Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Digital Foundry: Τεχνική ανάλυση του Sunset Overdrive

*
Το Sunset Overdrive είναι ένας τίτλος που τολμάει να διαφέρει σε σχέση με άλλα third-person shooters, γυρνώντας την πλάτη του στον υπερβολικά σοβαρό τόνο των κυκλοφοριών της εποχής για χάρη μιας φωτεινής και πολύχρωμης αισθητικής, με gameplay που έχει επηρεαστεί ξεκάθαρα από το Jet Set Radio της SEGA και το inFAMOUS της Sucker Punch. Με εντυπωσιακά εναέρια ακροβατικά και «καρτουνοειδές» shooting, το Sunset Overdrive δίνει νέα πνοή στο είδος, παρέχοντας προτεραιότητα στον παράγοντα της διασκέδασης και όχι σε πολύπλοκα σενάρια ή επιτηδευμένες απόπειρες επίτευξης ζοφερού ρεαλισμού. Την άποψή μας τη διαβάσατε στο review του Παναγιώτη Ντάκου, με τον τίτλο να δείχνει και να είναι πραγματικά καλός. Πως όμως αποδίδει; Τι έχει πετύχει η Insomniac, εκμεταλλευόμενη το hardware του Xbox One;
Η χρήση του εφέ θολώματος της κάμερας και των αντικειμένων προσδίδει αγριότητα στη μάχη σώμα με σώμα και μία κινηματογραφική αίσθηση στην εμπειρία, ενώ τα ισχυρά όπλα κάνουν την οθόνη να παραμορφώνεται και να σείεται.
Σχεδιασμένη γύρω από μία δραματικά ανανεωμένη έκδοση της μηχανής που βρισκόταν πίσω από το αποτυχημένο Fuse της Insomniac, η τεχνολογία του Sunset Overdrive είναι βελτιστοποιημένη για το hardware του Xbox One, έχοντας ως στόχο τα 30fps και όχι τα 60fps που προτιμούσε ο developer παλαιότερα για τη σειρά Ratchet and Clank. Στην φετινή E3 ήταν ξεκάθαρο ότι η Insomniac δεν είχε πετύχει σταθερά 30fps, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα μια βαριά αίσθηση στο gameplay όποτε έπεφτε το frame rate. Το τελικό προϊόν είναι κατά πολύ βελτιωμένο: τα εντυπωσιακά στάνταρ στον τομέα των γραφικών της έκδοσης για την E3 παραμένουν, αλλά η απόδοση είναι ομαλότερη κάτω από φόρτο και η γενικότερη σταθερότητα της ανανέωσης των καρέ είναι αξιέπαινη αν αναλογιστούμε τα εκπληκτικά γραφικά, ειδικά στο multiplayer. Αν και η απόκριση του χειριστηρίου δεν συγκρίνεται με την αντίστοιχη τίτλων που τρέχουν στα 60fps, η μετάβαση σε χαμηλότερο frame-rate επέτρεψε στην Insomniac να αυξήσει τα επίπεδα λεπτομέρειας και τον αριθμό των χαρακτήρων επί της οθόνης, ενώ η δουλειά που έχει γίνει στα εφέ είναι υποδειγματική. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά, γιατί το Sunset Overdrive εστιάζει στην ασταμάτητη δράση και τις στυλιστικές υπερβολές, οπότε μία πιθανή μείωση των προαναφερθέντων στοιχείων θα άλλαζε ριζικά τις βασικές αρχές που διέπουν τον σχεδιασμό του παιχνιδιού.


Το προσαρμοσμένο μοντέλο φωτισμού της Insomniac επιτρέπει σε χιλιάδες πηγές φωτός να εμφανίζονται στην οθόνη. Εδώ βλέπουμε πώς τα βλήματα παράγουν φως όταν εκτοξεύονται και όταν εκρήγνυνται φτάνοντας στον στόχο τους.

Πέρα από αυτά, ο developer έχει δώσει στο Sunset Overdrive έναν πλούσιο ανοικτό κόσμο με το χαρακτήρα να μπορεί να ανέβει στα ψηλότερα κτίρια και να προσπελάσει ολόκληρο το τοπίο χωρίς να ακουμπήσει στο έδαφος. Αν και χρειάζεται μόλις τρία λεπτά για να φτάσει κανείς από το ένα σημείο στο άλλο, το σχετικά συμπαγές περιβάλλον επιτρέπει στον developer να το γεμίσει με λεπτομέρειες και ενδιαφέρουσες τοποθεσίες, παρέχοντας μία μεγάλη ποικιλία από διαδραστικά αντικείμενα με τα οποία μπορεί κανείς να πραγματοποιήσει συνδυασμούς κινήσεων και επιθέσεων.  Το πανέμορφο περιβάλλον έχει σχεδιαστεί γύρω από τη λογική της απόκτησης ορμής κατά την πραγματοποίηση αλμάτων και του grinding γύρω από την Sunset City: μακριές γραμμές και πλατφόρμες αναπήδησης κοντά στο έδαφος καθιστούν εύκολη την εκτόξευση στον αέρα. Όσο προχωράμε ψηλότερα, απαιτούνται καλά συγχρονισμένες κινήσεις για να διατηρήσουμε την ορμή χωρίς να καταλήξουμε στο έδαφος. Όσο πιο μεγάλος είναι ο συνδυασμός αλμάτων, grinds και kills, τόσο πιο ισχυρός γίνεται ο χαρακτήρας, ξεκλειδώνοντας ικανότητες και προσελκύοντας πιο επικίνδυνους αντιπάλους. Αυτό προσδίδει ένα ξεχωριστό επίπεδο skill στους απλούς gameplay μηχανισμούς του παιχνιδιού, αφού οι πιο δυνατές ικανότητες "ξεκλειδώνονται" με τη συσσώρευση style points που σβήνουν με την πάροδο του χρόνου αν αποτύχετε να συντηρήσετε ένα combo.   


Διαφάνειες, particle effects και πολλαπλές πηγές φωτός γεμίζουν την οθόνη στις ανταλλαγές πυροβολισμών με τους εχθρούς.

Αν τα καταφέρουμε, το gameplay μετατρέπεται σε ένα μείγμα εναέριων ακροβατικών και μιας θάλασσας πράσινης γλίτσας, καπνού και particles - ένα πλούσιο, τεχνολογικά, μείγμα. Η χρήση του εφέ θολώματος της κάμερας και των αντικειμένων προσδίδει αγριότητα στη μάχη σώμα με σώμα και μία κινηματογραφική αίσθηση στην εμπειρία, ενώ τα ισχυρά όπλα κάνουν την οθόνη να παραμορφώνεται και να σείεται. Μία ακόμη ωραία πινελιά είναι ο τρόπος με τον οποίο εκρήγνυνται οι εχθροί, που υποδεικνύει ότι χρησιμοποιείται εξομοίωση ρευστών με βάση τις φυσικές τους ιδιότητες. Πρόκειται για ένα πραγματικά εντυπωσιακό θέαμα, που καθιστά τις μικρότερες μάχες πιο συναρπαστικές και δημιουργεί σκηνές απόλυτου χαμού απέναντι σε μεγάλες ομάδες εχθρών στο Chaos Squad mode. Παρά τη σφαγή που προκαλείται στη διάρκεια της ανταλλαγής πυροβολισμών, τα εφέ διαφάνειας εξακολουθούν να παρέχονται σε πλήρη ανάλυση, ενώ τα κινούμενα particles αιωρούνται μαζικά στην οθόνη. Το Sunset Overdrive είναι μία πολλά υποσχόμενη επίδειξη συγχώνευσης game design και τεχνολογίας για την παροχή ψυχαγωγίας, εμποτισμένη με βία βγαλμένη από τα comic. Όταν όλα τα κομμάτια ενώνονται, η εμπειρία μπορεί να γίνει εξαιρετική, όμως θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το Sunset Overdrive δεν είναι το τέλειο πακέτο. Αν και η Sunset City βρίθει αρχιτεκτονικών λεπτομερειών, μπορεί κάποιες φορές να μοιάζει λίγο άψυχη, κυρίως λόγω της έλλειψης διασκορπισμένων επιζώντων στους δρόμους, ειδικά εκτός των scripted σκηνών κατά τη διάρκεια των αποστολών.
Αν και η ανάλυση των 900p μπορεί να αποτελέσει ζήτημα σε ορισμένες περιπτώσεις, το παιχνίδι δεν βασίζεται στο είδος της λεπτομέρειας που μοιάζει καλύτερο σε native 1080p και η τεχνική upscaling που χρησιμοποιείται ταιριάζει σωστά με το artwork.
Από τεχνικής άποψης, μερικά από τα εφέ φωτιάς και καπνού μοιάζουν λίγο επίπεδα και η ζημιά στον περιβάλλοντα χώρο είναι περιορισμένη, οπότε δεν δίνεται η αίσθηση ότι το χάος που προκαλείτε έχει ουσιαστικές επιπτώσεις σε οτιδήποτε άλλο πέρα από τους εχθρούς που κατακρεουργείτε. Πάντως υπάρχουν κάποια ανεπαίσθητα εφέ, όπως το σπάσιμο των τζαμιών των αυτοκινήτων και η καμένη υφή των επιφανειών μετά από εκρήξεις. Μακριά από την ένταση της μάχης, η κίνηση επάνω από το αστικό τοπίο αποκαλύπτει εντυπωσιακά draw distances, επιδεικνύοντας το μέγεθος της λεπτομέρειας που μπορεί να διαχειριστεί η μηχανή της Insomniac ανά πάσα στιγμή - τα κτίρια και άλλα χαρακτηριστικά είναι ορατά μακριά στον ορίζοντα. Τα textures είναι στυλιζαρισμένα με έναν τρόπο που θυμίζει σχέδιο στο χέρι και είναι σχεδιασμένα ώστε να δώσουν στο παιχνίδι μία σουρεαλιστική αίσθηση που παραπέμπει σε comic. Παρόλα αυτά, η ομάδα ανάπτυξης εξακολουθεί να καταφέρνει να εμποτίζει το παιχνίδι με ρεαλιστικά στοιχεία, μέσω προηγμένων shaders και ενός εντυπωσιακού μοντέλου φωτισμού που λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο! Τα υλικά αντανακλούν το φως με ακρίβεια, με τις αντανακλάσεις να εφαρμόζονται και σε γυαλιστερές επιφάνειες, αν και το εφέ φαίνεται να εμφανίζεται μόνο σε στατικά σκηνικά και όχι σε αντικείμενα δυναμικής φύσεως, όπως οι χαρακτήρες και τα particles. Τα συγκεκριμένα εφέ χρησιμοποιούν ένα προσαρμοσμένο μοντέλο φωτισμού που υλοποιεί επιτυχημένα έναν ηλιόλουστο αστικό παράδεισο  εν μέσω μιας εκτός ελέγχου επιδημίας. Τα επίπεδα αντίθεσης είναι υψηλά, παρέχοντας την πλήρη ισχύ του απογευματινού ήλιου σε ανοιχτές περιοχές, ενώ σε μέρη της πόλης που βρίσκονται υπό σκιά κάνουν την εμφάνισή τους εφέ όπως το HDR bloom (λειτουργία που εξομαλύνει τις έντονες διαφορές στην αντίθεση και φωτεινότητα) και το lens flare (εφέ που σχηματίζει αντανακλάσεις των ακτίνων του ήλιου με μορφή λάμψης) ώστε να εξομοιωθεί η αλληλεπίδρασή τους με τις ακτίνες του ήλιου.


Παραμόρφωση της οθόνης, εφέ εστιακού βάθους, κούνημα της κάμερας και temporal ghosting χρησιμοποιούνται συνδυασμένα για να τονίσουν την ένταση της μάχης.

Η Insomniac αποθηκεύει τους φωτισμούς δυναμικού τύπου σε λίστα με στοιχεία ανά pixel (μία per-pixel linked list) για όλα τα στοιχεία σε μία σκηνή. Η τεχνική αυτή δημιουργεί δυναμικές πηγές φωτισμού πιο γρήγορα σε σχέση με μια ετεροχρονισμένη προσέγγιση και ταυτόχρονα επιτρέπει στα εφέ διαφάνειας και στα particles να λαμβάνουν φως και σκιά μαζί, συνεισφέροντας περαιτέρω στο οπτικό θέαμα όταν γαζώνετε ορδές από μεταλλαγμένους και drones της Fisco. Ο συνδυασμός του ζωηρού artwork της Insomniac και της τεχνικής της ικανότητας οδηγεί σε ορισμένα απίστευτα τοπία. Ωστόσο, αυτά αμαυρώνονται ελαφρώς από την εμφάνιση αισθητών μεταβάσεων ανάμεσα σε artwork χαμηλότερης και υψηλότερης ανάλυσης, σε συνδυασμό με κάποια ζητήματα aliasing. Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν φταίει η ανάλυση των 900p: παρά το γεγονός ότι οι μικρές λεπτομέρειες μπορεί να εμφανίζονται λίγο θολές, η ποιότητα του scaling είναι σε γενικές γραμμές εξαιρετική, οδηγώντας σε ευκρινές οπτικό αποτέλεσμα. Αντ’ αυτού, το πρόβλημα εντοπίζεται στις τεχνικές post-processing anti-aliasing που χρησιμοποιούνται, οι οποίες μπορεί να αφήσουν πολλά jaggies (σκαλοπατάκια) στην οθόνη, οδηγώντας σε συχνό τρεμόπαιγμα γύρω από αντικείμενα που βρίσκονται λίγα μέτρα μακριά από την κάμερα. Αν και το φαινόμενο αυτό δεν καταστρέφει την εντυπωσιακή λεπτομέρεια και τη δουλειά που έχει γίνει στα εφέ, τραβάει ελαφρώς την προσοχή όταν ο παίκτης κοιτάει τη θέα από ψηλά. Παρ’ όλα αυτά, η απόφαση να χρησιμοποιηθεί ανάλυση κάτω των 1080p είναι κατά την άποψή μας η σωστή για το παιχνίδι, αφού η επιπλέον ισχύς ανά pixel χρησιμοποιείται πιο εποικοδομητικά στο να βοηθάει στη διατήρηση ενός σταθερού frame-rate ενώ εμφανίζονται τόσα εφέ στην οθόνη. Η κίνηση, η σταθερότητα και η ομαλότητα του παιχνιδιού είναι πιο σημαντικά για τον παίκτη σε σχέση με μία μικρή αύξηση της ευκρίνειας των γραφικών. 


Το Sunset Overdrive παρουσιάζει εξαιρετικές επιδόσεις κατά τη διάρκεια του campaign. Πέρα από περιστασιακά χαμένα frames και οριακά αισθητές πτώσεις στα 28fps, το frame-rate παραμένει σταθερά κλειδωμένο στα 30fps.  

Κατά τη διάρκεια της ενασχόλησής μας με το single-player campaign, το Sunset Overdrive κινούνταν ως επί τω πλείστον με σταθερά 30fps, με περιστασιακές μόνο πτώσεις στο frame-rate - μία ξεκάθαρη βελτίωση σε σχέση με τον πιο ασταθή κώδικα της E3. Τα χαμένα καρέ περνάνε σε γενικές γραμμές απαρατήρητα όσο η προσοχή του παίκτη εστιάζει στα εντυπωσιακά ακροβατικά του ήρωα. Στη χειρότερη, το frame-rate μπορεί να πέσει λίγο κάτω από τα 30 καρέ όταν η μηχανή γραφικών ζορίζεται έντονα. Η χρήση της ανάλυσης των 900p προφανώς βοηθάει πολύ την κατάσταση, αφού ακόμη κι όταν η οθόνη γεμίζει με κάθε είδους εφέ η συνολική σταθερότητα παραμένει εντυπωσιακή. Η κατάσταση είναι ελαφρώς διαφορετική στο Chaos Squad  multiplayer mode του παιχνιδιού, το οποίο είναι πιο απαιτητικό, λόγω του ότι μέχρι και οκτώ παίκτες απασχολούν την οθόνη με εκρήξεις και εφέ κάθε είδους. Το αυξημένο επίπεδο δραστηριότητας σε σχέση με τις αποστολές του campaign προκαλεί μεγαλύτερα προβλήματα στη διατήρηση της επιθυμητής ομαλότητας: σε αυτές τις περιπτώσεις, η βαριά χρήση εφέ διαφανειών προκαλεί σύντομες πτώσεις του frame-rate που στη χειρότερη περίπτωση αγγίζει τα 26fps,  προσθέτοντας μία ανεπιθύμητα βαριά αίσθηση στον χειρισμό.

Το Chaos Squad multiplayer αποδεικνύεται πιο απαιτητικό από άποψης πόρων σε σχέση με το campaign, προκαλώντας έτσι πτώσεις στο frame-rate. Το θετικό είναι ότι μιλάμε για περιστασιακές πτώσεις που διαρκούν λίγο.

Το παιχνίδι δείχνει να χρησιμοποιεί την τεχνική του προσαρμοστικού κλειδώματος v-sync, με το φαινόμενο του screen-tear να εμφανίζεται μόνο στην κορυφή της οθόνης. Ένας τίτλος κλειδωμένος στα 30fps έχει στη διάθεσή του 33ms για να εμφανίσει το επόμενο καρέ. Η Insomniac το εμφανίζει λίγο πιο μετά (κατά τη διάρκεια του refresh της οθόνης που προκαλεί το tearing), ώστε να μειώσει τις πτώσεις του frame-rate και να βελτιώσει το χρόνο απόκρισης του χειριστηρίου. Πρόκειται για ένα κόλπο που χρησιμοποιείται από πολλούς developers και λειτουργεί καλά εδώ, χωρίς αισθητό αντίκτυπο στην ακεραιότητα της εικόνας κατά τη διάρκεια του gameplay.

Sunset Overdrive – η ετυμηγορία του Digital Foundry

Το Sunset Overdrive αντιπροσωπεύει μία ενδιαφέρουσα εξέλιξη για την Insomniac Games. Ενώ το παιχνίδι μοιράζεται ορισμένα τεχνικά θεμέλια με το Fuse, η εμπειρία είναι εντελώς διαφορετική, αντικαθιστώντας το παραδοσιακό shooting με μία πόλη που μπορεί να εξερευνηθεί πλήρως και περιλαμβάνει στοιχεία από το Jet Set Radio και τη σειρά Ratchet. Πολύ πιο σημαντικό από την ίδια την τεχνολογία είναι το γεγονός ότι το DNA της Insomniac έχει μεταφερθεί ιδανικά στην νέα γενιά κονσολών: η αγάπη του developer για τον εξωτικό οπλισμό και τις ενδιαφέρουσες ευκαιρίες για πολυεπίπεδο level design αναδεικνύεται πλήρως και το μείγμα είναι πιο εντυπωσιακό σε έκταση και παρομοίως διασκεδαστικό σε σχέση με τους τίτλους της στα συστήματα περασμένης γενιάς. Από τεχνολογικής άποψης, πρόκειται για ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Αν και η ανάλυση των 900p μπορεί να αποτελέσει ζήτημα σε ορισμένες περιπτώσεις, το παιχνίδι δεν βασίζεται στο είδος της λεπτομέρειας που μοιάζει καλύτερο σε native 1080p και η τεχνική upscaling που χρησιμοποιείται ταιριάζει σωστά με το artwork. Ο στόχος των 30fps μπορεί να απογοητεύει μερικούς οπαδούς της Insomniac, αλλά πρόκειται για ένα σχετικά σταθερό "κλείδωμα" και μία απόφαση που αποδεικνύεται καθοριστικής σημασίας σε ό,τι αφορά την επιτυχημένη υλοποίηση τόσο έντονης δραστηριότητας επί της οθόνης. Συνολικά, μας αρέσει η πρώτη next-gen προσπάθεια της Insomniac. Το παιχνίδι είναι ιδιαίτερα διασκεδαστικό και η Microsoft αξίζει συγχαρητήρια για την επένδυση σε έναν πρωτότυπο και διαφορετικό τίτλο. Η Insomniac είχε το ελεύθερο να δημιουργήσει ένα διασκεδαστικό νέο IP, που λειτουργεί και σαν μέσο επίδειξης των δυνατοτήτων του hardware του Xbox One, ενώ ταυτόχρονα παραμένει πιστό στις παραδόσεις της ομάδας στον σχεδιασμό του gameplay και των όπλων. Δεν είναι ένα “killer-app” του Xbox One, όμως είναι ένας πραγματικά αξιόλογος τίτλος.


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
5 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

    Insomniac Games

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

    Xbox Game Studios

  • ΔΙΑΝΟΜΗ

    Microsoft Hellas

  • PEGI

    18+

  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • Sapounofouskas
    • Πιστευω οτι ειναι ενας απο τους πιο αξιολογους τιτλους του one που ειναι διαθεσιμοι. Αν ειχα XBOX θα το αγοραζα σιγουρα

    • lak100
    • εγω ενω εχω PS4 αγορασα XBOX ONE για τον sunset overdrive και το Halo Masterchief Collection Μιας και δεν εχω ασχοληθει ποτε με Halo στο παρελθον

    • RODIFIRE
    • νομίζω οτι το xbox one έχει καλύτερα παιχνίδια από το ps4 αυτή την στιγμή (μπορεί και να μου διαφεύγουν) άλλα το ps4 πουλάει πολύ περισσότερο από το One και η sony πλέον δεν χρειάζεται να κάνει και πολλά σε αντίθεση με την Microsoft που θέλει πολύ για να πείσει....
      πολύ ωραίο παιχνίδι!

    • Dural
    • φρέσκος αέρας από το sunset overdrive. Πολύ ενδιαφέρον άρθρο για ένα παιχνίδι με πολύ ωραία και εντυπωσιακά εφέ

*