The Light, the Dark….and the “perfection” between… Ένα παιχνίδι που καθηλώνει και εξυμνεί την τέχνη την ζωή και τον θανάτο.
Στον καλλιτεχνικό κόσμο, ο όρος clair obscur, ή αλλιώς «chiaroscuro» αναφέρεται στις έντονες φωτοσκιάσεις, οι οποίες εντείνουν τη δραματική χροιά της σύνθεσης.
Γιατί λοιπόν η Sandfall Interactive επέλεξε να δώσει αυτό το όνομα στο game και πως αυτό σχετίζεται με το story και το συνολικό experience;
Story - Break The Cycle of Death
Με καμβά την γαλλική επικράτεια και την Lumiere (μία παραθαλάσσια πόλη που θυμίζει κάτι από το μαγικό Παρίσι), η ιστορία ξεκινάει με τον Gustave και την αδελφή του Maelle, οι οποίοι ετοιμάζονται για την ετήσια γιορτή του Gomage. Φυσικά, η λέξη γιορτή χρησιμοποιείται με «ειρωνεία», καθώς κατά την διάρκειά της πεθαίνει μεγάλος αριθμός από τους κατοίκους της Lumiere.

Υπεύθυνη για τον θάνατό τους είναι η Paintress, μία γιγαντιαία γυναικεία μορφή, η οποία κατοικεί στο Monolith, και κάθε χρόνο, την ίδια μέρα, ζωγραφίζει ένα νούμερο στο βράχο. Όσοι έχουν φτάσει το ηλικιακό όριο που είναι ζωγραφισμένο, πεθαίνουν και μετατρέπονται σε ροδοπέταλα.
Η Paintress, δεν επιλέγει τυχαία το νούμερο, αλλά κάθε χρόνο, μειώνεται κατά ένα, με αποτέλεσμα ο γηραιότερος αυτή τη στιγμή στη Lumiere να είναι 32 χρονών. Μετά την λήξη του Gomage, εδώ και δεκαετίες, οι άνθρωποι στέλνουν αποστολές στο Continent, στην περιοχή που βρίσκεται δηλαδή πέρα από τα όρια της Lumiere, με σκοπό να σκοτώσουν την Paintress, και να λήξουν τον κύκλο του θανάτου.

H Expedition 33 λοιπόν, με μέλη τον Gustave και την Maelle, ξεκινάει για μια αυτοκτονική αποστολή, μιας και ποτέ κανένας δεν έχει επιστρέψει ζωντανός.
Παίζοντας το Prologue, το συναισθηματικό φορτίο της απώλειας και του θανάτου είναι τεράστιο, ενώ από το πρώτο δευτερόλεπτο το δέσιμο με τους χαρακτήρες είναι συγκλονιστικό. Τα λόγια είναι περιττά και μέχρι τον τερματισμό παίζαμε με κομμένη την ανάσα. Plot twists, εκπλήξεις και ο τρόπος εξιστόρησης, υπόσχονται να σας κρατήσουν στην καρέκλα σας.
Αξίζει η ιστορία και ο τερματισμός; Το μόνο που μπορούμε να σας πούμε για αυτό το RPG, είναι πως ανήκει - σίγουρα - στις πιο συγκινητικές, απρόβλεπτες και μοναδικές ιστορίες που έχουν γραφτεί!

Γραφικά - Όταν η Τέχνη συναντάει την Τέχνη
Όπως είπαμε και παραπάνω, με το σετ να είναι μία άρτια μίξη από γαλλική κουλτούρα και ένα απόκοσμο post - apocalyptic σκηνικό, τα γραφικά έχουν την τιμητική τους. Όχι μόνο τα χρώματα είναι εντυπωσιακά, αλλά το τελικό αποτέλεσμα και όλη η αισθητική του παιχνιδιού ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες μας, ειδικά όταν γνωρίζουμε ότι προέρχεται από indie developers και ακόμα περισσότερο όταν πρόκειται για την πρώτη τους προσπάθεια.
Όλο το background κινείται, και όσο παίζετε θα ανακαλύπτετε λεπτομέρειες που χαρίζουν ένα flavor στην αποστολή σας. Από τον πρώτο κόσμο κιόλας είναι εμφανές πως, έχουν δώσει μεγάλη προσοχή στις λεπτομέρειες και στην θεματική του κάθε κόσμου.

Τα πρόσωπα, οι εκφράσεις, οι σκηνές μάχης, όλα συνθέτουν έναν πίνακα, που όλοι θα εκτιμήσουν και θα λατρέψουν.
Στις ρυθμίσεις των γραφικών, έχουμε το αναμενόμενο Quality mode στα 4Κ με 30 καρέ ανα δευτερόλεπτο, και το performance mode στα 60 καρέ ανα δευτερόλεπτο. Και τα δύο αποδίδουν αυτό που υπόσχονται, με την προσωπική μας επιλογή να είναι ως συνήθως το performance mode.
Gameplay - Ένα RPG που αλλάζει τα δεδομένα
Μπορεί το παιχνίδι να είναι εντυπωσιακό από την καλλιτεχνική πλευρά της συγγραφής και της αισθητικής, αλλά σίγουρα η απόλυτη επιτυχία θέλει και το κατάλληλο gameplay.
To Clair Obscur Expedition 33 μάλλον βρήκε την μαγική συνταγή μεταξύ real time και turn based, αφου το combat system είναι απολαυστικό, εθιστικό και όσο περνάνε οι ώρες του gameplay συνεχώς εξελισσόμενο. Θα χρειαστεί να παίξετε αρκετές ώρες για να ξεκλειδώσετε πλήρως όλα τα mechanics της μάχης και να δείτε το full potential που έχει να προσφέρει… αλλά πάμε να τα δούμε όλα ένα ένα.

Κάτι λίγο από Pokemon, κάτι λίγο από Persona και Final Fantasy, θα βρείτε σίγουρα πολλές ομοιότητες με τους παραπάνω κολοσούς, αλλά και αρκετές διαφορές.
Το σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να ξέρετε, πριν ξεκινήσετε είναι πως κάθε χαρακτήρας έχει ένα εντελώς δικό του skill tree και ένα εντελώς δικό του σύστημα μάχης. Ναι υπάρχουν weaknesses και elements, ναι έχουν απλά attacks, range και ability attacks, ωστόσο ο κάθε χαρακτήρας έχει την ολόδική του ταυτότητα.

Αυτό που δείχνει την προσοχή στην λεπτομέρεια είναι πως κανένας - μα κανένας χαρακτήρας δεν είναι παντοδύναμος. Τι σημαίνει αυτό; Όλοι οι χαρακτήρες είναι δυνατοί, όλοι είναι χρήσιμοι και αξίζουν μία θέση στη χρυσή τριάδα σας.
Όσον αφορά τα real time στοιχεία, ναι είναι αυτά που κάνουν σούπερ διασκεδαστικό το παιχνίδι. Όχι μόνο μπορείτε και πρέπει να κάνετε Parry, Dodge και jump, τα οποία θέλουν πολύ καλό συγχρονισμό και αντανακλαστικά, αλλά για να πετύχετε ένα ability attack σας και να είναι πιο δυνατό, πρέπει να συγχρονίσετε σωστά την ένδειξη της οθόνης. Εάν το κάνετε σωστά, τότε το attack ή heal κ.τ.λ. είναι πιο αποτελεσματικό και μάλιστα με αρκετά μεγάλη διαφορά.

Θα παρατηρήσετε μάλιστα πως η σκηνοθεσία είναι τόσο μελετημένη που η κάμερα δεν είναι ποτέ στατική, αλλά ακολουθεί είτε τον χαρακτήρα είτε το boss/enemy.
Δεν πάει απαρατήρητο το γεγονός πως οι χαρακτήρες είναι εντελώς ασύμμετροι μεταξύ τους, με τον καθένα να έχει ένα εντελώς δικό του talent tree, equipment, spells, abilities και εντελώς δικά τους animations. Απίστευτο είναι το γεγονός πως σε τόσο ασύμμετρες κλάσεις χαρακτήρων, υπάρχει ισορροπία.
Στον κόσμο της Paintress, αυτό που ξεχωρίζει είναι τα pictos. Μπορείτε να τα θεωρήσετε σαν παράσημα που είτε κερδίζετε από μάχες είτε βρίσκετε κατά το exploration σας. Τα pictos μπορείτε να τα βάλετε σε έναν χαρακτήρα και παίρνει το αντίστοιχο ability.
Μέχρι εδώ όλα απλά και κατανοητά. Όμως αυτό που δεν ξέρετε είναι πως οι developers έχουν φροντίσει έτσι ώστε να μπορούν και οι άλλοι χαρακτήρες της ομάδας να μοιράζονται τα ιδια abilities.
Αυτό γίνεται με τα lumina points. Όταν κερδίσετε αρκετές μάχες και ανεβούν τα pictos level, τότε τα abilities μπορούν να τα χρησιμοποιούν και οι υπόλοιποι, με κόστος lumina, χωρίς να έχουν εξοπλισμένο το picto.

Τα όπλα φυσικά γίνονται upgrades, αλλά θέλει αρκετή εξερεύνηση για να βρείτε τα αντικείμενα που απαιτούνται. Γενικά ο κόσμος στην αρχή φαίνεται μαζεμένος, αλλά όσο περνάει η ώρα τόσο ξεδιπλώνεται σε έναν μεγάλο χάρτη, που σίγουρα θα σας τραβηξει να εξερευνήσετε.
Όλοι οι εχθροί του παιχνιδιού δεν είναι καθόλου επαναλαμβανόμενοι και ο καθένας έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και weaknesses, ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεστε.
Για τα bosses τώρα, όχι μόνο είναι μερικά fights, από τα καλύτερα που έχουμε παίξει, αλλά είναι και αρκετά δύσκολα. Θα πρέπει να κάνετε πολύ καλά dodge και parry, αν θέλετε να επιβιώσετε και φυσικά αν θέλετε να κερδίσετε.
Ορισμένα fights είναι τόσο εντυπωσιακά, που πιάσαμε τον εαυτό μας να χαζεύει τις κινήσεις των bosses αντί να επικεντρωθούμε στη μάχη.
Μουσικη, Voice Acting & Feeling
Αν κάτι είναι που κάνει το παιχνίδι μοναδικό και out of this world, αυτό είναι σίγουρα η μουσική και το voice acting - το οποίο είναι καταπληκτικο και στα γαλλικά. Οι μουσικές συνθέσεις είναι τόσο καλογραμμένες και περίτεχνες, που όλες τις ημέρες που παίζαμε, o ρυθμός είχε κολλήσει στο μυαλό μας. Non stop. Το soundtrack του Clair Obscur: Expedition 33 αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Οι ήχοι του περιβάλλοντος και τα ηχητικά εφέ, επίσης.

Οι διάλογοι είναι αληθινοί, καλογραμμένοι και σίγουρα θα αγγίξουν την καρδιά σας. Το γενικότερο feeling του παιχνιδιού είναι σοκαριστικό. Ρομαντικό, σκληρό, συγκινητικό, one of a kind. Αυτό συμβαίνει και στην γαλλική γλώσσα αλλά και στην αγγλική που έχει μεταφραστεί το παιχνίδι. Οι ηθοποιοί φωνής δίνουν τα ρέστα τους, μαζί με τους σεναριογράφους και τους σκηνοθέτες, για να δημιουργήσουν έναν από τους πιο όμορφους πίνακες ζωγραφικής της βιομηχανίας των video games.
Χαρακτηριστικά PS5
Το Clair Obscur: Expedition 33 χρησιμοποιεί μόνο την απτική ανάδραση από το χειριστήριο του PS5. Τα adaptive triggers και το μικροφωνάκι, δεν λαμβάνουν ρόλο σε κάποιο στοιχείο του gameplay. Το 3D Audio του PlayStation 5 βάζει τα δυνατά του για να πάει το soundtrack και την σκηνοθεσία του ήχου, από 10/10 σε 11/10. Απολαύσαμε τον τίτλο εξίσου καλά και μέσω PlayStation Portal, καθώς το UI του είναι μεγάλο και ευανάγνωστο.

Πολλοί θα πείτε οτι είναι πολύ νωρίς για την φράση που ακολουθεί, αλλά έχοντας παίξει το 100% του παιχνιδιού, με μόνο λίγες εκκρεμότητες να μένουν για την “πλατίνα”, μπορούμε με ασφάλεια να πούμε οτι το Clair Obscur: Expedition 33 θα είναι σίγουρα ένα από τα υποψήφια Game of the Year. Μάλιστα, οι υπόλοιπες κυκλοφορίες του έτους θα πρέπει να βάλουν τα δυνατά τους για να φέρουν πραγματικό ανταγωνισμό, σε ένα από τα πιο ομορφα παιχνίδια που έχουμε παίξει ποτέ. Άρτια, καλλιτεχνικά και επαγγελματικά σχεδιασμένο, το Clair Obscur: Expedition 33 μας άφησε άναυδους, σε κάθε πτυχή του και μετά από πολύ ψάξιμο, δεν μπορέσαμε να βρούμε κάποιο ψεγάδι. Θα περάσουν χρόνια στα οποία θα συζητάμε την υπεροχή του, ενώ ταυτόχρονα πλέον έχουμε βάλει στο μάτι τις μελλοντικές κυκλοφορίες της Sandfall Interactive. This is one for the ages.
Αυτό ακριβώς που γράφω και λέω παντού... Για μένα φαινόταν και είναι το απόλυτο GameOfTheYear 2025. Δείχνει να έχει μεράκι, αγάπη και τιμολογιακή τιμιότητα σε μια εποχή τελείως generic και υπερβολικής κοστολόγησης της διασκέδασης του μέσου (video gaming).
Αν υπήρχαν Oscar για Voice Acting νομίζω πως σίγουρα πρέπει να δοθεί ένα στον Ben Starr, το παλικάρι απ' όταν άκουσα τη φωνή του ως Clive στο FF16 με κέρδισε αμέσως να δεθώ με το χαρακτήρα. Το ίδιο και στο Khazan.
Γενικά το Expedition 33 βάζει τα γυαλιά στους εφησυχασμένους Ιάπωνες που θεωρούνται masters των JRPGs. Είναι ωδή και πρωτοπορία για το είδος!
Αδημονώ να περάσει η μέρα να το "λιώσω".
Συγχαρητήρια και στον αρθρογράφο για το κείμενο!
Εξαιρετικό review για ένα σπάνιο παιχνίδι!