Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Microsoft: Κίνηση Zen και η αληθινή τακτική του Phil Spencer

*
Στο έκτακτο Ορυχείο ο Ηλίας Παππάς αναλύει το ιστορικό της εξαγοράς της Zenimax και το αληθινό σχέδιο του Phil Spencer.

Στο podcast του GameUp είχα αναλύσει πρόσφατα με τους καλεσμένους μου την πορεία της Microsoft και τι χρειάζεται για να μπορέσει να ολοκληρώσει το όραμά της. Από τη μία ήταν η επιτυχία του Game Pass που θα έπρεπε πλέον να είναι η βάση της στρατηγικής της, ενώ από την άλλη η μελλοντική ενίσχυσή της με σημαντικούς αποκλειστικούς τίτλους. Καθώς η Microsoft, όμως, μόλις τώρα ουσιαστικά δημιουργεί τις ομάδες εσωτερικής ανάπτυξης αλλά και τις δομές για την ομαλή λειτουργία τους, θα ήταν πολύ δύσκολο να δούμε τους καρπούς των προσπαθειών της άμεσα. Σε σχέση με το πώς η Sony έχει χτίσει τις δομές των εσωτερικών της ομάδων (χρειάστηκαν τρεις γενιές), η Microsoft βρίσκεται μία γενιά πίσω και, στη βιομηχανία των videogames, o χρόνος είναι πολύτιμο αγαθό.


Αν δεν προσέξεις, έχει την τάση να γίνει το μεγαλύτερό σου πρόβλημα.

Η απάντηση, λοιπόν, στο παραπάνω πρόβλημα ήρθε με την εξαγορά της Zenimax στην τιμή των $7,5 δισεκατομμυρίων, μια κίνηση που έχει τη δύναμη να αλλάξει το τοπίο της βιομηχανίας όπως το ξέρουμε. Η κίνηση αυτή της Microsoft έγινε με απόλυτη μυστικότητα και ήταν μία κίνηση που σίγουρα είχε σχεδιαστεί εδώ και μερικούς μήνες τουλάχιστον (η εκτεταμένη παρουσία του Fallout 4 και του Dishonored 2 στο Game Pass έχει πλέον βρει την εξήγησή της). Η εν λόγω εξαγορά ήρθε αμέσως μετά την αποτυχία της Microsoft να αποκτήσει την αμερικανική έκδοση του TikTok, κάτι που δείχνει ότι η εταιρεία παραμένει επιθετική σε πολλαπλά επίπεδα, καθώς προσπαθεί να συντάξει το νέο της όραμα για το μέλλον της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας.

Η εξαγορά της Zenimax (και κατά συνέπεια της Bethesda, της id, της Arkane, της Tango Gameworks, της Machine Games, της Zenimax Online, της Alpha Dog και της Roundhouse Studios) μεγαλώνει τις εσωτερικές ομάδες της Microsoft από 15 σε 23, ενώ παράλληλα φέρνει στο Game Pass κορυφαίες σειρές όπως, μεταξύ άλλων, The Elder Scrolls, DOOM, Fallout, Dishonored, Prey, Rage, The Evil Within και το πολυαναμενόμενο νέο IP Starfield. Παράλληλα, αποκτά τον έλεγχο του Deathloop και του Ghostwire Tokyo αλλά μόνο για μελλοντικές κυκλοφορίες τους, μιας και οι συμφωνίες που είχαν μέχρι τώρα με το PlayStation 5 παραμένουν ως έχουν.

Η όλη συμφωνία μπορεί να φαίνεται ότι έχει πέσει από τον ουρανό αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που εξαγορά της Zenimax μας έχει απασχολήσει. Το 2016 η Providence Equity Partners είχε έρθει σε επαφή με την εταιρεία και εξερευνούσε διάφορες επιλογές για την εξαγορά της, όμως τελικά δεν επέλθη κάποια συμφωνία. Η αξία τότε της Zenimax ήταν στα $2,5 δισεκατομμύρια.

Από εκείνη τη στιγμή και μετά τα πράγματα περιπλέκονται.

Μετά την αποχώρηση της Providence Equity Partners ξεκινήσαμε να βλέπουμε μερικές πολύ απότομες και σπασμωδικές αλλαγές στη Bethesda, τη σημαντικότερη σε αξία εταιρεία της Zenimax. Από τη μία ήταν φυσικά η κυκλοφορία του The Elder Scrolls: Skyrim σε οποιοδήποτε μηχάνημα δεν είχε κυκλοφορήσει μέχρι τότε, το άνοιγμα της εταιρείας στα κινητά με το Fallout Shelter και το Blades (που εν τέλει κυκλοφόρησε το 2020), την επέκταση του The Elder Scrolls Online αλλά και την κυκλοφορία ενός μισοτελειωμένου και πανάκριβου Fallout 76 που, αναμενόμενα, έπληξε σημαντικά το όνομα της σειράς αλλά και της ίδιας της εταιρείας.

Μέσα σε όλα αυτά η δημιουργία του Bethesda Creation Club το 2017 έγινε αφορμή για ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα της εποχής, αφού πλέον η εταιρεία είχε δημιουργήσει ένα online κατάστημα για mods με δική της χρηματοδότηση, ουσιαστικά πηγαίνοντας κόντρα σε όλους τους δημιουργούς που τόσα χρόνια προσέφεραν τα mods τους δωρεάν για να στηρίξουν το παιχνίδι. Tα συνεχόμενα παράπονα για την αστάθεια του Fallout 4, την άθλια κατάσταση του Fallout 76 και την απουσία του νέου Elder Scrolls παραμόρφωσαν το εταιρικό προφίλ και κανένας, ουσιαστικά, δεν ήξερε από που προέρχονταν αυτές οι απαράδεκτες και άπληστες επιλογές.

Τη νέα, αρνητική στροφή της Bethesda χρεώθηκαν τόσο ο Pete Hines, Senior Vice President of Global Marketing όσο και ο Todd Howard, ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς στη βιομηχανία μας. Πώς ήταν δυνατό μια εταιρεία που είχε ξεκινήσει και μεγαλώσει παράλληλα με την κοινότητά της, δημιουργώντας μια αμφίδρομη σχέση που την είχε φέρει σε μια ζηλευτή θέση, να γίνει ξαφνικά τόσο ψυχρή και τόσο επιθετική; Τόσο καιροσκόπα; Πώς έγινε τόσο απότομα ικανή να εκμεταλλευτεί το κοινό της με αυτό τον τρόπο, αλλά και παράλληλα να ανοιχτεί σε άλλες αγορές ξεχνώντας, τρόπον τινά, τις βασικές της σειρές;

Η απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα ήταν πολύ δύσκολο να δοθεί διότι η Zenimax, η «μαμά» της Bethesda, δεν ήταν (και δεν είναι) στο χρηματιστήριο. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι υποχρεωμένη να αποκαλύψει τα εσωτερικά της, είτε αφορούν επιχειρηματικές κινήσεις είτε οικονομικά αποτελέσματα. Έτσι, ήταν σχεδόν αδύνατο να υπάρξουν επαρκείς πληροφορίες για το τι συνέβαινε στο εσωτερικό της. Παρόλα αυτά, όταν μία εταιρεία κάνει αυτές τις κινήσεις και αλλάζει σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα τη στρατηγική της, σημαίνει ότι έρχονται αλλαγές, αλλαγές που ελάχιστοι είχαμε παρατηρήσει τότε και που είχαν ένα και μόνο σκοπό τελικά: την άνοδο της αξίας της για επερχόμενη πώληση.

Κάτι το οποίο έγινε.

Όπως ανέφερα παραπάνω, όταν η Providence Equity Partners συζητούσε την εξαγορά της Zenimax, η αξία της ήταν στα $2,5 δις. Τα επόμενα χρόνια, προσπαθώντας να μεγαλώσει την αξία της, η εταιρεία άρχισε να ακολουθεί τις πρακτικές που περιέγραψα. Το πιο σημαντικό κομμάτι στο παζλ έρχεται τον Ιανουάριο του 2020, όταν μια απόλυτα εξωφρενική φήμη άρχισε να κυκλοφορεί: η εξαγορά της Zenimax από την ίδια τη Sony. Την περίοδο εκείνη φυσικά η εν λόγω φήμη θεωρήθηκε εκτός πραγματικότητας και δεν δόθηκε καμία βάση. Ήταν όμως μια απλή φήμη;

Από ότι είδαμε η Zenimax είχε ήδη κάνει κινήσεις για να ανέβει η αξία της, ενώ υπήρχαν φημολογίες από το 2016 για τυχόν εξαγορά της. Με άλλα λόγια ερευνούσε τις προϋποθέσεις της για τυχόν αγοραστές. Είναι λοιπόν τόσο περίεργο ότι όντως μπορεί η Sony να είχε ενδιαφερθεί, δεδομένου ότι μέσα στο παιχνίδι, από ότι ξέρουμε πλέον, ήταν και η Microsoft; Το πρόβλημα που πιθανά να σταμάτησε τη Sony ίσως ήταν η αξία της Zenimax, αφού από το 2016 μέχρι το 2020 είχε ανέβει 5(!) ολόκληρα δις, ένα ποσό που πιθανά δεν μπορούσε ή δεν ήθελε να δώσει. Το αποτέλεσμα ήταν να αφήσει το δρόμο ανοιχτό στη Microsoft κι έτσι, δίχως άλλο, φτάσαμε, στο $7,5 δις.

Βέβαια είναι μάλλον απίθανο να μάθουμε αν όντως συνέβη ποτέ κάτι τέτοιο. Αυτό όμως που εν τέλει μετράει είναι ότι η Zenimax και οι εταιρείες της έχουν πλέον περάσει στο στρατόπεδο του Xbox. Τι σημαίνει όμως αυτό πραγματικά; Αν η κίνηση της Microsoft ήταν στην πραγματικότητα μία κίνηση απόκτησης αποκλειστικών, τότε αυτό θα ήταν το πρώτο που θα διαφήμιζε μετά από μια τέτοια νίκη ο χαρισματικός Phil Spencer. Ούτως ή άλλως, τόσο το The Elder Scrolls όσο και το Fallout είναι σειρές με παγκόσμια εμβέλεια, που η εμπορική τους δύναμη δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από ένα Uncharted ή ένα God of War. Ο Spencer, όμως, δεν έκανε καμία σαφή δήλωση για το πόσο αποκλειστικοί θα είναι οι τίτλοι της εταιρείας, αφήνοντας την πιθανότητα να εννοηθεί κιόλας ότι μπορεί να μην είναι καν. Αν όντως, όμως, δεν θα είναι, γιατί η εταιρεία έκανε την εξαγορά;

Αυτό μας επιστρέφει πάλι στη θεωρία που είχα αναπτύξει στο GameUp για τη στρατηγική της Microsoft. Σκοπός της είναι πλέον το Game Pass, αυτή είναι και η βάση της σε ό,τι σχεδιάζει. Γι’ αυτό ο Phil Spencer επέμεινε να δηλώνει ότι, όποτε κυκλοφορήσουν οι τίτλοι της Bethesda, της id, της Arkane κτλ, θα είναι διαθέσιμοι στο Game Pass την ημέρα που θα λανσαριστούν, τόσο στο Xbox όσο και στο PC, κάτι πολύ σημαντικό αφού, ιστορικά, έχουν μεγάλη επιτυχία και στις δύο πλατφόρμες. Ακριβώς λοιπόν τη στιγμή που η Sony ανακοινώνει και στηρίζει υπέρογκες αυξήσεις τιμών στους τίτλους της, η Microsoft ανεβάζει στα ύψη πλέον την αξία της υπηρεσίας της.

Βλέπετε, αυτό που αρχικά θέλει η Microsoft δεν είναι απαραίτητα να κρατήσει αποκλειστικούς τους τίτλους της και δεν θα μου κάνει καθόλου έκπληξη αν δεν το κάνει στο άμεσο μέλλον. Αυτό που θέλει είναι να φέρει τον καταναλωτή σε θέση να σκεφτεί ότι τους ίδιους τίτλους, μαζί με εκατοντάδες άλλους, θα μπορεί να τους έχει με 13 ευρώ χοντρικά, την ώρα που ο ανταγωνιστής της θα δίνει τον ένα στα 80 ευρώ. Διότι η στρατηγική της Microsoft είναι να ανεβάσει την αξία του Xbox μέσω της υπηρεσίας και όχι την αξία της υπηρεσίας μέσω του Xbox. Οι υπηρεσίες, πια, είναι το νέο brand. Είναι ένας μοντέρνος τρόπος «πολέμου» εντελώς αντίθετος από αυτόν που έχουμε συνηθίσει στη βιομηχανία και θα έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε τις αντιδράσεις από τους υπόλοιπους παίκτες.

H Sony είναι πλέον αντιμέτωπη με έναν αντίπαλο που παίζει διαφορετικό παιχνίδι από την ίδια και αυτό είναι το καλύτερο μονοπάτι για τη βιομηχανία μας, διότι σημαίνει ότι οι τρεις μεγάλοι έχουν την δυνατότητα, για πρώτη φορά, να απολαύσουν παράλληλη και ταυτόχρονη επιτυχία.

Όταν νικήσουν και οι τρεις, ο πραγματικός νικητής θα είμαστε εμείς.

Να είστε καλά και μη ξεχνάτε: ό,τι νομίζετε ότι ξέρετε, να το αμφισβητείτε.

Μη ξεχάσετε να στηρίξετε και να διαδώσετε το Ορυχείο και το podcast του, GameUp, στο οποίο ελπίζω να γίνετε συνδρομητές.

GameUp (Apple)
GameUp (Spotify)

Ακούστε εδώ την ανάλυση για τη Microsoft.
Ακούστε εδώ την ανάλυση για το PlayStation.
Ακούστε εδώ την συνολική ανάλυση για τη νέα γενιά
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
31 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • paulgouv
    • Εξαιρετική είδηση όπως εχω ξαναγράψει γιατί θα δούμε στο μέλλον καλύτερα games από ταλαντούχες ομάδες με την χρηματοδότηση της Microsoft!!!Ελπίζω αγαπημένα μου games οπως Dishonored και Evil Within να συνεχίσει η Bethesda να τα δινει multiplatform τουλάχιστον μεσω timed Xclusivity και να φτιάξει καινούργια IP σαν αποκλειστικά του X.

      Βαθύτατα zen :p η ανάλυση ,αλλά το Dishonored 2 ανακοίνωναν επίσημα οτι θα αποχωρήσει απο το Game Pass τελη Σεπτεμβρίου. https://news.xbox.com/en-us/2020/09/14/coming-soon-xbox-game-pass-wave-2-september-2020 Ακολουθόντας την προτροπή "ό,τι νομίζετε ότι ξέρετε, να το αμφισβητείτε" , αμφισβητώ την εκτίμηση σου οτι η κίνηση της Microsoft "σίγουρα είχε σχεδιαστεί εδώ και μερικούς μήνες τουλάχιστον". Ποντάρω σε κίνηση τελευταίων...βδομάδων , για να προλάβει να ανεβάσει hype για τα preorder που ανοίγουν σήμερα!!Ήθελε προφανώς καιρό τώρα να ρεφάρει και για τα timed exclusive των Deathloop , Ghostwire που παρουσιάστηκαν στο Ps5Event οποτε χτύπησε διάνα ο Phil !!!

      • Talk Show Host
      • Κίνηση τελευταίων εβδομάδων; Ούτε η σύνταξη της συμφωνίας στους δικηγόρους δεν παίρνει τόσο λίγο. ;)

        • jareth
        • Από τη μία είναι βέβαιο πως τέτοιες συμφωνίες δε κλείνονται εν μία νυκτί, από την άλλη μου προκαλεί πολύ μεγάλη εντύπωση το ότι δε διέρρευσε το παραμικρό. Ηλία, το marketing του xbox εκεί που μένεις πως τα πάει; Εδώ, κοίταξα σε 4 μεγάλες αλυσίδες και οι 3 δεν αναφέρουν το gamepass ενώ η τέταρτη που το αναφέρει γράφει κι ότι μπορείς να το αποκτήσεις μέσω all access!

        • Talk Show Host
        • Δεν είναι στο χρηματιστήριο, για αυτό δεν διέρρευσε, το αναφέρω και στο άρθρο. Είναι ιδιωτική εταιρεία και οποίος ήταν στη συμφωνία έπρεπε να υπογράψει NDA ΣΙΓΟΥΡΑ μέχρι να κλείσει. Σκέψου ότι ούτε τα οικονομικά της δεν είναι διαθέσιμα.

          Εδώ έχουν ξεκινήσει την προώθηση αλλά ακόμα όχι φουλ. Αυτός είναι και ένας από τους κινδύνους της Μαικρο. Κατά πόσο είναι ικανή να το στηρίξει όλο αυτό και η προϊστορία και οι γκάφες της δεν μου εμπνέουν σιγουριά.

        • paulgouv
        • Πιάστηκες αδιάβαστος για τα δικηγορικά μιας και το deal της κάθε προφορικής συμφωνίας μπορεί να ανακοινωθεί μήνες πριν τα διαδικαστικά,οπως στην προκειμένη που "έτυχε" να ανακοινωθεί μια μέρα πριν τα preorders :p

          Με ένα πρόχειρο googlάρισμα σήμερα βρήκα αυτό
          https://www.npr.org/2020/09/21/915308028/microsoft-to-buy-bethesda-in-7-5-billion-deal-acquiring-fallout-the-elder-scroll?t=1600962664787

          "The Bethesda deal is expected to be finalized in the second half of fiscal year 2021."
          Προλαβαίνουν την σύνταξη μια χαρά ;p

          Συνεχίζω λοιπόν να πιστεύω οτι ήταν μια βεβιασμένα επιθετική κίνηση τελευταίων βδομαδων :p
          Τουλάχιστον καλύτερο σενάριο από την ανακοίνωση κατάργησης του Dishonored2 για την λίστα του GamePass , εν γνώσει της οτι αγοράζει την Bethesda και θα το ξαναπροσθέσει του χρονου :p

      • Roronoa
      • Εχω πετυχει να λενε πως σχεδιαζεται εδω και 2 χρονια, δεν μπορω να το επιβεβαιωσω με πηγη αλλα δεν ειναι απιθανο.

    • raiden5
    • Προσωπικα μου φαινεται δυσκολο παιχνιδια σαν το elder scrolls με πολυ μεγαλο μπατζετ να βγαζουν τα εξοδα τους μονο απο το gamepass χωρις να πουλανε και αντυτιπα...ισως εχει αλλα σχεδια κατα νου η microsoft, θα δειξει.

      • Talk Show Host
      • Η υπηρεσία έχει τη δυνατότητα να φέρει πάνω από 1δις. το χρόνο στη Microsoft, το οποίο κάνει ήδη. Το GP έχει σχεδιαστεί για να χρηματοδοτεί τους τίτλους που είναι αποκλειστικούς εκεί και να πληρώνει royalties σε όσους είναι απλά διαθέσιμοι.

        • sdragon
        • Το gamepass βγάζει 1 δις; Με 15 εκατομμύρια συνδρομές; Και μιλάμε για τόσα studio. Καλή η υπηρεσία αλλά τι θα γίνει αν της μείνουν οι κονσόλες στα ράφια πάλι; Είναι βιώσιμο αυτό το πλάνο στο κομμάτι του gaming; Έχω πολλές αμφιβολίες για αυτό.

        • Talk Show Host
        • Και παραπάνω βγάζει. Οι συνδρομητές του είναι πάνω από δέκα εκατομμύρια. Οι κονσόλες δεν έμειναν στο ράφι ούτε σε αυτή τη γενιά. Αν φτάσει ένα νούμερο συνδρομών διπλάσιο, καθόλου απίθανο με τα νέα μηχανήματα, τότε οι κονσόλες σιγά σιγά δεν θα παίζουν μεγάλο ρόλο. Δεν είναι απίθανο ακόμα και τώρα να είναι εκτός του business plan οι κονσόλες, όπως έγιναν εκτός του business plan και ο αγώνας για τις κονσόλες στη Νιντεντο. Και τώρα είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στην Ιαπωνία. Το βασικό σε αυτά είναι να πετύχει όντως το πλάνο της Microsoft. Εκεί κρίνονται ολα.

        • raiden5
        • Αδυνατώ να πιστεψω οτι ενα παιχνιδι σαν το death stranding παραδειγμα που εχει μπατζετ 100 εκατομμύρια θα μπορουσε να βγαλει τα εξοδα μονο απο συνδρομες, ειδικα και με τοσο χαμηλη συνδρομη. Ουτε με 30 εκατομμυρια δυνδρομητες δεν νομιζω να το πετυχενε αυτο αν δεν πουλαει και αντιτυπα ο τιτλος, ας μην ξεχναμε οτι τα χρηματα στον συνδρομων μοιραζονται, δεν πανε ολα σε ενα παιχνιδι και μια εταιρια. Γιαυτο πιστευω οτι η Microsoft σχεδιαζει τα μεγαλα και ακριβα παιχνιδια να τα βγαζει και στο ps5 για να εχει κερδος εκει απο τις πωλησεις. Το gamepass ειναι ιδανικο για να συμπληρωνει το τωρινο μοντελο, αλλα δεν μπορει μονο του να συντηρήσει την βιομηχανια αν δεν πωλουνται και παιχνιδια. Μονο αν πεσει συμαντικα το μπατζετ στα παιχνιδια και μειωθουν τα ΑΑΑ θα μπορουσε να γινει αυτο κατα την γνωμη μου.

        • Talk Show Host
        • Δυστυχώς δεν ξέρουμε νούμερα για να πάρουμε ακριβή θέση. Επίσης, μη ξεχνάς ότι δεν έχουν όλα τα παιχνίδια το μπατζετ του Death Stranding, ενώ ένας τέτοιος τίτλος που θέλει τόσα χρόνια ανάπτυξη θα βασίζεται σε έσοδα από το GP πολλών χρόνων, όποτε η ανάπτυξη του οικονομικά είναι αμελητέα. Το βασικό είναι οτι είναι πολύ πιο ασφαλές μοντέλο από τα ΑΑΑ της Σονι, τα οποία δεν έχουν περιθώριο λάθους. Το βασικό είναι μένα φταστούν τα νούμερα σε συνδρομητές. Αν βάλεις πάνω σε αυτά τυχόν επενδύσεις της ίδιας της Μαικροσοφτ τότε θα μπορεί άνετα να χρηματοδοτήσει όποιον ΑΑΑ θέλει και να απορροφήσει το κόστος από τα έσοδα του GP αλλά και τυχόν αποτυχίες σε βάθος χρόνου. Είναι σημαντικό να σκεφτείς την εν λόγω κατάσταση με οικονομία κλίμακας.

        • Talk Show Host
        • Τι εννοώ με οικονομία κλίμακας. Σκέψου ότι με 20εκ συνδρομητές, ένα νούμερο που θα φταστεί σίγουρα, το χρόνο θα έρχονται έσοδα 260εκ, που σε πέντε χρόνια θα είναι 1,3δις. Ένας τυπικός κύκλος ανάπτυξης ΑΑΑ είναι 4 με 5 χρόνια, που σημάνει πως όταν κυκλοφορεί θα έχει ήδη μαξιλάρι ανάπτυξης 1,3δις, ένα νούμερο που μπορεί να αναπτύξει όχι ένα αλλά τρία με τέσσερα ΑΑΑ την ίδια περίοδο. Σκέψου λοιπόν ότι σε μια τυπική γενιά 7-9 χρόνων το GP θα αποφέρει πάνω από 2 δις, ένα νούμερο που μπορεί άνετα να στηρίξει πολλαπλές παραγωγές ΑΑΑ. Και αυτό ΜΟΝΟ με 20εκ κοινό και ΔΙΧΩΣ να συμπεριλάβουμε πωλήσεις από το Store ή άλλες επενδύσεις.

        • raiden5
        • Και εγω δεν ξερω τα ακριβη νουμε με τα ποσοστα ου παινρει η καθε εταιρια και γενικα πως μοιραζεται ακριβως το ποσο στο GP. Αλλα θεωρο οτι αν καταργηθουν οι κονσολες και οι αγορες παιχνιδιων και ο μονος τροπος να παιζουμε ειναι μεσω συνδρομης σε υπηρεσια θα ειναι πολυ κακο, θα αυξηθει πολυ η ποσοτητα στα games αλλα θα μειωθει η ποιοτητα και οι ΑΑΑ παραγωγες. Για εμενα προσωπικα η καλυτερη λυση ειναι οπως ειναι τωρα τα πραγματα οπου συνδυάζονται και τα 2 μοντελα.

        • Talk Show Host
        • Δεν ξέρω που το στηρίζεις αυτό. Προσωπικά δεν ανησυχώ για κάτι τέτοιο. Ο μόνος τρόπος να πέσει η ποιότητα είναι να μη διοχετεύεται χρήμα στους developers. Καμία εταιρεία και κανένας publisher δεν θέλει να πέσει η ποιότητα των παιχνιδιών του. Καταλαβαίνω το φόβο σου όμως. Σίγουρα μια τέτοια αλλαγή θα δημιουργήσει διάφορα προβλήματα αρχικά, απλά δεν νομίζω ότι θα έχει να κάνει τόσο με την ποιότητα, τουλάχιστον όχι περισσότερο από τώρα. Οι gamers έχουν τη δύναμη και για αυτό φωνάζω συνέχεια να ενημερώνεστε από πηγές που όσο γίνεται να είναι ενημερωμένες, να έχουν γνώση και να μη νοιάζονται για Sony και Microsoft και ένα σωρό χαζομάρες αλλά για τα games και τίποτα άλλο.

        • raiden5
        • blackmore Οντως ειναι και αυτα που δεν ανεφερα, γιαυτο και δεν υπαρχει και λογος να επικρατησει το ενα η το αλλο μοντελο, απλα να υπαρχουν και τα δυο.

        • raiden5
        • Στηριζω το οτι θα πεσει η ποιοτητα γιατι δεν πιστευω οτι ενα τετοιο μοντελο μπορει να στηρίξει πολλες ΑΑΑ παραγωγες χωρις πωλησεις...το Netflix π.χ. την ποιο ακριβη του παραγωγη σε ταινιες το irishman το εβαλε και στα σινεμα για αυτο το λογο, για να βγαλει τα εξοδα τις η ταινια και να εχει και κερδος, δεν γινοταν να εχει κερδος μονο απο τις συνδρομες του netflix, γιαυτο και συνηθως οι περισσοτερες παραγωγες του netflix ειναι μετριου με χαμηλου μπατζετ, για να μην χανει απο καθε παραγωγη ταινιας, και δεν νομιζω οτι θα γινει κατι διαφορετικο στα games με υπηρεσιες στυλ gamepass. Επισης θεωρο οτι δεν υπαρχει λογος να κυριαρχησει αυτο το μοντελο υπηρεσιας ενοικιασης και να καταργηθει το να εχεις ενα παιχνιδι δικο σου, ενω πολυ απλα μπορουν να συνδιαστουν και τα δυο μοντελα οπως γινετε τωρα.

        • Talk Show Host
        • Τι εννοείς χωρίς πωλήσεις; Το παν είναι τα έσοδα της υπηρεσίας, τα οποία με την οικονομία κλίμακας που σου είπα θα είναι παραπάνω από αρκετά. Η αναλογία με το Νετφλιξ δεν είναι καλή κατά τη γνώμη μου γιατί είναι εντελώς διαφορετικές αγορές. Δεν θεωρώ προσωπικά ότι πρέπει ένα μοντέλο να υπερισχύσει του αλλου, δεν έχω πρόβλημα να υπάρξουν και τα δύο.

        • raiden5
        • Δεν ξερω καλα τα οικονομικα αυτον τον υπηρεσιων αλλα κανω καποιες υποθεσεις. Εννοω οτι αν ειναι στο gamepass το παιχνιδι δεν θα πουλησει αντυτιπα γιατι ολοι θα το παιζουν μεσω gamepass. Γιαυτο πιστευω οτι εν τελει το elder scroll θα το βγαλει και στο ps5 η microsoft για να πουλησει και αντυτιπα εκτος απο συνδρομες στο gamepass. Τελος παντων εγω γενικα δεν εχω προβλημα με το gamepass μια χαρα υπηρεσια ειναι, αρκει να μην καταντησει το gaming να παιζεται μονο με συνδρομες, τα πραγματα ειναι καλα να μεινουν ως εχουν θεωρω.

      • jack124
      • Μόλις αυξηθούν οι χρήστες θα αυξηθεί η τιμή, σιγά σιγά να μην φανεί, περίπου 20 ευρώ θα πάει πιστεύω και θα αυξάνετε όσο γίνεται "υποχρεωτικό" (όταν οι συνδρομές είναι μονόδρομος)

        • Talk Show Host
        • Τόση μεγάλη διαφορά είναι μάλλον απίθανο. Αν υπάρξει θα υπάρξουν σίγουρα διάφορα tiers, όπως πχ στο Νετφλιξ. Αλλά αυτό είναι μακριά ακόμα.

        • Volga
        • 20 ευρώ δεν γίνεται να πάει καμία υπηρεσία που προσφέρεται σε τόσο μαζική κλίμακα. Επειδή μιλάμε για την ίδια εταιρία... το Office 365, ο πραγματικός κουμπαράς της Microsoft, η εφαρμογή στην οποία βγάζει κέρδος, προσφέρεται με 99 ευρώ το έτος για 6 άτομα σε family pack. Δηλαδή κάτω από 1.5 ευρώ το μηνα ανα άτομο. Και πρακτικά οχι δεν το αύξησε αλλα το μείωσε! Ηταν 5 άτομα στο family pack και τα έκαν 6 στην ίδια τιμή. Δεν την νοιάζει να στα πάρει γρήγορα αλλα να στα παίρνει συνέχεια. Εκεί είναι το επιχειρηματικό πλάνο, να υπάρχει συνεχή ροή.

      • jareth
      • Ο λόγος που το netflix βγάζει κάποιες ταινίες του στον κινηματογράφο, δεν είναι για να μαζέψει έσοδα, αλλά επειδή αποτελεί προαπαιτούμενο για να διαγωνιστεί στα oscars. Γι' αυτό άλλωστε και όσες ταινίες του παίχτηκαν στο σινεμά ήταν σε ελάχιστες αίθουσες και για μικρό διάστημα. Πιστεύω πιο πολλά θα κέρδιζε αν έβγαζε συλλεκτικά bluray.

        • Talk Show Host
        • Πολύ καλή παρατήρηση, για αυτό και είπα ότι οι αγορές είναι τρομερά διαφορετικές για να υπάρξει κάποια λογική σύγκριση και αναλογία, πέρα φυσικά από το ότι και το GP και το Netflix είναι συνδρομητικές υπηρεσίες.

    • Nintendotaliban
    • Nομίζω ότι είτε θα ναι αποκλειστικά είτε όχι,κερδισμένη θα ναι.Αρκετά απ αυτα τα παιχνιδια έχουν pc core κοινό- αν και η λογική λέει οτι στην ουσία πάει να boostαρει το game pass.Τώρα αν δει ότι στο hardware κονσολών υπερισχύσει η sony,δε νομίζω να τη χαλάσει να τα διαθέσει και εκεί,πάλι θα τα παίρνει από πολλές πλευρές.To θέμα είναι τί γίνεται μετά την εξαγορά,πχ πρόσφατα είχαμε ένα άλλο μοντέλο της epic με remedy,playdead και ueda που ήταν publishing deal με αυτονομίες-όπως ισχυρίζεται-στους δημιουργούς,απ 'την άλλη με τα στούντιο της bethesda τι θα παίζει;Θα χουν ίδια αυτονομία- στήριξη ή θα τη δει EA η ms με απορροφήσεις στελεχών και ρευστοποιήσεις πόρων.Γιατί μου φαίνεται δύσκολο να μείνουν όλοι αλώβητοι μετά από μια τέτοια α λα disney κινηση.

      • Talk Show Host
      • Πολύ καλή παρατήρηση. Οι κονσόλες μπορεί να μη τη νοιάζουν καν σε βάθος χρόνου, που σημαίνει ότι θα έχει δημιουργήσει νέο κοινό σε μεγάλο βαθμό. Αυτό μόνο καλό είναι για τη βιομηχανία μας :)

    • Volga
    • Μα πραγματικά πιστεύετε οτι έδωσε 7.5 δις.. ΔΙΣ για να έχει τα games απλά στο Gamepass? Κάποιοι μικροί τίτλοι μπορεί να βγουν στο Switch πχ. δεν υπάρχει περίπτωση να δει κάποιος ρε σεις DOOM, Wolfenstein, Fallout Κλπ σε PS5. Σε PC ναι οκ αλλα σε PS5? ΔΕΝ...

      • Talk Show Host
      • Δύσκολο να μην τα έχει αποκλειστικά, αλλά είναι πιθανή η θεωρία να κρατήσει μερικά απλώς στο GP για να δείξει ποσό πιο ακριβός είναι ο ανταγωνισμός. Δεν παίζει συμβατικά πλέον ο Φιλ και οι θεωρίες πολλές.

        • Volga
        • Καλά, ναι συμφωνώ, ποτέ δεν ξέρεις... απλά δεν την βρίσκω λογική επιχειρηματική κίνηση να δώσει 7.5 δις για αγορά, ώστε απλά να συνεχίσει να έχει τέτοιους τίτλους ΚΑΙ στον ανταγωνιστή.

      • Talk Show Host
      • Ναι, δεν είναι κάτι που προβλέπω ότι θα ισχύσει σε κάποιο σταθερό βαθμό. Λέγοντας όμως ο Σπενσερ ότι αυτή η επιλογή είναι case by case, δεν θα μου έκανε έκπληξη αν γινόταν για ένα δυο τίτλους για μερικούς μνήμες, έτσι απλά για να δείξει τη διαφορά της υπηρεσίας

*