Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟ ENTERNITY    
        
** ";

Το κριτήριο σας πρέπει να ειναι τουλάχιστον 3 χαρακτήρες

The Elder Scrolls V: Skyrim

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

    Bethesda Softworks

  • ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ

    Bethesda Softworks

  • ΔΙΑΝΟΜΗ

    AVE

  • PEGI

    18+

  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
*
Είναι άχαρο να γράφει κανείς review για έναν τίτλο για τον οποίο όλοι έχουν ήδη διαμορφώσει άποψη. Η ελληνική κυκλοφορία του τίτλου έχει καθυστερήσει, πολλοί καταναλωτές έχουν προτιμήσει online αγορές για να το έχουν όσο το δυνατό νωρίτερα και, κυρίως, το Skyrim κατεβαίνει στην αρένα με μια τεράστια καμπάνια προώθησης και τον αέρα του Game Of The Year. Το νέο Elder Scrolls έγινε δεκτό με τυμπανοκρουσίες και αλαλαγμούς από κοινό και κριτικούς και, όπως γίνεται σχεδόν πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις, οι πωλήσεις, οι αντιδράσεις του κοινού και η στάση του Τύπου είναι οι αναμενόμενες. Δικαιολογούνται όμως; Η ατμόσφαιρα τις δικαιολογεί πλήρως. Το Skyrim είναι πολλά πράγματα. Είναι η μελαγχολική πατρίδα των Βίκινγκς, γη του κρύου και του χιονιού. Είναι οι ομιχλώδεις περιοχές των Κελτών με τους παράξενους θεούς των πυκνών δασών. Είναι η Κιμμέρια, τόπος ψυχρός που δε συγχωρεί, με δασωμένους λόφους και σκληρά χώματα που καθένας έχει μόνο εφόδιο τη φλόγα που βάζει στα στήθη του ο Κρομ όταν γεννιέται – και δε χρειάζεται τίποτε άλλο. Είναι η Υπερβόρεια των θρύλων και των ακατανόμαστων τελετουργιών.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 01

Είναι ο κόσμος πέρα-από-το-Τείχος και το χαμένο βασίλειο της Angmar, απ’ όπου ξεπηδούν στοιχειά ξεχασμένα μέσα στο χρόνο. Είναι απάτητα βουνά που δέρνονται από το χιόνι και τον αγέρα, οι απέραντες εκτάσεις της τούνδρας με μαμούθ και τους γίγαντες βοσκούς τους να περιδιαβαίνουν, οι παγωμένες ερημιές, οι αφιλόξενοι βάλτοι και οι θερμοπηγές με αλλόκοτα χρώματα να βάφουν το τοπίο. Είναι ο πάγος που καλύπτει τη θάλασσα και τα ναυάγια που ξέβρασαν τα κύματα. Είναι τα έλατα και οι οξιές, τα παράξενα λουλούδια, τα ποτάμια και οι καταρράχτες που πηδούν από τα βράχια. Είναι η ομίχλη το δειλινό, το χιόνι τη νύχτα, ο ήλιος μετά τη βροχή στον κάμπο. Είναι οι πόλεις να ξεπροβάλλουν σα νησιά μέσα στα απέραντα λιβάδια, στις όχθες των λιμνών ή γαντζωμένες σε απόκρημνους γκρεμούς. Είναι τα διάσπαρτα ερείπια ανθρώπων και λαών χαμένων στη λήθη. Είναι οι πολεμιστές, οι βάρδοι, οι κλέφτες, οι δολοφόνοι, οι έμποροι, οι άρχοντες, άνθρωποι της τιμής, του χρήματος και του δόλου. Μια γη αδάμαστη, άγρια, αχανής, που φανερώνει το μεγαλείο της φύσης και τη μικρότητα του ανθρώπου. Γη της ίντριγκας και του πολέμου, με έναν αδελφοκτόνο εμφύλιο να ποτίζει με αίμα το ξερό έδαφος, ευγενείς να μάχονται για παλιούς και νέους θεούς και επικίνδυνα παιχνίδια να παίζονται σε σκοτεινούς διαδρόμους. Και πάνω απ’ όλα γη των δράκων.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 02

Ένας δράκος είναι αυτός που ξεκινά την περιπέτεια του ήρωα. Αιχμάλωτος των αυτοκρατορικών δυνάμεων στο Skyrim που πιάστηκε ενώ προσπαθούσε να περάσει τα σύνορα προς το Cyrodiil, οδηγείται με μια άμαξα προς τον τόπο της εκτέλεσής του μαζί με τον ηγέτη της επανάστασης Ulfric Stormcloak. Η επίθεση ενός τέρατος των θρύλων επιτρέπει στους δυο τους να γλιτώσουν και σύντομα ο ήρωας ειδοποιεί τον τοπικό άρχοντα για την επίθεση. Σύντομα ένας άλλος δράκος εμφανίζεται κοντά σε ένα γειτονικό οχυρό. Όντας ο μόνος με κάποια γνώση, ο παίκτης παίρνει μέρος στην άμυνα για να ανακαλύψει προς μεγάλη έκπληξη όλων πως απορρόφησε την ψυχή του τέρατος όταν αυτό σκοτώθηκε, μια ικανότητα που άνηκε μόνο στους μυθικούς Dragonborn. Κάπως έτσι ξεκινά ένα μακρύ ταξίδι σε μια χώρα διαιρεμένη. Ο πρόσφατος πόλεμος ανάμεσα στην Aldmeri Dominion των High Elves του Summerset Isle, όπου την εξουσία ανέλαβαν οι Thalmor μετά την Oblivion Crisis του προηγούμενου τίτλου, και της Αυτοκρατορίας του Tamriel οδήγησε σε μια πύρρειο νίκη της δεύτερης αλλά με πολύ βαρύ τίμημα. Η συνθήκη που υπογράφηκε προέβλεπε την κατάργηση της λατρείας του Talos, γνωστού και ως πρώτου Αυτοκράτορα Tiber Septim και πολύ αγαπητού στους Nords.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 03

Την αρνητική διάθεση εξέφρασε ο Ulfric, σκοτώνοντας το βασιλιά του Skyrim σε μονομαχία χρησιμοποιώντας τη Dragon Voice και ξεκινώντας έναν αιματηρό εμφύλιο ενάντια στην Αυτοκρατορία. Το σενάριο του τίτλου, χωρίς να φτάνει σε βάθος αυτό άλλων RPG, είναι αρκετά ενδιαφέρον και κυρίως εξαιρετικά προσαρμοσμένο στον ανοιχτό χαρακτήρα του Skyrim. Πλέον υπάρχει σχέση, με τη μορφή της κοινής γραφής και όχι της αλληλεπίδρασης, με τις διάφορες αποστολές που αναλαμβάνει ο παίκτης είτε για κάποια συντεχνία είτε ανεξάρτητα. Όλες εντάσσονται στον ενιαίο κόσμο του παιχνιδιού, με πληροφορίες και πρόσωπα που συναντώνται σε διάφορες αποστολές, και είναι κάτι που δίνει ψυχή στο Skyrim. Η επιβλητικότητα του περίγυρου δίνει ένα σοβαρό τόνο στο παιχνίδι που συνήθως συναντάται σε low fantasy κόσμους, αλλά ταιριάζει πάρα πολύ στο πνεύμα του.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 04

Είναι λιγότερες σε αριθμό από άλλα open world παιχνίδια αλλά πιο ουσιαστικές και, κυρίως, επιτρέπουν στον παίκτη να έρθει σε επαφή με πολλές πλευρές του υπόβαθρου των Elder Scrolls. Σα δομή και υλοποίηση κινούνται στα γνωστά πλαίσια του είδους, αλλά υπάρχει αρκετή πρωτοτυπία στη σύλληψη, στην εξέλιξη  και στον τρόπο που παρουσιάζονται. Οι radiant quests επίσης είναι μια πολύ ευχάριστη προσθήκη που ζωντανεύει την περιπλάνηση και ορισμένα κομμάτια του gameplay που αλλιώς θα έμεναν κενά, όπως επισκέψεις σε χωριουδάκια. Χωρίς να είναι ιδιαίτερα πρωτότυπες ενσωματώνονται σωστά στο παιχνίδι και δεν κουράζουν - στο κάτω κάτω είναι εντελώς προαιρετικές.

Το character building έχει υποστεί αλλαγές. Αρχικά επιλέγονται η φυλή και η εμφάνιση του χαρακτήρα (με τη γνωστή ποικιλία στις επιλογές), που όμως σταδιακά αποδεικνύεται πως δεν παίζουν και τόσο ρόλο. Το skill system αποτελείται από μια πλειάδα skills που όπως πάντα αυξάνονται με τη χρήση τους (πχ επιθέσεις με όπλα για ένα χέρι αυξάνουν την αντίστοιχη ικανότητα) αλλά η διάκριση ανάμεσα σε primary και secondary ικανότητες έχει καταργηθεί. Κάθε ικανότητα πλέον αυξάνει αποκλειστικά ανάλογα με τη χρήση της και επηρεάζει ανάλογα, ενώ όλοι οι χαρακτήρες μπορούν να ασχοληθούν με τα πάντα χωρίς bonus ή penalty. Σε κάθε skill αντιστοιχεί ένα υποτυπώδες διάγραμμα από perks, που δίνουν επιπλέον ικανότητες και πλεονεκτήματα και ξεκλειδώνουν με την αύξηση της ικανότητας. Με την αύξηση των skills αυξάνει σταδιακά και η μπάρα της εμπειρίας ενώ με το level up δίνεται ένας perk point και η δυνατότητα να αυξηθεί το mana, το health ή το stamina. Τα διαθέσιμα skills και perks είναι τόσα πολλά που ο παίκτης όχι μόνο δε μπορεί να επιλέξει τα πάντα, αλλά ανάλογα με τον τρόπο παιχνιδιού του ούτε τα μισά απ’ όσα θα ήθελε. Είναι ένα μελετημένο σύστημα, απλό χωρίς να γίνεται απλοϊκό, που δε γίνεται ομιχλώδες και δε διαστρεβλώνει την εξέλιξη του χαρακτήρα. Τέλος έχει καταργηθεί το level up μέσω ύπνου (γίνεται πλέον αυτόματα) και διάφορα exploits και ιδιαιτερότητες του Oblivion.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 05

Όσον αφορά το scale leveling η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί πολύ, στα πλαίσια του Fallout 3. Υπάρχουν και εδώ κάποιοι bandits με υπερβολικά ακριβό εξοπλισμό, αλλά γενικά ο παίκτης δέχεται ίσες δόσεις επιβράβευσης και πρόκλησης, κυρίως από εχθρούς που σχετίζονται άμεσα με το επίπεδο του παίκτη. Αυτό που παρατηρήθηκε σε υψηλά levels είναι πως η ψαλίδα ανάμεσα σε «απλούς» και leveled εχθρούς αυξάνει όλο και περισσότερο αλλά δεν υπήρξε κάπου μια κατάσταση που να απαιτούσε grinding για να ξεπεραστεί. Απλά ο παίκτης θα πρέπει να προσαρμόσει την τακτική του. Εκεί που υπάρχουν μεγάλες αλλαγές και συζητήσιμα σημεία είναι η μάχη. Στο Skyrim είναι δυνατή η ταυτόχρονη χρήση μαγείας και όπλων. Ο παίκτης μπορεί να έχει δύο ξόρκια σε κάθε χέρι, ένα ξόρκι και ένα one-handed όπλο, ένα two-handed όπλο, one-handed όπλο ή ξόρκι και ασπίδα ή από ένα one-handed όπλο σε κάθε χέρι. Αν έχει το ίδιο ξόρκι σε κάθε χέρι εκτελεί μια ενισχυμένη έκδοσή του ενώ υπάρχουν power attacks με τη χρήση stamina, αποκρούσεις με ασπίδα ή όπλο, animated θάνατοι εχθρών σε τρίτο πρόσωπο και κάποιες ειδικές κινήσεις που συνδυάζονται με skills, όπως sneak attacks, evades και bash. Πώς λειτουργούν όλοι αυτοί οι συνδυασμοί; Σε άλλες περιπτώσεις πολύ καλά, σε άλλες αρκετά άσχημα.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 06

Αφ’ ενός η προοπτική πρώτου προσώπου είναι εκ φύσεως άβολη για μάχη σώμα με σώμα, καθώς είναι δύσκολο να υπολογιστεί σωστά η απόσταση και ακτίνα των όπλων, και αφ’ ετέρου έχει γίνει ξεκάθαρα μια σειρά κακών επιλογών με το βάρος να έχει πέσει σε ορισμένες μορφές μάχης. Κακή επιλογή είναι το ότι σε dual wielding, είτε όπλων είτε όπλου και μαγείας, δε γίνεται block, παρά μόνο με ασπίδα ή two-handed όπλα. Οι συνέπειες είναι προφανείς: η στρατηγική και επιλογές κατά τη μάχη περιορίζονται δραματικά ενώ οι αψιμαχίες με όπλα περιορίζονται σε ένα ακατάσχετο μπρος-πίσω για να αποφύγει ο παίκτης τα εχθρικά χτυπήματα και να καταφέρει να πληγώσει τον αντίπαλο. Είναι θλιβερό το ότι αν κρατά ένα one-handed όπλο στο ένα χέρι κι έχει κενό το άλλο μπορεί να μπλοκάρει την εχθρική επίθεση, ενώ αν έχει όπλο και μαγεία πρέπει υποχρεωτικά να την αποφύγει. Κάτι άλλο που συμβαίνει με αυτό το συνδυασμό είναι πως συχνά οι μάχες καταλήγουν σε μια ρουτίνα «επίθεση - θεραπεία - επίθεση», εκτός αν γίνει κατάχρηση φίλτρων. Κακή επιλογή (ή μήπως απλά γκάφα;) είναι επίσης το ότι κατά το animation μιας επίθεσης δε μπορεί να ενεργοποιηθεί άλλη λειτουργία.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 07

Για παράδειγμα, ο παίκτης δε μπορεί να ενεργοποιήσει το sprint ή ένα θεραπευτικό ξόρκι όσο το σπαθί του κινείται στην οθόνη. Πρέπει να περιμένει να ολοκληρωθεί το animation και μετά να κάνει αυτό που θέλει. Από την άλλη, αν πχ. κρατά πατημένο το sprint ή το δεξί πλήκτρο του ποντικιού για μαγεία και μετά χρησιμοποιήσει το όπλο του δεν υπάρχει πρόβλημα. Η -ορθή- μείωση της ταχύτητας κίνησης κατά το animation ή τη χρήση μαγείας σε συνδυασμό με τα ανωτέρω δημιουργεί ένα στήσιμο που οδηγεί σε πολλούς φτηνούς και αδικαιολόγητους θανάτους.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 08

Πολλά πράγματα επίσης έχουν μείνει ίδια με το Oblivion. Το animation των όπλων δε δίνει καθόλου την αίσθηση του βάρους ή της διαφορετικότητας, οι κινήσεις για όλα τα one-handed είναι ίδιες, όπως και για τα two-handed, και η ταχύτητα της επίθεσης είναι η ίδια ό,τι και να χρησιμοποιείται. Ίσως μάλιστα να πρόκειται για ιδιοτροπία του γράφοντος, μα τα animations της αλλαγής όπλων και μαγείας φάνηκαν να κρατούν υπερβολικά. Όποιος βρήκε τη melee μάχη του Oblivion της αρεσκείας του θα βρεθεί σε μια γνώριμη κατάσταση, μα η αλήθεια είναι πως έχουν υπάρξει πληρέστερα και ομορφότερα συστήματα μάχης και στις κονσόλες και στα PC.

Δεν είναι όλα άσχημα όμως. Η μάχη με μαγεία είναι πολύ ενδιαφέρουσα και προσεγμένη, με όλο το σχεδιαστικό βάρος να έχει πέσει εκεί. Το dual wielding μαγείας είναι από τα πιο διασκεδαστικά πράγματα στο παιχνίδι και οι διαθέσιμες σχολές (conjuration, alteration, restoration, destruction) σε συνδυασμό με τις Dragon shouts που βρίσκει ο παίκτης  προσφέρουν αρκετές εναλλακτικές για να καλύψουν όλα τα γούστα. Συνδυασμοί με block είναι επίσης πολύ αποτελεσματικοί, ενώ το τόξο είναι εξαιρετικά χρήσιμο. Ο συνδυασμός μαγείας και one-handed όπλων έχει σα μόνο του ψεγάδι την αδικαιολόγητη απουσία block και είναι αρκετός λόγος να ασχοληθεί κανείς με το Skyrim. Συνδυάζοντας τις επιθετικές και αμυντικές ιδιότητες ενός μάγου, με πολλαπλές επιθέσεις, summons και buffs, με την ωμή δύναμη ενός πολεμιστή ο παίκτης αποκτά μεγάλη ευελιξία καλύπτοντας σε σημαντικό βαθμό τις ατέλειες της μάχης. Παρά τα μειονεκτήματα και τα προβλήματα, οι δυνατότητες είναι τόσες που όλοι θα βρουν κάτι που τους βολεύει, και είναι ένα ακόμα στοιχείο που βοηθά στο να ξεπεραστούν οι δυσκολίες και να απολαύσει κάποιος το παιχνίδι.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 09

Τα παραπάνω οδηγούν στον τομέα του χειρισμού, όπου οι κακές επιλογές κυριαρχούν. Η Bethesda ξεκάθαρα αγνόησε τις ανάγκες και ευκολίες των χρηστών υπολογιστή, προσφέροντας ένα σύστημα απόλυτα προσαρμοσμένο σε gamepad, με όλες τις ανάγκες και ευκολίες που περιμένουν οι χρήστες κονσόλας. Το αποτέλεσμα είναι -αναμενόμενα σχεδόν- ένα άβολο κατασκεύασμα γεμάτο περιττές εντολές, μενού βασισμένα στο scrolling και καθόλου λειτουργικό. Τα hotkeys για το PC έχουν μια τάση να μπερδεύονται ή να μη λειτουργούν, ενώ για τις κονσόλες υπάρχει ένα quick menu υπό μορφή λίστας όπου εμφανίζονται σωρηδόν όλα τα αντικείμενα που έχει ορίσει ο παίκτης, είτε όπλα είτε φίλτρα είτε οτιδήποτε. Αν θέλει να αλλάξει όπλο ή να πιεί ένα φίλτρο πρέπει να ανοίξει το μενού στη μέση της μάχης, να κάνει scroll μέχρι να το βρει, να το χρησιμοποιήσει και να κλείσει το μενού. Η ανταπόκριση του ποντικιού είναι απλά κακή: αργή κίνηση της κάμερας και ανταπόκριση, το αριστερό πλήκτρο πολλές φορές δε δουλεύει, εμφανίζεται input lag και τελικά οι περισσότερες ενέργειες καταλήγουν να γίνονται με το Enter και το Tab.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 10

H Bethesda κυκλοφόρησε patch που, ανάμεσα σε άλλα, βελτιώνει προβλήματα ανταπόκρισης και αλλαγής πλήκτρων, αλλά και πάλι βασικές ρυθμίσεις απουσιάζουν. Αξίζει να σημειωθεί πως ο ίδιος ακριβώς χειρισμός είναι πολύ βολικός για τις κονσόλες, όπου απουσιάζουν πολλά από τα προβλήματα που παρουσιάζονται στο PC, καθώς είναι πλήρως controller optimized. Η κάμερα τρίτου προσώπου συνεχίζει να είναι άβολη καθώς έχει τοποθετηθεί σε μια περίεργη γωνία, δημιουργώντας ένα τρίγωνο ανάμεσα στις crosshairs, το σώμα του ήρωα και το φακό. Μετά από επανειλημμένες προσπάθειες, ο γράφων απλά αγνόησε την ύπαρξή της χρησιμοποιώντας τη μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις στο sneaking. Τέλος, έστω και για αισθητικούς λόγους, θα μπορούσε να υπάρχει ένα dummy του ήρωα και του εξοπλισμού του, αλλά δυστυχώς απουσιάζει και αυτό, ενώ ο παίκτης δε μπορεί να αφήσει σημειώσεις στο χάρτη πέρα από ένα pointer. Από εκεί και πέρα, παρά το χειρισμό που απαιτεί υπομονή και την ιδιότροπη μάχη, η καρδιά του Skyrim χτυπά δυνατά στον τομέα που ενδιαφέρει την πλειοψηφία: την αχανή εξερεύνηση.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 11

Εδώ η Bethesda έχει δώσει τον καλύτερό της εαυτό δημιουργώντας ό,τι ποιοτικότερο έχει εμφανιστεί, μαζί ίσως με το Fallout: New Vegas. Παρά τον επιπλέον περιορισμό του «παγωμένου Βορρά όπου ζουν οι βάρβαροι», οι developers πετυχαίνουν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον ποικιλόμορφο που δεν επαναλαμβάνεται και δεν κουράζει. Χαρακτηριστικά είναι τα μπουντρούμια, που παρόλο που εμφανισιακά είναι ίδια μεταξύ τους ο σχεδιασμός τους είναι τόσο προσεγμένος που κανένα δε δίνει την αίσθηση του déjà vu: το ένα έχει σκάλες, το άλλο γρίφους, το τρίτο λαβύρινθους, το τέταρτο παγίδες κ.ο.κ. Το ίδιο ισχύει για τις σπηλιές και τα πάσης φύσεως υπόγεια και εσωτερικά κτιρίων. Το Radiant AI λειτουργεί σωστά σε γενικές γραμμές, υπό την έννοια ότι δε γίνεται αντιληπτό. Οι NPCs ακολουθούν σωστά τις ρουτίνες τους, με σιδεράδες να δουλεύουν στο αμόνι τους και το βραδάκι να πηγαίνουν για μπύρα στο τοπικό χάνι, ενώ η δημιουργία απροόπτων είναι φυσική. Ο παίκτης δε θα συναντήσει πτώματα ληστών που σκοτώθηκαν σε άσχετη χρονική στιγμή, αλλά ένας δράκος που εμφανίστηκε ξαφνικά θα επιτεθεί σε ό,τι υπάρχει γύρω του και όχι μόνο στον ήρωα.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 12

Μπαίνει βέβαια το ερώτημα αν όλα αυτά γίνονται όταν ο παίκτης δεν είναι εκεί ώστε να τα δει, αλλά αυτό αφορά τη φιλοσοφία. Εκεί που σημειώθηκαν προβλήματα ήταν στη λειτουργία των companions. Πολλές φορές γίνονται καταστροφικοί για το gameplay λειτουργώντας ανεξέλεγκτα, χάνονται, κολλάνε σε βράχια ή δέντρα και η κύρια χρήση τους είναι μπαούλα με πόδια και στόχοι για τους εχθρούς. Η καλλιτεχνική διεύθυνση δένει απόλυτα και με το σενάριο και με το τοπίο. Η αυστηρότητα και αγριότητα κυριαρχεί, με την αισθητική των πόλεων και των αντικειμένων να είναι κλασσικά βορειοευρωπαϊκή. Η Bethesda καταφέρνει να δώσει ποικιλομορφία στους χώρους του Skyrim προσέχοντας να υπάρχουν ομαλές εναλλαγές, οι διαφορετικές περιοχές να μη μοιάζουν ατάκτως ειρημένες.

Το κερασάκι στη τούρτα είναι οι δράκοι. Χωρίς υπερβολή είναι οι πιο όμορφοι και περήφανοι δράκοι που έχουν εμφανιστεί σε παιχνίδι και οι μάχες μαζί τους δε γίνονται ποτέ κουραστικές. Επικίνδυνοι, περήφανοι, απρόβλεπτοι και πανέμορφοι, αποτελούν σημαντικότατο κομμάτι του τίτλου τόσο σεναριακά όσο και σε θέμα gameplay. Με την ατμόσφαιρα να έχει περιγραφεί επαρκώς (ή τουλάχιστον έτσι εύχεται ο γράφων) σε συνδυασμό με το Radiant AI, ο παίκτης μπορεί να περιμένει στιγμές στα όρια του γραφικού. Μια μάχη ενάντια σε δράκο στην οροφή ενός πύργου χτισμένου πάνω στην κορυφή ενός βουνού με τόξο και βέλη καθώς το βόρειο σέλας γεμίζει το νυχτερινό ουρανό είναι κάτι που μένει έντονα στον παίκτη. Ο τρόπος που πετούν είναι συγκλονιστικός και όλες τους οι κινήσεις είναι μεγαλοπρεπείς, ταιριαστές σε πανίσχυρα πλάσματα των θρύλων. Οι developers πετυχαίνουν διάνα στην αποτύπωση του συμβόλου του Skyrim, δίνοντας αυτό ακριβώς που είχε στο μυαλό του ο κάθε οπαδός των RPG.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 13

Το lockpicking και το stealth παίζουν και πάλι σημαντικό ρόλο, αλλά δεν είναι από τα δυνατά χαρτιά του παιχνιδιού. Το εξαιρετικό σύστημα του Oblivion αντικαταστάθηκε με ένα μηχανισμό trial and error με μια δόση ικανότητας,  Το sneaking είναι ίδιο σα μηχανισμός με τα διαφορετικά perks και τα stealth kill animations να δίνουν μια όμορφη νότα. Παραμένει διασκεδαστικό και λειτουργικό με τον τρόπο του, αλλά με 5 χρόνια να έχουν περάσει από τότε που εφαρμόστηκε, με τόσο νερό να έχει κυλήσει στο αυλάκι και ένα Deus Ex: Human Revolution να έχει διδάξει stealth σε RPG φαντάζει πρωτόγονο. Μια πολύ συνηθισμένη σκηνή είναι ο ήρωας να κάνει sneak damage με τόξο, να κρύβεται περιμένοντας τους αντιπάλους να σταματήσουν να ψάχνουν και μετά να κάνει πάλι το ίδιο. Είναι αστείο το να σκοτώνει απευθείας ένα bandit από θέση stealth, οι αντίπαλοι να βλέπουν το πτώμα, να μη βρίσκουν τον παίκτη και να αναφωνούν «must have been my imagination» χωρίς να υπάρχει συναγερμός ή να αλλάζει η συμπεριφορά τους. Κατανοητό το ότι το ΑΙ είναι προσανατολισμένο σε άλλες κατευθύνσεις (και όπως ειπώθηκε το σύστημα αυτό λειτουργεί σωστά ενώ οι εχθροί ακούν και βλέπουν πολύ καλά) αλλά είναι αναχρονιστικό.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 14

Από την άλλη, η αλχημεία και η δημιουργία αντικειμένων είναι σε πολύ καλό επίπεδο, ενώ σε συνδυασμό με το enchanting δίνουν πλειάδα δυνατοτήτων και λόγο ατέλειωτης αναζήτησης συστατικών και πειραματισμού. Τέλος, οι διάλογοι δεν είναι πολύ μεγάλοι ή πολύπλοκοι μα ζωντανοί και καλογραμμένοι και περιλαμβάνονται απόπειρες πειθούς και εκφοβισμού. Τεχνικά, το Skyrim κερδίζει το παιχνίδι καθαρά λόγω της αίσθησης που αποπνέει και της καλλιτεχνικής διεύθυνσης. Η Creation Engine είναι μια πολύ βελτιωμένη έκδοση της μηχανής γραφικών του Oblivion που, παρά το πολύ καλό τελικό αποτέλεσμα, δεν καταφέρνει να πιάσει τα κορυφαία standards που έχουν τεθεί από το Battlefield 3 ή το Witcher 2. Τα γραφικά είναι πολύ καλά αλλά δεν είναι τα καλύτερα αυτή τη στιγμή και η ηλικία της μηχανής γραφικών δε μπορεί να κρυφτεί. Τα textures είναι στην πλειονότητά τους προσεγμένα, το draw distance αχανές και το frame rate σταθερό (πάντα ανάλογα με τις ρυθμίσεις και το σύστημα του χρήστη). Οι χώροι του τίτλου, τόσο εξωτερικοί όσο και εσωτερικοί, βρίθουν μικρών λεπτομερειών που προσδίδουν αληθοφάνεια και συμβάλλουν τα μέγιστα στη δημιουργία της απαράμιλλης ατμόσφαιρας. Τα εφέ καιρού είναι εξαιρετικά υλοποιημένα. Τα κέρινα πρόσωπα του Oblivion απουσιάζουν μα μια απάθεια, ή στασιμότητα έκφρασης με άλλα λόγια, παραμένει, πράγμα που αντισταθμίζεται από τη λεπτομέρεια που έχουν οι NPCs.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 15

Στην αρχική κυκλοφορία δεν υποστηριζόταν SSAO ή Crossfire, κάτι που άλλαξε με τους νέους drivers για ATI και Nvidia που προσέθεσαν υποστήριξη για το ένα και ambient occlusion για το άλλο. Δεν αξιοποιούνται επίσης τετραπύρηνοι επεξεργαστές ενώ η virtual memory έμενε κλειδωμένη στα 2 GB, κάτι που διορθώθηκε γρήγορα από τη ενεργή από την πρώτη στιγμή mod community με το περίφημο LAA fix (και η Bethesda φρόντισε να καταστήσει ανενεργό εντάσσοντας το Skyrim στο Steam). Οι σημαντικότερες πληγές στον οπτικό τομέα είναι το εμφανέστατο και διαρκές flickering των σκιών (κυρίως σε φωτισμό από τον ήλιο) και το animation. Το πρώτο δεν έχει διορθωθεί με κάποιο τρόπο μέχρι στιγμής, παρά τα διάφορα tweaks, πρόκειται για οφθαλμοφανές ζήτημα που απλά αγνοήθηκε και δεν υπάρχει κάποια ανακοίνωση προς το παρόν. Το δεύτερο συνδυάζεται με το επίσης προβληματικό clipping. Πολλές φορές οι εχθροί αλλού πατάνε και αλλού βρίσκονται, αλλάζουν θέση χωρίς να κινούν σωστά τα πόδια τους -ενίοτε καθόλου- κολλάνε όπως και ο παίκτης  σε χαμηλά εμπόδια και δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο τον υπολογισμό της σωστής απόστασης. Η επίδραση στη melee μάχη είναι η αναμενόμενη, και είναι ένας από τους λόγους που περιγράφηκε προηγουμένως αρνητικά.

Δεν ήταν λίγες οι φορές που ζώα σκαρφάλωναν τους βράχους σαν 4x4 ενώ μια φορά ο γράφων είδε κάτω από το νερό μια… κατσίκα. Ζωντανή. Το clipping λειτουργεί επίσης άσχημα, ειδικά στο άλμα. Πάρα πολλές φορές ο χαρακτήρας προσπάθησε να πηδήξει σε ένα βράχο για να μείνει κολλημένος στην άκρη του και να περιμένει να πέσει για να ξαναπροσπαθήσει, ορισμένες φορές χέρια και πόδια περνούν μέσα από τοίχους (ειδικά μπλοκαρισμένων αντιπάλων) και το πιο παράδοξο είναι οι άκρες των περιοχών. Όταν ο ήρωας φτάσει σε μια πλαγιά όπου δε μπορεί να ανέβει άλλο και προσπαθήσει να πηδήξει για να ανέβει λίγo- λίγο ή να φτάσει σε ένα πιο ομαλό σημείο για να συνεχίσει θα χτυπήσει σε έναν αόρατο τοίχο και θα διαπιστώσει ότι δε μπορεί να κάνει άλμα -ένα καθαρό σημάδι από τους θεούς του Βορρά ότι δε θέλουν να πάει από εκεί αλλά πρέπει να κάνει τον κύκλο. Τα παραπάνω δεν είναι ο κανόνας και δεν εμφανίζονται συνέχεια, αλλά παρουσιάζονται αρκετά συχνά ώστε να μην είναι αμελητέα λάθη και να ενοχλήσουν τον παίκτη.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 16

Τα glitches είναι αρκετά αλλά ελάχιστα είναι game breaking. Τα περισσότερα είναι αμελητέα ή διορθώνονται μετά από λίγο, ενώ μερικά είναι τόσο διασκεδαστικά που μακάρι να μη διορθωθούν ποτέ. Σε αυτό τον τομέα θα πρέπει να υπάρξει μεγάλη ανοχή λόγω του ανοιχτού και πολύπλοκου χαρακτήρα του Skyrim, αλλά η αλήθεια είναι πως η κατάσταση είναι αρκετά καλή. Το πιο σοβαρό ζήτημα είναι το lag στο PS3, που διορθώνεται με το τελευταίο patch, και κάποια crashes. Η προσωπική εμπειρία του γράφοντος είναι πως δε συναντήθηκε πουθενά κάποιο σοβαρό πρόβλημα παρά μόνο κάποιες διασκεδαστικές στιγμές με σκελετούς δράκων να πέφτουν από τον ουρανό. Η μουσική του Jeremy Soule από την πλευρά της είναι από τα καλύτερα soundtracks της χρονιάς. Επική, ατμοσφαιρική, δένει απόλυτα με το τοπίο και δίνει το σωστό τόνο κάθε στιγμή, λειτουργώντας είτε σα χαλάκι είτε δίνοντας ένταση στη μάχη. Επισκιάζεται μόνο από τα ακόμα καλύτερα voice overs, που είναι αντάξια των ονομάτων που συμμετέχουν και συμβάλλουν τα μέγιστα στην πειστικότητα των χαρακτήρων που συναντά ο ήρωας.

The Elder Scrolls V: Skyrim Image 17

Το Skyrim, λοιπόν, παρά τις αδυναμίες του κάνει καταπληκτικά αυτό ακριβώς που ήθελε το κοινό του και απαιτεί η παράδοση της Bethesda. Δημιουργεί έναν αληθοφανή, πανέμορφο και συμπαγή κόσμο που απαιτεί από τον παίκτη να ασχοληθεί μαζί του για ώρες μα ταυτόχρονα τον κερδίζει από την πρώτη στιγμή. Έναν κόσμο επιβλητικό,  γεμάτο με ανακαλύψεις και εμπειρίες. Το καλύτερο Elder Scrolls και ίσως το καλύτερο open world RPG, που δικαιώνει πλήρως την αναμονή και τη στάση των οπαδών της σειράς. Για το «μη φανατικό» το σημείο κλειδί είναι η ατμόσφαιρα, που από μόνη της είναι αρκετή να τον κάνει να αγνοήσει τα υπαρκτά και σημαντικά προβλήματα κυρίως στη μάχη. Από την άλλη, ιδωμένο από απόσταση, έχει λάθη και παραλείψεις που όχι μόνο θα μπορούσαν να έχουν εξαλειφθεί μα είχαν επισημανθεί και στο παρελθόν. Η ανταπόκριση των όπλων είναι άλλων εποχών, έχουν γίνει παραλείψεις σε ζωτικά σημεία, ο χειρισμός είναι τόσο άβολος στο PC όσο βολικός είναι στις κονσόλες, προκαλώντας δίκαια δυσφορία και ο τεχνικός έλεγχος πριν την κυκλοφορία δεν ήταν ο καλύτερος (αν και η κατάσταση είναι καλύτερη σε σχέση με το Oblivion).



Μια modding community που βρίσκει λύσεις από την πρώτη μέρα μπορεί να εξασφαλίζει τη μακροημέρευση του παιχνιδιού και τη διαρκή ενασχόληση μαζί του μα από την άλλη εκθέτει τους developers σε τεχνικό επίπεδο, ενώ τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές το Internet έχει γεμίσει από παράπονα για το patch 1.2 σε όλες τις εκδόσεις, που προκαλεί μηδενισμό των resistances σε οποιοδήποτε πλάσμα στο παιχνίδι συν τον ήρωα και κάνει τους δράκους να πετούν ανάποδα . Το ευτύχημα είναι πως οι διαθέσιμοι τρόποι παιχνιδιού είναι τόσοι πολλοί που κάποιος θα ταιριάξει στον καθένα. Εκεί που αστοχεί ουσιαστικά, κυρίως με άξονα τις προσδοκίες που είχε δημιουργήσει η ίδια η Bethesda, είναι πως δεν πρόκειται για state-of-the-art τίτλο στον τομέα των γραφικών σε σχέση με τα καλύτερα στην αγορά, ένας τομέας που ένα παιχνίδι που αυτοπροβάλλεται ως Game Of The Year πρέπει να τον στηρίξει. Ιδωμένο αντικειμενικά δεν είναι το καλύτερο παιχνίδι της χρονιάς. Είναι όμως μακράν το μεγαλύτερο σε όγκο, το πιο φιλόδοξο και το πιο μεγαλεπήβολο. Και στους βασικούς τους στόχους δεν απογοητεύει καθόλου. Οι ατέλειές του συνηθίζονται και ξεπερνιούνται, και όποιος αφιερώσει χρόνο και καλή διάθεση θα ανταμειφθεί πολλαπλάσια.


 

8

ENTERNITY SCORE
ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΕ ΤΟ
Διαβάστε πρώτοι όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook και στο Twitter
47 ΣΧΟΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login
    • Dimcar
    • πρωτο review 5 σελίδων ή ιδέα μου; Ωραίο κείμενο Γιάννη :)

    • ramparter
    • Δε γινεται να βαλεις 8 σε εναν τιτλο που κατα μεσο ορο εχει πανω απο 9, καποιο λαθος εχεις κανει.

    • Alucard
    • Δεύτερο. Τόσο ήταν και το review του Deus Ex και πάλι από τον Γιάννη. Τυχαίο; :P

      Είναι κρίμα που δεν αναβαθμίστηκε το σύστημα μάχης ουσιαστικά, αλλά, όπως περιγράφεται εδώ με εξαιρετικό τρόπο, η ατμόσφαιρα του παιχνιδιού είναι απλώς εκπληκτική.

    • Plisken
    • Και επειδη εχει Μ.Ο πανω απο 9 τι? Κατεβατα ολοκληρα μπορω να σου γραψω με παιχνιδια που πηραν 9 και δεν αξιζαν ουτε για 7.

      Πολυ καλο review. Πολυ σωστη βαθμολογια για εμενα,και πραγματικα τα εχεις γραψει σχεδον ολα. Απο τα καλυτερα review που εχω διαβασει εδω.

    • silver_knight
    • Νομίζω το review αναφέρεται πιό πολύ σε Pc users ,σωστά?Μόνο έτσι μπορώ να διακιολογήσω το βαθμό.

    • JamieT
    • Εγώ ένα ξέρω: Believe, believe the Dragonborn comes...http://bit.ly/sblTkU

    • lovesfool
    • Εγώ πάντως έχω ψηθεί, αν και δεν παίζω ΚΑΘΟΛΟΥ τέτοια παιχνίδια. Σε κάποια στροφή θα με βρει με το παιχνίδι με λίγα φράγκα παραπάνω στη τσέπη και διάθεση για ξόδεμα... που θα πάει;

    • k850stratos
    • Καλό το Review αλλα δεν πιστεύω ότι αξίζει τόσο λίγο ένα τέτοιο παιχνίδι.

    • nfs_maniac
    • Ναι όλα ωραία, αλλα με τα bugs που έχει δεν το σώζουν πλέον τα patches, teza χρειάζεται....

    • Gamer-cy
    • oπας Γιαννη ,μπραβο τρομερο το πεντασελιδο review σου.

    • Giounis
    • To pehnidi ine apla ejeretiko.Vevea ehi arketa bugs opos ke sto kedriko stori kolai.Genika pados Einai ena apo ta kalitera pehnidia pou eho peji fetos ke min akouo vlakies parakalo ta patches to sozoun ke episis einai ena apo ta pio olokliromena pehnidia pou ehoun vgi pote.

    • Giounis
    • Pados to Review einai poli kalo ena megalo mpravo Γιάννη olokliromeni perigrafi

    • Sephiroth
    • Γενικότερο και ειδικότερο σχόλιο...

      Τι ακριβώς θα πει "Δε γινεται να βαλεις 8 σε εναν τιτλο που κατα μεσο ορο εχει πανω απο 9, καποιο λαθος εχεις κανει"; Τι ακριβώς σημαίνει; Ότι δεν έχει δικαίωμα να εκφραστεί ένας συντάκτης ενός κειμένου ανάλογα με την εμπειρία που του άφησε το παιχνίδι; Γιατί πρέπει να διαβάζετε δηλαδή φασόν κείμενα με ίδιες βαθμολογίες; Ποιος ακριβώς κρίνει ότι είναι σωστό το 9 και λάθος το 8; Διαβάζετε απόψεις ανθρώπων που έχουν μία Α εμπειρία πάνω σε ένα τίτλο. Ο Γιάννης είναι φανατικός της σειράς και έλιωσε τον τίτλο πριν γράψει το αναλυτικότατο review. Για μένα χάνεται το νόημα σε τέτοιες συζητήσεις. Προσωπικά δεν με ενοχλεί μία υψηλή βαθμολογία ή μία χαμηλή βαθμολογία, αρκεί να στοιχειοθετείται μέσα από το κείμενο.

    • nfs_maniac
    • Giounis πρόσεχε λίγο σε παρακαλώ την γλώσσα σου... Κόψε να χαρακτηρίζεις την άποψη του άλλου "βλακείες" και μάθε να σεβεσαι..... (για το θέμα χιουμορ, δεν θα μπω στον κόπο....)

    • majorfox
    • Επικο εργο που δεν θα χασω! συγχαρητηρια για το review !

    • Mithrantir
    • Μπράβο Γιάννη,ωραίο κείμενο και πλήρες.
      Εγώ πάντως(ως fanold-man της σειράς,που σέβεται τον εαυτό του), δε θα μου πήγαινε η καρδιά να του βάλω κάτω απο 9, και καρμπόν το Oblivion να 'ταν.
      :))

    • Helloween81
    • Ο reviewer εχει ως "δουλεια" να παρουσιασει ενα παιχνιδι οχι να χαιδεψει τα αυτια του κοσμου. Εδω βλεπω σε 5 σελιδες μια αναλυση στην οποια τεκμηριωνει την αποψη του. Απο την στιγμη που υπαρχει ενα κειμενο το οποιο αναλυει το παιχνιδι μη κολλατε στον βαθμο. Για εμενα οι βαθμοι δεν θα επρεπε να υπαρχουν στις παρουσιασεις. Απλα ειναι φετιχ αναγνωστων/reviewer. Μπορω να βρω απειρα παραδειγματα παιχνιδιων που το κειμενο δεν συμβαδιζει με τον βαθμο οπως επισης και αλλα πολλα για να υποστηριξω γιατι δεν θα επρεπε γενικα (δεν εννοω μονο εδω προς θεου) να μπαινει βαθμος στο τελος. Απο εκει και περα το παιχνιδι αυτο θα το ψηφισει χαλαρα ο κοσμος ως game of the year και αυτο ακομα και ο reviewer που διαφωνει φανταζομαι θα το σεβαστει.

      Η μονη μου ουσιαστικη διαφωνια ειναι στον τομεα των γραφικων και τα ιδια ελεγα στην διαφωνια battlefield vs mw3. Τα γραφικα σαφως κρινοντε ως γραφικα αλλα πρεπει να υπολογιζεται και ο παραγοντας γραφικα και μεγεθος κοσμου. Μπορει να κανεις ενα δωματιο με γραφικα που να αφηνεις τον αλλο χαζο και ταυτοχρονα να "τρεχεΙ" στα 60 fps. Αμα πας να κανεις ενα δασος με μια λιμνη με γραφικα ομοια με του "φανταστικου" δωματιου τα fps σου δεν υπαρχει περιπτωση να μεινουν 60. Mε λιγα λογια οι τιτλοι που προσφερουν μεγαλο και ανοιχτο κοσμο οπως αυτου του ειδους τα RPG η τα MMO δεν μπορουν και δεν πρεπει να κρινοντε στον τομεα των γραφικων σε συγκριση με παιχνιδια μικροτερα σε μεγεθος που σε αλλαζουν περιβαλλον "κομματι" - "Κομματι".

      Εγω παντως θα το προσπερασω στα rpg πλεον με ενδιαφερει το online pvp και οχι το pve. Την ιδια στιγμη ομως εχω την αισθηση οτι θα αναδειχνει game of the year απο τον κοσμο. Και νομιζω οτι αυτο θα γινει τοσο απο fanboys οσο και απο ουδετερους παιχτες.

      Πολυ καλο και αναλυτικο review.

    • silver_knight
    • Όπως η καλός σχολιασμός σε μια κριτική αποδέχεται αδιαμφισβήτητα έτσι θα πρέπει να αποδέχεται και ο αρνητικός.Και μιας και τα ρεview είναι περισσότερο υποκειμενικές απόψεις (κάτι στο οποίο συμφωνώ απόλυτα) ο καθένας έχει το διακίωμα να διαφωνεί.Ας πούμε εγώ διαφωνώ με τη βαρύτητα που δίνονται σε κάποια αρνητικά του παιχνιδιού...Αυτό δεν σημαίνει οτι το review είναι χάλια...Απλά διαφωνώ...Αφαιρείται απο κανέναν αυτό το δικαίωμα?

      Κάτι άλλο που θέλω να παρατηρήσω είναι οτι μερικά άτομα εκτείθονται με αυτά που λένε γιατί φάσκουν και αντιφάσκουν...και δεν αναφέρομαι στο review του Γιάννη

    • Giounis
    • Sihoreseme an se stenahorisa me tin glosamou ke se prosvala den iha skopo alla pisteuo oti auto pou tipothike den ishii pola pehnidia me ta patches eginan poli kalitera.

    • Shepard
    • Μπράβο ρε Γιάννη! Χορταστικότατο το review σου και πλήρες!

      Το παιχνίδι θα αγοραστεί με την πτώση τιμής του!

    • Sephiroth
    • Δεν αφαιρείται το δικαίωμα κριτικής από κανέναν silver_knight, απλά θέλω όποιος διαφωνεί να αναφέρει τα επιχειρήματά του για να μπορεί να γίνει κουβέντα.

    • silver_knight
    • Εγώ εξήγησα σε ποιά πράγματα διαφωνώ.Όπως και στο βαθμό..Που απο τη στιγμή που υπάρχει είναι διαθέσιμος προς σχολιασμό...Γενικότερα διαφωνώ με τις βαθμολογίες αλλά απο τη στιγμή που υπάρχουν είναι για να σχολιάζονται.Και όσο υποκειμενικός έιναι ο βαθμός του Γιάννη και του κάθε Γιάννη ( και γούστο του και καπέλο του στη τελική) άλλο τόσος είναι ο βαθμός κάθε άλλου που διαφωνέι..Όλα αυτά τα λέω γιατί το προηγούμενο ποστ σου Παύλο ήταν τελείως επιθετικό με όσους διαφώνησαν με το reveiw...¨Ενα review που είναι πάρα πολύ καλό κατα τη γνώμη μου και φουλ επεξηγηματικό...Εκτός αν πρέπει όλα να είναι θετικά...Μπορεί και να παρεξήγησα αυτό που είπες απλά τέτοια εντύπωση πήρα.

    • Sephiroth
    • Όχι, καμία σχέση. Αν είδες, διαφώνησα με την απάντηση του Ramparter (που απ' ότι κατάλαβα αργότερα μάλλον το έλεγε με εντελώς διαφορετικό στιλ), που απλά αναφέρει ότι επειδή δεν κινείται στα ίδια επίπεδα με αυτά του Metacritic ας πούμε κάτι δεν πάει καλά. Επειδή μάλιστα έχει γίνει και όλη η φασαρία με το Uncharted 3 και το Modern Warfare 3, καταλαβαίνεις ότι χρειάζεται ιδιαίτερη αντοχή στο να μην εκραγεί κανείς με αυτά που έχει διαβάσει. Φαντάσου το τι μηνύματα έχω πάρει στο Facebook, εδώ ή και σε MSN, Skype για αυτά που γράψαμε. Αυτό που προσπαθώ να εξηγήσω σε ΚΑΘΕ post μου είναι ότι είναι δεκτές οι παρατηρήσεις, αρκεί να συνοδεύονται από αιτιολόγηση για να γίνεται και διάλογος. Δεν έχουμε τη δυνατότητα να γράφουμε πάντα 5 σελίδες reviews (μιας και δεν είναι αυτή η λογική μας, πέραν εξαιρέσεων), αλλά και σε 1000 λέξεις κείμενο, θεωρώ ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των reviews μας δεν υπήρξε πρόβλημα.

    • Plisken
    • Αν εξαιρεσω τις βαθμολογιες,που οπως ειπε και ενας φιλος πιο πανω θα ηταν καλυτερα αν δεν υπηρχαν, ολα τα reviews που διαβαζω στο σαιτ ειναι πολυ προσεγμενα και αιτιολογημενα. Ενταξει δνε γινεται να συμφωνουμε ολοι σε ολα,αυτο ειναι δεδομενο.

      Συνηθως οι συζητησεις παντως χαλανε οταν γινεται η εισβολη των fanboys....η κταστροφη των games ανα τον κοσμο. Period...

    • Anest
    • πολυ καλο review αναλυτικοτατο εμπεριεχοντας ολες τις λεπτομεριες για καποιον που ενδιαφερεται για το παιχνιδι και θελει να εχει μια αποψη πριν το παιξει!!!οσο για την βαθμολογια πιστευω αυτο ειναι προσωπικα θεμα για το πως βλεπει το καθε game o καθε gamer αν και δεν διαφωνω με την συγκεκριμενη βαθμολογια!!!!!πολυ καλη δουλεια μπραβο!!!!

    • Dimcar
    • πολλές φορές μπορεί να βαθμολογήσουμε απλά με τη λογική ότι "ήθελα να περιμένω ένα παιχνίδι του 9,5-10 γιατί έτσι έπρεπε να είναι, αλλά ξενέρωσα με 5 πράγματα που παρόλο που ο Χ τίτλος είναι παιχνιδάρα, δε μου κάνει για 10" από τη στιγμή που το θέμα βαθμολογία είναι υποκειμενικό, τότε πρώτα και πάνω από όλα αυτό που πρέπει κανείς να προσέχει είναι ένα πολυ καλόγραμμένο και αναλυτικό κείμενο το οποίο περιέχει όλα όσα θα ήθελε κάποιος να διαβάσει.
      αυτά από μένα για το θέμα βαθμολογία (προς το παρόν :))

    • Tobajaras
    • Καταρχάς να σας ευχαριστήσω θερμά όλους για τα σχόλιά σας. Χαίρομαι όπως πάντα να τα διαβάζω και έχουν γραφτεί πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Πρώτη απάντηση επί της ουσίας

      @ Helloween81 - Σωστό το σχόλιο αλλά έχουμε δείγμα από τις κορυφαίες μηχανές γραφικών για το πώς λειτουργούν και σε κλειστούς και σε ανοιχτούς χώρους - το Battlefield 3 έχει και πολλούς και τεράστιους χάρτες που μπορεί να μη φτάνουν το Skyrim αλλά έχουν και εναλλαγές και μεγάλο draw distance. Για το Witcher 2 η σύγκριση αφορά κλειστούς χώρους και πόλεις. Γενικά δε συμφωνώ στα διαχωριστικά ανάμεσα στα είδη στον τεχνικό τομέα, γιατί είναι όλα θέμα customization της μηχανής γραφικών. Φαντάζομαι θα θυμάσαι πχ το πόσο καλά αποδείχτηκε πως έτρεχε η Quake 3 engine σε οπτική τρίτου προσώπου μια φορά κι έναν καιρό. Ακόμα κι έτσι όμως, βάζοντας το Skyrim του PS3 δίπλα στο περσινό Red Dead Redemption του PS3, δε νομίζω πως έχουν μεγάλη διαφορά. Μια χαλαρότητα πάντως στους ανοιχτούς κόσμους πρέπει να υπάρχει, συμφωνώ, αλλά η Bethesda μας είχε προετοιμάσει για διαφορετικά πράγματα και κατέβηκε στο γήπεδο με μια αναβαθμισμένη Gamebryo. Ε, δεν τραβάει.

      Για το βαθμό, με βάση τα αρνητικά στοιχεία και τα λάθη που είδα έκρινα πως δεν άξιζε παραπάνω. Αν κατάπινα τις κακές σκιές και το animation στο βωμό του "το gameplay μετρά περισσότερο από τα γραφικά" έπεφτα στη melee μάχη. Αν κατάπινα και αυτό στο βωμό του "δεν έγινε και τίποτα, υπάρχει και η μαγεία" έπεφτα στα τεχνικά προβλήματα ή στο χειρισμό του PC ή στα saves του PS3. Αν έλεγα πως και αυτά θα διορθωθούν με patch έπεφτα στα χάλια της Bethesda με τους δράκους που πάνε με την όπισθεν και τα μηδενισμένα resistances. Σαν πολλά δε μαζεύτηκαν? Δε μπορούσα και δεν ήθελα να γίνω τόσο ελαστικός και στο κάτω κάτω και άλλα παιχνίδια κάνουν κάτι καταπληκτικά στο είδος τους με λιγότερα προβλήματα.

      Από εκεί και πέρα εννοείται πως είστε ελεύθεροι να αξιολογήσετε διαφορετικά τα πράγματα και να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα (και όποιο παιχνίδι θέλετε GOTY), για όνομα του Θεού. Ένας βασικός στόχος του οποιουδήποτε review δεν είναι να καταγράψει την Απόλυτη Αλήθεια (μακριά από εμένα τέτοιο καλάμι), αλλά να δώσει στον καθένα τη δυνατότητα να καταλάβει από μόνος του αν αυτό το κάτι θα του αρέσει και αν αξίζει τα χρήματά του. Δε μπορώ λοιπόν να διαφωνήσω για το πώς σταθμίζετε τα πράγματα ή πού ρίχνετε βάρος (ο καθένας έχει τα δικά του μέτρα) αλλά πολύ ευχαρίστως να συζητήσω οτιδήποτε επί της ουσίας για το Skyrim και το review.

      Σε κάθε περίπτωση, ένας βαθμός δε θα σας κάνει να ευχαριστηθείτε περισσότερο ή λιγότερο ένα παιχνίδι.

    • Mithrantir
    • Φίλε Γιάννη,

      Από τη στιγμή που το κείμενο γράφεται με μεράκι και χωρίς καμμία δόση συμπάθειας ή εμπάθειας προς τον τίλο,αλλά με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αντικειμενικότητα, σε μία ουσιαστικά υποκειμενική γνώμη, και 4 να βάζες κανείς νορμάλ δε θα μπορούσε να σου πεί το οτιδήποτε.

      Αλλά και πάλι, είμαι μεγάλος fan του παιχνιδιού και όσα στραβά και να βρώ, το αγαπάω.Οπότες, το κάτω του 9 θα έκανε τζιζζζ.
      :))

    • Rhamnous
    • Το πρόβλημά μου με το review είναι ότι εστιάζει το περισσότερο μέρος του σε στοιχεία που δε του αρέσουν.

      Όλα τα elder scrolls games και τα rpg γενικότερα, χαρακτηρίζονται από απλοϊκό combat, οπότε να αφιερώνει μια σελίδα στο γεγονός ότι το combat δεν είναι ρεαλιστικό και μόνο μια παράγραφο περιγράφοντας τον κόσμο και τα quest μου κάνει εντύπωση. Η μαγεία του παιχνιδιού προέρχεται από τα άπειρα quest και ειδικότερα από τη main και τα guild quests που δεν αναφέρει πουθενά.

      Ένα ακόμα πρόβλημα που αντιμετωπίζει είναι τα menu και γενικότερα κατά τη διάρκεια του combat που πρέπει να κάνει κάποιος pause για να χρησιμοποιήσει αντικείμενα. Αυτό γίνεται σε όλα τα rpg, δεν είναι hack n slash τίτλος...

      Για τα γραφικά συμφωνώ δεν είναι BF3 αλλά τα τοπία και dungeon με έχουν αφήσει άφωνο περισσότερο από κάθε άλλο παιχνίδι.

      Έχω παίξει μέχρι τώρα 100 ώρες και μπορώ να πω ότι είναι ένα από τα κορυφαία παιχνίδια όλων των εποχών. Το review, αποτυγχάνει να αποτυπώσει το πόσο απίστευτο είναι το Skyrim.

    • BigBOSS
    • το game είναι απίστευτο με εκπληκτική ατμόσφαιρα, έχει αυτό που λέμε βάθος, για την ακρίβεια τεράστιο βάθος στο gameplay, μπορείς να κάνεις χίλια δυο πράματα μαθαίνοντας παράλληλα πράματα για το παρελθόν του Skyrim και επίσης υπάρχει σαφής βελτίωση σε σχέση με το Oblivion σε όλα τα επίπεδα. Eπίσης όπως είπε και ο Helloween είναι άκυρο να συγκρίνεις τα γραφικά ενός παιχνιδιού που αναπαριστά τεράστιες εκτάσεις γης με ένα game που τα επίπεδα του είναι μεγέθους ενός dungeon στο Skyrim, πραγματικά άκυρη λογική. Για μένα μάλλον GOTY για βαθμό θα του έβαζα ένα 9.

      80 ώρες και συνεχίζω ακάθεκτος:)

      Rhamnous "Η μαγεία του παιχνιδιού προέρχεται από τα άπειρα quest και ειδικότερα από τη main και τα guild quests που δεν αναφέρει πουθενά. "

      έτσι για αυτό γουστάρουμε Elder Scrolls για την φοβερη αίσθηση της εξερεύνησης και περιπέτειας.

      ΥΓ: νομιζω πως ο κόσμος του Skyrim είναι και μεγαλύτερος και το κυριοτερο πολύ πιο γεμάτος από αυτον του RDR, από κάθε αποψη, και έχει και καλυτερα γραφικά και εφέ.Ένας χάρτης του BF3 δεν είναι ούτε το 10% της έκτασης του Skyrim συν όλη την πολυπλοκότητα αυτού, βουνά, χαράδρες, λόφοι, χωριά, δάση, ποτάμια, πόλεις, χωριά, NPCs, μετάβαση απο ηλιοφάνεια σε χιονοθύελα κτλ, τα Witcher χωρίζονται σε κεφάλαια δεν έχουν τεράστιο ενιαίο κόσμο. Πχ το Skyrim μπορεί να συγκριθεί ως προς τα γραφικά με rpgs σαν πχ το Gothik 3 κ.α.

    • Tobajaras
    • @ Rhamnous Η μαγεία και το υπόβαθρο του κόσμου είναι το πρώτο πρώτο πράγμα που γράφω και πιάνει μια σελίδα ακριβώς μαζί με τα quests, μεγαλύτερο τμήμα από αυτό της μάχης. Το να αναφερθώ με λεπτομέρειες σε αποστολές είναι ξεκάθαρα spoiler. Αντί να το χαλάσω σε κάποιον περιγράφω τη νοοτροπία τους και λέω δυο πράγματα που τα συναντάς νωρίς. Με τα hotkeys στο PC αλλάζεις εξοπλισμό χωρίς να παγώνεις το παιχνίδι. Το quick menu στις κονσόλες είναι μια χαρά και δεν το μετράω σαν αρνητικό. Το ότι στα RPG υποχρεωτικά κάνεις pause για να αλλάξεις όπλα ή να χρησιμοποιήσεις αντικείμενα δεν ισχύει. Όλα έχουν quickslots ενώ το pause της Bioware για εντολές είναι κάτι τελείως διαφορετικό.

      @ BigBoss όπως είπα και πριν δεκτό, αλλά ποιό είναι το δείγμα σου? Το Gothic 3 τα έχει τα χρονάκια του και έστρωσε με community patch 1+ GB (άθλιoς τεχνικός έλεγχος παιχνιδάρα δε) , το Oblivion αποκλείεται, το GTA 4 ή το Infamous 2 είναι σε πόλεις, το RDR αναφέρθηκε...Ποιό μένει? Αν θεωρήσουμε πως το Skyrim παίζει μπάλα μόνο του δε βγαίνει κάποιο συμπέρασμα, ας το αφήσουμε μόνο του μέχρι το επόμενο Elder Scrolls να νιώθει και νικητής - και επαναλαμβάνω πως το αποτέλεσμα είναι πάρα πολύ καλό και θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο με mods.

    • Manos112
    • Μπράβο στον συντάκτη για αυτό το όμορφο review. Το παιχνίδι είναι Ε-Π-Ι-Κ-Ο, τα Χριστούγεννα πάει για αγορά!!!

    • Artisan3
    • http://www.youtube.com/watch?v=4z9TdDCWN7g&list=PLE42AD2A67CCF6FBB&index=10&feature=plpp_video

      Μόνο αυτό τίποτα αλλο και καλό ταξίδι....

    • JamieT
    • @Artisan3 Τσέκαρε την πρώτη σελίδα με τα σχόλια! :P Το είχα ποστάρει και εγώ. Πόσο έπος...

    • DrManolo
    • Πολύ χορταστικό το review bravo man. Το soundtrack είναι πραγματικά μαγευτικό.

    • BigBOSS
    • Devil Spawn δεν είναι ισάξιο του Oblivion αλλά καλύτερο του Oblivion, από κάθε άποψη.

    • Shinigami
    • Φιλε γιαννη,φοβερο το review σου αλλα και εγω ειμαι αντιθετως ως προς την βαθμολογια που του εδωσες. Δεν λεω οτι δεν εχεις δικαιωμα να του βαλεις 2 ή 4 αλλα θελω να μου πεις πως θα ενοιωθες οταν μαθαινες πχ οτι τελικα βγηκε game of the year?! δεν θα νοιωσεις οτι το ψιλοαδικησες? και μην μου πειτε οτι εχουν βγει GOTY παιχνδια με 7-8 βαθμολογια... τερμα με τους αριθμους,το παιχνιδι αξιζει καθε ευρω που ξοδεψε καποιος και ειδικοτερα οταν φτιαχτουν τα μικροbugs που εχει το παιχνιδι (που μεταξυ μας λογικο να υπαρχουν γτ μιλαμε για εναν ΤΕΡΑΣΤΙΟ χαρτη για εξερευνηση)

    • Sephiroth
    • Shinigame, το να αλλάξει την εικόνα μας ότι κάποιο (με τα δικά τους κριτήρια) το έβγαλαν game of the year, είναι σαν να λέμε "δε γίνεται να πάρει 8, αν το IGN ή το GameSpot του έχουν βάλει 9". Δεν υπάρχει λογική σε αυτό. Άποψή μας (που στοιχειοθετείται κατά την άποψή μας στο κείμενο) είναι πως ο τίτλος αξίζει 8. :)

    • ckalatz 93 11
    • Σίγουρη αγορά τα Χριστούγεννα,πολύ καλό Review.

    • LIONHEART
    • Πολύ ωραίο review εύγε σίγουρη αγορά αλλά μετά της γιορτές !!

    • ner0
    • Έχει περάσει καιρός αλλά διάβασα τώρα το review γιατί κάπως μου είχε ξεφύγει.Μια χαρά είναι το review για να μην πω ότι το ανεβάζει κιόλας το παιχνίδι.Στο ps3 ειδικά το game είναι πσιλοαπαράδεκτο και δεν νομίζω να διορθώνονται τα προβλήματα με κάποιο patch.(Τα frame s το καθιστούν πολλές φορές unplayable.).Δεν αμφισβητώ την ποιότητα του τίτλου σε gameplay σενάριο διάρκεια και όλα τα σχετικά,απλά είναι "σπασμένο" σε τεράστιο βαθμό...

    • Artisan3
    • Αν και καθυστερυμένο το σχόλιο,ίσως και λίγο ο γραφών του, συγχαρητήρια για το άρθρο. Διαβάζοντάς το με ώθησε λιγάκι παρπάνω στην απόκτηση του που πραγματοποιήσα και δεν μετανιώνω καθόλου. Δεν θα πω τα ίδια και τα ίδια. Μόνο αυτό...σε σύστημα 3ετίας με τετραπύρηνο Intel στα 2.8 (9550) και την ΑΤΙ 4870 1GB πάιζει σμούθλυ με όλα στα high σε 1920χ1200. Για μενα αυτό έιναι ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!!

    • HeLaNoR
    • Να αφήσω κ εγω το σχόλιο μου. Μιας κ έχω ακολουθήσει το elder scrolls από το morrowind θα ήθελα καταρχήν να δηλώσω την απογοήτευση μου απ το skyrim. Όπως κ πολλοί άλλοι fans της σειράς περίμενα πολύ καιρό και έψαχνα συνέχεια για κάποιο σχόλιο η κάποια ανακοίνωση που θα αναπτερωνε τις ελπίδες μου για τη συνέχιση της σειράς ως που έγινε η αποκάλυψή μετα τυμπανοκρουσίες και βαθμολογίες και σχόλια που με συγκλόνισαν.
      1) Ξεκινώντας το παιχνίδι παρατήρησα ότι τα γραφικά σε σχέση με το προηγούμενο ήταν παραπλήσια.... 6 χρόνια μετά.... Ένα παιχνίδι που το χρησιμοποιούσαν στα banchmarks για χρόνια όφειλε να έχει τουλάχιστον αυτοσεβασμό.
      2) Βγάλαν το skyrim κοινό για pc και ps3 το οποίο είναι μια πολύ παλια παιχνιδομηχανή με περιορισμένες δυνατότητες με ότι αυτό συνεπάγεται...
      3) Τα quests και γενικότερα το story ήταν πολυ πρόχειρο, ρηχό έως και ανούσιο. Δεν μπορεί να σε βάλει στον κόσμο του και πολλές φορές σε αφήνει με απορία. Π.χ. σκοτώνεις τον μισό πληθυσμό, κερδίζεις τον πόλεμο σκοτώνεις και το βασιλιά και σου πετάει ένα ''ευχαριστώ τα λέμε, και που'σαι αν δεις καναν stormcloack στο δρόμο ριχτου''.....;;;
      4) Πολύ απλοποιημένο με πολύ λιγότερες δυνατότητες στα skills και στο enchanting. Λειψό του ταιριάζει καλύτερα.
      5) Να αναφερθώ στα bugs; Πολλά, πάρα πολλά. Δείχνει ότι δεν ενδιαφέρθηκαν αρκετά στο τι θα παραδώσουν στον κόσμο που περίμενε τόσα χρόνια.
      6) Το μενού το οποίο είναι κ απ τα πρώτα που με χτύπησαν κατακέφαλα. Το λιγότερο είναι ότι δεν ταιριάζει στο ύφος του παιχνιδιού. Το χειρότερο είναι ότι είναι δυσχρηστο για pc gamers.
      Με βάση όλα τα παραπάνω πιστεύω ότι δεν συνεχίζει επάξια τον τίτλο του elder scrolls, ότι ήταν μια βιαστική κίνηση της bethesda για γρήγορο χρήμα, να πάρει μερίδιο απο το αγοραστικό κοινό των παιχνιδομηχανων και να κάνει θόρυβο για να λανσάρει και το mmo χωρίς κανένα σεβασμό για τους θαυμαστές της σειράς.
      Ουφ τα'πα και ξαλαφρωσα

    • gamelover
    • εγω δεν καταλαβα ουτε τα μισα......... και εχω και το oblivion:elder scroll στο ps3!!ακομα αναρωτιεμαι τι σκεφτομουν και κυριως ΤΙ ηταν αυτο που με εκανε να το αγορασω.....δεν θα μαθω ποτε....παντως το review του γιαννη ηταν αναλυτικοτατο!!! (ασχετως που δεν καταλαβα τπτ....) τοσο πολυ που βαρεθηκα να το διαβασω....... (λυπαμαι γιαννη αλλα η ωρα που γραφω αυτο το κειμενο ειναι περασμενες 12 και νυσταζω.....:-p) ενα θα πω.... keep walking johnnie...!!

    • zodiakos
    • Θαυμάσιο παιχνίδι, τελεια συνέχεια του Oblivion. Του βάζω ενα 9,5

Μείνε ενημερωμένος

ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΕΟ ΜΑΣ, ΚΑΝΕ ΤΩΡΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ ENTERNITY.GR!