Syberia 3: H διάλεξη του Benoît Sokal

Μάνος Βέζος Μάνος Βέζος Enternity.gr Editor In Chief 
19/04/2017 | 12:30
Η φετινή έκθεση ComicDom ήταν μια καλή αφορμή για την πρώτη επίσκεψη του Benoît Sokal στην Ελλάδα για χάρη τόσο της διοργάνωσης όσο και του Γαλλικού Ινστιτούτου. Άλλωστε τα games δεν είναι αμελητέα ποσότητα για τη Γαλλία, αφού το 70% του πληθυσμού παίζει, ο τζίρος του κλάδου κατά το 2016 έφτασε τα 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ και συνεχίζει να αυξάνεται, όπως φαίνεται, κατά 4% ετησίως. Μόνο το βιβλίο, ως μέσο ψυχαγωγίας, ξεπερνά τα games σε τζίρο, κάτι που δύσκολα θα φανταζόμασταν αν δεν τον ακούγαμε με τα ίδια μας τα αυτιά.

Το αντικείμενο της διάλεξης ήταν πιο συγκεκριμένο όμως, με τον Benoît Sokal να εξιστορεί πώς ξεκίνησε από το χώρο του comic για να μετακομίσει ύστερα στα videogames, χωρίς όμως το ένα ενδιαφέρον να ακυρώνει ποτέ το άλλο. Δήλωσε τυχερός που, ξεκινώντας τη δεκαετία του 1970, πρόλαβε τόσο την άνθιση και ενηλικίωση του comic, αλλά δραστηριοποιήθηκε και σε μια χώρα, το Βέλγιο, όπου σχεδόν όλοι διαβάζουν comics, φαινόμενο που και ο ίδιος παραδέχεται ότι δεν κατανοεί. Είναι ενδεικτικό πάντως ότι φοίτησε στο Institut Saint-Luc των Βρυξελλών, η πρώτη σχολή στη χώρα με μαθήματα για comics, μια κατεύθυνση που αναπτύχθηκε ώστε να γίνει πρόγραμμα για bachelor. Χαρακτηριστικά η εξέλιξη αυτή ήρθε με τη στήριξη του Hergé, δηλαδή του δημιουργού του Tintin. Το πρώτο comic του νεαρού, τότε, Benoît Sokal ήταν το Inspector Carnado, με πρωταγωνιστή μια πάπια-επιθεωρητή που δεν έλεγε να κόψει με τίποτα το τσιγάρο, ούτε να αδιαφορήσει μπροστά σε γοητευτικές femmes fatales.



Η δεκαετία του 1990 ήταν καθοριστική για τον ίδιο, αφού ο υπολογιστής άρχισε να έχει πραγματικό εκτόπισμα στο desktop publishing αλλά και στη δημιουργία ψηφιακών εικόνων. Το πραγματικό σημείο καμπής όμως, για τον Sokal, ήταν η παρακολούθηση του Jurassic Park και του Titanic. Τότε ουσιαστικά συνειδητοποίησε τη δύναμη των τρισδιάστατων γραφικών, ο τότε εκδότης του συμφώνησε ότι έχει ενδιαφέρον ο πειραματισμός και με δουλειά το βράδυ και μερικές καθαρίστριες για “focus testing” προέκυψε το Amerzone, προϊόν, ουσιαστικά, της πεποίθησης ότι τα games μπορούν να χρησιμοποιούν ουσιωδώς ως εκφραστικό μέσο.

Από τότε έκανε μεν στροφή στα games, χωρίς να αγνοεί τις καταβολές του. Για αυτόν προτεραιότητα είναι η διήγηση μιας καλής ιστορίας, ακόμη και στα games. Η ιδέα αυτή εξοργίζει, υποθέτουμε, τους ludologists, ικανοποιεί πέρα για πέρα τους narratologists, αλλά δεν ενδιαφέρεται για καμιά παράταξη ο Sokal που, έτσι κι αλλιώς, φροντίζει να διευκρινίζει πως δεν θεωρεί εαυτόν ειδικό στα των games και την παραγωγή τους. Όπως είπε, πάντως, θεωρεί πως ο 19ος αιώνας ανήκε στους συγγραφείς, που μπορούσαν να κάνουν ανθρώπους να κλαίνε, να ταράζονται, να χάνουν κάθε αυτοσυγκράτηση, με τη γραφή τους. Τον 20ό αιώνα η χάρη αυτή πέρασε στα χέρια του κινηματογράφου καθώς το νέο είναι πάντα γοητευτικό και οι εικόνες δυνατές. Για το συγκεκριμένο Βέλγο, χρειάζονται προοδευτικά ισχυρότερα εργαλεία έκφρασης για να κερδίζεται, πόσο μάλλον να διατηρείται, το ενδιαφέρον του κόσμου. Και από τη στιγμή που η τηλεόραση γέμισε τη ζωή μας με εικόνες, θεωρείται ότι χρειάζονται ακόμη ισχυρότερα όπλα.

Κατά τον ίδιο, η αφήγηση παρέμενε ουσιαστικά ίδια μέχρι να φτάσουμε στα comics αλλά αλλάζει σημαντικά στα games, από τη στιγμή που ο δημιουργός δεν μπορεί να ελέγξει πλήρως την πορεία του παίκτη, ο οποίος παίκτης έχει το περιθώριο να αλληλεπιδράσει με ένα σκηνικό που προηγουμένως ήταν ξένο για αυτόν, ήταν άλλη μια εικόνα. Οπότε μετά το πείραμα του Amerzone, προέκυψε η ιστορία του Syberia, μια ενιαία ιστορία που για πρακτικούς λόγους χωρίστηκε σε δυο τίτλους.
Syberia 3: H διάλεξη του Benoît Sokal - Σελίδα 2

Copyright © 2011-2017. All rights reserved.

powered by 9

Γίνε μέλος στο Enternity.gr

Είστε ήδη μέλος στο Enternity.gr? Login

close

Επιλέξτε σωστά. Το username δεν μπορεί να αλλάξει.

Γυναίκα Άντρας
click refresh to show captcha code reload code

Δέχομαι να λαμβάνω το Newsletter του Enternity.gr

Έχω διαβάσει και συμφωνώ με τους Όρους Χρήσης του Enternity.gr

Σύνδεση στο Enternity.gr close login

Αυτόματη είσοδος

*Πατήστε εδώ εάν ξεχάσατε τον κωδικό σας

Υπενθύμιση κωδικού Enternity.gr close remind password
click refresh to show captcha code reload code
*
Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity