Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Dreams Review

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

    Media Molecule

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

    Sony (SIE)

  • ΔΙΑΝΟΜΗ

    Sony

  • PEGI

    12+

  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
*
Το Dreams της Media Molecule δεν είναι παιχνίδι. Δεν πειράζει. Τι είναι όμως και για ποιον είναι; Ένας γρήγορος τρόπος να το περιγράψει κανείς είναι ως ακόμη πιο ευρύ και ελευθεριάζον (με την καλή έννοια) Super Mario Maker. Για όποιον δεν παρακολουθεί τα της Nintendo, μπορεί όπου βλέπει «Super Mario Maker» να σκέφτεται «LittleBigPlanet». Η ανάπτυξή του ξεκίνησε πριν από 7 ολόκληρα χρόνια στα χέρια μιας αρκετά μικρής ομάδας που δεν ξεπέρασε τα 50 άτομα, οπότε από την αρχή του μέχρι σήμερα έχει περάσει σχεδόν η μισή ιστορία ολόκληρης της Media Molecule. Σε κάθε περίπτωση, ακολουθεί τη φυσική εξέλιξη των προτεραιοτήτων που έχει δείξει μέχρι σήμερα η βρετανική ομάδα της Sony. Εκεί που το LittleBigPlanet κρατούσε ως περίγραμμα το μοτίβο ενός platformer και άφηνε τον παίκτη να δημιουργήσει ό,τι ήθελε εντός αυτού του πλαισίου, το Dreams σημειώνει τεράστιο άλμα ως προς την ελευθερία που δίνει σε οποιονδήποτε να δημιουργήσει, να μοιραστεί, να παίξει. Όλα αυτά στο βαθμό που εξυπηρετεί τον καθένα.



Αν όμως σταθούμε με τη μία στο τι πραγματικά είναι (κατά κύριο λόγο) το Dreams, μπορεί και να καταλήξει να φαντάζει αγγαρεία στη σκέψη μιας μερίδας, οπότε θα ξεκινήσουμε… από την ανάποδη. Το Dreams είναι εν μέρει ένα παιχνίδι με δικό του campaign. Δεν είναι μεγάλο σε διάρκεια, σκεφτείτε το περισσότερο σαν μια τυπική ταινία που εξιστορεί μια σειρά από ιστορίες που συνδυάζονται μεταξύ τους, πριν ενοποιηθούν προς το τέλος, για να σχηματίσουν ένα γλυκόπικρο ταξίδι. Το ταξίδι αυτό μοιράζεται σε διαφορετικά ήδη gameplay, σε διαφορετικούς μηχανισμούς που είναι εφικτοί γενικότερα στο Dreams, για να δει ο παίκτης, σε πολύ γενικές γραμμές, τι είναι εφικτό. Λίγο platforming, λίγο twin-stick shooting κ.ά. φροντίζουν για αυτό. Μια σημαντική πληροφορία που έχει νόημα να κρατά κανείς στην άκρη του μυαλού του καθώς προχωρά στο απλό αυτό campaign είναι πως φτιάχτηκε με τα εργαλεία του Dreams, με τα ίδια ακριβώς εργαλεία που διαθέτει η Media Molecule στο χρήστη. Αν κάποιος δηλαδή το πάρει πατριωτικά, μπορεί να σχεδιάσει ακριβώς την ίδια εμπειρία χρησιμοποιώντας την κονσόλα του και τίποτα παραπάνω. Το Dreams είναι εν μέρει κοινωνικό δίκτυο. Το δίκτυο αυτό ονομάζεται Dreamiverse. Ο καθένας έχει το δικό του λογαριασμό χρήστη και από εκεί μπορεί να βρει προτάσεις δημιουργιών άλλων χρηστών. Θα δει τις δημοφιλείς επιλογές των ημερών, προτάσεις βάσει δημιουργιών που δοκίμασε ο ίδιος μέχρι την όποια δεδομένη στιγμή, ενώ υπάρχει κι επιλογή για μετάβαση στην τύχη από δημιουργία σε δημιουργία, για να χωράνε και εκπλήξεις. Κατά διαστήματα η Media Molecule διοργανώνει και το ανάλογο των Game Jams, θέτοντας συγκεκριμένο θέμα και δεχόμενη συμμετοχές από χρήστες, οι οποίες προφανώς και γίνονται διαθέσιμες σε όλους. Εκτός από μεμονωμένες δημιουργίες βέβαια, ο καθένας μπορεί να εξερευνήσει και το προφίλ οποιουδήποτε άλλου. Εκεί βρίσκει τόσο όσα έχει φτιάξει αλλά και επιπλέον πληροφορίες όπως το αν έχει χρησιμοποιήσει δημιουργίες άλλου για να καταφέρει τη δική του, αν έχει χρησιμοποιηθεί κάτι δικό του από άλλον κ.λπ. Είναι εύκολο να πέσει κανείς σε «λαγουδότρυπα» απλά χαζεύοντας αυτές τις πληροφορίες και δοκιμάζοντας πράγματα στα γρήγορα. Και, μέσα σε όλα, προβλέπονται και τα IMPY Awards, μια φορά το χρόνο, για την ανάδειξη των καλύτερων δημιουργιών από χρήστες.



Η ποικιλία των επιλογών είναι μεγάλη. Ουσιαστικά η περίοδος που πέρασε το Dreams σε Early Access ήταν απολύτως απαραίτητη, πρώτα για την αρχική παραγωγή περιεχομένου που θα έβρισκε ο καθένας πρόχειρο από την επίσημη κυκλοφορία κι έπειτα, (πολύ) κατά δεύτερον για τη βελτίωση στα σημεία και την προσθήκη του μικρού campaign που, έτσι κι αλλιώς, λειτουργεί περισσότερο ως επίδειξη. Ο χρόνος που πέρασε το παιχνίδι σε αυτήν τη φάση ήταν και χρόνος που είχαν χρήστες για να εξοικειωθούν καλύτερα με τα παρεχόμενα εργαλεία. Προφανώς υπάρχουν πολύ απλές δημιουργίες, κάποιες είναι πιο σύνθετες και ενδιαφέρουσες, δεν υπάρχει περιορισμός σε είδος και ύφος (υπάρχει ένας κάποιος περιορισμός στη γενική γραμμή της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, για πρακτικούς προφανώς λόγους), πολλές προσπαθούν να πατήσουν σε γνωστούς τίτλους ως μοτίβο, ενίοτε με εξαιρετικά επίπεδα αποτελεσματικότητας στη μίμηση. Τόσο που η Nintendo φρόντισε ήδη για την αφαίρεση περιεχομένου που παραήταν πιστό σε Mario. Δεν θα βρείτε ολοκληρωμένο «παιχνίδι» βέβαια, ασχέτως της ποιότητας της προσπάθειας του καθενός, γιατί, ε, όσο να πείτε, όποια κι αν είναι τα διαθέσιμα εργαλεία, το game development δεν είναι απλή υπόθεση. Θα βρείτε βέβαια το ανάλογο του PT, εναλλακτική θεώρηση για το Silent Hill γενικά, κάτι σαν Dead Space, κάτι σαν Resogun και πολλά άλλα «κάτι σαν» μαζί με τελείως φρέσκα πειράματα. Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά; Πως όποιος θέλει να ξεφύγει απλά από το να παίζει πειράματα άλλων πρέπει να φτιάξει κάτι δικό του που να είναι playable; Όχι. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό πως ο καθένας μπορεί να ασχοληθεί όσο θέλει και με ό,τι θέλει. Πράγμα που μας φέρνει στο τι είναι πραγματικά και πάνω από όλα το Dreams: ολόκληρο game engine. Όχι μόνο αυτό αλλά αποτελεί συνδυασμό εργαλείων που συνήθως, στο χώρο του game development, είναι ξεχωριστές οντότητες που πρέπει να συνδυάζονται στην πράξη για να βγει το τελικό αποτέλεσμα. Ο συνδυασμός αυτός έχει τα δικά του εμπόδια συνήθως για τους developers και αυτά είναι τα πρώτα εμπόδια που εξαλείφονται ουσιαστικά στο πόνημα της Media Molecule. 3D modelling,, δημιουργία textures, δημιουργία ήχων, εισαγωγή μουσικής, δημιουργία μηχανισμών, φυσικής, λογικής παιχνιδιού και τόσα άλλα βασικά μέρη του game development καλύπτονται από τα εργαλεία που προσφέρει το Dreams. Το σημαντικότερο όλων βέβαια είναι η εμφανής προσπάθεια που έχει γίνει ώστε τα εργαλεία αυτά να είναι όσο πιο προσιτά γίνεται, όχι απαραίτητα στον «καθέναν» όσο σε αυτόν που ενδιαφέρεται να μάθει αλλά μέχρι εκεί που θέλει ο ίδιος.



Με το σκεπτικό αυτό υπάρχουν εναλλακτικά συστήματα χειρισμού. Με DualShock 4 και motion controls ελέγχεται το λεγόμενο imp, που ουσιαστικά τελεί χρέη δείκτη ποντικιού. Ωστόσο δεν είναι υποχρεωτικά τα motion controls, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και οι αναλογικοί μοχλοί για την ίδια δουλειά. Το ότι δεν προτάσσονται ως πρώτη επιλογή δεν είναι περίεργο βέβαια αφού όντως τα motion controls προσφέρουν καλύτερο έλεγχο στις πιο δημιουργικές διαδικασίες, όπως το σχέδιο, ο χρωματισμός επιφανειών κ.λπ. Ταυτόχρονα οι αναλογικοί μοχλοί εξυπηρετούν καλύτερα σε άλλες διεργασίες όπου η «αναλογικότητα» περισσότερο εμποδίζει παρά διευκολύνει. Επιπλέον υποστηρίζονται και PS Move controllers που, αναμενόμενα, αποτελούν την ιδανική επιλογή για ακόμη πιο ελεύθερο σχέδιο κ.λπ. Ατυχώς δεν υποστηρίζεται ο συνδυασμός πληκτρολογίου/ποντικιού παρότι το PS4, ως πλατφόρμα, είναι σε θέση να προσφέρει κάτι τέτοιο, όπως και κάνει ήδη σε διάφορους τίτλους. Η Media Molecule δηλώνει πως αυτό είναι ένα από τα συχνότερα αιτήματα της κοινότητας και πως αντιλαμβάνεται τη χρησιμότητα του συστήματος αυτού. Κι ενώ θυμίζει πως και οι δικές τις δημιουργίες στο Dreams έγιναν χωρίς πληκτρολόγιο και ποντίκι, υπογραμμίζοντας ουσιαστικά ότι πολλά είναι εφικτά ακόμη κι έτσι, δεν γνωρίζει ακόμη τι θα γίνει σε αυτό το μέτωπο. Όχι ότι υπάρχει κάποιος τεχνικό εμπόδιο, όσο ενδεχόμενος περιορισμός από πλευράς Sony βάσει της φιλοσοφίας πίσω από το Dreams ως εργαλείο και προϊόν.
 
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
    • blackmore
    • Σκέφτομαι για αγορά. Χρειάζεται ps plus για να κατεβάσεις / ανεβάσεις αυτά που φτιάχνεις εσύ ή άλλοι?

    • Nintendotaliban
    • Έχοντας παιξει λίγες ώρες,συμφωνώ με τον ορισμό στην εισαγωγή του review.Σίγουρα δεν πρόκειται για "παιχνίδι",η δημιουργική του ελευθερία έχει (σαφώς) καταβολές απ' τα liitle big planet,τα οποία είναι και εκείνα πιο ελεύθερα συγκριτικά με τα mario maker.Τα τελευταία έχουν διακριτά όρια σχεδίασης και εργαλείων,ίσως γιατί εξυπηρετεί την κυκλοφορία αυτόνομων μελλοντικών τίτλων(mario kart maker,zelda maker,metroid maker) Ίσως κάτι σε στυλ "nintendo maker"θα μπορουσε να φτάσει το concept της media molecule,αλλά και πάλι δύσκολα.

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!