώτο πράγμα που συνεκδοχικά έρχεται στο μυαλό είναι η απορία για το πώς μπορεί να είναι σίγουρος ότι αυτό που αγοράζει θα αξίζει, ούτως ώστε να δαπανήσει τα χρήματά του πριν καν το δει. Σίγουρα, υπάρχουν κάποια ονόματα που λίγο-πολύ αποτελούν «γνωστά μεγέθη» (βλ. Call of Duty) και ξέρεις πάνω-κάτω τι θα αγοράσεις. Σε αυτήν την περίπτωση…fair game. Από την άλλη, βέβαια, έρχονται στο μυαλό και κάποια παραδείγματα όχι τόσο…κολακευτικά. Ο καθένας μπορεί να σκεφτεί πολύ γρήγορα ορισμένες τρανταχτές απογοητεύσεις.

Το επιχειρηματικό δαιμόνιο όμως δεν ξεκουράζεται (και πολύ καλά κάνει, εδώ που τα λέμε) και έτσι δεν άργησαν στην πορεία να προσφέρονται τα “bonuses” για όσους τελικά επιλέξουν να προ-παραγγείλουν έναν τίτλο. Το σκεπτικό είναι απλό: «Αφού το σκέφτεσαι που το σκέφτεσαι, προ-παράγγειλέ το και θα πάρεις και δώρο το Χ, Ψ, Ω». Αυτό μπορεί να είναι από in-game περιεχόμενο, μέχρι…οτιδήποτε. Και πάλι, δεκτό. Ευτυχώς, βέβαια, η ελληνική πραγματικότητα έχει μείνει ανεπηρέαστη από το “retailer-exclusive bonus” το οποίο καθορίζει τα bonuses ανάλογα τον retailer που θα επιλέξει κανείς για να αγοράσει το προϊόν. Πίσω στο θέμα όμως. Σκέφτεσαι ότι η εμπιστοσύνη που δείχνεις, ανταμείβεται. Το κατά πόσο τελικά αυτή η ανταμοιβή ανταποκρίνεται ή όχι στην εμπιστοσύνη σου είναι ένα εντελώς διαφορετικό σενάριο βέβαια. Με όλα τα παραπάνω δημιουργήθηκε μια κατάσταση, η οποία είχε τους υποστηρικτές και τους πολέμιούς της. Κάποιοι επιμένουν στην τακτική του pre-order, ενώ κάποιοι άλλοι δηλώνουν ορκισμένοι εχθροί του - ο καθένας με τα δικά του επιχειρήματα και τα δικά του παραδείγματα.

Ώσπου ήρθε το Deus Ex: Mankinded Divided.

Και γιατί συγκεκριμένα το Deus Ex: Mankind Divided; Γιατί ανακοινώθηκε η pre-order, multi-tiered καμπάνια του τίτλου (γιατί έτσι μπορεί να χαρακτηριστεί), βάσει της οποίας όσοι προ-παραγγείλουν τον τίτλο μπορούν να εγγραφούν σε ένα ειδικό site και όσο προχωράει σε tiers η καμπάνια, να επιλέξουν ανάμεσα στα bonuses που θα έχουν με την κυκλοφορία του τίτλου. Που είναι το κακό θα αναρωτηθεί κανείς. Το πρόβλημα είναι ότι η παραπάνω καμπάνια δεν καθίσταται ως η πλέον φιλική προς τους χρήστες κίνηση.

Ναι, το να σου δίνονται κάποια bonuses είναι πάντα ευπρόσδεκτο, αλλά το να επιλέγεις ανάμεσα σε αμοιβαίως αποκλειόμενα δεν είναι και το πιο ευχάριστο. Ταυτόχρονα, είναι και το θέμα των tiers. Δηλαδή, η επίτευξη του επόμενου στόχου με βάση το πόσοι θα προπαραγγείλουν τον τίτλο. Είναι σαν μια καμπάνια του Kickstarter, μόνο που εν προκειμένω ο τίτλος θα κυκλοφορήσει ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Αυτό από μόνο του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μια τακτική εξαναγκασμού. «Κανείς δεν σε αναγκάζει να προπαραγγείλεις τίποτα», θα πει κάποιος. Πολύ σωστά, ωστόσο δεν μπορείς παρά να παρατηρήσεις ένα μοτίβο που αναδύεται από τη συγκεκριμένη κίνηση. Η φύση των bonuses μπαίνει σε δεύτερη μοίρα, αφού ο τρόπος με τον οποίο αυτά προσφέρονται, κατά την άποψη του γράφοντα, θα μπορούσε να είναι διαφορετικός.

Και αν δε θέλεις να επιλέξεις ανάμεσα σε αμοιβαία αποκλειόμενα bonuses; Υπάρχει λύση, αλλά αυτή είναι αρκετά δαπανηρή, αφού ουσιαστικά απαιτεί να αγοράσεις την Collector’s Edition του τίτλου, η οποία και προσφέρει όλα τα παραπάνω - και σε exclusive packaging παρακαλώ. Problem solved. Τι γίνεται όμως με όσους δεν έχουν τη δυνατότητα, για τον οποιονδήποτε, λόγο να προπαραγγείλουν (ή δε θέλουν) και θα δαπανήσουν ένα -σεβαστό- ποσό χρημάτων για να αποκτήσουν τον τίτλο day one; Οι οποίοι κατά την προσωπική άποψη του γράφοντα αποτελούν εξίσου πιστούς πελάτες.

Πολύ γρήγορα στο μυαλό έρχεται το ενδεχόμενο επανέκδοσης του τίτλου μετά από κάποιους μήνες, σε μια “Ultimate/Definitive/GOTY” έκδοση, με όλο το επιπλέον περιεχόμενο και βελτιώσεις -και δη έναντι μικρότερου χρηματικού αντιτίμου. Αλλά γιατί να περιμένεις; Το να θέλεις να απολαύσεις τον τίτλο όταν αυτός κυκλοφορήσει και όχι έναν χρόνο μετά αποτελεί σεβαστή επιθυμία του καθενός.

Κάτι που τελικά μας φέρνει στο ερώτημα: «Τι γίνεται με τις προπαραγγελίες», όπου και προφανώς δεν υπάρχει σωστή ή λάθος απάντηση. Εκεί που μπορεί να σταθεί όμως κάποιος, είναι σε τακτικές όπως αυτές της Square Enix στο Deus Ex: Mankind Divided. Πράγματι, ο καταναλωτής θα πρέπει να νιώθει πως τα χρήματα που δίνει «πιάνουν τόπο» και ο πιο σωστός τρόπος για να γίνει αυτό είναι μέσα από την παρουσίαση ενός τίτλου που ανταποκρίνεται τόσο στις απαιτήσεις του, όσο και στο τι έχει διαφημιστεί. Η επιβράβευση για την εμπιστοσύνη που δείχνει κάποιος σε μια παραγωγή πριν καν αυτή ολοκληρωθεί είναι πάντα ευπρόσδεκτη (αν όχι επιβεβλημένη), ωστόσο ο τρόπος με τον οποίον αυτή δίνεται πλέον τίθεται προς συζήτηση μετά την καμπάνια του Deus Ex: Mankind Divided.

Μην παρεξηγηθώ, προσωπικά δηλώνω fan της σειράς Deus Ex και θεωρώ πως το Human Revolution ήταν ένας από τους πλέον υποτιμημένους τίτλους της προηγούμενης γενιάς (για να μη συζητήσουμε για τον πρώτο τίτλο και πώς αυτός επηρέασε ολόκληρη την gaming σκηνή). Τέτοιες πρακτικές όμως δημιουργούν ερωτηματικά – ιδίως αν η εν λόγω αποδειχθεί επιτυχημένη και γνωρίσει μιμητές στο μέλλον. Όπως το πώς καθορίζονται τα tiers. Ή το ποια θα είναι τα bonuses. Ή το γιατί να πρέπει να χωρίζεται η όλη διαδικασία σε tiers και ποιο είναι εν τέλει το πραγματικό όφελος για τους καταναλωτές μέσα από αυτήν την προσέγγιση. Το αποτέλεσμα θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό όλα τα παραπάνω, ωστόσο κανείς δεν μπορεί παρά να προβληματίζεται…


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
10 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • AnimaPura
    • To όλο σύστημα με τα tiers βασίζεται σε θεωρίες παιγνίων κτλ. "Εγώ πρέπει να το προπαραγγείλω, αλλά πρέπει να κάνουν το ίδιο και αρκετοί άλλοι, αλλιώς δεν θα ανέβουμε Tier". Είναι πολύ ψυχαναγκαστικό και αυτό με βρίσκει αντίθετο.
      Κατά τα άλλα, η καμπάνια έχει τα γνωστά "τυράκια", nothing new to see here.

    • marius_octavus
    • "Ευτυχώς, βέβαια, η ελληνική πραγματικότητα έχει μείνει ανεπηρέαστη από το “retailer-exclusive bonus” το οποίο καθορίζει τα bonuses ανάλογα τον retailer που θα επιλέξει κανείς για να αγοράσει το προϊόν"

      εχει γίνει και εδώ αυτό. όπως πχ με το the witcher όπου ένας(παμπλικ)εδινε μαζί και steelbook ενώ το seven μπρελοκ. νομίζω έγινε και με το eso, αλλά δεν είμαι απόλυτα σίγουρος

    • Connie GR
    • @marius_octavus
      Έχει γίνει και με κάποια μπλουζάκια κλπ, αλλά δεν χάνεις in-game περιεχόμενο αν διαλέξεις να αγοράσεις τον τίτλο από διαφορετικό retailer. Περιεχόμενο που μπορείς να αποκτήσεις μόνο με αυτόν τον τρόπο, εννοώ.

    • Scott_Pilgrim
    • Το είχα γράψει και στο νέο. Όλο αυτό δεν μου αρέσει καθόλου με τα tiers και θα είναι ακόμα χειρότερο αν στο τέλος βγει μεν αλλά βγει μισό και γεμάτο προβλήματα.

    • lovesfool
    • Το πιο κωμικό είναι ότι, εφόσον μιλάμε για Square Enix, βάσει της συμπεριφοράς της τα τελευταία χρόνια θα υπονομεύσει μόνη της την διαδικασία, ρίχνοντας την τιμή του παιχνιδιού στο -50% μετά από 4-5 εβδομάδες και κυκλοφορώντας definitive, all-included έκδοση στα 20€ μέσα σε 2-3 μήνες από την κυκλοφορία του.

      Τα τελευταία 5-6 παιχνίδια της εταιρίας που έχω αγοράσει τα έχω πάρει όλα από 5€ και κάτω (Tomb Raider, Hitman, Sleeping Dogs, Deus Ex και πάει λέγοντας), αρκετά κοντά στη κυκλοφορία τους τα περισσότερα.

    • vonzuchter
    • Τα κοστη παραγωγης παιχνιδιων ειναι ψηλα , τα παιχνιδια σχεδον ΠΑΝΤΑ ξεπερνανε τα χρονικα ορια που αρχικα ειχαν τεθη (τουλαχιστον στις σοβαρες εταιριες που σεβονται το προιον τους και πελατη τους) ωστε να γινουν βελτιωσεις στο παιχνιδι κτλπ. Η πιεση των παρασιτικων κατσαριδων μετοχικων συμβουλιων επενδυτων να βγουν τα quarters με κερδη , να παρουν μπονους οι παρασιτικες βδελες οι μανατζαρεοι ,να παρουν μερισματα οι γλιτσες οι μεγαλομετοχοι κτλπ ολα αυτα πιεζουν οποτε ανακαλυφτηκε ολο αυτο το κολπακι με τα preorder για να ειναι ικανοποιημενοι και οι καπιταλιστες.... Ειναι μερος πλεον του παιχνιδιου οπως και το hype που δημιουργειται και τα λαδωμενα μεγαλα σαιτς για να δινουν μεγαλες βαθμολογιες στα reviews και ψευτικα βιντεο στις διαφημισεις (βλεπε rome 2 total war) και πολλα αλλα. Τι να κανουμε θα το δεχτουμε. Η φαση με τα preorder πολλες φορες στους μεγαλους πολυαναμενομενους τιτλους εχει σωσει (οικονομικα) τιτλους που ηταν για τον λουτσο και δεν ειναι λιγες οι περιπτωσεις που με τα preorder εβγαλαν ΟΛΟ το κοστος παραγωγης , διαφημισης , προωθησης και σε μερικες περιπτωσεις ακομα και κερδη!!!!!! Οποτε πλεον οσοι μανατζαρεοι μετεκπαιδευονται για να αναλαβουν θεση στο χωρο της βιομηχανιας των βιντεοπαιχνιδιων πλεον διδασκονται τη τεχνη του preorder οποτε λογικο αυτο να εξελισεται (παντα εις βαρος μας) οποτε δε μας εκκπλησει τιποτα απο τη κινηση της Square Enix

    • vonzuchter
    • Δεν ειναι καθολου μακρυα η μερα που οσοι κανουν preorder θα εχουν αποκλειστικα προνομια που θα τους δινουν τεραστια πλεονεκτηματα στο πεδιο της μαχης πχ αν προκειται για pvp παιχνιδια Online κτλπ. Οποτε το αρρωστακι θα τα δωσει και θα κανει τη προσευχη του να μην ειναι σουπα το παιχνιδι. Και τελος πρεπει παντα να σκεφτομαστε με τα καταναλωτικα δεδομενα και τις καταναλωτικες συνηθειες του μεσου βορειοαμερικανου του μεσου ιαπωνα του μεσου βορειοευρωπαιου. Για αυτους 50 δολαρια δεν ειναι τιποτα... ενα σινεμα πας και παιρνεις λιγα νατσος και ενα μιλκσεικ και τα δινεις τα 50. Πολλες φορες σκεφτομαστε με τη δικη μας μιζερη πραγματικοτητα με τα 500 και 600 και 800 μισθο και κρινουμε τη βιομηχανια. Η βιομηχανια ομως ειναι προσαρμοσμενη σε αλλα δεδομενα...

    • Scott_Pilgrim
    • Μετά από επίσημη ανακοίνωση της EIDOS, το πρόγραμμα "Augment your pre order" ακυρώθηκε λόγω τεράστιας ζήτησης του κόσμου.

    • Connie GR
    • Η αντίδραση του κοινού ήταν αρνητική πάνω στο πως αποφάσισαν να στήσουν την καμπάνια και αναγκάστηκαν να ακυρώσουν το πρόγραμμα. Προσωπικά θεωρώ πως ο κόσμος δικαιολογημένα αντέδρασε.

    • 5--0
    • επειδη ειμαι και εγω φαν των deus ex θεωρω τη σειρα ως τη καλυτερη της βιομηχανιας-δεν συμφωνω με τα tiers οπως και με τα microtransactions στο mankind divided....

*