Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Κόψε-Ράψε: Κούρσα πωλήσεων

*
Η απορία μου γεννήθηκε διαβάζοντας το χθεσινό The Greek Way. Διαβάζοντας για την ελληνική πορεία των πωλήσεων των δύο βασικών μηχανημάτων αυτής της γενιάς, αναρωτήθηκα τι είναι αυτό που δημιουργεί τόσο μεγάλη διαφορά μεταξύ των μηχανημάτων της Sony και της Microsoft στην Ελλάδα. Γιατί το PlayStation προηγείται σχεδόν αυτόματα εδώ και τόσες γενιές σε σχέση με το Xbox.

Το ίδιο αυτόματα θα υποστήριζε κάποιος ότι η τεχνική ανωτερότητα του ενός συμβάλλει στην επιτυχία του στην αγορά. Όμως αν το καλοσκεφτούμε, αυτό δεν ισχύει. Το πρώτο Xbox ήταν θεωρητικά πιο δυνατό μηχάνημα (είχε κυκλοφορήσει αργότερα από το PS2),  αλλά η πορεία του δεν έφτασε ποτέ την αντίστοιχη του διάσημου μηχανήματος της Sony. Λίγο η εμπειρία της δεύτερης στο χώρο της κονσόλας, λίγο η απειρία της Microsoft και η δυσπιστία που δημιουργούσε στον καταναλωτή, ήταν αρκετά για να δώσουν την πρωτιά στο PS2. Ήταν όμως όντως αυτοί οι παράγοντες;

Η εμπειρία σίγουρα παίζει ρόλο. Τόσο σε επίπεδο εταιρείας, όσο και σε επίπεδο καταναλωτή. Η Sony π.χ. είχε στα χέρια της ένα PSone το οποίο, όπως αποδείχθηκε, ήταν γερή κληρονομιά. Πάνω σε αυτή ο καταναλωτής μπορούσε να στηριχθεί και να επενδύσει, να αγοράσει το επόμενο μηχάνημα, χωρίς το φόβο ότι μια μέρα η εταιρεία θα εξαφανιστεί ή θα αποτύχει. Η Microsoft από την άλλη μπήκε αργά στον κόσμο της κονσόλας. Ο μεγιστάνας των PC, ο “εχθρός” της κονσόλας, ζητούσε τώρα από τον κόσμο την εμπιστοσύνη του. Αν και πολλοί θεώρησαν σίγουρη την αποτυχία της, η Microsoft κατάφερε να επιβιώσει και να σημειώσει (και σημειώνει ακόμα) αξιόλογη πορεία.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν χώρες όπου το όνομα PlayStation παραμένει ακόμα ακλόνητο. Η Ελλάδα μία από αυτές. Ο λόγος δεν μπορεί να είναι μόνο η εμπειρία ή η τεχνική ανωτερότητα ενός μηχανήματος. Άλλωστε ούτε ο ένας ούτε ο άλλος παράγοντας αγγίζουν το μέσο καταναλωτή. Μπορεί πολλοί από εμάς να καταλαβαίνουμε από επιπλέον γραμμές και αναλύσεις, από πλούσια textures και frame rate, όμως η αλήθεια είναι ότι το μεγάλο ποσοστό των πελατών των δύο εταιρειών δεν ενδιαφέρεται, δεν γνωρίζει τίποτα από όλα αυτά και, εδώ που τα λέμε, δεν είναι υποχρεωμένο να τα γνωρίζει. Αυτό που θέλει να ξέρει είναι αν ο τάδε τίτλος υπάρχει στο όποιο μηχάνημα και με βάση αυτήν τη γνώση προχωράει στην αγορά του. Άρα οι αποκλειστικότητες παίζουν σημαντικό ρόλο στην πορεία ενός μηχανήματος. Η λογική, αλλά και η πρακτική των προηγούμενων γενιών, λέει ότι παίζουν όντως. Όμως η τρέχουσα γενιά δεν έχει προλάβει να αποκτήσει πολλές αποκλειστικότητες και, όπως δείχνουν τα πράγματα, οι εταιρείες ανάπτυξης διστάζουν πια να δεσμευτούν στον έναν ή τον άλλο κατασκευαστή, καθώς θέλουν μερίδιο από το σύνολο της πίτας ή απλώς τα χρήματα που τους τάζουν δεν είναι τόσα όσο κάποτε. Επομένως, ναι, οι αποκλειστικότητες παίζουν ρόλο, αλλά η επιρροή τους στην τρέχουσα γενιά δεν έχει προλάβει να επηρεάσει τις πωλήσεις τους. Αλλά η διαφορά των δύο μηχανημάτων παραμένει μεγάλη.

Το ερώτημα λοιπόν παραμένει και το βλέμμα πέφτει προς τη μεριά του μάρκετινγκ. Εδώ μάλιστα. Η δύναμη του μάρκετινγκ είναι μεγάλη. Και δεν μιλάω για τις προφανείς διαφημίσεις σε κάποιο τηλεοπτικό κανάλι ή site, οι οποίες ενισχύουν την αναγνωρισιμότητα ενός προϊόντος (όλα είναι PlayStation για τους περισσότερους γονείς). Αυτές έχουν μεγάλη απήχηση, αλλά στην ουσία αποτελούν το κερασάκι στην τούρτα. Σημαντικότερη επιρροή έχει η παραφιλολογία που αναπτύσσεται γύρω από την κυκλοφορία ενός νέου μηχανήματος. Οι αναλύσεις των ειδικών, οι απόψεις αναγνωστών, η τάση για υπερβολή όταν κάτι δεν είναι όπως θα έπρεπε, όλα αυτά και ακόμα περισσότερα διαμορφώνουν μια παγιωμένη άποψη για ένα σύστημα, η οποία είναι δύσκολο να αλλάξει.

Όλοι θυμόμαστε την αρνητική εικόνα που είχε το Xbox One τον πρώτο καιρό της κυκλοφορίας του και τη θετική άποψη όλων των ειδικών για τις κινήσεις της Sony. Δεν υποστηρίζω ότι οι απόψεις ήταν λάθος, όμως ακόμα και μετά τις διορθωτικές προσπάθειες της Microsoft, η “ρετσινιά” του πρώτου καιρού θα παραμένει στο μυαλό πολλών, ανεξάρτητα από το πόσα καλά και αποκλειστικά παιχνίδια κυκλοφορήσουν για το Xbox One. Και αυτή η ρετσινιά μάς οδηγεί σε έναν ακόμα παράγοντα που μάλλον κάνει και τη μεγαλύτερη διαφορά στις πωλήσεις ενός μηχανήματος.

“Το έχουν όλοι οι φίλοι μου, οπότε για να συμμετέχω και εγώ στην παρέα πρέπει να επιλέξω το ίδιο”. Εδώ τα πράγματα είναι μονόδρομος. Η παρέα έχει ασύγκριτη δύναμη και αυτός που τολμάει να ξεχωρίσει μένει στην απ’ έξω. Η λογική είναι απλή. Στην Ελλάδα του Pro, η αγορά ίδιων μηχανημάτων είναι απαραίτητη για τη διεξαγωγή των επικών αναμετρήσεων.

Θα μπορούσα κάπου εδώ να προσθέσω και το θέμα της πειρατείας. Άλλωστε στην Ελλάδα το άθλημα ακμάζει χρόνια τώρα. Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι πωλήσεις ενός μηχανήματος αυξάνονται κατακόρυφα όταν κυκλοφορεί στην αγορά κάποιος τρόπος να παίζει κανείς πειρατικά παιχνίδια. Ίσως και να υπάρχει μια δόση αλήθειας στον ισχυρισμό αυτό. Όμως η τρέχουσα γενιά δεν έχει “σπάσει” ακόμα και παρόλα αυτά η εικόνα της αγοράς δεν έχει αλλάξει.

Ίσως πάλι τίποτα από τα παραπάνω να μην έχει σημασία και όλοι να αγοράζουμε από συνήθεια. Μια συνήθεια που μας οδηγεί να επιλέξουμε το διάδοχο του μηχανήματος που έχουμε, ίσως γιατί υπάρχει η υπόσχεση του backwards compatibility (αν και όλοι βλέπουμε τι γίνεται σε αυτόν τον τομέα πια), ίσως γιατί μείναμε ευχαριστημένοι με το παλιό και ελπίζουμε το ίδιο και με το καινούργιο.

Συνήθεια, όνομα, εμπειρία, τεχνικές δυνατότητες, αποκλειστικότητες, Pro, όλα μαζί ή τίποτα απ’ όλα αυτά. Ένας γρίφος που καλείται να λύσει κάθε εταιρεία που υπολείπεται σε πωλήσεις και που, απ’ ό,τι δείχνουν τα πράγματα, παραμένει άλυτος πολλά χρόνια τώρα.

Οπότε μάλλον ούτε εδώ θα βγάλουμε άκρη.

 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
11 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • Tim of Heavens
    • Όντως δεν βγαίνει άκρη. Ο Έλληνας είναι ένας δισεπίλυτος γρίφος από μόνος του. Είναι ικανός να λύνει Γόρδιους Δεσμούς και προβλήματα και ταυτόχρονα ανίκανος να μην τα επαναλάβει. Όσον αφορά το gaming, το έχουμε συζητήσει άπειρες φορές. Όσο ένα ICO αποτελεί ίση εμπειρία με ένα PRO στα μάτια του καθημερινού Έλληνα καταναλωτή, τόσο το gaming στην χώρα μας θα συνεχίζει να κινείται επιδερμικά.
      Όπως συμβαίνει και με άλλα ενδιαφέροντα, έτσι και στο gaming δεν υπάρχει διάθεση για κάτι πιο βαθύ ή ψαγμένο αν επιτραπεί η έκφραση, κάτι να εμπλουτίσει τη ζωή μας. Καλή είναι η διασκέδαση και το να περνάμε καλά, αλλά όλο αυτό το σκηνικό τύπου: παίζουμε για να περνάει η ώρα, βλέπουμε ταινίες ευκολοχώνευτες απλά επειδή βαριόμαστε και δεν ξέρουμε τι να κάνουμε, ένα πράγμα λες και είμαστε θεατές στην ίδια μας την ζωή δεν το έχω καταλάβει ποτές. Το άλλο με την προβατοποίηση που το κάνω κι εγώ επειδή το κάνει ο άλλος επειδή είναι μόδα ή κουλ το θεωρώ πολύ παράλογο. Ώρες ώρες νιώθω ότι είμαστε μαριονέτες σε ένα background αλλά τέλος πάντων, άλλο θέμα αυτό.

    • SuperNino
    • Για μένα το ps1 έπιασε στην Ελλάδα γιατί με το που κυκλοφόρησε άνοιξαν κάτι απίθανα μαγαζιά υπόγεια με ps1 και όλοι παίζαμε pro/fifa.θυμαμαι περιμέναμε κάθε μέρα να τελειώσουμε το σχολείο να πάμε για ματσάκια.Αυτες οι εικόνες μένουν και μεγαλώνοντας θέλουμε να ξανά ζησουμε εκείνες τις στιγμές κάτι που για μενα δε κατάφερε η Nintendo πόσο μάλλον η Microsoft.

    • DeKoftis
    • Καλο αρθρο. Να πω κι εγω?

      Δε ξερω για το PSX. Το PS2 εκανε πωλησεις λογω του DVD player. Την εποχη που ηθελες περιπου 3 κατοσταρικα να δεις ταινια. Συν το γεγονος οτι η SONY ειχε τρελαθει στις διαφημισεις πολυ πριν βγαλει την κονσολα. Την εβλεπες παντου. Ηξερες τι θα παρεις πριν το παρεις. Ετσι πεθανε τη SEGA. Την τελειωσε.

      Το PS3? Δε ξερω. Το πηρα μονο για το Demon Souls. Εκανα καλα? Σε 2 μηνες χαλασε ο σκληρος. Εχασα ολα τα saves. Σε 5 μηνες χαλασαν τα αναλογικα στους μοχλους. Δε θα το ξεχασω. Ειχα θυμωσει πολυ με τα saves.

      Οταν ηρθε η ωρα να παρω PS4 ή XBOX ONE, το εψαξα μηνες πριν. Το Xbox εχει καλυτερη ποιοτητα κατασκευης. Το βλεπεις. Το νιωθεις. Καλυτερο χειριστηριο. Ειναι ομως μεγαλυτερη κονσολα. Πιο ασχημη. ΜΕ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ! Την ονομασαν ONE. Γιατι αραγε? Δε μπορω να το καταλαβω. Μειων κι εδω. Με αποκλειστικοτητες Lara Croft και Halo.
      Το PS4 ειναι πολυ μικροτερο. Ομορφοτερο. Χειροτερο χειριστηριο. Οχι κακο ομως. Λειτουργικο αλλα οχι επιπεδου xbox. Η κονσολα θα υποστηριζεται για πολλα χρονια, το εχει αποδειξει στο παρελθον. Αποκλειστικοτητες Bloodborne, Horizon, Uncharted. Ποιηση!
      Τελικα πηρα PS4.
      Σαν εταιρια, δε τη χωνευω. Αλλα στις κονσολες εχει το πανω χερι. Μονο εκει ομως.

      Ο κοσμος δεν ειναι προβατα. Επιλεγει με κριτηρια. Κι εδω μαλλον δεν ειναι τυχαιο η πρωτοπορια της.

    • Sephiroth
    • Θυμάμαι που μου έλεγε ένας φίλος που ασχολείται με τα του marketing πως "ο Έλληνας κολλάει με πράγματα περισσότερο απ' όσο άλλοι λαοί". Κλασικό παράδειγμα το PlayStation brand, όπως και η Coca-Cola. Τα νούμερά τους στην αγορά δεν συγκρίνονται με άλλες χώρες :)

    • lovesfool
    • Έγραψα κάτι παρόμοιο αλλού, αλλά θέλω να το παραθέσω κι εδώ από άλλη οπτική γωνία.

      Μια και λέμε για marketing, νομίζω ότι εκεί ευθύνεται αρκετά και το μέγεθος της αγοράς μας. Σίγουρα, στον παγκόσμιο "χωρίο" στο οποίο κατοικούμε πλέον, με την εξάπλωση του internet και την ολοένα μεγαλύτερη ομογενοποίηση των πολιτισμών, ολοένα και περισσότερο οι παγκόσμιες τάσεις επηρεάζουν τις τοπικές. Ολοένα και περισσότερο η Ελληνική και κάθε Ελληνική αγορά ακολουθεί την λογική που ορίζεται από την Ευρωπαϊκή και την παγκόσμια αγορά. Ειδικότερα σε χώρες σαν τη δική μας, όπου δεν υπάρχει πραγματική απαίτηση ή εκπαίδευση για localization, όπως π.χ. ισχύει στη Γαλλία ή την Γερμανία, το πεδίο είναι πραγματικά επίπεδο για όλους.

      Όντως, υπάρχουν χώρες, όπως λέει ο Λεωνίδας, που αντιστέκονται στη νόρμα. Υπάρχουν χώρες που είτε δεν ακολουθούν τις μετατοπίσεις στις παγκόσμιες τάσεις, είτε το κάνουν επιλεκτικά για κάποιες κι όχι για άλλες, είτε το κάνουν με μεγάλη χρονική καθυστέρηση. Νομίζω, όμως, ότι ένα κοινό στοιχείο στη συντριπτική πλειοψηφία αυτών των αγορών είναι το μικρό τους σχετικά μέγεθος. Νομίζω ότι ένα κοινό τους χαρακτηριστικό, που ισχύει και για την Ελλάδα, είναι ότι δεν έχουν την απαραίτητη κρίσιμη μάζα για να συντηρήσουν όλες τις μεγάλες εταιρίες. Σε τέτοιες περιπτώσεις πρυτανεύει η πραγματικότητα του "first come, first serve", όπου δηλαδή αυτός που καταφέρνει να αποκτήσει mass market δυναμική πρώτος παραμένει κι άρχοντας για πάντα, όπως η Sony από εποχές PS1 ή η Coca Cola που αναφέρει το παράδειγμα.

      Κι ο λόγος είναι απλός. Η επένδυση που απαιτείται για μία εταιρία σε επίπεδο marketing και μόνο, αν θεωρήσουμε ότι προϊοντικά είναι αντάξια, προκειμένου να απειλήσει πραγματικά και να φτάσει το μερίδιο του leader της αγοράς είναι τέτοια που δεν δικαιολογείται από το μέγεθος της αγοράς. Αν υποθέσουμε ότι η Sony, π.χ., επενδύει σε marketing 1 εκατομμύριο € τον χρόνο, για να την "χτυπήσει" η όποια MS θα πρέπει να ξοδέψει 3-4 εκατομμύρια € και να συνεχίσει να ξοδεύει περισσότερο από την Sony με τέτοια αναλογία για τουλάχιστον 2-3 χρόνια, προκειμένου να έχει πραγματικό και μακροχρόνιο αποτέλεσμα. Το μέγεθος της αγοράς πολύ απλά δεν δικαιολογεί τέτοια επένδυση. Τόσο απλό. Οπότε, περιορίζονται στα όποια "απόνερα" προκύπτουν από την διεθνή τους επικοινωνία και στην όποια δυναμική μπορεί να έχει το προϊόν από μόνο του, χωρίς να μπαίνουν καν στη λογική να ξοδέψουν σε marketing 1€ για κάθε 1€ που ξοδεύει ο leader της κατηγορίας, στην προκειμένη περίπτωση η Sony.

      Νομίζω ότι κάπου εκεί κρύβεται μεγάλο μέρος της αλήθειας. Δεν είναι η Ελλάδα μοναδικό φαινόμενο. Το ίδιο ισχύει και στις περισσότερες χώρες των Βαλκανίων ή της Νότιας Ευρώπης με τη Sony. Πολύ απλά, μπήκε πρώτη στις αγορές αυτές και κατάφερε να πάρει το βασικό κομμάτι της πίτας πριν καν έρθουν οι ανταγωνιστές.

    • AnimaPura
    • Ο Έλληνας είναι τόσο φανατισμένος που θα μπορούσες να του πεις να διαλέξει ανάμεσα σε μια οδοντόβουρτσα Crest και μια Aim και θα σου έλεγε ότι μόνο η μία αξίζει.

    • Maxus
    • Νintendo 64, Dreamcast, Ps2, Xbox 360...Αυτη ειναι η πορεια μου ως τωρα.Μαλλον δεν ειμαι Ελληνας,τα εχω δοκιμασει ολα χαχα!!
      Στα σοβαρα τωρα ειμαστε παραξενη αγορα και φυσικα ισχυουν ολοι αυτοι οι λογοι που λες στο αρθρο.
      Απτην αλλη ειμαστε πολυ πιστοι σε franchise,λογοτυπα,εταιριες σε βαθμο να τα ''αγαπαμε''.Οποτε δυσκολα παμε σε κατι ''νεο''.
      Πολλοι φιλοι μου ειχαν ps3 και πηραν ps4 χωρις καν να το ψαξουν.Ο λογος ηταν τα account με τα trophys που ειχαν και για να παιξουν τις συνεχειες απο τα αγαπημενα τους franchise.

    • Gazofonix
    • Ο παράγοντας που έχει κάνει ακόμα πιο χαοτική τη διαφορά, είναι το διαδικτυακό gaming. Αν κάποιος από μία παρέα επιλέξει PS4, οι υπόλοιποι θα ακολουθήσουν με PS4 όπως αναφέρει ο φίλος στην ανάλυσή του και πάει αλυσίδα. Με τις διαδικτυακές δυνατότητες των παιχνιδιών να έχουν βελτιωθεί και να προσφέρουν άφθονη διασκέδαση σε σχέδη με το single player, ο κόσμος μπαίνει στο τρυπάκι του online και οι παρέες στη συντριπτική πλειοψηφία θα ακολουθήσουν αγοράζοντας την ίδια κονσόλα. Μαζί με όλους τους άλλους παράγοντες (ακόμα και το πιο απλό αυτόν του marketing, που ακουστικά το "Playstation" ίσως είναι και πιο εύηχο του Xbox), μαζί με την λίγο κακή εικόνα που μόνη της η MS δημιούργησε πριν βγει το μηχάνημά της, η ήδη μεγάλη διαφορά έγινε τεράστια.

      Αυτό που θα είχε ενδιαφέρον είναι αν στη χώρα μας θα μπορούσε να αλλάξει κάτι. Πλέον όχι, είναι προφανές.

    • apollonikos
    • Πιάνοντας από την αρχή χρονικά αυτές τις κονσόλες θεωρώ πως η πειρατεία δυστυχώς από τη μία αλλά μακροπρόθεσμα βγήκε σε καλό στη μικρή βέβαια αγορά της Ελλάδος είναι αυτό που έκανε και κάνει τη sony να επικρατεί. Γιατί καταρχάς όντως σαν μηχάνημα ήταν κάτι εξαιρετικό και πρωτοποριακό αλλά το μεγάλο του συν είναι ότι έσπαγε και η πειρατεία άνθισε οπότε έτσι δημιουργήθηκε και το community.
      Έχουν περάσει από τα χέρια μου σχεδόν όλες οι κονσόλες όχι σαν ιδιοκτησία αλλά σαν χρήση, αν όμως δω τον αντίχειρα μου νομίζω ότι θα δω το Χ. Και η συνήθεια νομίζω ότι νικάει όταν δεν υπάρχουν η αλήθεια είναι και φοβερές διαφορές μεταξύ τους.Διαφορά έχει το wii μαζί τους μεταξύ τους δεν έχουν, και αν και sonakias πλέον θεωρώ καλύτερα σε ποιότητα τα χειριστήρια της microsoft, τα συλλεκτικά που βγάζει κατά καιρούς, τη σκανδάλη στα racing αλλά όταν στο αριστερό έχω μοχλό αντί για σταυρό αρρωσταίνω.
      Κλείνοντας πιστεύω πως ένα γεγονός , πειρατεία, οδήγησε στις αγορές, μεγάλωσε η μάζα, έγινε συνήθεια, συνεχίζει να προσφέρει ποιότητα, δεν υπάρχει λόγος πειραματισμού.

    • mirrage
    • Sephiroth
      Συμφωνώ με τον φίλο σου.

      Παιδιά είναι απλό....Όταν πήγα να αγοράσω κονσόλα στα 11-12 μου χρόνια κυκλοφορούσε το PS one και το SEGA Saturn.Όλοι τότε είχαν πάρει PS.Εγώ λοιπόν σαν παιδί δεν είχα ιδέα τι ήταν το Saturn οπότε όπως πήρα τα λεφτά από τα κάλαντα τα έδωσα στη μάνα μου και της είπα να πάει να πάρει το Playstation που το είχαν ΟΛΟΙ (όσοι είχαν κονσόλες δλδ).Τρελό hype τότε....
      Πήγε η καημένη αλλά είχαν τελειώσει όλα και ο γατόπαρδος πωλητής για να μην χάσει την πώληση της πρότεινε το Saturn.Στην αρχή αντέδρασα αλλά μετά δεν είχα θέμα μιας και πήγαινε σφαίρα το μηχάνημα.

      Το ζήτημα είναι πως από τότε η λέξη κονσόλα ταυτίστηκε με το playstation.Κάπως όπως το atari.Όποιος είχε κάτι που έμοιαζε με atari ακόμα και αν δεν ήταν το έλεγε έτσι.Το ίδιο έγινε με τα ποδήλατα BMX και τα MOUNTAIN.
      Κονσολα στην Ελλάδα ακόμα και σήμερα σημαίνει Playstation ειδικά για αυτούς που δεν έχουν πολλές γνώσεις.
      Έχω εξυπηρετήσει άπειρες μαμάδες σαν τη δική μου που ζητάνε "playstation με 2 κονσόλες και κασέτα PRO" και νομίζω πως δύσκολα θα αλλάξει αν δε βρει η MS τον τρόπο να επαναπροσδιοριστεί και να χτυπήσει αυτό που στην Ελλάδα έδωσε προβάδισμα στη SONY.
      Το κακό είναι πως όταν δεν ακολουθεί σκάβει το λάκο της όπως έκανε στην αρχή του λανσαρίσματος του ΟNΕ όταν είπε για DRM και η SONY της τράβηξε το χαλί κάτω απ'τα πόδια.

    • vonzuchter
    • το εχω πει πολλες φορες και εδω και αλλου.. ο Ελληνας τρωει κολληματα.. ετσι λειτουργει σαν καταναλωτης.. βλεπε Coca Cola , αυτη εμαθε , ολες τις κολες τις λεει κοκα κολα , οι πωλησεις της πεπσι ειναι στα χαμηλοτερα ποσοστα σε ολο το δυτικο κοσμο. Μαθαμε το Νουνου , ολα τα εβαπορε γαλατα τα λενε νουνου. Το πριν το πλεηστεησον , το gaming στην ελλαδα ηταν ενα χομπι για λιγους εως ελαχιστους ενηλικες , θεωρουνταν κατι παιδικο που ασχολουνταν αποκλειστικα και μονο τα παιδια. Το φαινομενο πλεηστεησον στην Ελλαδα (ps1) εσπασε αυτο το ταμπου και μπηκε το γκεημινγκ σε ολα σχεδον τα Ελληνικα σπιτια. Για τη ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΗ πλειοψηφια των ελληνων που παιζουν βιντεογκεημς , η πρωτη τους εμπειρια ηταν με πλεηστεησον. Ο λαος εμαθε το γκεημινγκ μεσω του πλεηστεησον. Δεν ειναι τυχαιο οτι πολυ κοσμος αντι να χρησιμοποιει τη φραση "παιζω βιντεοπαιχνιδια" , λεει 'παιζω πλεηστεησον'. Μου εχει τυχει πολλες φορες οταν γνωριζομαι με καποιον ή εχουμε μια συζητηση για τα χομπι μας και αναφερω οτι παιζω βιντεογκεημς να ακουσω απαντησεις οπως 'α και εγω εχω πλεηστεησον' (ενω εγω δεν εχω αναφερει οτι παιζω στο πλεηστεησον) ή 'α εχεις πλεηστεησον? και εγω πηρα για τα παιδια' κτλπ.
      Και φυσικα ηρθε και το φαινομενο pro evolution soccer που για μια δεκαετια σχεδον βαφτισε εκατονταδες χιλιαδες ελληνες στα videogames , oποτε ο συνδυασμος ps1 και αργοτερα ps2 + pro ηταν must σχεδον σε καθε νεανικη , εφηβικη ακομα και παρεα ενηλικων στα σπιτια , ποιος θα ξεχασει τις βραδιες προ εκει στα early και mid 00's και παρεουλα και μπαφους μπυριτσες πιτογυρα κτλπ (ακομα και τραγουδακι βγηκε).
      Ο Ελληνας πλεηστεησον εμαθε και δεν θα αλλαξει. Το ιδιο ισχυει και για το προ που αν δε κανω λαθος μολις περσι πρωτη φορα το φιφα βγηκε πρωτο σε πωλησεις. Ολος ο πλανητης παιζει φιφα , εμεις εδω προ. Τη πρωτη τριετια ζωης του PS3 που πηγαινε ακλαφτο και σαπιζε σε ολα τα ραφια του πλανητη και ολοι αγοραζαν wii και 360 , ο Ελληνας εσκαγε εξακοσαρες ευρω και αγοραζε πλεηστεσιον.
      Ειναι καθαρα θεμα μαρκεντιγκ. Και μετα παει και αλυσιδα.. εχουν ολοι οι φιλοι σου ps4 , πχ στη προηγουμενη γενια εψησα το κολλητο μου και πηρε χβοχ και μετα απο 3 χρονια το πουλησε και πηρε ps γιατι δεν ειχε κανεις αλλος και οταν μαζευονταν σπιτι του οι παρεες (ειναι εργενης) ολοι εσκουζαν για τα χειρηστηρια..

*