Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Second Screen Fail: Οι οθόνες μας οι αλλήθωρες

Xbox SmartGlass, PlayStation App, Companion apps, Remote Play, Wii U GamePad. Όπως και να έχει κανείς στο μυαλό του τη "δεύτερη οθόνη", η ιδέα πως ο παίκτης έχει πραγματικό λόγο να χρησιμοποιεί μια οθόνη ακόμη για το οτιδήποτε καθώς παίζει είναι μία μόνο από εκείνες που προσπαθεί να περάσει στο μυαλό των gamers η βιομηχανία των videogames κατά τα τελευταία χρόνια. Τα απανταχού τμήματα marketing έχουν φροντίσει ώστε να υπάρχουν αρκετά bullets σε κάθε διάγραμμα, μακέτα, συσκευασία και εξώφυλλο. Δυσπιστώντας από συνήθεια όμως, παρακαλούμε όποιον διαβάζει αυτές τις γραμμές να κάνει κάτι απλό. Ας αναρωτηθεί τι σημαίνει για τον ίδιο "second screen" στα πλαίσια του gaming. Ίσως και ακόμη παραπέρα. Το πιο πιθανό πάντως είναι να μην κάνουν όλοι την ίδια πρώτη σκέψη. Αν τα πράγματα είναι τόσο μπερδεμένα, τότε μήπως απλά δεν υπάρχει ένα ξεκάθαρο και αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα για την όλη ιδέα; Ή μήπως υπήρχε πάντα και δεν έχει καταφέρει να αλλάξει;

Συμπληρώματα διατροφής
Ένα σενάριο θέλει τη δεύτερη οθόνη να λειτουργεί υποστηρικτικά, χωρίς όμως να κάνει απαραίτητη την παρουσία της. Άλλωστε κάθε κατασκευαστής ξέρει ότι δεν μπορεί να θεωρήσει δεδομένο, ούτε καν να υπονοήσει, πως όλοι έχουν smartphone ή/και tablet με iOS ή Android (κατ' εξαίρεση Windows). Αυτό είναι το σκεπτικό πίσω από τα companion apps. Υπάρχουν δύο διαφορετικά είδη companion apps βέβαια. Εκείνα των κατασκευαστών των συστημάτων αλλά και εκείνα που ετοιμάζουν οι publishers για τους τίτλους τους. Στην πρώτη περίπτωση υπάρχει περιθώριο να υποστηριχθούν πολλαπλοί τίτλοι σε μία εφαρμογή, στη δεύτερη ο κανόνας είναι ότι κάθε εφαρμογή σχετίζεται με έναν μόνο τίτλο. Εκείνες που ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία, τελείως τυχαία, είναι πολυπληθέστερες.



Ο λόγος για αυτό είναι απλός. Πολλά μπορεί να πει κανείς για το SmartGlass και το PlayStation app, αλλά η σκέψη πως τα δύο αυτά apps αποτελούν πλατφόρμα επιπέδου για τέτοιου είδους επιλογές, ειδικά όταν ξεφεύγουμε από games που σχεδιάζουν οι ίδιες ακριβώς εταιρείες που συντηρούν και τις εφαρμογές, είναι τουλάχιστον υπεραισιόδοξη. Ποια είναι η τελευταία φορά που ακούσαμε ότι η "πλατφόρμα" βελτιώνεται και δίνει νέες δυνατότητες σε developers και publishers; Πότε είδαμε τις εφαρμογές αυτές να παίζουν κάποιου είδους σημαντικό ρόλο σε λανσάρισμα μεγάλου τίτλου; Πότε τις είδαμε να είναι οτιδήποτε πέρα από θεωρητικό όφελος;

Ύστερα υπάρχουν οι εφαρμογές τρίτων. Ξέρετε. Εκείνες που λειτουργούν για ένα μόνο παιχνίδι, καμιά φορά έχουν ημερομηνία λήξης αλλά προσφέρουν, ή είναι σε θέση να προσφέρουν, κάτι παραπάνω. Ο δρόμος αυτός έχει δύο βασικά εμπόδια. Πρώτον είναι βιώσιμος για μεγαλύτερες κυρίως εταιρίες. Δεύτερον οδηγεί, σε βάθος χρόνου, σε συρφετό εφαρμογών στη συσκευή του καθενός. Βέβαια αυτά είναι πιο πολύ θεωρητικά ζητήματα. Στην πράξη το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο. Οι μεγάλοι publishers έχουν και μυστήρια πλάνα, δεν είναι σίγουροι για το τι κάνουν από άποψη χρηστικότητας και συχνά επιβαρύνουν την εμπειρία αντί να την συμπληρώνουν με τρόπο χρήσιμο. Το Assassin's Creed: Unity είναι ιδανικό παράδειγμα, αφού απαιτούσε από το χρήστη να ολοκληρώσει αποστολές στο companion app για να ανοίξει συγκεκριμένα σεντούκια που συναντά εντός του παιχνιδιού. Η Ubisoft έκανε τελικά πίσω, ωστόσο το ότι τέτοιες λειτουργίες θεωρούνται λογικές μέχρι να είναι πολύ αργά δεν υπονομεύει μόνο το συγκεκριμένο companion app αλλά και την ευρύτερη ιδέα.

Streams εμού του ιδίου
Έχουμε κι αυτό. Αγνοώντας κάθε προφανή λογική που λέει ότι το επιπλέον lag βγάζει εκτός πραγματικότητας το stream κάποιων κατηγοριών τίτλων σε άλλη συσκευή, όλοι έχουν τη δική τους "πρόταση". Ο καθένας στηρίζεται σε δική του τεχνολογία, ποτέ όμως στην κατάλληλη, μόνο στην "επαρκή". Μέχρι στιγμής τουλάχιστον, η Nintendo είναι η μόνη που έκανε τον κόπο να ζυγίσει σωστά τις ανάγκες αυτής της λειτουργίας, ώστε να επιτρέψει σε παίκτες να ξεφύγουν κάπως από τα τετραγωνικά που σχηματίζουν τον περίγυρο της τηλεόρασης και να διευκολύνουν εκείνους που αναγκάζονται να μοιράζονται με άλλους μια και μόνο τηλεόραση. Το PS Vita με τη σειρά του στηρίζεται ουσιωδώς επικοινωνιακά στο Remote Play (μετά φυσικά τα άπειρα indie games και τη χρήσιμη πραγματικότητα του Cross Buy) αλλά η πραγματικότητα είναι πως το lag είναι αισθητό σε τίτλους που στηρίζονται στη δράση, ακόμη και υπό ιδανικές κατά τα άλλα συνθήκες δικτύωσης. Η Sony βέβαια χρησιμοποιεί το Remote Play και ως πρόβα για τα του PlayStation Now που αποτελεί αρκετά διαφορετική υπόθεση.



Ανάλογες λύσεις για in-home streaming έχουμε από Valve (μέσω Steam), από Nvidia κ.ά., ενώ κοντοζυγώνει και η σειρά της Microsoft με την άφιξη των Windows 10 και του Xbox App. Τελείως τυχαία το SmartGlass δεν είναι αρκετά Smart ή αρκετά cool (σε όρους marketing) για να αναλάβει σχετικά βάρη.

Η ευκολία κερδίζει πάντα

Το κακό με τέτοιες προσπάθειες δεν είναι ο στόχος τους αλλά η άρνησή τους να βασιστούν στην πραγματικότητα. Οι παίκτες δεν αναζητούν νέα είδη βασανιστηρίων. Για αυτό υπάρχουν τα Souls, τα απανταχού roguelike κ.ο.κ. Ψάχνουν τρόπους να βελτιωθεί η εμπειρία τους και η απόλαυση του gameplay. Τη στιγμή που ο παίκτης παίζει το παιχνίδι της επιλογής του, το τελευταίο που τον ενδιαφέρει είναι να ασχολείται με πράγματα που επιχειρούν να κερδίσουν την προσοχή του με ανούσιο gamification που φτάνει να ταυτίζεται με αγγαρεία. Και η ευκολία πάντα επικρατεί της αγγαρείας. Το βιώσαμε τόσες φορές τις τελευταίες δεκαετίες (VHS - Beta, DVD - VHS, Smartphone camera - Camera κ.ά.) και δεν είναι λογικό να εξακολουθούμε να ικανοποιούμαστε με την άγνοια των εταιρειών.
Η αγανάκτησή μας δεν είναι κενή. Πριν τελειώσει το παρόν θα έχουμε αφήσει προτάσεις στο τραπέζι και καθεμία θα έχει εξηγηθεί. Πάμε λοιπόν.
- Οι οδηγοί στρατηγικής ζουν, αλλά η χρησιμότητά τους έχει πέσει σε σχέση με τα χρόνια του εντύπου, ενώ τώρα οι gamers είναι πολύ πιο ενεργοί στην παροχή ανάλογης γνώσης και βοήθειας. Γιατί δεν υπάρχει πλατφόρμα για την απανταχού "δεύτερη οθόνη" για διαδραστικούς οδηγούς στρατηγικής; Θα χωρούσαν οι επίσημες αλλά ακόμη και οι crowdfunded λύσεις.
- Είναι δυνατόν να μην υπάρχουν chat clients της προκοπής για PSN, Xbox Live και MiiVerse σε οτιδήποτε κινείται και έχει οθόνη; Κάθε platform holder λέει ότι θέλει υγιή και ενεργό κοινότητα αλλά δεν κάνει παρά τα απολύτως βασικά και συχνά με αμφίβολης ποιότητας αποτέλεσμα.
- Καλά τα streams για να κάνουμε ότι είμαστε celebrities, αλλά γιατί να μη γίνεται stream σε σωρεία συσκευών; Έτσι κάποιος θα μπορούσε να δείξει σε φίλο του πού βρίσκεται, πού δυσκολεύεται και να αναζητήσει συμβουλή στη στιγμή. Γιατί ακριβώς θεωρείται ανέφικτο κάτι τέτοιο, αλλά εφικτό το PS Now;
- Γιατί ξεχνάμε λύσεις τύπου Commander Mode στο Battlefield; Η "δεύτερη οθόνη" μπορεί να έχει ουσιαστικό ρόλο στο παιχνίδι, κι όμως τέτοια παραδείγματα είναι μετρημένα στα δάκτυλα. Έστω και αν δεν μπορεί να σκαρφιστεί κανείς κάτι τόσο "προχωρημένο", ξεχάσαμε ότι πολλά mini games είναι λογικότερα σε οθόνη αφής; Ξεχάσαμε ότι μπορούμε να κάνουμε πράγματα σε μια φορητή συσκευή, σε άσχετο χρόνο, και αυτά με τη σειρά τους να επηρεάζουν σε κάποιο βαθμό το ίδιο το παιχνίδι. Γιατί ακριβώς δεν βολεύει η μεταφορά του War Room του Dragon Age: Inquisition σε smartphone ή tablet; Όχι ως αποκλειστικότητα αλλά ως επιλογή. Όχι ως δικαιολογία για νέα αρπαχτή, αλλά ως κανονική προέκταση του παιχνιδιού. Αυτό τουλάχιστον έπρεπε να το είχαμε καταλάβει από περιπτώσεις σαν το Fable II.
- Γιατί ακριβώς δεν μπορούμε να έχουμε μαζεμένο και τακτοποιημένο το lore μιας σειράς, ενός τίτλου, ενός κόσμου σε εφαρμογή στην οποία μπορούμε να κάνουμε αναζητήσεις, σημειώσεις κ.λπ.; Έχετε δοκιμάσει το Halo Waypoint στο Xbox One; Συνειδητοποιείτε πόσο πιο σωστά θα λειτουργούσε σε άλλες συσκευές;
- Πόσο δύσκολο είναι να "τρέχουν" διαγωνισμοί για την κοινότητα μέσω τέτοιων εφαρμογών;
- Πόσο δύσκολο είναι να εμφανίζονται ανακοινώσεις ως push notifications; Υποτίθεται ότι η άμεση σχέση των εταιρειών με τον τελικό χρήστη θεωρείται πολύτιμη. Αλλά κάνουμε ότι έχουμε συναισθηματικό δέσιμο με το Facebook ή κάποιο newsletter.
- Γίνεται να έχουμε, επιτέλους, native εφαρμογές για κάθε mobile OS; Δεν νοείται να περιμένουμε αιώνες για να φορτώσει επαρκώς το SmartGlass ή το PlayStation App, την ώρα που αστειότερες εφαρμογές ξεκινούν εν ριπή οφθαλμού στην ίδια συσκευή. Είπαμε. Κανείς δεν θέλει να μένει με τη γεύση της αγγαρείας.
- Θα μπορούσε κάλλιστα ένας παίκτης να χρησιμοποιεί τη δεύτερη οθόνη για αλλαγές στην ομάδα του σε FIFA ή PES, να βλέπει move list, γιατί όχι και επιδείξεις σε video, σε fighting games. Να κάνουμε ένα βήμα παραπέρα; Θα μπορούσαμε να φτιάχνουμε χαρακτήρες, να αλλάζουμε την εμφάνισή τους κ.λπ. με την άνεσή μας. Καλύτερα από το να περιμένουμε να δούμε ένα-ένα hairstyle στον editor ενός WWE ή Warriors.

Αυτά και άλλα περισσότερα (οι ιδέες είναι το απλό της υπόθεσης) θέλουν, φυσικά, υποδομές και επενδύσεις. Διότι όλα πρέπει να "πατούν" σε κάποιου είδους πλατφόρμα. Ιδανικά σε μία, αλλά ξέρουμε τι εστί εγωισμός. Ακόμη κι έτσι λύση της προκοπής στο ένα ή το άλλο σύστημα δεν έχουμε δει. Ακόμη χειρότερα, δεν έχουμε δει πρόθεση για λύση της προκοπής. Αντί αυτού βλέπουμε lag στο Achievements app του Xbox One, είδαμε να αφιερώνεται χρόνος σε συλλήψεις τύπου Near στο PS Vita, χρήματα και κόπος για browsers και email clients που γεννήθηκαν για τα Χρυσά Βατόμουρα και άλλου τύπου φαιδρότητες. Δεν είναι λοιπόν ότι οι εταιρείες αδυνατούν πλήρως να κάνουν τον κόπο. Απλά δείχνουν, ξανά και ξανά, ότι αλλού το έχουν το μυαλό τους. Όπως το να χρεώνουν τη δυνατότητα για cloud saves.



Πολύ ρεαλιστικά μιλώντας τα Google Play Services είναι αιώνες μπροστά από μόνα τους, και μάλιστα σε σχέση με εταιρείες που ΒΑΣΙΖΟΝΤΑΙ στο gaming, δεν το βλέπουν δηλαδή σαν χόμπι ή άλλη μια υποχρέωση που επιβάλλεται από τις τάσεις των καιρών. Ζήσαμε PS Move, Kinect και άλλα παράξενα που, στην πράξη, ήταν χαριτωμένα αλλά όχι τόσο χαριτωμένα. Και σειρά έχει φυσικά η εικονική πραγματικότητα. Στον ίδιο κόσμο που δεν προσφέρει ελληνικό πληκτρολόγιο σε PSN και Xbox Live. Στην ίδια πραγματικότητα που το log in στο PS App γίνεται με πέρα-δώθε στον browser της συσκευής. Μήπως να κάνουμε κάποια βασικά πράγματα να δουλεύουν αρκετά καλά πρώτα και μετά να ανησυχήσουμε για την αποστολή στον Άρη; Διαφορετικά, ας δεχθούμε την ήττα της δεύτερης οθόνης πριν στρέψουμε την προσοχή μας σε κάτι πιο ενδιαφέρον και χρήσιμο.


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
11 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • nkav64
    • Δυστυχώς, όσο και αν ανά τακτά χρονικά διαστήματα οι εταιρείες προσπαθούν να πείσουν για τη χρησιμότητα/ αναγκαιότητα της δεύτερης οθόνης, αν οι s/w developers δεν δουν κάποια ουσιαστική ευκολία/ χρησιμότητα όπως για παράδειγμα στα visual novels και τα jRPG's των DS/ 3DS, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, κανείς δεν πρόκειται να ενδιαφερθεί να προσφέρει το κάτι παραπάνω.

      Πολύ δύσκολη η απόφαση ανάπτυξης με στήριγμα την πιθανή ύπαρξη επiπλέον h/w.

    • AriesGR
    • Έχω την εντύπωση ότι από τη στιγμή που η Nintendo δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να αποδείξει σούπερ χρήσιμη τη δεύτερη οθόνη ως κανόνα (όχι μεμονωμένα σε διάφορα games), η κατάσταση είναι ακριβώς όπως την αναφέρει ο Μάνος. Κρίμα...

    • AnimaPura
    • To Smartglass κάνει καλή δουλειά στο να επιτρέπει στο smartphone του χρήστη να χρησιμοποιείται αντί του επίσημου remote του One, αλλά και σαν πληκτρολόγιο. Τώρα για streaming, άσ' το καλύτερα.

      Για τις αντίστοιχες προτάσεις των Sony και Ninty θεωρώ ότι έχουν σίγουρα μια κάποια λειτουργικότητα, αλλά δεν έχουν την βαρύτητα που θα έπρεπε να έχουν.

    • Geovra
    • Είναι δυνατόν να μην υπάρχουν chat clients της προκοπής για PSN, Xbox Live και MiiVerse σε οτιδήποτε κινείται και έχει οθόνη; Ποσο αληθεια?

      Η μοναδικη φορα που οντως ειχε νοημα η "2η οθονη" ηταν στο Beyond (μεσω app) ωστε να χρησιμοποιεις το τηλεφωνο για να ελεγχεις τον Aiden....Ενδιαφερον αρκετα φαινοταν και το Commander mode που ανεφερες για το Battlefield....
      Αφου κανουν που κανουν καποιες κινησεις τουλαχιστον να εχουν σημασια και οχι απλα ενα gimmick...σιγα μη θελω να εχω το Ps App για να βλεπω και να συγκρινω trophies...κλαιν

    • yaponvezos
    • Το θέμα προκύπτει ουσιαστικά από την ελαφρότητα της προσέγγισης. Έχει αφιερωθεί πολλή περισσότερη ενέργεια ώστε να πειστεί, όποιος μπορεί τέλος πάντων, με επικοινωνιακά τερτίπια για το second screen experience παρά για τη σωστή εφαρμογή του. Δεν χρειάζεται σε κάθε τίτλο τέτοια λειτουργία. Όταν όμως προσπαθεί κάποιος, ας βασανίζεται και λίγο μήπως και φανεί ότι υπάρχει και λίγο όραμα μέσα στο χαμό.

      Με crapshoots δεν εγκαθιδρύεται ποτέ κανείς και τίποτα άλλωστε. Χρειάζεται πλάνο. Όχι η εντύπωση ότι υπάρχει πλάνο.

    • Geovra
    • Εννοειται οτι ολα τα παιχνιδια δεν χρειαζονται κατι τετοιο....σιγα μην χρειαζεσαι 2η οθονη για να παιζεις Resogun.
      Αλλά παιχνιδια πχ τυπου Rpg θα μπορουσε ο χαρτης να ειναι ανα πασα στιγμη σε μια συσκευη (τηλεφωνο,vita) και οντως να ειχε μια λειτουργικοτητα και νοημα περαν του gimmick...
      Δεν ξερω αν το κοστος θα ηταν αρκετα μεγαλυτερο για κατι τετοιο αλλα δεν θα ηταν αδιαφορο...
      Εκτος και αν το ολο Second screen experience μεταφερθει σε virtual μονοπατια τυπου Oculus Rift....αλλα σιγα μην ψαχνεις τον χαρτη αν παιζεις Gta και εισαι στα κωλομπαρα με την κασκα :)

    • yaponvezos
    • On a more serious note, μιας και πιάσαμε και τα chat clients, εδώ στο λανσάρισμα δεν λειτουργούσαν ουσιαστικά (ούτε και τώρα επαρκώς) τα notifications. Με τις λύσεις να είναι γνωστές και έτοιμες σε τεχνικό επίπεδο, για κάθε OS ξεχωριστά. Απλά έπρεπε κάπως να μιλά το εκάστοτε network με notifications servers της προκοπής.

      But noooooooooooooo. Where's the fun in that?

    • Deathracer2009
    • Γιατι το ανεφερες το playstation app το οποιο κανονικα με τη δουλεια που εχει κανει η Sony θα επρεπε να ονομαζεται polystation app; Για να κανεις log in πρεπει να ανοιξεις τον browser του κινητου....τραγικα πραγματα. Για το smartglass δεν το εχω τσεκαρει.

    • yaponvezos
    • @Deathracer2009

      Το ανέφερα γιατί όταν κάποτε έγραψα σχετική παρουσίαση, κράτησα κάβα στα δάκρυα. Δεν μπορούσα να συλλάβω γιατί θεωρήθηκε λογικό στη μορφή που πήρε, πόσο μάλλον γιατί αναφερόταν εδώ κι εκεί ως παροχή ουσίας.

      Έμεινε τραύμα.

*