Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Star Wars Jedi: Survivor Review

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

    Respawn Games

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

    Electronic Arts

  • ΔΙΑΝΟΜΗ

    EA

  • PEGI

    12+

  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
*
To Star Wars Jedi: Survivor είναι πιθανώς το καλύτερο παιχνίδι Star Wars εδώ και πολλά χρόνια, που προτείνεται ανεπιφύλακτα σε Star Wars ή/και action games fans ταυτόχρονα.

Τρεισήμισι χρόνια μπορεί να μοιάζει μικρό διάστημα για την ανάπτυξη ενός triple A τίτλου, ειδικότερα με τα standard που προσπαθεί να θέσει η βιομηχανία τελευταία, όμως η Respawn Entertainment κατάφερε να κυκλοφορήσει το sequel του εκπληκτικά πετυχημένου Star Wars Jedi: Fallen Order. Στο τιμόνι της ανάπτυξης του Star Wars Jedi: Survivor βρίσκεται και πάλι ο Stig Asmussen και ενώ δεν ξέρουμε αν ήταν επιλογή του ή όχι, επικροτούμε την κυκλοφορία του αποκλειστικά σε κονσόλες τωρινής γενιάς (PlayStation 5 και Xbox Series). Δυστυχώς ακόμα κι έτσι δεν αποφύγαμε τα τεχνικά προβλήματα, χωρίς βέβαια η παρουσία τους να μειώνει στο ελάχιστο την αξία του τίτλου στον χρόνο.




Γενικότερα η νέα γενιά, πέραν ελαχίστων εξαιρέσεων, βρίθει τεχνολογικών προβλημάτων σε μεγάλες κυκλοφορίες και η Respawn δεν κατάφερε να έχει το απροβλημάτιστο λανσάρισμα που πιθανώς θα ήθελε. Το Star Wars Jedi: Survivor μπορεί να χαρακτηριστεί με λίγες λέξεις ως τεχνικά ανώριμο, αφού ακόμα και στις κονσόλες το polishing είναι κάτι που εμφανώς λείπει. Ασανσέρ που κατά την κίνησή τους δεν φορτώνουν σωστά τα textures και αναβοσβήνουν τα φυσικά φώτα που βρίσκονται στον εξωτερικό χώρο, σπασμένα cutscenes με τους χαρακτήρες να εξαφανίζονται ή να τρεμοπαίζουν είναι κάποια από τα προβλήματα που συναντήσαμε εμείς. Είναι ηλίου φαεινότερο πως τέτοιας φύσης προβλήματα έχουν να κάνουν με μια σχετική βιασύνη στην κυκλοφορία του τίτλου όπως επίσης και η κατάσταση που παρουσιάζει το Performance Mode. Η αστάθεια χαρακτηρίζει αυτό το mode, τόσο σε ό,τι αφορά το frame rate το οποίο βουτάει ακόμα και κάτω από τα 30 fps υπό περιπτώσεις, όσο και στην ανάλυση η οποία πέφτει μέχρι και σε επίπεδα 720p. Εξυπακούεται πως ακόμα και με το upscale που κάνει η κονσόλα σε 1440p η θολούρα είναι εμφανής σε τέτοια drops. Αναφερόμαστε στην έκδοση για PlayStation 5 την οποία και είδαμε, ενώ δεν έχουμε επαφή με την έκδοση των υπολογιστών η οποία όπως λέγεται είναι και η χειρότερη. Σχετικά με την τελευταία όμως μπορείτε πάντα να τσεκάρετε το κανάλι μας στο YouTube, όπου ο Δημήτρης Καρέτσος εξηγεί αναλυτικά τι λειτουργεί και τι όχι.



Φταίει η νέα γενιά; Φταίει ίσως η βιασύνη της Respawn Entertainment; Φταίνε οι νέες κονσόλες που είναι πιο δύσκολες στην ανάπτυξή; Ίσως. Όπως και να έχει το παιχνίδι δεν χαρακτηρίζεται unplayable ωστόσο δεν μπορούμε και σε καμία περίπτωση να πούμε πως ήταν έτοιμο για κυκλοφορία. Σε καλύτερη μοίρα όμως βρίσκεται το Quality Mode. Με σχεδόν σταθερό frame rate στα 30fps, αξίζει την δοκιμή ακόμα και για τους πιο σκληροπυρηνικούς οπαδούς των 60fps. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι υπομονετικοί θα ανταμειφθούν αν παίξουν το παιχνίδι λίγο αργότερα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως όσοι αποφασίσουν να το δοκιμάσουν τώρα θα περάσουν κι άσχημα. Οι οπλισμένοι με λίγη περισσότερη ανοχή ως προς τις τεχνικές ατέλειες, μπορούν κι από τώρα να απολαύσουν μια πολύ όμορφη ιστορία Star Wars η οποία στην περίπτωσή μας διήρκεσε περίπου 30 ώρες. Σίγουρα καλύτερη από την sequel trilogy, σε σημεία μας έφερε στο μυαλό το Knights Of The Old Republic και υπάρχει ουσιαστικός λόγος για αυτό. Βλέπετε το σενάριο του τίτλου διαδραματίζεται πέντε χρόνια μετά τα γεγονότα του Star Wars Jedi: Fallen Order, με τον Cal Kestis να συνεχίζει να “χτυπάει” την Αυτοκρατορία σε σημεία που θεωρητικά ειναι πιο ευάλωτη. Αυτές οι κινήσεις οργανώνονται σε συνεργασία με τον Saw Gererra και τον (μελλοντικό) πυρήνα της τρόπον τινά επανάστασης που βρίσκεται όμως ακόμα στα σπάργανα.



Ένα πολύ βασικό λάθος που γίνεται αυτόν τον καιρό με τον κόσμο του Star Wars, κατά τον γράφοντα, είναι πως αρκετές από ιστορίες που καλούμαστε να παρακολουθήσουμε διαδραματίζονται μεταξύ του Episode 3 και Episode 4, του original Star Wars αν προτιμάτε. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι ιστορίες που επιλέγονται για αυτήν την περίοδο, να αδυνατούν εκ προοιμίου να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στον κόσμο του Star Wars. Φυσικά μπορούν να ειπωθούν μικρότερου βεληνεκούς ιστορίες όμως ακόμα κι έτσι υπάρχει η αίσθηση του filler στον θεατή ή παίκτη στην προκειμένη. Και το Star Wars Jedi: Survivor προσπαθεί να αποφύγει αυτό το λάθος απομακρύνοντας την ιστορία από την Αυτοκρατορία, τουλάχιστον κατά τα φαινόμενα και φυσικά κατα τα θέλω του ίδιου του πρωταγωνιστή, και να τον στρέψει σε ένα πιο μεγάλο, πιο ελεύθερο κόσμο, αυτόν της σειράς βιβλίων High Republic. Φυσικά τα θέλω των πρωταγωνιστών σχεδόν ποτέ δεν καθορίζουν από μόνα τους την πορεία μιας ιστορίας, οπότε έτσι κι εδώ το πράγμα θα περιπλεχθεί είτε το επιθυμούν ο Cal και οι σύμμαχοί του είτε όχι. Ταυτόχρονα, το όνομα του τίτλου δεν θα μπορούσε να είναι πιο ταιριαστός μιας και ο Cal αποτελεί κατά κύριο λόγο έναν Jedi Survivor που προσπαθεί να βρει ξανά, περίπου ό,τι έχασε. Ένα σπίτι, ένα μέρος να νιώσει ασφάλεια με τους φίλους του, την οικογένεια που αυτός έχει επιλέξει.



Το gameplay αποτελεί εξέλιξη του πρώτου μέρους με τον Cal να είναι πλέον ένας πλήρης Jedi Knight. Όπως και στο Fallen Order έτσι κι εδώ το gameplay και η δύναμη του lightsaber βρίσκεται στα σωστά χρονομετρημένα parries που εξαντλούν την stamina bar των αντιπάλων και του επιτρέπουν πανίσχυρα χτυπήματα. Ταυτόχρονα, παραπάνω από καλοδεχούμενες είναι οι τέσσερις μπάρες πριν καν ακόμα ξεκινήσουμε την περιπέτεια μας, που εξηγούν με σαφήνεια την διαφοροποίηση των timings για parry αλλά και την ποσότητα του damage που δεχόμαστε, κάνοντας ξεκάθαρη την επιλογή του ιδανικού για κάθε παίκτη επιπέδου δυσκολίας. Ο Cal εξοπλίζεται πλέον με πέντε διαφορετικά stances για το lightsaber αν και μπορεί σε πραγματικό χρόνο να εναλλάσσεται μεταξύ των δύο από τα πέντε. Το κάθε stance εχει τη χρήση του με διαφορετικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, αν και λίγο πολύ εξαρτάται και από τον τρόπο που παίζει ο εκάστοτε παίκτης. Το κλασσικό μονό lightsaber ειναι ισορροπημένο μεταξύ ταχύτητας και δύναμης, τα δύο ταυτόχρονα lightsaber (ένα σε κάθε χέρι), όπως και το κοντάρι, θυσιάζει την ζημιά στους αντιπάλους για περισσότερη ταχύτητα και είναι πολύ χρήσιμο stance για crowd control. Υπάρχει και το stance τύπου Kylo Ren, που αλλάζει το lightsaber και το εξοπλίζει με πιο μακριά λεπίδα και crossguard ιδανικό για πολύ damage σε έναν εχθρό αλλά με πιο αργό χτύπημα. Τέλος, το αντίστοιχο jack of all trades stance, εξοπλίζει τον Cal ταυτόχρονα με ένα lightsaber και ένα blaster, αποτελώντας την μοναδική επιλογή για όποιον θέλει να χρησιμοποιεί ουσιώδη ranged attacks.



Εξυπακούεται πως επιστρέφει το Skill Tree, οργανωμένο ανά κατηγορίες και περιλαμβάνει ακόμα περισσότερες ικανότητες ενώ ευτυχώς το παιχνίδι αποφεύγει τα λάθη πολλών άλλων sequel, με τον Cal να κρατά τις περισσότερες ικανότητες που είχε αποκτήσει στο πρώτο μέρος. Το skill tree χωρίζει σαφώς τις αναβαθμίσεις ανά κατηγορία, οι οποίες είναι και αριθμητικώς περισσότερες αυτή τη φορά, λόγω και των πέντε διαφορετικών stances που διαθέτει ο Cal. Υπάρχει δηλαδή ξεχωριστό Skill Tree για την χρήση της Force, ξεχωριστό για τα survival skills του Cal και ξεχωριστό για το κάθε ένα από τα πέντε stances. Αξίζει να σημειώσουμε πως η ανάπτυξη των skill trees και η χρήση των perks που ξεκλειδώνονται σιγά σιγά και είναι απλά στην εφαρμογή τους, ενσωματώνει πολύ σωστά τα στοιχεία RPG στο action είδος του τίτλου, ενδυναμώνοντας τον Cal χωρίς να “αγχώνει” τρόπον τινά τον παίκτη με άπειρα skills, perks, και εξοπλισμό που ελάχιστη έως μηδαμινή διαφορά κάνει τελικά. Σε περίπτωση που ο παίκτης δεν ψάξει πολύ και δεν ολοκληρώσει αρκετά side quests, είναι πιθανό ο αριθμός των skill points να μην είναι αρκετός για να αποκτήσει όλα τα skills σε όλα τα skill trees. Θεωρούμε λοιπόν πως η ύπαρξή των πέντε διαφορετικών stances βοηθά περισσότερο με το να προσφέρει πολλές επιλογές στους παίκτες για να καταλήξουν στο δικό τους τροπο παιχνιδιου, πάρα να εναλλάσσουν συνεχώς μεταξύ διαφορετικών stances. Σε προσωπικό επίπεδο εκτιμήσαμε αυτήν την πινελιά, η οποια αναγκάζει και τον παίκτη να χρησιμοποιεί λίγη κριτική σκέψη στο όλο σύστημα της αναβάθμισης και να μην προχωρά σε ασύστολη αναβάθμιση των πάντων, απλά γιατί διατίθενται. Εκτιμήσαμε επίσης τη δυνατότητα, με κόστος ένα skill point να γίνεται ανακατανομή των skill points κατα βούληση, συνεπώς δεν είναι ούτε δύσκολο ούτε ιδιαίτερα κοστοβόρο να διορθωθεί μια “λάθος” ή μη ταιριαστή αναβάθμιση.



Ένα στοιχείο που δεν είναι όσο βελτιωμένο θα θέλαμε, είναι το loot το οποίο ευτυχώς πλέον δεν περιορίζεται μόνο σε διαφορετικά ponchos για τον Cal. Αντιθέτως περιέχει στοιχεία που αλλάζουν την εμφάνιση του Cal, scrolls που εμβαθύνουν στο σχεδόν άπειρο lore του κόσμου του Star Wars, εξτρα stims τα οποία είναι ιδιαιτέρως καλοδεχούμενα, ειδικότερα στα υψηλότερα επίπεδα δυσκολίας (τερματίσαμε το παιχνίδι με 11, σιγουρά μας είχαν ξεφύγει και κάποια κατά την περιήγησή μας). Στα θετικά, επιτέλους είδαμε έναν τίτλο που σταματά αυτήν την αηδιαστική τακτική που βλέπουμε σε άλλα παιχνίδια, να απαιτεί από τον παίκτη να βρει τρία αντικείμενα ίδιου είδους για να κερδίσει την αναβάθμιση του σε έναν τομέα (π.χ. αύξηση του Health Bar). Τέτοιου είδους αναβαθμίσεις εδώ γίνονται με μόνο ένα αντικείμενο την φορά. Αν κάτι ξέρει να κάνει καλά η Respawn Entertainment και το έχει αποδείξει τόσο μέσω του προηγούμενου παιχνιδιού όσο και ειδικότερα στο Titanfall 2, είναι τα κομμάτια του platforming. Πρόκειται για πάρα πολύ καλά σχεδιασμένα τμήματα που αν και δεν είναι πολύ δύσκολα, κάνουν τον παίκτη να νιώθουν πως συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία, σε αντίθεση παραδείγματος χάριν με το platforming τίτλων σαν του Uncharted που απλά ολοκληρώνονται κρατώντας τον μοχλό της κίνησης προς τα πάνω.



Υπάρχουν και κάποια ιδιαίτερα chambers στα οποία οι παίκτες καλούνται να λύσουν περιβαλλοντικούς γρίφους, με τη χρήση platforming, αλλά και με κάποιες νέες ιδιαίτερες δυνάμεις του BD-1 που καλύτερα να ανακαλύψετε οι ίδιοι. Βελτιωμένο εμφανίζεται το παιχνίδι και σε ό,τι αφορά τους πλανήτες του, οι οποίοι είναι μεγαλύτεροι, περισσότερο λεπτομερείς και πολύ απολαυστικοί να ανακαλύψετε σιγά σιγά. Σύμμαχος στην εξερεύνηση μας αποτελεί για ακόμα μια φορά ο BD-1 και ο απίστευτα χρηστικός χάρτης του, που δείχνει αναλυτικά που μπορείτε να πάτε και που δεν μπορείτε με τις υπάρχουσες ιδιότητες σας. Έχοντας παιδευτεί λίγο καιρό πριν με τον πάρα πολύ δύσκολο χάρτη του God Of War: Ragnarok, βρήκαμε ιδιαίτερα απολαυστική τη χρήση του αλλά και την προσθήκη των waypoints για ακόμα καλύτερο navigation. Ακούγοντας τα παράπονα του κόσμου, η Respawn Entertainment έχει προσθέσει και fast travel μεταξύ των meditation points, αν και οφείλουμε να ομολογήσουμε πως κατά την κανονική ροή του παιχνιδιού την χρειαστήκαμε μόλις μια φορά. Αντιθέτως, όταν αποφασίσετε να κυνηγήσετε αποκλειστικά τα αρκετά κατά τον αριθμό side-quests και collectibles, αποτελεί πολύτιμο σύμμαχο για να αποφύγετε το backtracking.



Πέραν των τεχνικών ζητημάτων στα οποία αναφερθήκαμε στην αρχή και που κατά πάσα πιθανότητα θα επιλυθούν εν καιρώ, το Star Wars Jedi: Survivor στέκεται στο ύψος των περιστάσεων σε ό,τι αφορά την καθαυτή ποιότητα των γραφικών του. Κάποια assets από το πρώτο παιχνίδι επαναχρησιμοποιούνται αλλά αυτό δεν στερεί σε τίποτα από την πολύ όμορφη εικόνα που παρέχει ο τίτλος στις κονσόλες τωρινής γενιάς. Χρησιμοποιείται RayTracing και στα δύο modes (Quality/Performance) οπότε έχουμε πανέμορφες και λεπτομερείς αντανακλάσεις, καθώς επίσης και σωστή χρήση του φωτός και των σκιάσεων κατά την κίνηση. Το μοντελο του Cal είναι αρκετά πιο λεπτομερές και το κάπως περίεργο περπάτημα του έχει διορθωθεί από τον πρώτο τίτλο και είναι αρκετά ρεαλιστικότερο. Το ίδιο ισχύει και για τα μοντέλα αντιπάλων και συμμάχων, τα οποία κρατούν την ίδια λεπτομέρεια στον σχεδιασμό τους και αποτελούν την πιο σαφή απόδειξη πως η ομάδα του Asmussen έκανε τη σωστή κίνηση με το να κυκλοφορήσει τον τίτλο αποκλειστικά σε κονσόλες τωρινής γενιάς.



Για ακόμα μια φορά σε παιχνίδι Star Wars γίνεται σωστή χρήση των ήδη υπαρχόντων μουσικών θεμάτων του franchise, ενώ και κάποια νέα τονίζουν το κλίμα του σύμπαντος που διακατέχει τον τίτλο από άκρη σε άκρη. Δεν υπάρχει κανένας πειραματισμός εδώ, ευτυχώς που θα αλλοίωνε την ταυτότητα του τίτλου και θα μας έκανε να πιστεύουμε πως διαδραματίζεται σε κάποιο άλλο σύμπαν.  



Πιθανώς μιλάμε για το καλύτερο παιχνίδι Star Wars εδώ και πολλά χρόνια, που προτείνεται ανεπιφύλακτα σε Star Wars ή/και action games fans ταυτόχρονα. Οι κάτοχοι PC καλό θα ήταν να περιμένετε λιγάκι μέχρι να διορθωθούν τα τεχνικά ζητήματα, ενώ η αναμονή για τα μελλοντικά patch και στις κονσόλες μόνο ευπρόσδεκτη είναι. Ειδικά για όσους προτιμούν τα 60fps. Ευελπιστούμε ειλικρινά τέτοιες κυκλοφορίες να συνδυαστούν και με εμπορική πέραν από κριτική επιτυχία και να δώσουν επιτέλους στους μεγάλους publishers να αντιληφθούν πως τα χρήματα δεν βρίσκεται μόνο στα microtransactions. Ας μην ξεχνάμε πως η ίδια ύπαρξη του Star Wars Jedi: Survivor, οφείλεται στις καλές πωλήσεις του πρώτου τίτλου αλλά και στην πίστη που έδειξε η Electronic Arts στις ικανότητες της Respawn Entertainment και στην ομάδα του Asmussen συγκεκριμένα. May the Force be with you, Stig. 
EDITOR’S CHOICE

9

ENTERNITY SCORE
ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕ ΤΟ opencritic.com
ΘΕΤΙΚΑ
  • Ενδιαφέρουσα ιστορία στο σύμπαν του Star Wars
  • Σωστή ισορροπία μεταξύ action και rpg elements
  • Βελτιωμένο loot σε σχέση με τον πρώτο τίτλο
  • Η ύπαρξη των 5 stances επιβεβαιώνει πως ο καθένας θα βρει αυτήν που του ταιριάζει παικτικά
  • Μπάρες που μας δείχνουν αναλυτικά την διαφοροποίηση μεταξύ των επιπέδων δυσκολίας
ΑΡΝΗΤΙΚΑ
  • Η ιστορία συνεχίζει εξ ορισμού να έχει ελάχιστο αντίκτυπο στον κόσμο του Star Wars
  • Τεχνικά ανέτοιμο, ειδικά στο Performance mode των κονσολών και στην έκδοση των PC που προσεγγίζει το unplayable μέχρι να κυκλοφορήσουν τα απαιτούμενα updates
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
0 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
  • Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.
*