Αν και τα παιχνίδια στρατηγικής που καταπιάνονται με city-building, την οικοδόμηση, διαχείριση και σωστή λειτουργία μιας πόλης συχνά εστιάζουν στην αρχαιότητα, η σειρά Anno δεν είχε πάει ποτέ τόσο πίσω μέχρι σήμερα. Αυτό δεν είναι περίεργο αν λάβουμε υπόψη ότι η γερμανική ομάδα Blue Byte εστίασε αρχικά στην Χανσεατική Ένωση του Μεσαίωνα, μια ομοσπονδία πόλεων της Βόρειας Ευρώπης, τις οποίες ένωνε το εμπόριο, ειδικά μέσω θάλασσας.

Αφού η σειρά μας ταξίδεψε από το Μεσαίωνα στο μακρινό μέλλον και μετά στη Βιομηχανική Επανάσταση, ήρθε η ώρα για το Anno να πάει ξανά στο μακρινό παρελθόν και συγκεκριμένα στο 117 μ.Χ., κατά γενική ομολογία στο ζενίθ της δύναμης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, υπό τον αυτοκράτορα Τραϊανό. Το έτος αυτό βρίσκεται χοντρικά στη μέση της περιόδου που χαρακτηρίζεται ως Pax Romana, στους δύο αιώνες της οποίας η δύναμη της Ρώμης ήταν αδιαμφισβήτητη, οι υπήκοοί της αποτελούσαν το ένα τρίτο του παγκόσμιου πληθυσμού και απολάμβαναν σχετική ειρήνη και ασφάλεια. Η λέξη κλειδί εδώ είναι «σχετική». Αυτό, τουλάχιστον, διαπιστώνει ο Marcus Naukratius, γιος του Ρωμαίου κυβερνήτη της Κάτω Αιγύπτου, ο οποίος βρίσκεται από την μια στιγμή στην άλλη στην ομιχλώδη Βρετανία, με την αποστολή να εξασφαλίσει την υποταγή των ανήσυχων Κελτών. Ταυτόχρονα, η αδερφή του, Marcia Tertia, παντρεύεται, όπως είναι αναμενόμενο, έναν Ρωμαίο κυβερνήτη, αλλά όταν φτάνει στο υποτιθέμενο νέο της σπίτι, διαπιστώνει ότι είναι ένα έρημο νησί που έχει καταστραφεί από έκρηξη ηφαιστείου. Ακόμα πιο περίεργο είναι ότι ο γάμος της τελείται από τον αυτοκράτορα, ερήμην του άρρωστου, όπως της λένε, συζύγου!

Για πρώτη φορά στη σειρά ο παίκτης μπορεί να επιλέξει έναν από τους δύο διαθέσιμους χαρακτήρες με εντελώς διαφορετική προσέγγιση στην πορεία του campaign. Ο Marcus πρέπει να επιλέξει αν θα εκρωμαϊσει τους Κέλτες ή αν θα προσπαθήσει να διατηρήσει την πολιτιστική τους ταυτότητα, ενώ η Marcia πρέπει να ξαναχτίσει μια κατεστραμμένη αποικία πολύ πιο κοντά στη Ρώμη, εξιχνιάζοντας παράλληλα το μυστήριο rου συζύγου-φάντασμα. Η Ubisoft Mainz προσπαθεί να δώσει περισσότερο χαρακτήρα και έμφαση στο σενάριο στο single-player campaign, ώστε να διαφοροποιείται αισθητά από το sandbox mode. Αυτό το καταφέρνει σε μεγάλο βαθμό, ειδικά λόγω αυτής της διχοτόμησης του campaign. Ο διαχωρισμός μεταξύ Albion και Latium δίνει την ευκαιρία στην ομάδα ανάπτυξης να εστιάσει σε διαφορετικές πτυχές του gameplay: στη βροχερή Βρετανία το Anno 117 θυμίζει λίγο περισσότερο city survival sim, με το βάρος να πέφτει στις πιο βασικές ανάγκες των κατοίκων, στην επιλογή μεταξύ κελτικής και ρωμαϊκής κουλτούρας και, αν το επιδιώξουμε, στις επίγειες μάχες που κάνουν την επιστροφή τους στη σειρά μετά το Anno 1404, πριν από δεκαέξι χρόνια. Μην περιμένετε το βάθος ενός καθαρόαιμου RTS, φυσικά, καθώς το παιχνίδι παραμένει ένα καθαρό city-building sim. Ωστόσο, το χαρακτηριστικό αυτό συμπληρώνει τις ναυμαχίες και προσφέρει μια διαφορετική εμπειρία από την πιο ειρηνική ανάπτυξη στην οποία εστιάζει η Marcia στην καρδιά της Αυτοκρατορίας. Εδώ το gameplay θυμίζει περισσότερο Anno 1800, με τον προσεκτικό σχεδιασμό της πόλης ώστε να καλύπτονται όσο το δυνατόν καλύτερα οι ανάγκες των κατοίκων να έχει τον πρώτο λόγο.

Μια σημαντική καινοτομία του Anno 117 είναι η ύπαρξη πολλαπλών αγαθών τα οποία επιτρέπουν την αναβάθμιση των κατοίκων, ένα πολύ θετικό στοιχείο το οποίο αποτελούσε μεγάλο πονοκέφαλο για τους παίκτες του 1800 που ήθελαν να έχουν όσο δυνατόν περισσότερους κατοίκους στις υψηλότερες τάξεις. Σημαντική, εκ πρώτης όψεως, είναι και η δυνατότητα να χαράζουμε διαγώνιους δρόμους και να τοποθετούμε αντίστοιχα τα κτήρια, κάτι γίνεται για πρώτη φορά στη σειρά. Ωστόσο, δεν υπάρχουν πολλά διακοσμητικά στοιχεία τα οποία να μπορούν να καλύψουν τα κενά που προκύπτουν. Ελπίζουμε ότι αυτά θα έρθουν με τα επόμενα update, αλλά υποθέτουμε ότι τα περισσότερα, αν όχι όλα, θα είναι μέρος κάποιων DLC. Σε κάθε περίπτωση, η έμφαση της σειράς στην ανάπτυξη νησιών και το ναυτικό εμπόριο είναι το χαρακτηριστικό στοιχείο που συνδέει το νέο Anno με τα προηγούμενα. Ωστόσο, η Ubisoft Mainz προσφέρει αρκετούς αυτοματισμούς ώστε η διαχείριση του εμπορίου να γίνεται πιο εύκολα και γρήγορα. Αυτό θα βοηθήσει τους νέους παίκτες και δεν θα ξενίσει τόσο τους παλιούς που έχουν συνηθίσει σε κάποιες από τις ευκολίες που έφεραν τα αλλεπάλληλα DLC στο Anno 1800. Ειδικά σε αυτή τη φάση που λείπει το «σούπερ νησί» το οποίο αναπόφευκτα θα έρθει με ένα από τα πρώτα DLC και το οποίο είναι πιο αυτόνομο σε πρώτες ύλες από τα κανονικά, η χρήση του εμπορίου είναι μονόδρομος για να μπορέσει ο επίδοξος κυβερνήτης ή κυβερνήτρια να αναπτύξει σωστά τις πόλεις.

Στην αποστολή αυτή το UI δεν είναι απαραίτητα ο καλύτερος σύμμαχος, καθώς μας δυσκόλεψε λίγο μέχρι να το συνηθίσουμε, πράγμα που δεν συνέβαινε τόσο με τον προκάτοχό του. Ένα ζήτημα που ανέκυψε τις τελευταίες μέρες και δεν αφορά τόσο το παιχνίδι αυτό καθαυτό, όσο την καλλιτεχνική διάσταση της ανάπτυξής του, έχει να κάνει με τη χρήση AI. Λίγο πριν την κυκλοφορία εμφανίστηκε στο Steam το AI generated content disclosure, το οποίο είναι υποχρεωτικό αν θέλει κάποιος publisher που χρησιμοποιεί AI στην ανάπτυξη να μην έχει πρόβλημα με τη διάθεση των τίτλων του μέσω της δημοφιλούς πλατφόρμας. Επιβεβαιώθηκαν και επίσημα, έτσι, οι αναφορές παικτών που ήθελαν το artwork στα loading screen να είναι προϊόν ΑΙ. Όχι πως ήθελαν επιβεβαίωση, καθώς το εν λόγω artwork είχε τις συνηθισμένες παραμορφώσεις και ατέλειες στο background που χαρακτηρίζουν αυτές τις δημιουργίες. Το θέμα αυτό γίνεται χειρότερο αν λάβουμε υπόψη το εξαιρετικής ποιότητας art του Anno 1800. Επιπλέον, υποψίες δημιουργεί το γεγονός ότι δεν έχει ανακοινωθεί ο voice actor που δανείζει τη φωνή του στον Marcus Naukratius, ενώ το αντίστοιχο credit για την άλλη πρωταγωνίστρια του campaign είναι γνωστό (Elsie Lovelock).

Εύκολα θα αναρωτηθεί κανείς, λοιπόν, μήπως δεν υπάρχει ηθοποιός για τον συγκεκριμένο χαρακτήρα ή/και για τον Αυτοκράτορα Τραϊανό και για τη σύζυγό του, Julia. Θα μπορούσε αυτό να είναι ένα πείραμα της Ubisoft για να δει αν η χρήση AI παράλληλα με εκείνη ηθοποιών θα γίνει αντιληπτή; Το θεωρούμε πολύ πιθανό και θα περιμένουμε να δούμε αν θα υπάρξει επίσημη ανακοίνωση των ονομάτων, αν υπάρχουν, από την πλευρά της. Το βέβαιο αυτή τη στιγμή είναι ότι το επίμαχο artwork, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως «προσωρινό» από τη Ubisoft παραμένει στην τελική έκδοση του τίτλου, με κάποιες διορθώσεις, πράγμα που σημαίνει ότι το δημιουργικό όραμα το οποίο υποστηρίζει η Ubisoft ότι αντιπροσωπεύει το τελικό προϊόν είναι αμφιβόλου αξίας. Μιλήσαμε νωρίτερα για την προσπάθεια της Ubisoft Mainz να δώσει περισσότερο χαρακτήρα στο παιχνίδι και μέσω του gameplay και μέσω των παράλληλων ιστοριών της Marcia και του Marcus. Και ενώ το σενάριο έχει πραγματικό ενδιαφέρον (για τα δεδομένα ενός τίτλου στρατηγικής), ξαφνικά στο τέλος του δεύτερου Act το σενάριο... απλά σταματά.

Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται αυτό μαρτυρά ότι απλά το τρίτο Act κόπηκε, ενδεχομένως επειδή δεν είχε ολοκληρωθεί και η Ubisoft βιάστηκε να προλάβει τις γιορτές. Ελπίζουμε αυτό να διορθωθεί με κάποιο από τα επόμενα update και να μην αποτελέσει μέρος κάποιου DLC ή, ακόμα χειρότερα, να μείνει το campaign ανολοκλήρωτο. Το πώς και αν θα το δικαιολογήσει αυτό η Ubisoft, μένει να το δούμε. Κάτι άλλο το οποίο έχει δυσαρεστήσει τους παίκτες είναι η συμπερίληψη DRM, συγκεκριμένα το Denuvo, το οποίο υπάρχει για την προστασία του multiplayer αλλά και σύμφωνα με αναφορές δημιουργεί προβλήματα συνδεσιμότητας σε αυτό. Συνολικά, μας δίνεται η εντύπωση ότι η Ubisoft Mainz προσπάθησε να εξελίξει τη σειρά με τον νέο της τίτλο, αλλά είχε απέναντί της την «μαμά» Ubisoft, η εμμονή της οποίας με τη χρήση ΑΙ και ενδεχομένως με το παράθυρο κυκλοφορίας του Anno 117 είχε αντίκτυπο στο τελικό προϊόν. Το ανολοκλήρωτο campaign, το οποίο είναι, μέχρι το απότομο τέλος του, πραγματικά ενδιαφέρον είναι άλλο ένα σημάδι των περιπετειών που περνά τελευταία η εταιρία, αν τουλάχιστον η κυκλοφορία έγινε βεβιασμένα εν όψει κάποιας πιθανής αλλαγής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της (φημολογούμενη, αλλά άγνωστη τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές).
Δεδομένου ότι πολλοί φανατικοί της σειράς αγνοούν πλήρως το campaign και περνούν κατευθείαν στο endless mode και ότι ενδεχομένως να μην ακουμπούν ποτέ το multiplayer, τα προβλήματα αυτά, πέρα από το φθηνό art, να μην τους αφορούν καθόλου. Επιπλέον, υπάρχει πάντοτε η ελπίδα τα θέματα αυτά να διορθωθούν στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό. Δεν μπορούμε να μην σκεπτόμαστε, ωστόσο, ότι το Anno 117: Pax Romana τη στιγμή της κυκλοφορίας του μοιάζει περισσότερο με χαμένη ευκαιρία, παρά για ένα υποσχόμενο μέλλον για τη σειρά. Όπως έχει, ο νέος τίτλος αφορά κυρίως τους φανατικούς, οι οποίοι θα έχουν ήδη το παιχνίδι αυτή τη στιγμή, ούτως ή άλλως. Στους υπόλοιπους θα συνιστούσαμε λίγη υπομονή.
Τρεις μήνες με το Huawei Watch GT6 Pro: το gadget που άλλαξε τις συνήθειές μου




Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity