Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Blood Bowl 3 Review

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

    Cyanide

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

    Nacon

  • ΔΙΑΝΟΜΗ

    AVE

  • PEGI

    16+

  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
  • Blood Bowl 3
    • 16+ pegi 16+
      • 0 RATING
        ΧΡΗΣΤΩΝ (0)
      • ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕ ΤΟ
    ΕΠΙΣΗΜΟ SITE https://www.bloodbowl-thegame.com/home FOLLOWERS 0 ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟ
  • 5.5

    ENTERNITY SCORE
*
Το δημοφιλέστερο άθλημα στο σύμπαν του Warhammer επιστρέφει στα ψηφιακά σαλόνια, με το Blood Bowl 3. Η μεταφορά του επιτραπέζιου παιχνιδιού σε ψηφιακή μορφή, με τους νεότερους κανόνες που ισχύουν, γίνεται για άλλη μια φορά από την Cyanide Studio, όμως πόσο επιτυχημένα; Οι λεπτομέρειες στο κείμενο του Χρήστου Χατζησάββα.

Αχ, Warhammer. Μια τόσο πολύτιμη IP, με αμέτρητα video games να κυκλοφορούν κάθε χρόνο, σε σημείο που η Games Workshop έβαλε φρένο στις κυκλοφορίες για να διασφαλίσει την ποιότητα η οποία κατρακυλούσε. Για κάθε ένα άψογο Vermintide και Space Marine, έβγαινε ένα Eternal Crusade. Από το 2015 που κυκλοφόρησε και το Blood Bowl 2, κυκλοφόρησαν 17 παιχνίδια προτού βγει το Blood Bowl 3 πριν μερικές ημέρες και άργησε πολύ, αφού οι κανόνες είχαν αλλάξει και το Blood Bowl 2 δεν αντικατόπτριζε την τρέχουσα κατάσταση.




Νωρίς το 2023, λοιπόν, βγαίνει το Blood Bowl 3 και υπόσχεται σύγχρονους κανόνες και μια πλουσιότερη εμπειρία από κάθε άποψη, σε νέες κονσόλες και υπολογιστές. Για άλλη μια φορά, η Cyanide Studio ανέπτυξε και η NACON εξέδωσε το παιχνίδι, μάλιστα με καθυστέρηση από την αρχικά υπολογισμένη ημερομηνία για να λυθούν προβλήματα και να «γυαλιστεί». Μια μικρή εισαγωγή για εκείνους που δεν είχαν πρότερη επαφή με το παιχνίδι. Το Blood Bowl είναι ένα φανταστικό άθλημα στο σύμπαν του Warhammer, που μοιάζει πολύ με το πραγματικό αμερικανικό football, καθώς οι δύο ομάδες έρχονται αντιμέτωπες σε ένα μεγάλο γήπεδο και νικήτρια βγαίνει εκείνη που θα σκοράρει περισσότερα touchdowns. Ή εκείνη που θα σκοτώσει τους αντιπάλους της, καθώς μιλάμε για Warhammer. Εμπνευσμένο μεν από το football, διαφορετικό δε στην υλοποίηση, αφού οι παίκτες είναι μαχητές που έχουν το ελεύθερο να πατήσουν στην καρωτίδα τον αντίπαλο που τους μαρκάρει προκειμένου να πάρουν την μπάλα και να σκοράρουν. Φυσικά, οι κανόνες πίσω από το παιχνίδι προσπαθούν να μοιράσουν τη δράση για να μην γίνεται τόσο μονόπλευρη η προσέγγιση. Μπορεί κάποιος κάλλιστα να το δει ως άθλημα και να στοχεύει πάντοτε στο σκοράρισμα, αποφεύγοντας τις πολλές κόντρες ανάμεσα στους παίκτες, όμως δεν γίνεται να αγνοήσει τελείως το κομμάτι της μάχης. Αυτό δίνει στο Blood Bowl έναν ξεχωριστό χαρακτήρα που δεν βρίσκεται σε άλλο επιτραπέζιο ή βιντεοπαιχνίδι, έχοντας πετύχει ένα μοναδικό πάντρεμα δύο ιδεών.



Μερικοί από τους νέους κανόνες (2020 Second Season Edition) που επηρεάζουν πολύ το παιχνίδι, είναι το στατιστικό PA (passing) που καθορίζει την ικανότητα ενός παίκτη να πασάρει την μπάλα, κάτι που μέχρι πρότινος καθοριζόταν από το AG (agility). Χάρη σε αυτό, είναι ευκολότερο να υπάρχει ένας αφιερωμένος πασέρ στην ομάδα, που εστιάζει στην απόκτηση της μπάλας και στην κατάλληλη πάσα για να γίνει touchdown. Υπάρχει η νέα δυνατότητα να πηδήξει ένας παίκτης πάνω από κάποιον πεσμένο (Prone), διάφορες αλλαγές στα Skills των παικτών και μια πολύ θετική αλλαγή στο πώς υπολογίζονται τα Winnings στο τέλος κάθε ματς. Πρακτικά, το πόσα χρήματα (Gold) θα πάρει ο παίκτης καθορίζεται από μια φόρμουλα που υπολογίζει το τελικό σκορ, τον αριθμό οπαδών και τα συνολικά κέρδη, αντί να στηρίζονται όλα σε μια ζαριά, κάνοντάς το πιο δίκαιο και ικανοποιητικό. Συγκριτικά με την αρχική έκδοση του Blood Bowl 2, το Blood Bowl 3 περιλαμβάνει περισσότερες φυλές (12 πλέον) και έχουν γίνει διάφορες αλλαγές για να αναδειχτεί αυτό. Αρχικά, το tutorial είναι πιο σύντομο και για το υπόλοιπο single-player Campaign οι παίκτες μπορούν να δημιουργήσουν την ομάδα τους διαλέγοντας οποιαδήποτε φυλή, αντί να περιορίζονται μονάχα στους Humans. Κάθε φυλή έχει τα υπέρ και τα κατά της, αλλά και ιδιαιτερότητες που δεν χωρούν απλώς σε μια κλίμακα ευκολίας/δυσκολίας.



Για παράδειγμα, οι Humans και Orcs είναι αρκετά ισορροπημένες φυλές, έχοντας την δυνατότητα να παίξουν σκληρή άμυνα, να τρέξουν στο γήπεδο, να κάνουν πάσες με την μπάλα και ούτω καθεξής. Από την άλλη, οι παίκτες της ποντικοειδούς φυλής των Skaven είναι πιο εύθραυστοι σε αναμετρήσεις σώμα-με-σώμα, όμως τρέχουν για περισσότερα τετράγωνα και ξεφεύγουν από τους αντιπάλους ευκολότερα. Ο παίκτης παρατάσσει την ενδεκάδα του στον αγωνιστικό χώρο, με την δυνατότητα πλέον να μπορεί να αποθηκεύει την παράταξη άμυνας ή επίθεσης για να την φορτώνει εύκολα σε κάθε γύρο ή αγώνα, κάτι που στο προηγούμενο παιχνίδι δεν γινόταν και γλιτώνει πολύ χρόνο. Καλό θα ήταν να έχει υπολογίσει και «παγκίτες», αφού κατά πάσα πιθανότητα, θα… πέσει ξύλο στο γήπεδο και οι αλλαγές θα χρειαστούν. Σχεδόν κάθε κίνηση στο Blood Bowl γίνεται με ζαριά, εκτός από την απλή κίνηση σε ελεύθερο χώρο. Αν ένας παίκτης θελήσει να ξεμαρκαριστεί από τα τετράγωνα ενός άλλου, να δώσει πάσα, να κάνει επίθεση σε αντίπαλο ή οτιδήποτε άλλο, χρειάζεται ζάρι. Κι αν ο τελικός υπολογισμός στατιστικών και ζαριάς δεν αρκεί για να ολοκληρωθεί η κίνηση, και δεν υπάρχει κάποιο Skill του παίκτη που δίνει δεύτερη ευκαιρία, τότε γίνεται Turnover και ο άλλος παίκτης παίρνει σειρά. Υπάρχει η δυνατότητα για ένα reroll σε μια αποτυχημένη ζαριά, αλλά είναι λίγα (4 με 8) ανά ματς και δεν είναι σοφό να σπαταλούνται.



Μέσα σε δύο λεπτά που κρατάει ο γύρος, ο παίκτης πρέπει να κάνει όλες τις κινήσεις του, σαν μια παρτίδα σκάκι. Να ανακαλύψει χώρους, να κάνει κινήσεις, να παίξει άμυνες, να ρισκάρει με τα ζάρια. Στο νέο παιχνίδι, κάθε γύρος κρατάει δύο λεπτά ανά παίκτη, αντί για τέσσερα, κάνοντας μια παρτίδα-αγώνα να κρατάει περίπου μια ώρα. Αυτό εφαρμόζεται πολύ στο online multiplayer, αλλά στο single-player δεν έχει τόσο νόημα, αφού ο παίκτης μπορεί να συνεχίσει να κάνει κινήσεις πολύ μετά το πέρας των δύο λεπτών. Δείχνει περισσότερο σαν κάτι να χάλασε ή το χρονόμετρο να μην έπρεπε να υπάρχει στο Campaign, σαν να ξεχάστηκε εκεί. Κάθε εντολή που δίνει ο παίκτης, για κάθε κίνηση ενός παίκτη, γίνεται με δύο τρόπους: είτε μέσω ενός τροχού (προφανώς σχεδιασμένου για κονσόλες) είτε μέσω μιας οριζόντιας μπάρας επιλογών. Ο τροχός ήταν πιο βολικός, αλλά σίγουρα θετικό το να υπάρχουν επιλογές. Γενικότερα, το μενού ίσως φανεί λίγο χαοτικό στην αρχή, όμως συνηθίζεται γρήγορα, ειδικά για τις ενέργειες που γίνονται στο τερέν – υπάρχει ιστορικό που καταγράφει τις ζαριές, τις ενέργειες και τα αποτελέσματα οπότε δεν χάνεται ποτέ η μπάλα.



Στις αρχές, το AI είναι πιο ελαστικό όπως από τα μισά του δεύτερου τουρνουά μέχρι το τέλος, δυσκολεύει όπως και ο διαιτητής. Από εκεί που κάνει τα (εντελώς) στραβά μάτια για σειρά από φάουλ προς όφελος του παίκτη, αρχίζει να μοιράζει αποβολές και να κάνει τη δουλειά του. Επιπλέον, εκεί που το AI παίζει πολύ αμυντικά σε σημείο που ο παίκτης του κλέβει -κυριολεκτικά- την μπάλα από τα χέρια, αρχίζει να παίζει με βαθιές πάσες και τρεξίματα αντί για τακτική χελώνας, όπου περιτριγυρίζει τον κάτοχο της μπάλας με συμπαίκτες για να κλείνει διαδρόμους. Ωστόσο, το AI διατηρεί ένα κακό στοιχείο από την αρχή ως το τέλος: του παίρνει πάρα πολύ για να κάνει μια κίνηση και σκοτώνει τον ρυθμό. Μπορεί να περάσει ένα λεπτό πλήρους ακινησίας, σε σημείο που ο παίκτης θα νομίζει πως το παιχνίδι κόλλησε, προτού το AI αποφασίσει να κάνει κάποια κίνηση. Όμως τα προβλήματα δεν σταματούν εκεί, δυστυχώς. Τα τεχνικά θέματα του παιχνιδιού γίνονται εμπόδιο στη διασκέδαση που προσφέρει μια γεμάτη, ωραία παρτίδα, αφού είναι απρόβλεπτα και διακόπτουν την πρόοδο. Κέρσορες που εξαφανίζονται, εντολές που δεν δίνονται, μετάβαση σε μενού το οποίο δεν φορτώνει ποτέ και απαιτείται επανεκκίνηση του παιχνιδιού, εικόνες που δεν φορτώνουν ποτέ κι ακόμη περισσότερα. Δυστυχώς, το παιχνίδι δεν ήταν έτοιμο για κυκλοφορία – τονίζοντας το «δυστυχώς», γιατί όταν όλα κυλούν ομαλά, το παιχνίδι είναι πάρα πολύ διασκεδαστικό.



Είναι τρομερό συναίσθημα να βλέπει κανείς μια ενδεκάδα από Skaven να ντριμπλάρουν τους αντιπάλους και να τρέχουν για το touchdown ή να βλέπουν τα Orcs να αφήνουν μια ολόκληρη ομάδα αιμόφυρτη στον πάγκο. Είναι τόσο παιχνίδι στρατηγικής και άθλημα, όσο πεδίο μάχης και αρένα, προσφέροντας κάτι που δεν βρίσκεται αλλού. Και με περισσότερες επιλογές σε φυλές από ποτέ (Black Orcs, Chaos Chosen, Chaos Renegades, Dark Elf, Dwarfs, Elven Union, Humans, Imperial Nobility, Nurgle, Old World Alliance, Orcs και Skaven) υπάρχει ποικιλία που ικανοποιεί ακόμη και τους πιο φανατικούς οπαδούς του Blood Bowl. Παίκτες που εκτελούν ενέργειες με επιτυχία σταδιακά αποκτούν SPP μετά από κάθε αγώνα. Με τα SPP, ο παίκτης μπορεί να προσφέρει νέα Skills στις μονάδες της ομάδας του, δίνοντάς τους πιο ξεχωριστό χαρακτήρα. Για παράδειγμα, σε μια ομάδα Skaven με δύο Gutter Runners, ο ένας μπορεί να γίνει πασέρ κι ο άλλος αποδέκτης της πάσας, ώστε να καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις και να διασπούν την άμυνα του αντιπάλου, προτού γίνει ανταλλαγή πάσας και σκοράρουν ενόσω οι Linemen, Blitzers και Rat Ogres παίζουν ξύλο για να τους υποστηρίξουν. Οι επιλογές σε Skills είναι πλούσιες, όχι μόνο συγκριτικά με το προηγούμενο παιχνίδι αλλά γενικά, αλλάζοντας δραματικά το πώς συμπεριφέρεται ένας παίκτης στο γήπεδο.



Ταυτόχρονα, ένας παίκτης με πολλά Skills και εμπειρία μπορεί να αναχθεί σε Star Player, αν συνεισφέρει διαρκώς στην ομάδα με τους πλέον χρήσιμους τρόπους (touchdowns, KO κλπ) και παράλληλα, ανεβαίνει η αξία του αν τελικά ο προπονητής (παίκτης) θέλει να τον πουλήσει. Με τα χρήματα που αποκτώνται από αγώνες ή πωλήσεις παικτών, μπορούν να αγοραστούν άλλοι παίκτες (υπάρχει όριο ανά θέση) ή να ενισχυθεί η ομάδα με άλλους τρόπους, όπως επιπλέον μαζορέτες που προσφέρουν bonus σε κάθε σέντρα. Δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη ελευθερία στο customization, οι παίκτες θα δημιουργήσουν την ομάδα των ονείρων τους, επιλέγοντας χρώματα στολής, λάβαρο, διακόσμηση πανοπλίας, πανοπλία που διαφέρει από θέση σε θέση (και κάθε κομμάτι εξοπλίζεται ξεχωριστά, για πάρα πολλούς συνδυασμούς) αλλά και εμφάνιση μαζορέτας, προπονητή και μπάλας. Είναι πάρα πολύ πιθανό δύο ομάδες ίδιας φυλής να παραταχθούν στο γήπεδο και να δείχνουν εντελώς διαφορετικές. Πάλι όμως, το παιχνίδι δεν επιτρέπει στον παίκτη να χαρεί πλήρως τις ξεχωριστές αυτές στιγμές. Από τη μία, οι σκηνές με τις μαζορέτες έχουν παράξενες μεταβάσεις από πλάνο σε πλάνο, όπως και οι σκηνές πανηγυρισμών μετά από μια νίκη, οι οποίες κόβονται απότομα και ο παίκτης μεταφέρεται σε ένα μενού. Λείπει το «γυάλισμα» από το παιχνίδι και φαίνεται πολύ συχνά, σε διάφορα σημεία.



Από την άλλη, και κυρίως αυτό είναι το πρόβλημα, οι πανοπλίες και γενικότερα το customization εξαρτάται από Warpstones, ένα νόμισμα που αγοράζεται με πραγματικά χρήματα και δεν υπάρχει τρόπος να αποκτηθεί αλλιώς. Από λάθος, όλοι οι παίκτες απέκτησαν 1000 Warpstone παρότι ήταν προνόμιο της Brutal Edition, αλλά ευτυχώς δεν τα πήραν πίσω κι αντ’ αυτού έδωσαν άλλα τόσα στους κατόχους της ειδικής έκδοσης. Όμως αν δεν συνέβαινε αυτό το λάθος, δεν θα είχαν καθόλου χρήματα για customization οι παίκτες, πράγμα ανήκουστο και κοντόφθαλμο για μια ήδη κακή υλοποίηση οικονομίας εντός παιχνιδιού. Οι δημιουργοί υπόσχονται εναλλακτικούς τρόπους να αποκτήσουν οι παίκτες Warpstone, αλλά ως τότε, τα 1000 Warpstone (που από λάθος έχουν) δεν φτάνουν καν για να «ντύσουν» μια ενδεκάδα. Και μέσα σε όλα αυτά, μια επιλογή χωρίς κανένα πραγματικό όφελος για τον παίκτη παρά εμπόδια: πλήρης διαχωρισμός online και offline. Ο παίκτης πρέπει να έχει σύνδεση στο internet ακόμη και αν δεν παίξει ποτέ online multiplayer και η ομάδα-πρόοδός του είναι δεμένη με αυτό το προφίλ. Αν για κάποιο λόγο θέλει να παίξει χωρίς internet, όλα γυρίζουν στο μηδέν. Εννοείται πως όλο αυτό συνοδεύεται από αποσυνδέσεις και προβλήματα με τους servers, τα οποία ευτυχώς κράτησαν μόνο τις πρώτες ημέρες αλλά κανείς δεν υπόσχεται ότι δεν θα ξανάρθουν.



Επίσης, κάτι που θα έκανε πολύ καλύτερη την εμπειρία του παίκτη θα ήταν μια δυνατότητα save εντός της παρτίδας, καθώς κρατούν τόσο πολύ και κάποιοι ίσως θέλουν ένα διάλειμμα. Όχι απλά δεν είναι εφικτό αυτό, αλλά ούτε μπορεί η κονσόλα να μπει σε Rest Mode, καθώς αυτόματα αποσυνδέεται το προφίλ του παιχνιδιού από το internet και ο παίκτης επιστρέφει στο αρχικό μενού. Τουλάχιστον, υπάρχει μια λογική πίσω από τις απαιτήσεις για διαρκή σύνδεση online, αφού το παιχνίδι έχει πολλές επιλογές για δημιουργία και διαχείριση τουρνουά με έως και 128 ομάδες, κάτι που θα λατρέψει η (καθόλου μικρή) online κοινότητα. Πιο ευχάριστο για κάποιους, ίσως, είναι πως περιλαμβάνει και τοπικό multiplayer, οπότε στην ίδια κονσόλα μπορούν δύο παίκτες να παίξουν μια παρτίδα, φέρνοντας την εμπειρία όσο πιο κοντά γίνεται σε πραγματικό επιτραπέζιο.



Τα γραφικά και η γενικότερη παρουσίαση είναι από τα καλά σημεία του παιχνιδιού, το οποίο δείχνει πανέμορφο και αρκετά επίπεδα πάνω από τον προκάτοχό του. Αντίστοιχα και οι Jim και Bob, οι δύο σχολιαστές αγώνα που ενίοτε συνοδεύονται από παίκτες-αστέρια ή άλλους παράγοντες. Βοηθούν να χτίζεται μια εικόνα στο μυαλό του παίκτη για το σύμπαν όπου διαδραματίζεται το παιχνίδι, με μια γερή δόση χιούμορ.



Συνολικά, το παιχνίδι θα μπορούσε να ήταν άψογο και πολύ διασκεδαστικό, αν δεν έβαζε τρικλοποδιές στον εαυτό του. Δεν έχει κάποιο θεμελιώδες πρόβλημα στο gameplay και αντ’ αυτού, όλα του τα προβλήματα βρίσκονται γύρω-γύρω, από την σύνδεση στο internet έως τα microtransactions. Σίγουρα, σε μερικές εβδομάδες (ή μήνες) η Cyanide θα έχει λύσει τα bugs, θα έχει ισορροπήσει την οικονομία, ίσως βρει και κάποια λύση για το save εντός αγώνα, οπότε κάλλιστα θα αξίζει η αγορά του παιχνιδιού για φίλους της σειράς και μη. Μέχρι τότε, όμως, η κατάστασή του δεν επιτρέπει να προταθεί σε κανέναν πέραν των πιο σκληροπυρηνικών. 

5.5

ENTERNITY SCORE
ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕ ΤΟ opencritic.com
ΘΕΤΙΚΑ
  • Ομορφότερο από ποτέ, με βάθος στο customization για όλη την ομάδα
  • Ενσωματώνει τους νεότερους κανόνες, που βοηθούν στη ροή της παρτίδας
  • Μια πλήρης σουίτα λειτουργιών για online και offline multiplayer
  • Κάθε παρτίδα μπορεί να είναι διασκεδαστική και ενδιαφέρουσα από την αρχή ως το τέλος
ΑΡΝΗΤΙΚΑ
  • Πάρα πολλά τεχνικά προβλήματα, που δυστυχώς, επηρεάζουν τη ροή
  • Πλήρης αποσύνδεση μεταξύ online και offline προφίλ
  • Καμία δυνατότητα save εντός αγώνα, δεν λειτουργεί το Rest Mode
  • Το customization προϋποθέτει την χρήση (πολλών) πραγματικών χρημάτων
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
0 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
  • Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.
*