Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity
* ";

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

Logo τιμής ή στιγμής;

Για να διαβάζετε τις συγκεκριμένες γραμμές στο συγκεκριμένο URL, οι πιθανότητες να ανταμείβετε τον εαυτό σας με videogame είναι παραπάνω από αρκετές. Αφού το αποκτήσετε, θα χαζέψετε ώρα το εξώφυλλό του με το ιδιαίτερα όμορφο art και στη συνέχεια θα βουτήξετε στην ουσία ξεκινώντας το παιχνίδι. Εμείς θα σταθούμε στο δεύτερό σας βήμα, στο χάζεμα του εξωφύλλου δηλαδή. Μήπως πέρα από μια απλή ανάγνωση, δώσετε λίγη περισσότερη σημασία στο λογότυπο του τίτλου; Αν μας πείτε όχι, θα το καταλάβουμε. Άλλωστε σας ενδιαφέρει πολύ περισσότερο αυτό που βρίσκεται μέσα στο κουτάκι και όχι τα απ' έξω. Στο συγκεκριμένο κείμενο όμως εμείς θέλουμε να σταθούμε στο “απ' έξω”, στον σχεδόν αιώνιο “κομπάρσο” του κόσμου των videogames, κάτι που τόσο συχνά βλέπουμε και τόση λίγη σημασία του δίνουμε. Μιλάμε για τους λογοτύπους που συναντάμε είτε σε τίτλους videogames, είτε σε ονομασίες studios του χώρου, μιας και στην πλειοψηφία τους μοιάζουν να πάσχουν από την ίδια ασθένεια.



Πριν από οτιδήποτε άλλο όμως ας ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα. Ως “λογότυπο” ορίζεται ένας σταθερός συνδυασμός γραμμάτων ή/και συμβόλων που ταυτοποιεί ένα προϊόν, μια εταιρεία, έναν οργανισμό κ.ο.κ. Ένας λογότυπος πρέπει να είναι αρκετά αναγνωρίσιμος ώστε όποιος τον δει δεύτερη φορά, να θυμάται ποια εταιρεία-προϊόν κ.λπ. συνοδεύει και εκπροσωπεί. Ο λογότυπος μπορεί να αποτελείται μόνο από ένα συνδυασμό γραμμάτων ή μόνο ένα σύμβολο, αν και όταν μιλάμε για γράμματα αυτά συνήθως έχουν ιδιαίτερο σχεδιασμό (όχι μια απλή γραμματοσειρά δηλαδή) ώστε να είναι αξιομνημόνευτο το σύνολο. Και πάλι όμως αυτό δεν αποτελεί κανόνα. Ο λογότυπος (ή logo για συντομογραφία) οφείλει να είναι αναγνωρίσιμος όπως προαναφέραμε και να είναι κυρίως καθαρός, ευανάγνωστος, καλαίσθητος και μετά οτιδήποτε άλλο.

Αν σας μπερδέψαμε, θα σας ξεμπλέξουμε αμέσως. Σκεφτείτε το σύμβολο της SEGA. Είναι μεν συνδυασμός γραμμάτων, αλλά λειτουργεί ταυτόχρονα και ως αναγνωρίσιμο σύμβολο. Αυτό είναι ένας απλός και κατανοητός λογότυπος. Η Electronic Arts είναι λίγο πιο περίεργη περίπτωση μιας και διαθέτει τόσο σύμβολο όσο και “λεκτικό”. Τα δύο μαζί αποτελούν το λογότυπό της, αλλά ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ξεχωριστά για τον ίδιο σκοπό και να λειτουργήσουν απροβλημάτιστα.



Ο κόσμος των videogames όμως έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με τον πραγματικό κόσμο. Είναι δεδομένο πως κάθε λογότυπος συνοδεύονται από κάποιου είδους art που θα κοσμεί εξώφυλλα, αφίσες κ.λπ. και αυτό ενεργεί ως “δυναμωτικό” για το όποιο σύμβολο. Μιλάμε πάντα για τα ίδια τα videogames και όχι τα studios. Τα τελευταία όμως δεν δείχνουν να λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τους το συγκεκριμένο ατού. Τα logos της αγαπημένης μας “βιομηχανίας” έχουν τις περισσότερες φορές περίεργες ιδιορρυθμίες και ιδιοτροπίες. Κατά βάση συναντάμε λογοτύπους όπου η όποια τυπογραφία κυριαρχεί. Κάτι όχι απαραίτητα κακό έτσι κι αλλιώς, αλλά και το art θα παίξει το ρόλο του στο όλο εικαστικό σύνολο οπότε δημιουργείται μια αρκετά απλή ισορροπία.

Το πρόβλημα στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι η έλλειψη πλάνου ή αναγνωρισιμότητας. Ειδικά για την τελευταία σπανίως υπάρχει πραγματικό ζήτημα και είναι σίγουρο πως δεν μιλάμε για ανθρώπους που δεν έχουν γνώσεις γραφιστικής. Το πρόβλημα συναντάται στην αισθητική. Η απλότητα και η καθαρότητα είναι πάντα εξαιρετικοί σύμμαχοι στη σχεδίαση ενός logo, παρόλο που δεν αποτελούν απαράβατο νόμο. Οι κανόνες που αναφέραμε στην αρχή του κειμένου δίνουν τις περισσότερες φορές το “παρών” και στα logos των videogames, όμως η αισθητική πολύ συχνά παραμένει αχρείαστα φλύαρη. Θυμάστε το Rival Schools του PSone; Αν ναι, θυμάστε και το logo του; Είμαστε σίγουροι πως όχι και πάλι καλά. Πάρα πολλά χρώματα χωρίς πραγματική αρμονία μεταξύ τους, αχρείαστα παραμορφωμένα γράμματα (που δεν είναι και απαραίτητα ευανάγνωστα), γραμματοσειρές που δεν ταιριάζουν μεταξύ τους και μια διάχυτη αίσθηση “κακίας” με πολλές γωνίες και χρήση τριών χρωμάτων που βρίσκονται πολύ κοντά στο κόκκινο.
 
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
    • Artisan3
    • Αρχικά συγχαρητήρια για το άρθρο. Ως επαγγελματίας (γραφίστας) αλλά και ως gamer από τα γεννοφάσκια μου δήλωνα γοητευμένος από την εικόνα-ταυτότητα μιας εταιρείας. Παλιά θυμάμαι μόνο και μόνο από την εικαστική προσέγγιση του λογοτύπου μπορούσες να καταλάβεις την φιλοσοφία της εταιρείας. PSYGNOSIS, SILMARILS, OCEAN, DELPHINE SOFTWARE, μερικά παραδείγματα που όταν τα έβλεπες ήξερες ακριβώς τι να περιμένεις, καλό ή κακό. Ειδικά η PSYGNOSIS ήταν λες και πουλούσε σε κάθε παιχνίδι το λογότυπό της με τον πιο πετυχημένο τρόπο. Μπορώ να γράφω για ώρες για δυο από τις πιο αγαπημένες μου ασχολίες (λογοτύπηση-gaming) αλλά δεν θα το κάνω εδώ τώρα. Η αλήθεια πάντως είναι πως είχαμε εταιρείας εξειδικευμένες σε ένα στυλ παιχνιδιών κάτι που έκανε και την ταυτότητα της εταιρείας πιο σαφή - άρα και την λογοτύπηση της, Τώρα όσων αφορά την λογοτύπηση των ίδιων των τίτλων... μερικά αριστουργήματα ψυχεδελικής τρομακτικής καλλιγραφίας από την PSYGNOSIS (Shadow of the Beast, Stryx, Agony, Blood Money, Neverming) ή τα χαριτωμένα στρογγυλά γράμματα των Lemmings, η δυναμική και κίνηση του Street Fighter 2, η ποιοτική λιτή καλλιγραφία του Syberia... και άλλα τόσα που θυμάμαι βεβαίως όπως τη χαρακτηριστική γραφή των τίτλων Monkey Island...ατελείωτα διαμαντάκια λογοτύπησης. Να πω κι άλλα?

    • billbig
    • Βασικά να πεις, γιατί αυτός είναι και ο σκοπός στην τελική. :)

      Many thanks. Στα παραδείγματα που αναφέρεις θα φέρω μόνο αντίρρηση για την τυπογραφία στον λογότυπο της PSYGNOSIS. Το πρόσωπο της κουκουβάγιας είναι σίγουρα εμβληματικό, αλλά η τυπογραφία είναι λίγο στην κατηγορία “πολύ κακία”.

      Στην παρούσα πάντως δεν εστίασα ιδιαίτερα σε σχέση παλιού-καινούριου, όσο στην αισθητική και το σχεδιασμό συνολικά. Αυτό που λες περί εξειδίκευσης εταιριών σε συγκεκριμένα είδη games που βοηθούσε την κατάσταση παλιότερα, μάλλον δύσκολα θα δούλευε σήμερα. Και αυτό διότι η όλη βιομηχανία έχει μεγαλώσει πολύ, οπότε και τα είδη που καταπιάνεται πολλαπλασιάστηκαν. Οπότε χρειάζεται κάτι πιο “ουδέτερο” ως εταιρία για να μπορέσει να εντάξει αρμονικά κάθε τίτλο μέσα της. Χωρίς να σημαίνει βέβαια πως πιο κουφές προτάσεις δεν λειτουργούν (πχ Double Fine). Από την άλλη νομίζω πως συνολικά τα εταιρικά logos, ακόμα και αν έχουν λάθη, συνολικά κινούνται σε καλύτερο δρόμο αυτή τη στιγμή από αυτά των δημιουργημάτων τους.

    • PORTAL
    • Ισχυει οτι το logo του Kojima δεν ειναι καλο και στανταρ αυτο εγινε επειδη καθοταν πανω απο το κεφαλι του γραφιστα και του ελεγε τι να κανει (κλασικο σεναριο που γινεται πολυ χειροτερο οταν ο τυπος που δινει οδηγιες πιστευει οτι ξερει και εχει αποψη για τα παντα.....Kojima).

      Και θα το παω και ενα βημα παραπερα λεγοντας οτι το logo αυτο ταιριαζει αρκετα με το Phantom pain :
      Λιγο ξεπερασμενο, λιγο καπου το εχει χασει το νοημα, λιγο υπερβολικη προσπαθεια, αρκετο τιποτα..

    • PORTAL
    • ..Επισης αν δεν κανω λαθος αυτη ειναι η γραμματοσειρα που χρησιμοποιει το PRO EVOLUTION απο το 2001 χαχαχαχ

    • billbig
    • @Portal

      Δεν είναι ή ίδια γραμματοσειρά με το PES, αλλά όντως μοιάζει αρκετά.

      Οπότε λες ότι ο γραφίστας έπρεπε να είχε απαντήσει κάπως έτσι:

      https://media0.giphy.com/media/TzRieLMZZ2YXC/giphy.gif

    • PORTAL
    • ναι αλλα αντε να βρει κανεις θαρρος να την πει στον Kojima. Εδω δεν του πε κανεις οτι το Phantom Pain ειναι βαρετο.

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!