Αγαπητέ χρήστη, παρατηρήσαμε οτι έχεις ενεργοποιημένο Ad Blocker.
Για την καλύτερη εμπειρία σου θα θέλαμε να σε παρακαλέσουμε να το απενεργοποιήσεις κατά την πλοήγησή σου στο site μας ή να προσθέσεις το enternity.gr στις εξαιρέσεις του Ad Blocker.
Με εκτίμηση, Η ομάδα του Enternity

Γιατί το υπερβολικό hype «σκοτώνει» τα παιχνίδια

Με αφορμή την κυκλοφορία του Watch_dogs, review του οποίου μπορείτε να διαβάσετε από τον φίλο Ηλία Πέππα, καθώς και την ανάμεικτη ανταπόκριση του κοινού απέναντί του, ήρθε νομίζω η στιγμή να αναρωτηθούμε αν το όλο hype που δημιουργείται γύρω από συγκεκριμένες κυκλοφορίες λειτουργεί θετικά ή αρνητικά στην τελική. Το Watch_dogs απέσπασε ικανοποιητικές κριτικές (γύρω στο 8 μέσο όρο), αλλά δεν ήταν «αυτό που όλοι περίμεναν». Μήπως αν δεν είχε κανείς κάτι να περιμένει ή αν ο πήχης δεν είχε στηθεί τόσο ψηλά τα τελευταία δυο χρόνια που το παιχνίδι παρουσιαζόταν στις διάφορες εκθέσεις, το Watch_Dogs να έχριζε καλύτερης αντιμετώπισης;

Παραθέτοντας ένα σχόλιο από τον φίλο Κωνσταντίνο Καλκάνη, ο οποίος παρατήρησε μεταξύ άλλων πως «το πρόβλημα είναι πλέον το hype που δημιουργείται από τους ίδιους τους καταναλωτές, από τους ίδιους τους gamers», ίσως να πρέπει να ψαχτούμε περισσότερο εμείς οι ίδιοι, παρά να ερευνήσουμε τις τακτικές των εκδοτριών εταιριών και των development studios. Η «πρώτη φάση» του hype στήνεται από τις εταιρίες που παράγουν το εκάστοτε παιχνίδι, στα πλαίσια ενός marketing πλάνου. Αυτό το πλάνο χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο διάφορα social media και συνοδεύεται από παραγωγές βίντεο που δείχνουν κάποια στοιχεία από το παιχνίδι ή ακόμα και κάποιο livestream, κρατώντας το ενδιαφέρον του κοινού για το παιχνίδι ζωντανό, μέχρι την στιγμή της κυκλοφορίας του. Πρέπει το παιχνίδι να παραμένει «σχετικό» και εντός της μνήμης του καταναλωτικού κοινού, έτσι ώστε να υπάρχει και η επιθυμητή εμπορική επιτυχία του τίτλου. Αν υπάρχει το απαιτούμενο budget, κυκλοφορούν και διαφημίσεις σε διάφορα τηλεοπτικά δίκτυα. Αυτό το είδος hype είναι αναμενόμενο και πλέον αναγκαίο στην εποχή που διανύουμε, όπου το internet και η γενικότερη κουλτούρα των social media και της (υπερ)προβολής, έχει εισβάλει και στην βιομηχανία του gaming. Δεδομένου όμως του γεγονότος ότι ο gamer δεν είναι αναγκασμένος να παρακολουθήσει κανένα από τα παραπάνω μέσα προώθησης και δεν επηρεάζεται αναγκαία από αυτά, η «έρευνα» πρέπει να στραφεί στα εκ των έσω.

Ο μέσος gamer έχει ανώτερα επίπεδα φαντασίας και δημιουργικής σκέψης από τον μέσο άνθρωπο. Με άλλα λόγια βλέπουμε ένα trailer και αρχίζουμε τις υποθέσεις, βλέπουμε άλφα και φανταζόμαστε 100 άλφα. Είναι κάτι που γίνεται αυτόματα και σχεδόν ακαριαία, χωρίς βέβαια κάτι τέτοιο να είναι κακό. Το ζήτημα εδώ είναι πως διαχειριζόμαστε σωστά την ροή πληροφοριών, μια διαχείριση η οποία γίνεται όλο και πιο δύσκολη όταν καθημερινά μεγάλα sites και YouTube κανάλια σχετικά με τον χώρο, προβαίνουν σε υπεραναλύσεις και μικροσκοπικής ακρίβειας παραθέσεις στοιχείων για τα μεγαλύτερα releases που έρχονται. Στόχος είναι η αποδοχή των πληροφοριών και η ανάλυση αυτών μέχρι το σημείο όπου αυτές βγάζουν νόημα και δίνουν μια πλήρη εικόνα για το τι εστί το κάθε παιχνίδι που αξιώνεται να δει το φως αυτού του κόσμου.

Οτιδήποτε πέρα από αυτό οδηγεί τις περισσότερες φορές σε λανθασμένες εντυπώσεις για τις διάφορες πτυχές ενός παιχνιδιού και στην χειρότερη των περιπτώσεων για όλο το παιχνίδι. Είναι επομένως κρίσιμη η «αυτοσυγκράτηση» του νου, όσο αναφορά το τι έχει να περιμένει κανείς από έναν τίτλο, ειδικά όταν πρόκειται για έναν από τους «μεγαλύτερους». Με λίγα λόγια να κρατάμε μικρό καλάθι όπως λέει και ο λαός μας, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου το τελικό προϊόν δεν είχε καμία απολύτως σχέση με τα «δείγματα» που είχαν δειχθεί (εσένα κοιτάω Aliens: Colonial Marines).

Το έχουν πει και οι Public Enemy εξάλλου! “Don’t believe the hype!


 
Διαβάστε όλα τα νέα του Enternity.gr στο Google News, στο Facebook στο Twitter και στο Instagram και κάντε εγγραφή στο Newsletter
13 ΣΧΟΛΙΑ
  • Για να μπορέσετε να προσθέσετε σχόλιο θα πρέπει πρώτα να έχετε κάνει login!

    • https://www.enternity.gr/files/Image/UserAvatars/resized/enternity_50_50.jpg
    • 3000 χαρακτήρες ακόμα
    • Harkyn
    • Ωραίος Παναγιώτη.Συμφωνώ πρέπει να περιμενουμε να δουμε καθε παιχνιδι και να μην το μεγαλοποιουμε μεσα απο τα τρειλερ και τα livestreams.Eιμαι σιγουρος οτι αν το watch dogs εσκαγε μυτη χωρις ολο αυτο το hype θα αποσπουσε εστω λιγο καλυτερες κριτικες.

    • vonzuchter
    • "δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου το τελικό προϊόν δεν είχε καμία απολύτως σχέση με τα «δείγματα» που είχαν δειχθει"... χαρακτηριστικο παραδειγμα το Rome Total War 2... δειτε τα τρειλερ του παιχνιδιου και το βιντεο με τη πολιορκια της καρχηδονας και δειτε το παιχνιδι μετα. Ακομα και τωρα μετα απο καμια 15αρια patches... Συμφωνω σε γενικες γραμμες με ολο το κειμενο απλα θα προσεθετα οτι υπευθυνα για αυτη τη κατασταση ειναι τα καπιταλοσκυλα των εταιριων. Αυτο κανονιζουν το μαρκετινγκ αυτοι δημιουργουν το hype για να αυξηθουν οι προπωλησεις ολα αυτοι τα κανουν. Και πατατα να αποδειχθει το παιχνιδι μεχρι να βγουν ολα τα reviews να ενημερωθουν οι παικτες να μαθευτει οτι το παιχνιδι ειναι φολα αυτοι μονο απο τα preorders εχουν βγαλει το κοστος και με τα εκατονταδες χιλιαδες (ή και εκατομυρια αναλογα το παιχνιδι) κοροιδακια που τα σκανε dayone , weekone , ή τα σκανε στα τυφλα χωρις να διαβασουν reviews , φορουμς , μετακριτικ κτλπ εχουν ηδη βγαλει κερδος και μερικες φορες μεγαλο. Τεσπα. Το παιχνιδι θα το παρω στο WiiU αλλα δε ξερω αν θα το παρω στα 70 ευρω γιατι απο οτι καταλαβα δεν αξιζει τα 70 ευρω... Θα δουμε. Παντως πλεον τα παιχνιδια που θα απογοητευουν θα ειναι ολο και περισσοτερα απο τα παιχνιδια που θα δικαιολογουν το hype και τις απαιτησεις μας. Γκρινιαζαν για νεο hardware οι δημιουργοι. Τους το εδωσαν. Μεχρι τωρα δεν εχουμε δει τιποτα απολυτως. Ενταξει ειναι νωρις. Αλλα και στο pc με τα τουμπανα καρτες γραφικων τιποτα απολυτως δε βλεπουμε. Εχουμε γινει απαιτητικοι για πολλους λογους και κατα καιρους βγαινουν (συνηθως 4-5 τιτλοι το χρονο σπανια ειναι παραπανω) και μερικα διαμαντακια και ανεβαζουν ακομα πιο ψηλα τον πηχυ. Και δυστυχως απλα δε μπορουν να ανταποκριθουν οι εταιριες. Και συνεχως ζητανε περισσοτερα λεφτα απο εμας (αισιως αθορυβα και πονηρα φτασαμε στις 70αρες πλεον) οποτε και εμεις με το δικιο μας απαιτουμε με αυτα τα λεφτα πολλα πραματα.

    • IIphalanxII
    • εγώ πιστεύω ότι φταίνε οι ίδιοι οι καταναλωτές για το λόγο ότι πρέπει να διαβάζουν καλύτερα και να ξέρουν περίπου πως θα βγεί το τελικό προ'ι'όν... μεγάλους τίτλους λίγο πολύ πρέπει να ξέρεις τι να περιμένεις!!! witcher,gta,destiny,division ξέρεις ότι θα είναι διαμάντια πρίν κάν κυκλοφορήσουνε σε αντίθεση με bound by fire που έκανε μπάμ ότι θα ναι μάπα...

    • Alucard
    • Συμφωνώ με κάθε λέξη. Δυστυχώς πολλές φορές επηρεαζόμαστε κι εμείς οι reviewers από αυτή την κατάσταση, ακριβώς επειδή έχουμε συνεχή επαφή με την pre-release πορεία ενός παιχνιδιού. Στην περίπτωση του review του Watch_Dogs νομίζω με βοήθησε πολύ η αποχή που είχα για καιρό από το internet. :P

    • Connie GR
    • O Πέππας προσπαθεί να δικαιολογηθεί. :P

      Σοβαρά τώρα, συμφωνώ μαζί σου Παναγιώτη. Πιστεύω πως το έθεσες spot-on, ιδιαίτερα με την αναφορά σου στην υπερ-ανάλυση της παραμικρής λεπτομέρειας μέχρι αυτή να αποκτήσει νόημα. Πιστεύω πως ένα μεγάλο ποσοστό του hype πλέον δημιουργείται με το να τίθενται οι βάσεις ούτως ώστε οι χρήστες... να το δημιουργήσουν από μόνοι τους.

    • alex4444
    • Συμφωνω με το αρθρο. Μαλιστα χαρακτηριστικο παραδειγμα του αναποδου ειναι το sleeping dogs. Χωρις να προσφερει κατι πιο καινοτομο και εντυπωσιακο, ηρθε απο το πουθενα και μαζεψε 9αρια.

      To sleeping dogs το καψαν δειχνοντας το επι 2 χρονια συνεχεια. Το ξεχειλωσαν το μαρκετινγκ! Κανονικα πρεπει πρωτα να βγαλεις ενα teaser απο πολυ νωρις. Απο τη στιγμη που θα υπαρξει Gameplay υλικο και μετα, εχεις λιγους μηνες στη διαθεση σου για να κυκλοφορησεις το παιχνιδι, γιατι ο κοσμος αρχιζει και χωνευει την ιδεα.

      Εκτος κι αν προκειται για παιχνιδι με τοσο πολλους μηχανισμους, που τo gameplay video δε μαρτυρησε τιποτα... Το watch dogs δυστυχως δεν ανηκει σε αυτη την κατηγορια. Με εξαιρεση τη χρηση του hacking, ολα τα υπολοιπα τα εχουμε ξαναδει.

    • gsmaggiore
    • Έχω την εντύπωση ότι κάνεις μια αρκετά επιφανειακή γενίκευση όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζεις το πρόβλημα.

      Όπως ακριβώς αναφέρεις θα πρέπει εμείς οι ίδιοι να κοιτάξουμε το πως αντιλαμβανόμαστε αυτού του είδους τις πληροφορίες, κατί όμως το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να προσπαθούμε να εξετάζουμε και μεμονωμένα την κάθε περίπτωση προκειμένου να έχουμε τη δυνατότητα να συνυπολογίσουμε και τα όποια ενδεχόμενα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Υπό αυτό το αντιληπτικό πρίσμα λοιπόν μπορούμε (πάλι γενικά) να πούμε ότι έχουμε τις περιπτώσεις τύπου Watch Dogs όπου τα κοινά χαρακτηριστικά θα μπορούσαν να συνοψιστούν (όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα που θίγεις πάντα) στα εξής: α) πρώιμο build μεν εντυπωσιακή τεχνολογία δε β) σκηνοθετημένο και edited trailer η footage και άρα κατ'επέκταση γ) μεγάλη πιθανότητα για downgrade στο final build. Θα μπορούσαμε να πούμε (τουλάχιστον αυτό μπόρεσα να καταλάβω εγώ) ότι η παράπανω περίπτωση αποτελεί γενικότερα την κυρίαρχη τάση και άρα σε αυτή ως επί το πλείστον αναφέρεσαι.

      Υπάρχουν όμως και άλλες περιπτώσεις. Υπάρχει η περίπτωση όπου υπάρχει κάποιο υλικό διαθέσιμο (είτε cgi, είτε in-game footage, είτε απλά πληροφορίες σε γραπτή μορφή κλπ.) και η υπάρχουσα κοινότητα σπεκουλάρει διαμορφώνοντας κάθε είδους θεωρίες και εικασίες γύρω από τα διάφορα συστήματα μηχανισμών, το art direction και γενικότερα το gameplay και το σχεδιασμό ενός τίτλου. Η ειδοποιός διαφορά λοιπόν εδώ είναι ότι η εστίαση φεύγει από τα γραφικά και το γενικότερο επίπεδο της τεχνολογίας και διευρύνεται σε ένα μεγαλύτερο φάσμα τομέων (που σε πολλές περιπτώσεις ξεπέρνανε ως προς το πόσο σημαντικοί είναι τα γραφικά και τα frames) και μάλιστα με την τάση να υπάρχουν και κάποια μόνιμα standards στην όλη συζήτηση όπου το οποιοδήποτε theorycrafting επιβάλλεται να έχει και την επαρκής τεκμηρίωση προκειμένου να έχει (στην τελική) και το οποιοδήποτε κύρος.

      Να μιλήσω με παραδείγματα: Γιατί εγώ ή το οποιοδήποτε κανάλι στο youtube να μην επιχειρήσω να κάνω μια in-depth ανάλυση κάθε δευτερολέπτου του cgi του Bloodborne ή του FFXV όπου σε συνδυασμό με τις οποιεσδήποτε υφιστάμενες σε γραπτή ή άλλη μορφή πληροφορίες να διαμορφώσω τις δικές μου θεωρίες/εικασίες κλπ. σχετικά με όλους τους τομείς που ανέφερα παραπάνω. Πόσο μάλλον όταν το περιεχόμενο που επιλέγω να ανεβάσω online είναι α) προαιρετικό ως προς την κατανάλωση του β) ξεκαθαρισμένο στο σύνολο των περιπτώσεων αυτών ότι πρόκειται να γίνει speculation γ) τεκμηριωμένο ή βασισμένο σε υπάρχοντα και εύκολα προσβάσιμα δεδομένα και δ) υπάρχει πάντα η δυνατότητα του αντίλογου/σχολιασμού/επισήμανσης/κριτικής από τον οποιονδήποτε. Εδώ λοιπόν δε θεωρώ ότι λειτουργεί αρνητικά το hype και απεναντίας δίνει το απαραίτητα ερεθίσματα στην οποιαδήποτε αφοσιωμένη κοινότητα να παράξει αξιόλογο περιεχόμενο (ή ακόμα και να παράξει άριστης ποιότητας feedback για τους devs)

      Άλλη λοιπόν περίπτωση αυτή και άλλη το να βλέπεις το περσινό/προπέρσινο πότε ήτανε footage του Watch Dogs και να λες απλά ότι είναι "επαναστατικό".

    • CaptainGiacGR
    • Πολλες φορες φταινε και οι ιδιες οι εταιριες που δειχνουν gameplay σε συστηματα με τρελο hardware και απο μονες τους ανεβαζουν τον πηχη πολυ ψηλα ;)

    • pandelas
    • Το ηθικό δίδαγμα είναι ένα. Σταματήστε τα preorder γιατί έχουμε καταντήσει να πληρώνουμε για beta games που ποτέ δεν τελειοποιούνται. Θα αναφερθώ για ακόμα μια φορά στη dice-ea (ελπίζω βέβαια ποτέ να μην τη φτάσει η ubi, αλλά δε θέλω να λέω μεγάλες κουβέντες με αυτά που είδα στο watch dogs) που βγάλανε ΤΗ σαπίλα (bf4), αναμένονται ακόμα dlc's για αυτή τη σαπίλα, και παράλληλα γίνεται ανάπτυξη του bf hardline. Τράτζικ

    • tasosdimakis
    • Πολυ ωραια τα ειπες Παναγιωτη.εγω πολλες φορες εχω δει τα αρχικα σταδια των παιχνιδιων και εχω ενθουσιαστει πολυ αλλα μολις ερχονται ολοκληρωμενα ειτε εχω απογοητευτει πληρως η εχω απογοητευτει λιγοτερο.σημασια εχει να περιμενουμε το τελικο αποτελεσμα και μετα να πουμε ουαου.λιγα ειναι αυτα αυτουσια οπως λεμε να παραμενουν μεχρι το τελος το ιδιο.μπραβο για αλλη μια φορα Παναγιωτη.

    • Volga
    • Πολύ καλή σκέψη, απλά εγώ θεωρώ πως το φταίξιμο βαρύνει τις εταιρίες στο 100%. Ο gamer είναι πελάτης. Αμα του πεις οτι ο γαϊδαρος πετάει, ΟΦΕΙΛΕΙΣ ως εταιρία να του έχεις δώσει το red bull του. Αλλιώς λέγεται παραπλάνηση καταναλωτή και είναι τυχερές οι εταιρίες που υπάρχουν reviews και ξεδιαλύνεται το μυστήριο αλλιώς θα φεύγανε κάτι μηνύσεις (ειδικά σε κράτη όπως οι ΗΠΑ) όπου θα έκλειναν studio και studio...

    • Geovra
    • Πολυ καλο αρθρο και συμφωνω κι εγω. Το οτι αφηνουμε τον εαυτο μας να "ονειρευεται" καθε φορα το ιδανικο παιχνιδι δεν ειναι κακο....το οτι περιμενουμε ομως να συμβει κιολας μας αφηνει το αισθημα της απογοητευσης. Το παραδειγμα με το Aliens που εβαλες στο τελος πραγματικα αντικατοπριζει την προσμονη ενος καλου παιχνιδιου εχωντας σαν βαση την "αγαπη" για το θεματικο περιβλημα του παιχνιδιου (πχ Aliens) και το ολο marketing και publicity stun των εταιριων να παραπλανησουν.
      Το Watchdogs (δεν το εχω παιξει ακομα) δεν νομιζω να μπορει να θεωρηθει κακο παιχνιδι .Απλα αν νομιζε κανεις οτι θα ειναι ο Neo ε ναι, θα απογοητευτει.
      Δηλαδη (μιας που μιλαμε για hype-προσμονη-επιθυμια)... το The Division....αν εν τελει αποδειχθει ενα αναβαθμισμενο Gears of war με καποια στοιχεια rpg-mmo....και ειναι γραμμικο σε μεγαλο βαθμο...θα ειναι αποτυχια? Θα ειναι κακο παιχνιδι η οτι μας παραπλανησαν?
      Το ιδιο βεβαια ισχυει και σε ταινιες(πχ Star Wars VII),μουσικη κλπ κλπ...τι περιμενουμε και τι βλεπουμε-ακουμε απο πρωτο χερι.
      Και στον αντιποδα οταν μας ερχεται ενα παιχνιδι,ταινια,cd απο το πουθενα και γινεται προεκταση-μερος του εαυτου μας χωρις να το παρουμε χαμπαρι...απλα ετυχε....ποσο καλυτερο?

*