Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity
* ";

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Digital Foundry Tech Analysis: PS2 emulation στο PS4

*
Πάει καιρός από τότε που μάθαμε ότι θα δούμε τίτλους PS1 και PS2, με emulation, στο PS4. Τόσος που αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε αν η Sony είχε παρατήσει το εγχείρημα. Η Sony ενημέρωσε τους developers για την ύπαρξη του emulator, όταν αποκάλυψε και τα σχέδιά της για τη σταδιακή επέκταση της υπηρεσίες PlayStation Now σε διάφορες αγορές, δηλαδή τον Ιανουάριο του 2014. Από τότε οι μόνες αναφορές στην ύπαρξή του έγιναν σε αξιολογήσεις από PEGI αλλά και με την εμφάνιση κλασικών τίτλων του PS2 σε κοινοποιήσεις κατά την beta του firmware 3.0.

Να λοιπόν που ο emulator είναι πλέον διαθέσιμος, και μάλιστα χωρίς τυμπανοκρουσίες. Ένα νέο Star Wars bundle του PS4 περιλαμβάνει πακέτο 4 κλασικών τίτλων του franchise: Super Star Wars, Star Wars: Jedi Starfighter, Star Wars: Raccer Revenge και Star Wars: Bounty Hunter. Και οι τέσσερις εξασφαλίζονται με ένα και μοναδικό PSN code, δεν βρίσκονται δηλαδή σε κάποιο αποθηκευτικό μέσο. Θα παρατηρήσετε ότι τρεις από τους τίτλους αυτούς ανήκουν στην εποχή του PS2 και, αφού τους κατεβάσαμε, αντιληφθήκαμε ότι τρέχουν με emulation.


Εδώ είναι το Star Wars: Racer Revenge τόσο στο PS4 με emulation όσο και στο PS2, έστω στο PS2 που ήταν ενσωματωμένο στα πρώτα PS3. Παρατηρήστε την υψηλότερη ανάλυση. Είναι ιδιαίτερα εμφανής στα καλώδια που βλέπουμε στο κέντρο της εικόνας.

Πώς το καταλαβαίνουμε; Για αρχή εμφανίζεται σήμανση που σας ενημερώνει ότι τα πλήκτρα Select και Start αντιστοιχίζονται στην αριστερή και δεξιά πλευρά στο trackpad του DualShock 4. Κανένας πλην της Sony δεν μπορεί να προχωρήσει σε τέτοιου είδους ρύθμιση του OS. Επιπλέον, όπως και στον emulator του PS2 στο PS3, υπάρχει σύστημα διαχείρισης καρτών μνήμης PS2. Μέσα σε όλα εμφανίζεται και το λογότυπο του PS2, με κακό scaling, κάθε φορά που ξεκινά σχετικός τίτλος. Τέλος όλες οι ενδείξεις πλήκτρων στο παιχνίδι αναφέρονται στο χειριστήριο του PS2. Δεν έχει αλλάξει τίποτα απολύτως και έτσι τελικά αποκλείεται η πιθανότητα του remaster.

Το upscaling μπορεί να μην είναι αυτό που θέλατε να ακούσετε, ειδικά από τη στιγμή που οι προηγούμενες πληροφορίες μας ήθελαν τo emulation να λειτουργεί σε υψηλή ανάλυση αλλά και δεδομένου ότι οι τίτλοι της εποχής δεν ζουν και τα πιο περήφανα γηρατειά. Υπάρχουν βέβαια καλά και κακά νέα ως προς το scaling. Λειτουργεί πάντα σε υλικό 2D. Δεν υπάρχει περιθώριο επιλογής και τα αποτελέσματα είναι κάπως περίεργα. Τα τρισδιάστατα στοιχεία όμως βελτιώνονται σημαντικά και παρουσιάζονται σε υψηλότερη ανάλυση.


Video walkthrough του emulator για PS2 στο PS4. Φαίνεται εντυπωσιακός. Κρίμα που έχουμε τόσο μέτριους τίτλους στη διάθεσή για τις δοκιμές.

Οι πρωτότυποι τίτλοι του PS2 έτρεχαν σε διάφορες αναλύσεις, αλλά οι δημοφιλέστερες ήταν 512 x 448 και 640 x 448 (στο God Of War 2 μάλιστα μπορούσαμε να διαλέγουμε μεταξύ των δύο). Οι πρώτες εντυπώσεις δείχνουν ότι ο emulator λειτουργεί σε ανάλυση 1292 x 896. Προστίθενται δύο μαύρες γραμμές στο πάνω και κάτω μέρος της οθόνης, πριν γίνει το τελικό upscale σε 1080p. Στην πράξη καταλήγουμε με τετραπλάσια περίπου pixels σε σχέση με το πρωτότυπο σήμα, ίσως πιο πάνω, ανάλογα με τον τίτλο. Βελτιωμένο είναι και το texture filtering, αν και έχουμε την εντύπωση ότι η καλύτερη τελική ποιότητα οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στη βελτιωμένη ανάλυση και μόνο.

Οι γενικές εντυπώσεις είναι θετικές. Δεν μπορούν να γίνουν και πολλά για να βελτιωθούν τα δισδιάστατα στοιχεία, αλλά οι βελτιώσεις στα τρισδιάστατα είναι σίγουρα ευπρόσδεκτες. Φαίνεται να εφαρμόζεται κάποιο post-process effect που μιμείται το anti-aliasing. Οι άκρες είναι αναπάντεχα ομαλές και βλέπουμε ελάχιστον τρεμόπαιγμα. Υπάρχει μάλιστα και μια ακόμη αξιοσημείωτη προσθήκη: υποστήριξη για Trophies, πράγμα που επιβεβαιώσαμε στην πράξη παίζοντας το Racer Revenge. Μπορεί αυτό να φαίνεται πως αποκλείει τη θεωρία περί emulation (άλλωστε οι πρωτότυπες εκδόσεις δεν υποστήριζαν trophies, τα οποία δεν υπήρχαν καν επί PS2), αλλά υπάρχει πατέντα που εξηγεί πώς γίνεται κάτι τέτοιο. Με λίγα λόγια ο emulator φαίνεται ότι μπορεί να ανιχνεύει συγκεκριμένες ενέργειες που θεωρούνται αναγκαίες για την ενεργοποίηση αντίστοιχων trophies. Φαίνεται πως ο μηχανισμός αυτός παρακολουθεί τι γίνεται στο παιχνίδι όσο παίζετε.


Υποθέσαμε ότι εφαρμόζεται και βελτιωμένο texture filtering από τον emulator, ωστόσο η συγκεκριμένη εικόνα του Racer Revenge δείχνει ότι το filtering δεν έχει αλλάξει. Στο PS4 δείχνει καλύτερο λόγω της βελτιωμένης ανάλυσης.

Προφανώς και μένει να αναφερθούμε στις επιδόσεις. Οι βελτιώσεις στην ποιότητα εικόνας είναι σημαντικές. Τρέχουν όμως όπως πρέπει ή και καλύτερα; Είναι προφανώς νωρίς για τελικά συμπεράσματα. Η αλήθεια είναι ότι πάει καιρός από την τελευταία φορά που κάναμε ανάλυση σε τίτλους PS2 και η καταγραφή σήματος 480p δεν είναι και τόσο απλή υπόθεση, παρότι έχουμε ακόμη PS3 με κανονική συμβατότητα με τέτοιους τίτλους. Ωστόσο τα δείγματα είναι θετικά. Ο emulator τρέχει πιο ομαλά τα παιχνίδια αυτά, με το Jedi Starfighter να πιάνει τα 60fps, κάτι που πολύ απλά δεν συμβαίνει στο PS2.

Απλά παρατηρώντας το Racer Revenge, με τις δυο του εκδοχές δίπλα-δίπλα, βλέπουμε και πάλι σημαντική αύξηση της ομαλότητας του παιχνιδιού. Προφανώς αυτά δεν είναι και τα πιο απαιτητικά games. Άλλοι τίτλοι μπορεί να οδηγήσουν σε διαφορετικά αποτελέσματα. Φανταστείτε όμως το Metal Gear Solid 3 με υψηλότερο frame rate, τα God Of War χωρίς πτώσεις ή το Gran Turismo 4 χωρίς tearing. Ανυπομονούμε να δούμε τι πραγματικά μπορεί να καταφέρει ο emulator.

Η άφιξη του emulation του PS2 στο PS4 είναι μεγάλη υπόθεση, που έχει πλέον επιβεβαιώσει και η Sony, παρότι δεν έκανε τον κόπο να ανακοινώσει εξ αρχής τη διάθεση της λειτουργίας αυτής. Το PlayStation 2 είναι κλασικό και η δυνατότητα αξιοποίησης της βιβλιοθήκης του με ενισχυμένα γραφικά είναι πολύ ευχάριστη ιδέα. Για αυτό και είναι κάπως κρίμα που το λανσάρισμα του emulator γίνεται με τριπλέτα μετρίων τίτλων, αντί με κάποιους από τους σημαντικότερους τίτλους του PS2.


Εδώ τρέχει το Star Wars: Bounty Hunter. Δεξιά στον emulator, αριστερά στο PS2. Παρατηρήστε την επιπλέον λεπτομέρεια στους χαρακτήρες.

Με μόλις τρεις μέτριους τίτλους του PS2 στη διάθεσή μας, προφανώς και είναι δύσκολο να βγουν αρκετά, πόσο μάλλον ασφαλή, συμπεράσματα. Όπως και να έχει, έχουμε πλέον κάποια δεδομένα, όπως το ότι και οι τρεις τίτλοι τρέχουν με ξεκλείδωτο το frame rate, ο καθένας με μεγάλες διακυμάνσεις στην απόδοση στο πρωτότυπο hardware. Με αρκετή παραπάνω ιπποδύναμη, όλα αυτά τα παιχνίδια μπορούν, θεωρητικά, να τρέξουν στα 60fps. Το PlayStation 4 δεν πιάνει ακριβώς αυτόν το στόχο, αλλά στο μεγαλύτερο διάστημα, κινείται πολύ κοντά και η εμπειρία γίνεται τελείως διαφορετική.
 
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
    • Milito74
    • Παίζει αυτό μακροπρόθεσμα να αφορά και τα cd του PS2 η θα γίνει μόνο ψηφιακά;

    • ichigo13
    • Μάλλον μόνο ψηφιακά είναι @Milito74
      Έτσι ακούγεται τελωσπάντων, τίποτα επίσημο ακόμα

    • master
    • για μενα δεν υπαρχει νοημα στα παλια games εκτος απο καποια καλα απο το ps3

    • Solidarity
    • Δηλαδη με λιγα λογια, θα ξαναπληρωνουμε παιχνιδια που ΗΔΗ εχουμε;

    • yaponvezos
    • Από τη στιγμή που υπάρχει emulator της προκοπής, τι ψηφιακά τι κανονικά, η δουλειά είναι η ίδια.

      Απλά δεν πρόκειται (όχι εύκολα) να υποστηριχθούν τα δισκάκια διότι πρέπει να δώσει το ΟΚ ο κάθε publisher. Και το ΟΚ κοστίζει.

    • Georgebor
    • Γιατί δεν τα κάνουν Remaster; Αφού έχουν πάρει το κολλάει τώρα :P.

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!